afschrijven motor vanaf 7/2017

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Dirk Pauwels »

kzou mijne nieuwe terug willen afschrijven voor de belastingen.
Nu is't wel al een jaar of 6-7 geleden dat ik dat nog gedaan heb, dus vroeg me af er nog iets veranderd is....

Motor is ingeschreven eind juli 2017, ik weet dat ik dan een volledig jaar mag afschrijven ook al is ie maar 5 maanden gebruikt. Mag ik echter ook de kms en de kosten jan tot 31/7/ 2017 van mijn vorige motor (die te oud was om af te schrijven en waarvoor ik dus ook gen kosten indiende) inbrengen? Of gewoon de km vergoeding indienen voor die eerste 7 maanden?

Ik zou lineair afschrijven op 5 jaar en ik zie wel of de controleur daar een eigen visie over heeft. Vroeger schreef ik degressief af op 3 jaar maar kan mij voorstellen dat ze daar ondertussen moeilijk over doen.

Sturen jullie alle documenten mee via tax on web of wacht je op de controle?
Thanx
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door willy »

Het afschrijven op een lange(re) periode is niet per definitie ongunstiger,
je kan in dat geval langer de onkosten (gedeeltelijk) recupereren.
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Herman1200RT »

Ik schrijf de mijne af op 5 jaar/degressief. Je moet immers rekening houden dat de forfetaire aftrek ondertussen al +/- een 4000€ bedraagt, naargelang uw inkomen. Na 4jaar heb je dan de hele aankoop afgeschreven.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Dirk Pauwels »

Ben nog maar es aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, heb het nog niet uitgerekend.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door jovdt »

Dirk
Alles hangt af van je controleur....het is wel strenger geworden. Wanneer de kosten die je inbrengt vrij hoog liggen krijg je zeker controle . Het kan zo ver gaan dat je bonnetjes van je benzine moet bijhouden....soms moet je met de motor naar de controle om de kilometers te controleren enz... Heb dit allemaal meegemaakt... Dit jaar terug controle en deze mevrouw was redelijk ...maar alles moest ook wel kloppen.Persoonlijk mag het voor mij correct gebeuren, ik gebruik mijn motor ook voor 90% voor het werk. De meesten gebruiken hem voor vakanties enz... en brengen hem dan in....vandaar ook de strengere controles. Ik schrijf hem degressief af wat als voordeel heeft dat je vlugger kan afschrijven en dat je wanneer het systeem stopt ook al een groter deel van je bedrag terug hebt...Het spijtige is echter dat er in de Belgische wetgeving geen duidelijkheid is over de afschrijving zodanig dat iedere controleur zichzelf de vrijheid geeft om te vragen wat hij of zij wil met alle problemen tot gevolg. Bij discussie sta je meestal aan de slechte kant van de lijn waardoor je toegeeft en wat centen verliest.....maar zelfs dan blijft het afschrijven rendabel...Doen!
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door willy »

Controle vind ik normaal, 't is uiteindelijk de gemeenschap die de fiscale afschrijving mee betaald.
De laatste keer had ik een gemiddelde van 96% woon-werk gebruik. Ik kon alles staven en reed elk jaar
een keertje met de mororfiets langs de fiscus, zo kon die ondermeer ook de kilometerstand zien.
Het komt me voor dat je door de eigen houding (zoals in 't leven vaak het geval is) voor een deel ook
de houding van de "tegenpartij" gunstig kan beïnvloeden. Het heeft mij geen windeieren gelegd.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Bob »

Dirk,

De kilometers woon-werkverkeer van voor de aankoop van de nieuwe moto mag je wel aangeven, maar aan het forfaitaire tarief van ??? cent per kilometer (in de jaren stillekes was dat 6 cent, inmiddels misschien al aangepast?). Het speelt bij mijn weten zelfs geen rol met welk vervoermiddel dat je die verplaatsingen in het eerste deel van het jaar gedaan hebt. Uitzondering: als je van je werkgever een gratis abonnement voor het openbaar vervoer hebt gekregen, dan mag je alleen de dagen in rekening brengen dat je niet met dat abo op het werk geraakte (bvb wanneer je in shiften werkt en bij de late in het weekend niet met de trein kan gaan werken omdat je dan na einde dienst niet meer thuisgeraakt).

Als je van zin bent om nog lang hetzelfde (of een gelijkaardig) traject voor woon-werkverkeer af te leggen en een ganse afschrijfperiode met dezelfde moto te rijden, dan maakt het inderdaad niet uit of je nu degressief of lineair afschrijft. Uiteindelijk is toch het ganse aankoopbedrag afgeschreven. Wil je echter zo snel mogelijk zoveel mogelijk recupereren (omdat je misschien een job dichter bij huis in het vooruitzicht hebt, of het motorijden op je ouwe dag toch beu gaat worden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ), dan is degressief afschrijven wel aangewezen, eventueel zelfs in combinatie met het afschrijven van het volledige BTW-bedrag in het eerste jaar.

Doorgaans wil men wel dat je op jaar 1 al een afschrijvingstabel voorlegt, zodat ze weten waaraan ze zich de komende jaren mogen verwachten. Als ik me niet vergis bestaan daar speciale formulieren voor (ergens te vinden op internet, waarschijnlijk wel op minfin.be), op zijn minst toch voor degressief afschrijven.

Ik blijf dit topic even meevolgen, want morgen ga ik testrijden met een S1000XR en als dat meevalt dan begin ik ook terug af te schrijven (wat met de oude R1150GSA al lang niet meer gaat).

Succes!
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Dirk Pauwels »

Ok. Da's duidelijk. Geloof dat het nu 15cent per km is.
Succes met de xr. Moet hem anders maar es komen showen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Relax »

En uw garage in freubels rijden? Ge kent 'm toch?

Ik schrijf degressief op 3 jaar af en dan komt er een nieuwe. Tegen dan staan er 100.000 km op de klok, waarvan tussen de 85k en 90k enkel woonwerkverkeer.

Met controles heb ik evenmin een probleem, maar het moet fatsoenlijk zijn. Ben toendertijd op een gefrustreerde dommekloot gevallen, die ik eerst moest uitleggen wat een motor was, waarom je regelmatig een nieuw set banden nodig hebt, dat ik om een rekening van 73 euro voor ADAC te betalen niet naar München rij maar dat doe via pc-banking,.... Te zot voor woorden.
Sindsdien elk jaar controle gehad, met onterechte herberekeningen, die afgeblokt werden door in beroep te gaan in Gent, waar ik voortreffelijk en vooral correct werd behandeld. En over de gehele lijn in 't gelijk werd gesteld...
Sinds vorig jaar een nieuwe controleur en ook controle, wat me vooral een gevolg lijkt te zijn van de voorgeschiedenis of van de reden aftrek. Ben benieuwd voor dit jaar.

Stuur 'ns een mail naar Hugo Lavigne (hla op 't forum). Die kan zeker op al je vragen antwoorden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Dirk Pauwels »

Och, veel kwaad kan hij aan die garage nie meer doen... :lol:
Ja, ge zult maar pech hebben, d'er zitten goei en slechte tussen, gelijk overal zeker. Het lijkt mij niet direct een droomjob.....
Ik had ooit ene in Temse (toen ik nog in Bazel woonde) die verbeterde mijn aangifte zelfs zodat ik meer kon indienen, toffe kerel. In sint-Niklaas ook niet echt problemen gehad, 1 keer waren ze mijn (toen nog papieren) aangifte kwijt die ik uitgerekend zelf in hun bus was komen stoppen en 1 keer mocht ik mijne nieuwe GPs niet indienen, want de controleur ging ervan uit dat ik de weg naar het werk wel zo kon vinden... Heb nog geprobeerd met te zeggen dat ik een heel slecht orientatie vermogen had maar het mocht niet helpen. Verder dus altijd goed gegaan, ik schreef toen ook degressief af.
Ik ga er maar al een gewoonte van maken om benzine bonnekes te nemen aan de automaat....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Herman1200RT »

Af en toe eens tanken kort bij uw werk en bonnetjes daarvan bijhouden, zo zien ze dat je toch gaat werken met de moto.
Tot nu toe nog geen enkele kontrole gehad, schrijf reeds 10jaar af. Maar voor alles is een éérste keer.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Bob »

Ik heb lang ook geen problemen gehad, hooguit om de zoveel tijd eens wat facturen komen tonen en dan was 't ok. Dan naar Antwerpen verhuisd, een nieuwe R1200RT gekocht en een controleur in de categorie die Dirk (Relax) beschreef tegengekomen. Dat was een hoogst hilarische discussie die ze bij Monty Python niet hadden kunnen bedenken. Maar uiteindelijk alles terugbetaald gekregen zoals ik aangegeven had, degressieve afschrijving op vier jaar. Die kerel werd het jaar nadien vervangen door een mevrouw, daarmee verliep alles correct en beleefd.

Lange tijd niet meer afgeschreven, maar met de de aankoop van die XR ga ik dat opnieuw doen. Aangezien het nog steeds dezelfde schappelijke madam is die mijn fiscaal dossier beheert, ga ik haar op voorhand eens mailen om te vragen of ze mijn berekening inzake degressieve afschrijving ok vindt. Beter op voorhand samen afspraken maken, dan achteraf moeten discussiëren, denk ik.

En by the way: er staan goei Brembo's op de S1000XR, dus dat moet wel lukken om hem eens te gaan tonen zonder dat de garage van Dirk er onder te lijden zal hebben. Normaalgezien ga ik hem volgende week vrijdag afhalen. De week van 18 september heb ik al congé gepakt om de nieuwkomer eens te gaan testen, bij goei weer vijf dagen naar de Alpen, bij minder weer kortere reis (minder dagen of zelfs dagritten met elke avond terugkeer naar huis) in Eifel, Zwarte Woud of Ardennen. Bij mijn TomTomRider 410 heb ik een DVD gekregen met 1001 mooie routes verspreid over gans de wereld en gerangschikt volgens land of streek. Daar zal wel iets moois tussenzitten.

Het is er het topic eigenlijk niet voor, maar de nieuwe occasie is den deze :

Afbeelding
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door hla »

Ik zou zeggen: "profiteer ervan zolang het nog kan".
Want het wordt ieder jaar minder, door aanpassingen van de wet.

En als er nog vragen zijn, liefst een mailtje sturen met uw vragen of een link naar de website.
Want als je moet wachten op een antwoord tot ik hier eens kom piepen, dan kan het lang duren.
Door omstandigheden rij ik niet meer, en kom hier dus nog maar zelden.
Niet gezond wegens heimweeraanvallen! :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door hla »

Dirk Pauwels schreef:kzou mijne nieuwe terug willen afschrijven voor de belastingen.
Nu is't wel al een jaar of 6-7 geleden dat ik dat nog gedaan heb, dus vroeg me af er nog iets veranderd is....Neen, niet echt. De principes blijven hetzelfde, de cijfers dalen iets.

Motor is ingeschreven eind juli 2017, ik weet dat ik dan een volledig jaar mag afschrijven ook al is ie maar 5 maanden gebruikt. Mag ik echter ook de kms en de kosten jan tot 31/7/ 2017 van mijn vorige motor (die te oud was om af te schrijven en waarvoor ik dus ook gen kosten indiende) inbrengen? Of gewoon de km vergoeding indienen voor die eerste 7 maanden? Alle RIJKOSTEN van de oude mogen ingebracht worden, enkel niet de afschrijving want die wordt door de nieuwe overgenomen.

Sturen jullie alle documenten mee via tax on web of wacht je op de controle? Soms. bij controle moet je toch gaan, en bij geen controle kijken ze er niet naar.
De kleinste groep mensen worden doorgelicht door de controleur op zijn bureau, en dan kan het helpen dat alles er ligt. Dan krijg je geen domme vragen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Dirk Pauwels »

Op 28/8 de vraag ook even gestedl bij de FOD finiancien dendermonde en dit was het antwword:

"Beste,

voor de periode tot juli mag u de kosten van uw oude motor inbrengen (bv verzekering, taksen, onderhoud,...) Er zijn enkel geen afschrijvingen meer. Natuurlijk beperkt tot het beroepsmatig gebruik.

U moet alle bewijsstukken ter beschikking houden, en volgend jaar moet u bij de aangifte een detail bijvoegen van de ingebrachte beroepskosten. "

dus zoals Hugo zegt. Maar ga het wel eens uitrekenen want aangezien er van de oude 1150 geen onderfhouds facturen of herstellingen zijn zou het mss voordeliger kunnen zijn om mijn km kosten aan 15cent in te dienen, zoals Bob zegt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door Tazke »

Dirk Pauwels schreef:Op 28/8 de vraag ook even gestedl bij de FOD finiancien dendermonde en dit was het antwword:

"Beste,

voor de periode tot juli mag u de kosten van uw oude motor inbrengen (bv verzekering, taksen, onderhoud,...) Er zijn enkel geen afschrijvingen meer. Natuurlijk beperkt tot het beroepsmatig gebruik.

U moet alle bewijsstukken ter beschikking houden, en volgend jaar moet u bij de aangifte een detail bijvoegen van de ingebrachte beroepskosten. "

dus zoals Hugo zegt. Maar ga het wel eens uitrekenen want aangezien er van de oude 1150 geen onderfhouds facturen of herstellingen zijn zou het mss voordeliger kunnen zijn om mijn km kosten aan 15cent in te dienen, zoals Bob zegt.
Als je je motor inbrengt, dan mag je als je eens met de wagen gaat ook 15 cent de km aftrekken.
Maar dit moet wel eigen voertuig zijn of van de madam. Dit doe ik ook de dagen in de winter dat het echt niet gaat met de moto.
Of ga je met het openbaar vervoer, dan kan je die kosten effectief inbrengen, wel op voorwaarde dat het werk dit niet terug betaald.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door hla »

Dirk Pauwels schreef: dus zoals Hugo zegt. Maar ga het wel eens uitrekenen want aangezien er van de oude 1150 geen onderfhouds facturen of herstellingen zijn zou het mss voordeliger kunnen zijn om mijn km kosten aan 15cent in te dienen, zoals Bob zegt.
Als je de nieuwe inbrengt voor de rest van dat jaar, dan is de moto inbrengen in het begin zeker beter dan 0,15c/Km.
Misschien heb je geen onderhoud of herstelling gehad, maar wel rijbelasting, verzekering en verbruik, aankopen allerlei zepen en .....
Loopt rap op!
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: afschrijven motor vanaf 7/2017

Bericht door hla »

Dirk Pauwels schreef: dus zoals Hugo zegt. Maar ga het wel eens uitrekenen want aangezien er van de oude 1150 geen onderfhouds facturen of herstellingen zijn zou het mss voordeliger kunnen zijn om mijn km kosten aan 15cent in te dienen, zoals Bob zegt.
Als je de nieuwe inbrengt voor de rest van dat jaar, dan is de moto inbrengen in het begin zeker beter dan 0,15c/Km.
Misschien heb je geen onderhoud of herstelling gehad, maar wel rijbelasting, verzekering en verbruik, aankopen allerlei zepen en .....
Loopt rap op!
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie