Pasbout rechts aan cardantunnel
Moderator: GVN
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
- Woonplaats: Rillaar
- Locatie: Rillaar (Aarschot)
Pasbout rechts aan cardantunnel
Hallo , Ik krijg de pasbout rechts aan de cardantunnel niet los, heb er al meerdere keren een cardantunnel losgemaakt van de boite , maar deze ééne bout maakt mij het zeer lastig .Ik heb de bout al opgewarmd met gasbrandertje , ondertussen is de inbus aan de pasbout al doorgedraaid en heb nu in de pasbout een gat geboord van 7 mm en een linkse tap ingedraaid, verwarmd en proberen los te draaien;ik zet zoveel kracht dat de bout begint te barsten en ben bang dat de linkse tap gaat breken .Mijn vraag aan jullie is , hoelang mag ik de bout warmstoken vooraleer er met het materiaal van de boite iets misloopt [IMG]http://i65.tinypic.com/bfnr01.jpg[/IMG] [IMG]http://i64.tinypic.com/289wyo4.jpg[/IMG] [IMG]http://i64.tinypic.com/289wyo4.jpg[/IMG]
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
- Woonplaats: Rillaar
- Locatie: Rillaar (Aarschot)
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Krijg de foto's precies niet geplaatst.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Er is allicht veel loctite aan.
Stoken tot 100 a 110 graden.
Pakweg 7 a 10 minuutjes zalt wel doen.
Dan valt hem eruit...
Heb je geen laserthermometer?
Kijk ook eens tss arm en bak als je de andere kant hebt losgemaakt. Normaal kan je de arm iets van de pen schuiven naar links en de draad van de vastzittende tap aan de binnenzijde wat schoon maken/spuiten/borstelen
Stoken tot 100 a 110 graden.
Pakweg 7 a 10 minuutjes zalt wel doen.
Dan valt hem eruit...
Heb je geen laserthermometer?
Kijk ook eens tss arm en bak als je de andere kant hebt losgemaakt. Normaal kan je de arm iets van de pen schuiven naar links en de draad van de vastzittende tap aan de binnenzijde wat schoon maken/spuiten/borstelen
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Ik zou zeker niet verder doen met die linkse tap. Beste is er een moer of bout op te lassen zodat je terug kracht kan zetten. Ik heb al opgewarmd naar 120° vooraleer die wou lossen. Je kan daar weinig verkeerd mee doen. maar een indicatie van temperatuur (Lasertermometer) is wel handig.
Een lang wringijzer erop en eventueel nog een stuk pijp als verlengstuk. Belangrijkste is het opwarmen anders komt ie uiteindelijk wel los maar trek je de draad los.
Kun je niet lassen dan kan je proberen om in dat gat een torx te kloppen, eens de loctite los is kan dat ook werken. Heb wel al geweten dat de torx dan ook afbreekt.....
Een lang wringijzer erop en eventueel nog een stuk pijp als verlengstuk. Belangrijkste is het opwarmen anders komt ie uiteindelijk wel los maar trek je de draad los.
Kun je niet lassen dan kan je proberen om in dat gat een torx te kloppen, eens de loctite los is kan dat ook werken. Heb wel al geweten dat de torx dan ook afbreekt.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Ik weet eigenlijk niet wat voor een legering die tappen zijn Dirk?
Er bestaan stalen of ijzeren... de meeste zijn een soort alu...
Heet, heet, blijft de boodschap...
Er bestaan stalen of ijzeren... de meeste zijn een soort alu...
Heet, heet, blijft de boodschap...
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
En als er dan beweging in komt zou ik niet verder aandringen in loswijzerszin maar millimeter per millimeter heen en terug werken om de locktite te verpulveren in de draad.dejos schreef:Hallo , Ik krijg de pasbout rechts aan de cardantunnel niet los, heb er al meerdere keren een cardantunnel losgemaakt van de boite , maar deze ééne bout maakt mij het zeer lastig .Ik heb de bout al opgewarmd met gasbrandertje , ondertussen is de inbus aan de pasbout al doorgedraaid en heb nu in de pasbout een gat geboord van 7 mm en een linkse tap ingedraaid, verwarmd en proberen los te draaien;ik zet zoveel kracht dat de bout begint te barsten en ben bang dat de linkse tap gaat breken .Mijn vraag aan jullie is , hoelang mag ik de bout warmstoken vooraleer er met het materiaal van de boite iets misloopt
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Die zwarte zijn stalen dacht ik, die lichtere zullen idd iets alu achtig zijn, maakt de "lasoptie" al wat moeilijker.... Had ik niet aan gedacht.Danny schreef:Ik weet eigenlijk niet wat voor een legering die tappen zijn Dirk?
Er bestaan stalen of ijzeren... de meeste zijn een soort alu...
Heet, heet, blijft de boodschap...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Met foto's kan ik u technisch advies geven hoe het wel kan.Die situaties komen wij wekelijks 3X tegen bij voertuigen die al 25 jaar op de weg rijden.
Dus alles muurvast in alle mogelijke situaties .
Wringen is de kracht van NM in recatietijd te traag, als je daar iets kan op monteren met een kraag en goed warm stoken zijkant "tikken" geeft meer Nm in sneller reactietijd. LUKTE ALTIJD
Maar wie ben ik om de waarheid te verkondigen
Dus alles muurvast in alle mogelijke situaties .
Wringen is de kracht van NM in recatietijd te traag, als je daar iets kan op monteren met een kraag en goed warm stoken zijkant "tikken" geeft meer Nm in sneller reactietijd. LUKTE ALTIJD
Maar wie ben ik om de waarheid te verkondigen
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
- Woonplaats: Rillaar
- Locatie: Rillaar (Aarschot)
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Ik laat alvast het resultaat weten , vandaag heb ik er niet aan verder gedaan , Ik hou jullie op de hoogte, en alvast bedankt voor de reacties.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
- Woonplaats: Rillaar
- Locatie: Rillaar (Aarschot)
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Pasbout losgekregen, Ik had de bout een 10 tal minuten warmgestookt met een gasbrandertje en dan de linkse tap er terug ingedraaid , stevig gewrongen en de linkse tap brak.Dan heb ik de cardanas losgetrokken zodat deze los zat in de cardantunnel , linkse pasbout uitgedraaid en zo kon ik de cardantunnel en cardanas verwijderen zodat ik aan de achterkant op de pasbout(gedeelte zonder schroefdraad) een griptang kon monteren , nog eens de bout verwarmd en wringen met de griptang , tevergeefs lukte dit ook niet . Ten einde raad heb ik met een snijschijfje de inbuskop van de pasbout erafgedaan en plots kwam er beweging in de schroefdraad, is dit nu toeval of meer warmte van dat snijschijfje ?In alle geval is dit niet de normale manier van demonteren maar het is gelukt.
Iedereen bedankt voor de goede raad.
Iedereen bedankt voor de goede raad.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Zat er dan loctite tussen?
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
En nie willen luisteren hé.....
Ik had nog gezegd om geen linkse tap te gebruiken.
Maar hij is er uit, nu maar hopen dat de draad in de fitting niet beschadigd is.
Ik had nog gezegd om geen linkse tap te gebruiken.
Maar hij is er uit, nu maar hopen dat de draad in de fitting niet beschadigd is.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
- Woonplaats: Rillaar
- Locatie: Rillaar (Aarschot)
Re: Pasbout rechts aan cardantunnel
Overvloedig loctite en ik heb de schroefdraad zuiver gemaakt met een fijn haakje en stalen borstel en nog met een bougieborsteltje en heb er al een andere pasbout ingedraaid zonder probleem.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS