coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Elk jaar doe ik wel eens een 'impulsief' (maar toch degelijk voorbereid) tripje, solo. Geen duo, niet in groep, zo basic mogelijk, focus op rijden (en rijtechniek) en genieten van de omgeving. Met de tent, zo veel mogelijk.

O ja, ik rijd met een naked (K1300R), heb zelfs m'n 'sportruitje' vervangen door de standaard flyscreen, want de sportruit creëert turbulenties ter hoogte van de borst en kin, waardoor je in normale zitpositie veel gebulder om je hoofd hebt. Enkel als je helemaal vooraan in het zadel gaat zitten en je rug strekt (ik ben 1m88) komt je helm nét uit die turbulentiezone en is het 'stil' (allez, stiller). Nu met de gewone flyscreen zit je als rijder helemaal in de rijwind en dat is aangenamer, veel stiller rond de helm.

Vorig jaar dacht ik de Pyreneeën te doen maar het weer besliste er anders over, dus ik deed toen de Westalpen. Dan maar dit jaar de Pyreneeën aangevat.

Het plan was behoorlijk ambitieus: 1 dag door, 4 dagen ter plaatse waarbij ik "alles" wou doen, 1 dag terug.




dag 1

Afbeelding
highres: klik

Van thuis naar Bayonne, een "verbindingsrit" volgens de instructies van de app Waze (fantastische app). M'n tomtom 410 haalde via Bluetooth tethering wel data (en dus 'live' verkeersinfo) binnen via m'n smartphone, maar Waze bleek toch sneller en trefzekerder op de hoogte van het verkeer (zo bewezen de 2 passages doorheen Parijs). Enfin, die dag dus zo efficiënt mogelijk (via autoroutes) kilometers malen. TéléPéage bakje bovenaan in de tanktas, via de gewone poortjes (waarbij je moet stoppen) detecteert dat mooi dat je een 2-wieler bent en rekent dat het verminderd tarief aan. En met een motor trek je zo snel op dat de auto's die doorheen de 30km/u-poortjes rijden, zeker niet sneller zijn. Omdat dat een behoorlijk zware dag zou zijn, was het plan om in Bayonne niet op een camping te logeren maar in een goedkoop hotelletje: hotel Adonis Bayonne (tripadvisor, trivago en booking zij dank).




dag 2

Afbeelding
highres: klik

Na een kort stukje autoroute de grens met F/E over, en dan de start van de eigenlijke 4 dagen Pyreneeën: aan de westkust van de Pyreneeën op de Alto de Jaizkibel. Niet écht de moeite maar ik wil coast-to-coast, of beter "coast-on-mountain---TO---coast-on-mountain" de Pyreneeën doorkruisen en dan was dat de beste keuze. Daarna via kleinere lokale wegen doorheen Aiako Harria (natuurpark, zeer desolaat) naar een eerste col, de Alto di Izpegi (E/F-grens). Dan direct weer zuidwaarts via kleine wegen (constant 800-900m hoogte, daar de "top") Spanje binnen, na een tijd weer noodwaarts de N-135 naar Frankrijk, dan zuidoostwaarts via o.m. de Col d'Haritzcuruche, de Col de Burdincurutcheta, de Col d'Orgambidesca, de Col de Curutcheta, om via de Col d'Erroymendi en de Puerto de Larrau terug Spanje binnen te rijden, via de NA-140 terug westwaarts naar de wouden en het stuwmeer van Irati, dan via een omweg nog iets zuidelijkers naar de Foz de Arbaiun (Navarra) zo naar Aragon, via een wijde boog en fantastische kronkelbanen in de meest desolate streken van de Pyreneeën terug noordwaarts te gaan (NA-137) en via de Col de la Pierre St.-Martin terug Frankrijk binnen te rijden. Eventueel knip ik er nog de Col de Labays, de Col de Bouesou en de Col de Hourataté aan. Die zijn wel erg traag en in slechte staat, dus als het al te laat is op de dag rijd ik rond via de betere D132 om dan via de Col du Porteigt te dag te eindigen over de Col de l'Aubisque en de Col du Soulor en m'n tent op te zetten aan de oevers van de Lac d'Estaing.

Zeer ambitieuze plannen, da's 692km waarvan net iets meer dan 600km je reinste bergwegen en 15 cols. Wordt dus een lange, intense dag. MyRoute-app zegt dat ik daar net iets meer dan 14u over rijd. De route zit wel vol plaatsen waar ik lussen kan knippen, stukken kan overslaan, dus (elke van de 4 bergdagen is zo, ik bereid dat liever voor dan dat ik dat dan daar live ter plaatse moet uitzoeken ... en naar het einde van de trip gaat dat zijn nut bewijzen.....).




dag 3

Afbeelding
highres: klik

Zeer vroeg opstaan aan lac d'Estaing om een nog intensere col-dag aan te vatten. De échte grote/gekende Pyreneeëncols zitten er in (en 't is op een zondag, dus ik hoop niet té veel fietsers te ontmoeten). Even snel op & weer af de Hautacam en dan meteen zuidwaarts de op de hoogste punten van de Pyreneeën doodlopende D921/922 te doen ofte de Col de la Croix de Mounis (check Google Streetview, echt absurd lekker). Terug 't spel naar beneden en dan rechtsaf oostwaarts de Col du Tourmalet, de Col d'Aspin, de Col d'Azet, de Col de la Peyresourde en dan via de Col del Portillon eventjes Spanje binnen. Maar meteen noordwaarts de N-230 terug naar Frankrijk om de Col de Menthe te pakken en de Col de Portet d'Aspet. Daarna verlaat ik de reguliere biker-wegen om dichter tegen de Spaanse grens te blijven OZO-waarts, via de minder gekende en zeer desolate Col de la Core en de Col de Guzet naar de Col d'Agnes (niet te verwarren met de Col Agnel / Collo del Agnello of de F/I-grens) te rijden. Daarna nog met een boog via de N20 (flitspalen!) naar Andorra, ondertussen wel nog de Col de Beille mee te pakken. Naar Andorra toe is 't ook ferm stijgen en gekronkel. In Andorra la Vella sla ik mijn tent om, om daarna nog als avondrit de doodlopende CG-4 de col naar Port de Cabus te doen. Met wat chance pik ik daar de zonsondergang mee.

Opnieuw een stevig dagje puur bochtenwerk, 575km ongeveer en 14 cols. Weinig tijd om te dralen want MyRoute-app zegt dat ik daar normaal gezien (zonder stoppen) 14,5 uur over doe. Ook hier: veel mogelijkheden om te skippen.




dag 4

Afbeelding
highres: klik

De helft voorbij, al 2 intense dagen serieus bergpaswerk, dus nu even een "rustiger" dag met meer vloeiende bochten in de heel anders aanvoelende (drogere, meer dorre, rotsachtiger) Pyreneeën langs de Spaanse kant.

Andorra zuidwaarts uit (Spanje binnen) en meteen rechtsaf om ONO-waarts via de N-260 (col van Port Pirineus op 1700m), de C-13 en de C-28 (col naar de Porte de la Bonaigua op 2100m) naar Viella te kronkelen. Daar zuidwaarts (N230 again) en na enige tijd westwaarts (N-260 again) over de Col de Espina, dan weer zuidwaarts tot voorbij het meer van Barasona, daarrond terug noordwaarts via o.m. de A-2210 om via de HU-631 (= een éénrichtings bergweg) en weer een stukje N-260 in Biescas uit te komen. Daar even noordwaarts de Col du Pourtalet (E/F-grens) pakken en meteen weer zuidwaarts naar beneden om via de N-260 oostwaarts uit te komen in de "BMW Motorrad"-camping in Roda di Isabena. ('t Zijn daar zo'n zot zalige wegen dat BMW Motorrad daar erg vaak tests, cursussen en excursies organiseert.)

MyRoute-app zegt dat ik deze 575km (= zelfde afstand als de dag ervoor) afhaspel in een 10-tal uur. Dus tijd om de avond (men voorspelt daar 30°C in de late namiddag) in het zwembad te spenderen.




dag 5

Afbeelding
highres: klik

Laatste bochten-dag. Maar wel die met de "beste" wegen, hoop ik: best snel, glooiend, vloeiend, perfect asfalt, ... Voetsteuntjes schrapen, dus.

Zuidwaarts weg om de N-230 te pakken te krijgen om daarop oostwaarts te gaan, in Puente de Montañana de C-1311 afjakkeren. Dan zuidwaarts via de C-13 helemaal tot in Balaguer om dan weer noordwaarts te gaan doorheen de adembenemende Serra del Montsec, verder noordwaarts de N-230 langsheen de grens Aragon/Catalonia tot in El Pont del Suert.
Van daar gaat het in één never ending kronkel via de meest fantastische bochtenwegen (medium en high speed) oostwaarts, via hoofdzakelijk de N-260 weer. Even via de C-14 wat kleinere bergwegen erbij lussen om via de C-16 weer op de N-260 te komen (maar da's misschien wat té ambitieus). Ik denk dat die N-260 zo ongeveer één van de meest fantastische Europese wegen moet zijn voor bochtenpikkers; ik bericht of die veronderstelling klopt ná mijn trip. :-)
Via de C-38 gaat het de E/F-grens over into de D-115 maar ik denk dat ik na een paar 10-tal km weer een kleiner wegje rechtsaf neem de F/E-grens weer over om zo via minder grote wegen uit te komen op de 'bergen' aan de Middellandse Zee (grens E/F, namelijk Portbou/Cerbère) om zo de 'coast-to-coast' te voltrekken. En dan zit het qua bochtenwerk erop. Rustig via de kust (men voorspelde door de 30°C dus top zomerweer) naar een strandcamping daar in de buurt (Saint-Cyprien ofzo, maakt me niet uit zolang het niet te ver meer is) en dan wat afkoelen in de Méditerranée. (Ik heb nauwelijks kleren mee, slechts 1 short en 1 t-shirt, m'n teensletsen ... maar ook een zwemshort. :mrgreen: )

Best stevige dag qua km, namelijk 775 maar er zitten een heel pak wegen in waar het tempo een pak hoger ligt dan op de typische cols. Niettemin bijna 15u volgens MyRoute-app. Ook hier: mogelijkheden om te shortcutten.




dag 6

Afbeelding
highres: klik

Laatste dag. Hopelijk goed slapen (ik heb zo'n tent gekocht die UV-stralen blokkeert en binnenin helemaal verduisterd is, zodat ik daar toch wat slaap in een ietwat frisse temperatuur en niet wakker word van de dageraad om 5u15...). Want 1.140 km huiswaarts. Da's terug een dagje afzien. Het eerste deel, tussen Béziers en Clermont-Ferrand, is wel nog een beestige autostrade met continu bochten (soms behoorlijk nijpend, van die mate dat je met een auto aan 140-150 al zéker commentaar van je bijrijders krijgt dat je aan 't racen bent). Maar daarna is het #dedication #focus #workhard #speedinghome vrees ik.




Als alles goed gaat, doorkruisen we dus héél wat van de Pyreneeën:

Afbeelding




Zo, dat was toch het plan. Naast de route-voorbereiding ook nog
  • ESA-dempers (v+a) uit de motor gehaald (geen klein werkje...) en in Nederland bij esa-repair (JJ Suspension) laten reviseren. Schitterend werk, was nodig ook trouwens. Heb nu 'n als nieuw rijdende motor, zalig (beestje had toen al 70.000 km, heeft er nu na de trip ei zo na 75.000.
  • onderhoud en controle/nazicht bij Leie Motors
  • nieuwe banden (Pirelli Angel GT A) tvv de Metzeler Roadtec-01 die na 12.000km (op 10 maanden) het toch ongeveer gehad hadden (vooral het hardere middenstuk achteraan en vooraan zaten de zachtere stroken net buiten de hardere middenstrook op de slijtindicator)
  • supercheape SW Motech Speedpack Wide gescoord voor 55 euro (incl. verzending) op ebay.co.uk
  • nieuw doorwaaipak gekocht (men voorspelde tussen de 26°C en 39°C.....)
  • goed gepakt en gezakt, nl. 47 kg bagage (tent, matras, el.pompje, slaapzak, toiletgerief, regenpak, membranen doorwaaipak, beetje reservekledij, reservekanister van 2L brandstof, bus olie, bandenherstelkit, wat sleutelmateriaal (bitset, ringsleutels, tang), colsonnekes, ducktape, klein busje WD-40, wat medicatie e.d.)
Klaar zeker?

Afbeelding

Go!
Laatst gewijzigd door gTa9000 op 02 jul 2017, 02:53, 1 keer totaal gewijzigd.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Dag 1

De nacht vóór vertrek heeft het hier wel geregend en het zou pas uitklaren na 9u. Dus niet te vroeg opgestaan en op natte baan vertrokken (maar een waterzonnetje piepte al) rond 10u. Exact 12 uur later (waarvan 9 uur gereden en 3 uur pauze) stond ik aan 't hotel in Bayonne. Gelukkig maar, want de check-in was maar open tot 22u. :mrgreen:

Afbeelding
highres: klik

Het was, in tegenstelling tot wat je zou denken, eigenlijk allerminst saai. Gewoon de juiste mindset, niks zot doen, en km malen. Goeie zitpositie (losjes, relax), snelheid onder controle (op de autoroute eigenlijk altijd mooi 130 gereden, op een paar zeer occasionele snellere stukjes na), goed opletten doorheen Parijs. Enkel naar 't einde toe heb ik wat snelheid moeten oppikken, om zeker voor het sluitingsuur van de balie van 't hotel ter plaatse te zijn. (M'n stops waren wat langer dan verwacht.) Heb daar dan (zoals je kan zien) meerdere tientallen km 140 à 150 gereden.

Verbruik die dag was een kleine 6,5 liter:
Afbeelding
(Mijn K1300R is allerminst een zuinige moto, als ik b.v. met ultra-zachte hand aan 110 naar Spa of de Eiffel tuf, geraak ik op die 250 km autostrade nauwelijks onder de 5,5 liter. Een snelheid van 125 à 130 aanhouden op autostrade kost ongeveer 6 liter. Bochtige wegen met sportieve maar nog 'aanvaardbare' rechterhand (niet te zot, wel goed optrekken e.d. maar niet (veel) te snel) komt snel richting de 7 liter en echt goed doorperen gaat zelfs richting de 8 liter.)


Een doodsaaie autoroute -stop foto:

Afbeelding
highres: klik


's Avonds mooi veilig geparkeerd op de parking van 't hotel in Bayonne.

Afbeelding
highres: klik
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

dag 2

Goed vroeg opgestaan, tegen 7u was m'n motor geladen en klaar voor vertrek, dan zeer uitgebreid ontbeten (half uurtje), niet te veel koffie. Dan nog eens de innerlijke mens ... euhm ... geledigd en hop, stipt om 8u op weg.

En om 9u stipt stond ik op de Alto de Jaizkibel, met (weliswaar achter wat sluierwolken) de Atlantische oceaan beneden m'n voeten.

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Foto's zijn getrokken hier, op ongeveer 500m hoogte en de waterlijn was ca. 1 km (op kaart) van me vandaan.

Da's dus de westkant van de Pyreneeën-aan-zee. Over 3,5 dagen zou ik aan de oostkant een gelijkaardige foto moeten nemen, aan de Middellandse Zee dan.




De rest van de dag was voor het overgrote deel fan-tas-tisch.

Afbeelding
highres: klik

Zoals je ziet heb ik er een lus van een dikke 120 km uit gehaald. Ook hier heb ik me betrapt op het feit dat het té mooi is, dat ik te vaak wou stoppen om eens te kijken, dat ik veel vaker dan gedacht traag wou rijden om de omgeving in me op te nemen. Toch effectief 8u gereden een 11,5u onderweg geweest (dus 3,5u pauze genomen). En het was al heeeet... temperaturen tot 40°C gemeten (in de schaduw).

Verbruik was die dag een kleine 7 liter:
Afbeelding





Ik had m'n GoPro op de borst en die nam elke 2 seconden een foto. Af en toe filmde ik ook (GoPro afstandsbediening op het stuur bevestigd, aan m'n linkerhand). Los van dat beeldmateriaal heb ik weinig foto's (smartphone) genomen...

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik



Een video van de Col Izpegi: https://youtu.be/GhAuLo3PDpQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Video geeft redelijk mooi m'n doorsnee rijstijl weer. Heb geprobeerd de hele reis weinig aan de gas te komen (op rechte stukken) maar vloeiend de bochten te nemen. Bijna altijd trailbraken tot aan de apex en vroeg op 't gas maar stoppen met accelereren als 't rechtdoor ging, om geen te hoge snelheden te halen (en gemiste rempunten en zo). Ook in het begin even geprobeerd om naast de motor te gaan hangen en dat ging zo denderend goed dat ik twee keer m'n knie tegen de grond heb gezet ... met een mooi gat in m'n knie (tot aan de kniebeschermer) in m'n nieuwe broek. Dus bewust weinig de motor met de heupen in de bochten gewerkt (tenzij bij zeer korte en opeenvolgende bochtjes) en voor de rest losjes in het zadel blijven zitten en mooi met de moto mee gegaan. Voetsteuntjes, middenbok en carbon beschermer van de Akrapovic hebben het geweten. :mrgreen: (wel nog geen of zeer weinig geschraap te horen in deze video hier)



Video van een stukje N-135 (fantastisch!) van Zubiri naar Erro (ten noorden van Pamplona): https://youtu.be/pquPjLLM4sk" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze video toont duidelijk hoe ik 't grootste deel van de trip gereden heb. Vaak voetsteuntjes tegen de grond (links) maar rechts was dat verrassend genoeg niet de voetsteun maar de carbon uitlaatbochtbeschermer (heat shield) van de Akrapovic uitlaat. Carbon is helemaal doorgesleten. :-)
Laatst gewijzigd door gTa9000 op 02 jul 2017, 02:30, 2 keer totaal gewijzigd.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

's Avonds dus tot aan de Lac d'Estaing gereden. Ik kwam er toe als alles al dicht was (restaurant, receptie camping) dus ik heb mezelf binnengelaten.

Ik had best wat honger en geen zin om nog terug naar Argèles-Gazost o.i.d. te rijden, dus dan toch even naar de achterkant van de keuken gaan piepen en jawel: de kok was nog bezig met opkuisen. Die heeft me nog een assiette bergère gegeven, wat brood, boter, een half bottelke wijn, ... heerlijk.

Afbeelding
highres: klik

Alles gelaten voor wat het was en met m'n toch wat zuur aanvoelende derrière in het gras geplant genoten van een simpele, koude maar o zo'n smakelijke maaltijd.

Afbeelding
highres: klik

Daarna tentje opgezet, m'n Decathlon-pompke-op-batterijen m'n 2-persoons luchtmatras laten opblazen (zoals ze in Stuttgart zeggen: Komfort muß sein!) en nog even wat gaan rondkuieren.

Afbeelding
highres: klik

Laatste foto is getrokken om 20u 's avonds, 't was er al redelijk duister (camera capteert dat niet goed).

't Is er zeker mooi, ik denk vooral een paradijs voor wandelaars die ongerept natuurgebied willen. Voor motards, mjah, de weg er naartoe is niks speciaal (maar de wegen daar in de omgeving zijn allemaal fantastisch, ik nam b.v. als laatste 'pasje' de Col des Bordères en da's er 1 van de 1.000('en) die je er daar hebt in de Pyreneeën, maar zalig... (wel traag, niks voor sportbike-piloten).

Helaas op heel de camping en rond het meertje daar niks van GSM-ontvangst, dus nog even de moto op en een paar km teruggereden tot ik 4G vond, om het thuisfront te kunnen berichten van m'n goeie aankomst.

Nog twee pics van aan de Lac d'Estaing zelf.

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Bij 't terugkeren op de camping pitch dacht ik eens slim te doen en m'n moto op de middenbok te zetten (de twee steunpunten op grote stenen), immers 't was gras, nogal mulle en licht vochtige grond. Slipt m'n voet wel niet van het 'pedaal' van de middenbok zeker? Bam, moto op z'n zij. Gelukkig in gras, dus niks schade.

Mijn 'buurman' had dat gezien en die kwam me meteen te hulp. Met twee moto recht, even controleren, alles OK, even starten en tiental secondjes laten draaien, alles ok. Helaas bleek mijn behulpzame buurman een behoorlijk ladderzatte Fransoos te zijn die daar met zijn koeketiene een nachtje kwam (proberen) ornitologen, denk ik, en hij vond mij dermate sympathiek (moi?) dat 'ie harder dan de vliegen aldaar rond m'n kop bleef zoemen. Hij had porc noir en ik moest dat komen proeven, hij had veel lekkere wijn en ik moest dat komen proeven, hij had fantastische kaas en ik moest dat komen proeven, en ... (en ik maak jullie niks wijs, 't is zuivere waarheid) ... hij had ook een nieuw lief mee, zoals hij dat zei, en ik mocht daar samen met hem ook wel eens van proeven. :shock: Toch effe hoestbuitje gehad en dan met een reeks van minstens zesenveertig smoezen achter mekaar hem éindelijk kunnen overtuigen van 't feit dat ik in mijne nest wou. (Alleen, om dat even duidelijk te stellen.)

Dus snel de tent in, rest van mijn 37,5cc verorberen en zo onder een minimale roes van de wijn (pittig lokaal productje, beetje jong maar hey, een solo-reizende tweewielpiloot lust ook wel eens een groen blaadje, zolang het geen buurvrouw is...) als een blok in slaap gevallen. 's Nachts 2 x naar buiten voor de klassieke plichtsplegingen der patattenafgieterij ... en dan sta je toch met je mond vol tanden: wolkenloze hemel, géén lichtpollutie, superheldere sterren en duidelijk zichtbare sterrennevels e.d. ... subliem.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

dag 3

Good morning!

Afbeelding

Tegen zessen was ik wakker, echt super uitgeslapen. Helaas op weg terug van 't sanitair blok (helemaal niet zo proper, helaas) m'n linke voet omgeslagen in één of ander onzichtbaar konijnen- of vossenhol, miljaar dat deed zeer. Heel de rest van de reis last van gehad, in die mate dat ik soms stekende pijn had bij 't opschakelen. 't Heeft zich doorgezet tot stramme spieren en een pijnlijke heup waardoor ik de volgende nachten zelfs niet op m'n linker zij kon liggen... 't Zit in een klein hoekske.

Bon, tegen 7 was ik geladen, even naar het restaurant gelopen maar daar was geen kat te bespeuren. Er was ook nog niemand wakker op de camping. Dan maar zonder de motor te starten naar beneden gebold, de barrière zelf geopend, moto erdoor, barrière weer dicht en ... doei. :oops: Normale prijs was 13 euro dacht ik, maar de receptie ging maar open om 10u en zo lang wou ik absoluut niet wachten. Ik kon dan inderdaad de 13 centen ergens op een vensterbank gelegd hebben ofzo, maar bon, niet gedaan. God had me al gestraft daarvoor met m'n omgeslagen voet.

Op weg! En dag 3 zou er eentje worden die prachtig was, maar met een moeilijke start.

Afbeelding
highres: klik

In Gazost was 't dus 't plan om de Hautacam omhoog te rijden. Maar de avond ervoor had ik daar met de kok over gebabbeld en die zei dat die eigenlijk niet zo goed lag voor moto's én dat er die dag (een zondag) al van 's morgens vroeg zéér veel fietsers op zitten. Op het allerlaatste moment dan maar beslist om die niet te doen, dus in Gazost rechtsaf, zuidwaarts afgeslagen.

Een paar km verder hoor ik een *KNAP* en voel ik iets tegen m'n been. Vreemd. Ik rem af en m'n bagage schuift tegen m'n onderrug. Ola.

Gestopt en gekeken: een bagageriem was geknapt. Gelukkig had ik van alles een dubbeltje mee ('t zekere voor 't onzekere), maar ik moest dus wel stoppen om alles opnieuw te bevestigen (op de camping had ik niks losgemaakt). Heeft me alles samen bijna 1 uur delay gekost...

Afbeelding
highres: klik

Heb zelfs een betere manier gevonden (twee lussen rond het achterframe, onder het zadel) om te bevestigen, dus als alles weer retestrak vast zat en ik volgetankt had, kon ik weer op weg. En dan was het kiezen: risico lopen op achterstand van in het begin van de dag, of niet? Ik had later op de dag een nogal avontuurlijk stukje erin gestoken, waar ik niet wist hoe snel dat zou gaan. Ik had dan wel wat tijd gewonnen door de Hautacam te skippen, maar onvoldoende om de 1u achterstand door de bagageproblemen te compenseren. Dus de vraag stelde zich: de Croix de Mounis doen, of niet? Dat is een doodlopende col die je dan nadien terug dezelfde weg naar beneden moet. Slow en niet van de poes: klik.

Op weg (zuidwaarts) naar Luz-St.-Sauveur moest ik dus on the fly beslissen ... en beslist 'm niet te doen. Geen idee of dat een goeie keuze was of niet, 'ie ziet er wel fantastisch uit. Maar zoals de dag later zal evolueren uiteindelijk toch goed uitgedraaid dat ik 'm niet gedaan heb.

De Tourmalet, de Aspin, Azet, Peyresourde e.d. zijn allemaal typische Franse PYR-cols: best slecht wegdek, véél losliggend grind (spekglad), oneffen, weinig vangrails, veel koeien- en schapenstront (nog eens spekglad), ... en omdat het zondag was veel fietsers. Heb dus echt rustig gereden en genoten van de omgeving, want die is écht wel magnifiek.

Video van de Tourmalet op YouTube: https://youtu.be/nV1ruceoxWw" onclick="window.open(this.href);return false;


Enkele screenshots uit de video van op de Col d'Aspin (lag slecht, heel veel kiezel, wel prachtige col, zeker de de kant oostwaarts naar beneden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ergens een laat ontbijt gescoord op een pleintje:
Afbeelding
highres: klik

Nog een stop later, in een verzengende hitte (44°C gemeten) een stopje doen (net even Spaans grondgebied) om fris water in te slaan:
Afbeelding
highres: klik

Later op die dag, in het dorpje Aulus-les-Bains, bleek dat de Col d'Agnes de dag voordien is afgesloten omdat een stuk van de weg was ingestort. :shock: 't Ambetante was dat ik daar op een stuk zat waar "terugkeren" erg ambetant was, maar bon, er toch 't beste van gemaakt en via een omweg (die ook prachtig was) zo verder naar Andorra gereden.

Afbeelding
highres: klik

Samen met de Tourmalet was Andorra het enige moment op de trip waar het overtrokken was. De col om vanuit het oosten (dus westwaarts) Andorra binnen te rijden is een heerlijk stukje weg, maar daarna daal je continu tot in Andorra la Vella, wat eigenlijk een grote en (vond ik toch) absoluut geen aantrekkelijke stad was. To make matters worse: ik heb een dual sim telefoon maar géén van m'n beide sim-kaarten konden connecteren met het enige GSM-netwerk in Andorra (noch Proximus, noch Mobile Vikings). Andorra la Vella ligt in een nauwe vallei tussen steile, hoge bergen, dus 't was er ook vrij duister en 't weer was maar zozo.

'k Kreeg 't er dus op mijn heupen, dus gewoon pardoes nog 20 km verder gereden, Spanje in. Helaas voor m'n gereserveerde pitch op de camping daar, maar ze zullen er geen boterham minder voor moeten eten. Ik ben dan een paar km verder dan La Seu d'Urgell op een camping terecht gekomen, best choice ever. Prachtig weer, zeer propere camping, lekker restaurantje erbij (zeer volks publiek, ladderzat, roken gelijk nen schoorsteen en niks anders dan Spaans kunnen, heerlijk om daar 2 halve liters binnen te slaan). Maar 'k was toch blij als 'k m'n matras hoorde opgepompt worden. Linkervoet en -been deden verdomd zeer.

Afbeelding

Opnieuw een heftige dag dus, met wat onverwachte zaken. Ongeveer 7,5 uur gereden, 11u15min onderweg geweest dus dikke 3,5u pauze opnieuw. Verbruik die dag was opnieuw een 7 liter gemiddeld:
Afbeelding

Die nacht opnieuw absurd lekker geslapen (los van 't feit dat ik niet op m'n linker zij kon liggen).
Laatst gewijzigd door gTa9000 op 02 jul 2017, 03:12, 4 keer totaal gewijzigd.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door Bigfoot »

Mooi verslag. moet ik ook nog eens doen na drie weken Polen.

46kg bagage. :shock:

Wij hadden geen tent mee en slechts 4kg per persoon en de topkoffer voor picknick en wat kleine spullen. samen slechts 12kg.

Heb je ook RAW beelden getrokken met de GO Pro?
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Bigfoot schreef:Mooi verslag. moet ik ook nog eens doen na drie weken Polen.

46kg bagage. :shock:

Wij hadden geen tent mee en slechts 4kg per persoon en de topkoffer voor picknick en wat kleine spullen. samen slechts 12kg.

Heb je ook RAW beelden getrokken met de GO Pro?
Thanks!

Nee, had 2 kaartjes van 64 GB en die waren vol na 3,5 dagen. :mrgreen: Gelukkig nog een reservekaartje van 32 GB ergens verstopt, kon ik de rest mee doen. Ik zie het nut niet in van RAW. Zelfs de gewone HD (1920x1...) is al zo denderend groot en dat is wreed schoon om naar te zien, zelfs op een 4K-televisie. 20 minuutjes video is 3 à 4 GB, een colletje van 6 à 8 minuten video is al een dikke GB. :-o

46kg was inclusief tassen (Speedpack Wide alleen al weegt 6 kg), straps, reservespullen, ook een 7,8kg zware veiligheidsketting (ABUS), reservebenzine, bus olie, 3 liter drinkwater in 3 Sigg-flessen, enz. M'n luchtmatras (2persoons) b.v. weegt een kleine 6 kg. Had veel materiaal mee ook wel, en ik heb het nodig gehad (zal je wel lezen in het verslag van dag 5 :D dat komt hierna nog).
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Dag 4

's Morgens opnieuw wakker vóór alle anderen op de camping, om halfzeven begonnen met opkramen en het ros te laden. Net op tijd om de eerste zonnestralen pardoes de snuit van de lelijkerd te zien belichten. :-)

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Ontbijt was er niet te vinden daar, maar 500m verder getankt en 't was maandagmorgen dus het café/restaurant was open en zat al vol mensen. Lekker ontbeten, toch een straffe koffie binnen en hop, en route voor de 1e dag van louter Spaanse Pyreneeën. Enkele van de mooiste wegen van de hele trip zitten er in.

Afbeelding
highres: klik

Te beginnen met de N-260 van Adrall naar Sort ... en dan verder de C-13 tot in Viella. :shock: Wat een prachtig stukje weg... wat een perfect oppervlak, prachtige bochten, ... ABSURD lekker. Zo'n dikke aanrader...

Hier een klein stukje ervan, de col van Port de la Bonaigua: https://youtu.be/XJJSOzG-YxM" onclick="window.open(this.href);return false;


De Spaanse kant van de Pyreneeën is echt m'n favoriet. Vegetatie is meer dor, maar daarom niet minder mooi. De wegen zijn van onnoemelijk betere staat dan in Frankrijk, zeker op de N-230 en N-260. Op de bochtiger stukken ook altijd mooi dubbele vangrails tot op de grond, ... En geen verkeer. Zelfs op werkdagen: nauwelijks verkeer.

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Sommige stukken zijn precies een circuit... en als je jezelf niet hard in toom kan houden, gaat het verdorie hard daar. Zonder problemen continu voetsteuntjes tegen de grond. De banden gingen plots snél, aan de uiterste randen:

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Tot en met dag 3 waren ze eigenlijk nog zo goed als nieuw (wel zonder schaamrandje, maar met geen noemenswaardige slijtage). De Spaanse Pyreneeën echter ging plots met millimeters rubber aan de haal. (Ruwer tarmac ook, misschien?)

Maakt niet uit, banden zijn verbruiksgoederen. En in zo'n setting verbruikt dat rubber op de meest begeesterende wijze. <3

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik


Dat het daar goed vooruit kan gaan: stukje video, N-260 van Castejon naar Campo: https://youtu.be/KPvDcx6V7WQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook een magnifiek stukje, de Coll de l'Espina (of Coll d'Espina): https://youtu.be/y28Ag7aSmnM" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze video geeft perfect weer wat ik 't leukst vind van wegen: zeer bochtig maar vloeiend, niet te traag maar ook niet snel. Je kan er van 't gas afblijven op de rechte stukken en toch snedig bochten nemen. Oppervlak is echt perfect, imo.


In de namiddag gestopt aan het stuwmeer van Bubal.

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik


Daarna, omdat het erg vlot ging en omdat ik niet helemaal tot aan de Franse grens gereden was (Col de Portalet), had ik tijd over en dacht ik in Sabiñanigo in plaats van de N-260 een kleiner baantje te nemen, de A-1604 van Lanave naar Boltaña. Miljaar ik heb gezweet. :shock: Bloédheet, precies een woestijn (dor struikgewas) en een héél klein baantje met slecht wegdek ... echt geen terrein meer voor mijn goesting of mijn K1300R iig, en er kwam maar geen eind aan... Maar wat een streek... <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een foto op bijna dezelfde plaats met smartphone:

Afbeelding
highres: klik



Door de glooiender en veel betere wegen ging het gemiddeld tempo wel wat stijgen en (gek genoeg) het verbruik zakken, wegens veel minder 'stop & go' (haarspelden). Verbruik kwam niet meer aan 7 liter (op de snedig gereden stukken) en zelfs eerder op 6,5 algemeen:
Afbeelding

In totaal 7,5u gereden (het was een kortere dag, zoals gepland) en 10u onderweg geweest, dus 2,5u gestopt. Wel opnieuw temperaturen tot 44°C (in de schaduw...). Zwéten! (ondanks doorwaaipak en op een naked zittende)

De camping waar ik uiteindelijk geboekt had, was ook de moeite...
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door Lukas »

Ooit maakte ik hetzelfde plan. Fantastisch dat jij dat effectief ook doet.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Prince
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:18
Woonplaats: Calmwood
Locatie: Calmwood

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door Prince »

Mooi en verzorgd verslag. Thx
A Saint has a past... a Sinner has a future...
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

(vervolg dag 4)

's Avonds had ik dus geboekt op camping Isabena, die samenwerkt met BMW Motorrad. Da's daar zowat het mekka van de motorrijderswegen. Van (erg) snelle vloeiende N-wegen waar je de bochten aan 120+ kan nemen als je daar zin in hebt (en waar er 'rechtdoor' geen limiet is, tenzij de wettelijke), over pittig sportieve bochtensecties waar je maar tussen de 30 en 50 kan rijden met de voetsteunen aan de grond, héél veel grindpaden en ander offroaddingen voor de GS-liefhebbers, ...

De laatste wegen tot aan de camping waren van die eerste soort: absoluut perfect asfalt, glooiend en bloedsnel. Dat waren de HU-V-9601 van Campo naar Veracruz, en daarna de A-1605 zuidwaarts richting Benabarre. Ik moest me echt intomen om de bochten niet sneller dan 100 à 120 te nemen en op de rechte stukken de kraan constant te houden aan 140 à 150. Zonder interne rem rijd je daar de bochten plat aan 150+ door en op de rechte stukken is er eigenlijk geen limiet (buiten de wettelijke). Werkelijk verbluffend... (al heb ik persoonlijk liever een weg met wat kortere en méér bochten, met tempo's die wat lager liggen).

Omdat (bewegende) beelden méér zeggen dan duizend woorden (en let zeker ook op de omgeving/topografie): https://youtu.be/-N3cyyRRRCk" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo uiteindelijk aangekomen bij camping Isabena: http://www.isabena.eu/en. Een echte aanrader, 't is een echte motards-camping. Aangekomen en ingecheckt...

Afbeelding
highres: klik

Een line-up testmoto's van BMW Motorrad (Duitse nummerplaten, allemaal van München) stonden daar te blinken.

Afbeelding
highres: klik

Had wel graag eens de S1000XR getest, daar. Maar ik was behoorlijk bekaf en had vooral zin om lekker te tafelen, een pint of 2 te drinken en ook wat af te koelen in 't zwembad. (Temperaturen gemeten tot 45°C..............).

Snel de tent opgezet temidden allemaal motards van allerlei slag en pluimage.

Afbeelding
highres: klik

Daarna snel een douche en hop 't zwembad in. Let op: naaktfoto van harige motard op komst.

Afbeelding

Uiteindelijk maar een kwartiertje gezwommen, want de honger was overweldigend. Aangeschoven op 't gezellige terras vol motards en familie. Wat gepraat links en rechts. Tip: niet à la carte eten daar (is eerder beperkt en nogal klassiek, wat pizza's en pasta's en slaatjes) maar neem de dagmenu (staat niet op kaart). Ik heb er een superlekker vers slaatje gegeten als voorgerecht en een fantastisch smakende soort waterzooi van verse patatjes, veel groenten en vlees, lekker sappig en héél smakelijk gekruid. Perfecte maaltijd voor na een drukke dag motorradfahren. Dessertje erachteraan en tussendoor twee halve literkes + een grote fles water. Top.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens 't dessert kon ik de slaap bijna niet meer tegenhouden, dus nog snel een douche (afkoeling, 't was er nog 34°C 's avonds om 21u) en dan bed in. Als een blok in slaap gevallen.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
BéRTke
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2013, 21:05
Locatie: Kempen

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door BéRTke »

Mooie regio .... mooi verslag .... mooie foto's... mooie filmpjes .... :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft:

.... alleen krijg ik bij de filmpjes soms het idee dat het eerder een moto-race danwel moto-reis was.... :grin: :grin:
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Dag 5

Tijdens 't avondeten op Isabena had ik de route van dag 5 even doorgenomen en de wegen met Google Streetview goed bekeken. Immers: die erg snelle wegen (zie video in m'n vorige post) zijn wel leuk voor eventjes maar het mag van mij wat trager en met méér (nijpende) bochten. En wat bleek: de eerste 200 à 250 km waren nog zo'n wegen. (Huiswerk niet goed gemaakt.) Omdat dag 5 een zéér ambitieuze dag was waar in de namiddag wél enkele van de meest fantastische wegen op 't programma stonden, dan maar beslist om niet zuidwaarts te rijden maar van Isabena noordwaarts en na ca. 50 km in El Pont de Suert de geplande route op te pikken (wat een inkorting van ca. 220km betekende.

Achteraf bekeken zou dat een zeer goeie beslissing geweest zijn, anders was ik nooit op tijd thuis geraakt (moest op donderdag thuis zijn, had 2 vergaderingen waar ik niet op afwezig kon zijn).

Afbeelding
highres: klik

Opnieuw die heerlijke wegen zoals ik ze 't liefst heb. Snel genoeg maar niet té, met bochten die je goed plat kan nemen zonder al té snel te hoeven rijden (50 à 70 per uur). En wat een streek, alweer...

Foto vanop het kleinste kamertje van een tankstation waar ik even wat bagage achterliet:

Afbeelding
highres: klik

Er zat een stukje route in die ik op dag 4 ook had gedaan, maar dan in omgekeerde richting: de N-260 van Sort naar Adrall. Fantastisch (maar 't leukst in westelijke richting, vind ik.) Niettemin ging het er dermate vlotjes aan toe, dat ik in een bepaalde bocht een heeele lange *schraaaap* hoorde (niks mis mee), tot ik op 't stuk rechtdoor dat erna kwam, wou opschakelen ... m'n tenen vonden 't schakelpedaal niet. Hè?

En ja hoor:

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Dju. Niet zo erg, want met wat oefenen kon ik wel met wat trial & error van 2 naar 4 b.v. Maar toch: handig is anders. Even bedacht wat te doen: zo verder rijden (met 2e vitesse doe je eigenlijk alles, nl. vertrekken in stilstand tot dik 140 per uur) of een garage opzoeken. Eerst gedacht aan eerder welke workshop/garage/... maar ik zat daar behoorlijk in de middle of nowhere.

Of toch niet! Andorra is dichtbij (40km) en daar zag ik 2 dagen ervoor een BMW Motorrad dealership! Okay, daarheen.

Afbeelding
highres: klik

Daar rond 10u15 aangekomen, zeer vriendelijk ontvangen en ze zijn er quasi onmiddellijk aan begonnen ... maar na 2 uur wachten begon ik serieus zenuwachtig te worden. Even naar beneden geslopen en daar gezien dat de mecano nog altijd bezig was:

Afbeelding
highres: klik

Nu, het moet gezegd: men heeft daar echt zeer proper werk geleverd. Uitgeboord, draad in getrokken, boulon in gestoken met daarop een stift met draad in, waarrond dan nog eens rubber is gespannen (antislip). Het ziet er beter uit na herstelling dan dat het origineel was... En dat voor 54 euro op officiële BMW Motorrad factuur: fair.

Helaas kreeg ik m'n bike wel terug met een ABS-waarschuwingslampje. :bshelp: Ze wilden 'm daar wel aan de computer hangen, maar pas na de lunchpauze. Dus nog eens dik een uur wachten voor ze er aan begonnen en dan nog wachten tot ze resultaat hadden. Heb hen gevraagd of ze iéts in stock hadden mocht er iets stuk zijn, en dat was niet het geval (ze bestellen dagelijks en krijgen daags nadien vanuit Barcelona aangeleverd). Dus zelfs al was het iets kleins of stoms, de kans dat ze konden herstellen was niet groot.

ABS en ook tractiecontrole werkten dan wel niet meer, remmen kon 'ie nog altijd. Dus: beslist om verder te rijden. Eventjes dacht ik om tijdens een late lunchpauze het zelf even te proberen oplossen, door de batterij wat langere tijd af te koppelen (achteraf bekeken stom idee, maar bon).

Afbeelding
highres: klik

Sowieso was de wat langere pauze goed om terug zen te worden. Maar m'n idee bracht dus geen soelaas. Dus verder gereden.

Waarbij ik dacht even te testen (op een stukje grippy asfalt rechtdoor) hoeveel remkracht ik kon zetten voor het voorwiel blokkeerde. Tijdens circuitrijden (met 4 wielen, dan) doe ik dat ook altijd, aftasten hoe de grip is, wat kan en niet. Met de motor ook, anders en voorzichtiger uiteraard, maar een blokkerend voorwiel had ik nog nooit ervaren. Ja jongens :shock: ik kan gerust zeggen dat het remsysteem serieus (over?)bemeten is, miljaar: ik kneep nog niet half en BAM voorwiel blokkeert. In een fractie van een seconde gaat je bike dan toch al schuin hangen en schuift je voorwiel uit de lijn weg (zelfs al rijd je rechtdoor), dus ik ben serieus geschrokken. Maar vooral perplex van hoe "weinig" remkracht je maar moet toepassen om de grip van je voorband uit te putten. Miljaar ... dat ging toch wel in m'n hoofd zitten.

Daardoor ben ik gestopt met trailbraken (dus enkel nog remmen in rechte lijn en niet meer de bocht in remmen) en heb het tempo een pak lager gelegd (normaal motorreis-tempo, zeg maar). Maar ik was toch niet op m'n gemak op die zwarte pekstreepjes e.d. De onzekerheid was in 't koppeke gekropen en zelfs al vecht je daar tegen: da's verdorie stérk.

Niettemin genoten van de rest van de dag. Fenomenale routes gereden, af en toe samen met anderen. Eén stuk van ca. 40 km heb ik aangesloten bij 4 Schotten, en toen ik de er 3 voorzichtig voorbij was zag de koptrekker dat als een kans en die ging er vandoor. Hij ging dan ongeveer het tempo rijden dat ik normaal (zoals de dagen ervoor) reed. Even getwijfeld maar toch gevolgd. Vooral onder het mom: kopke erbij houden en door jezelf te dwingen het te doen die angst uit het hoofd wegduwen door praktijk. En het ging. Mr. Scott hield er een stevig tempo op na: hij gaf méér gas dan ik op de rechte stukken maar hij remde klassieker (dus niet de bocht in) en reed een tik minder vloeiend, waardoor ik in de remzone en eerste deel v/d bocht altijd zonder pushen terug aansluiting vond.

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Ondanks de dubbele tegenslag was dit qua wegen absoluut de mooiste dag. En voor mij is de Spaanse kant van de Pyreneeën dus met enorme voorsprong de mooiste van de 2. Ik ga zeker nog terug.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

(vervolg dag 5)

Maar waar 't 'm dus om te doen was, was de coast-to-coast. En da's ondanks de tegenslagen van dag 5 toch mooi gelukt.

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Deze foto's zijn getrokken op de Serra de Rodes (hier) op 550m boven de zeespiegel, ongeveer anderhalve km van de waterlijn vandaan. Zicht op dorpjes Port de la Selva en Platja Grifeu.

Van daaruit was 't dan overwegen wat 't beste was (het was al vrij laat), en ik heb beslist om dan gewoon dezelfde kant terug naar beneden te rijden en dan via een paar tientallen km autostrade tot in Perpignan te rijden. Had daar via booking een goedkoop maar degelijk hotelletje gevonden (Brit Hotel Porte d'Espagne), iets van een 54 euro voor een nacht incl. ontbijt. 's Avonds staat daar altijd op straat een Ford F-150 Harley Davidson met Airstream trailer die fantastische burgers en superlekkere frietjes maakt, dus ook smakelijk gegeten voor 8 euro.

Afbeelding

Daarmee zat dag 5 er ook op. Behoorlijk stevig, 9 uur gereden over 605 km maar wel 13,5 uur onderweg geweest dus 4,5 uur gestopt (waarvan 2 uur in Andorra voor de herstelling). Ook die dag helse temperaturen: tot 43°C gemeten. Het verbruik lag die dag een pak lager door het gezakte tempo:
Afbeelding

Goed geslapen, alles goed afgelopen. Daags nadien (dag 6) ca. 1.150 km terug naar huis.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

dag 6

The drive home. Stevige brok km te malen, in wat luidens voorspellingen hete temperaturen zouden gaan worden. Maar ik had op dag 1 ondervonden dat ik eigenlijk niet zo in zit met lange afstanden autoroute, immers die liggen perfect, er is weinig volk, in Frankrijk is autostraderijden ook passeren door prachtige streken, enz.

Vroeg op, om halfzeven de motor beginnen laden, ontbeten van 7u tot halfacht en rustig vertrokken om 20 voor 8.

Afbeelding
highres: klik

Het eerste stuk tot aan Clermont-Ferrand is eigenlijk echt plezant (om autoroute te zijn). Je passeert meerdere keren de 1.000m hoogte, er zitten enkele bochtige stukken tussen (snelheidsbeperking 70, maar jah :oops: ) waar je aan 120 à 130 echt mooi diep in de bocht kan gaan, echt heerlijk.

Omdat ik rond 20 voor 12 al in Clermont-Ferrand was, sprong ik daar even de BMW Motorrad dealer binnen. Toch even kijken of zij mij snel konden vertellen wat er mis is met 't ABS.

Afbeelding
highres: klik

Ik sta nu nog perplex van hoe absurd vriendelijk en behulpzaam men daar was. Chèf-mécano kwam meteen mee, stelde voor om snel de bagage te droppen (de stekker om de bike aan de PC te koppelen zit onder het zadel), hup met mijn bike de werkplaats in, geen 10 minuten erna kwam 'ie al terug. "Het kabeltje van de wielsnelheidssensor naar het achterwiel geeft kortsluiting, omdat het op een bepaalde plaats continu tegen het frame aan schuurt. Gewoon kabeltje vervangen en 't is ok. We hebben dat helaas wel niet in stock..." Hij wou absoluut niks weten van betaling, "c'est le service BM, monsieur, je vous souhaite une bonne route et bon retour en Belgique". <3 Heerlijk.

Daarna doorgereden, altijd 135 à 145 op GPS. Quasi lege autostrade. Op een bepaald moment even met een Italiaan in een CLA wat met de 200 geflirt gedurende een paar km. (Later kwam ik 'm nog tegen tijdens een tankstop en hij kwam me aanspreken, vriendelijke gast.)

Grootste "hel" was Parijs, het was vooreerst broeierig heet (temperaturen tot 37°C gemeten bij normaal rijden en tot 46°C bij het filefilteren op de périphérique en andere wegen daar), 't was avondspits dus gridlock, ik kon filefilteren met al de rest maar die doen dat snél en als je dan bedenkt dat je geen ABS hebt om je bij een evt noodstop (sommige autobestuurders presteren het nog wel eens om totaal onverwacht van file te veranderen), nou ... da's extra zweten. Moto ging op bepaalde momenten tot het één na hoogste blokje van de temperatuur (koelwater) aanduiding...

Zonder drama, mooi veilig en met best een leuke rit eigenlijk (met uitzondering van de laatste 150km, die zijn er altijd te veel aan: lelijke Nord, stomme wegen rond Lille en dan nog 50 km België, bah...).

Verbruik van een dikke 6 liter, zeer vreemd maar minder gulzig dan op 't doorgaan, nochtans niet trager gereden...
Afbeelding
(laatste tankje staat er niet op, die moet ik nog tanken, bike staat nu nog altijd met lege tank in de garage)

En daarmee is de trip rond. Heeeeerlijk, de Pyreneeën, zeker de Spaanse kant. Ik ga ZEKER nog terug.





De "schade" voor fauna:

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

en op de helm:

Afbeelding
highres: klik




Bandenverbruik was stevig, allez, toch aan de flanken (middenstroken zijn nog zeer goed):

vooraan:

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

achteraan:

Afbeelding
highres:

Afbeelding
highres: [url=https://dl.dropboxusercontent.com/u/94035899/2017-06-14%2021.43.38.jpg]klik


Door de snelle 2 laatste dagen (hogesnelheidsbochten met minder hoek) is er vooral op de voorband een knikje ontstaan op ongeveer 1,5 cm van de bandrand. Daardoor ondervind ik nu wel dat de voorband een 'deadzone' (qua gevoel) heeft tussen 'normaal diep' en 'voetsteunen tegen de grond-diep' waarover je heen moet zonder veel gevoel. Maar omdat ik hier in België toch nooit zo'n hellingshoeken rijd, gaat me dat niet storen, denk ik. (Toen in de Pyreneeën wel.)




Effectieve schade door contact met moeder aarde:

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Neen, de motor is niet gevallen, maar vreemd genoeg was die carbon uitlaatbeschermer dus het éérste wat de grond raakte langs rechts. Stond nochtans meestal in Sport en op 2 personen, en de ESA-dempers zijn recentelijk gereviseerd, maar toch... de voetsteun kwam nooit tegen de grond rechts, maar wel bovenstaande. Ah well...

Afbeelding
highres: klik

Afbeelding
highres: klik

Niks ernstigs en ook niks dat ik ga herstellen of vervangen. Dat zijn gewoon gebruikslittekens.



To do, nu:
- wielsnelheidssensor vervangen
- nieuwe oliekoeler (heb 'm kapot gemaakt door m'n eigen stomme fout bij 't hogedrukwassen van de moto, nochtans enkel maar van ver om de vliegen er af te krijgen, maar helaas...)
- onderhoudje (toch minstens olie en oliefilter wisselen)



Dan is hij klaar voor (wie weet) misschien nog een tripje in 't najaar. Heb m'n zinnen op de Balkan gezet...
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Lukas schreef:Ooit maakte ik hetzelfde plan. Fantastisch dat jij dat effectief ook doet.
Gewoon doen, schuiven in de agenda tot het past. Ik heb een job met veel verantwoordelijkheden en zeer frequente 'vereiste' aanwezigheid (in vergaderingen, raden, commissies e.d.) in de semi-politieke sfeer dus daar moet je naar de pijpen dansen van de verkozenen (neen, ik strijk geen zitpenningen op :mrgreen: ) ... maar toch. Schuiven tot het past. Ik kon 6 dagen nemen omdat ik dit jaar elke donderdag 'vast' zit in een stuurgroep voor een groot reorganisatieproject. Dus ik had maximaal 6 dagen en wou toch de Pyreneeën doen, vandaar ook het best zware programma. Moest ik de tijd hebben, ik nam er 2 weken voor. 't Is er fantastisch...
Laatst gewijzigd door gTa9000 op 02 jul 2017, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

BéRTke schreef:Mooie regio .... mooi verslag .... mooie foto's... mooie filmpjes .... :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft:

.... alleen krijg ik bij de filmpjes soms het idee dat het eerder een moto-race danwel moto-reis was.... :grin: :grin:
Thanks! :thumbright:

Ik geef het toe: ik rijd niet traag, neen.

Anderzijds ook niet gek. Als ik kerels zie passeren op hun achterwiel in een bocht of onoordeelkundig kruispunten of smallere passages (met geparkeerde auto's en mogelijks voetgangers) zie passeren houd ik ook m'n hart vast.

Ik heb op de reis niet één keer een oei-momentje gehad (met uitzondering van de opzettelijke remtest met blokkerend voorwiel). Geen één keer verremd, nooit ongewild op het ander rijvak uitgekomen, enz.

Wat niet garandeert dat er niks gebeurt, natuurlijk. Maar ook aan trager tempo heb je die garantie niet. En laat me nu net zo'n wegen opzoeken om toch eens wat hellingshoek te kunnen maken, veel bochten te doen. In Vlaanderen is dat onmogelijk (hier heb je zo geen wegen en de staat van het wegdek hier is erbarmelijk).

Ik kan ook genieten van groepsritjes aan rustig tempo waarbij je alle tijd hebt om rond te kijken. Maar zo af en toe wil ik graag eens me-time en dan past een trip zoals bovenstaande, inclusief dergelijk tempo, zeer goed bij wat ik wil.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Ondertussen zijn er nog wat extra video's op Youtube beland.

https://youtu.be/sqOTYzl9iUU = N-260a van Broto naar Biescas. Hier eerder zuinig gereden, ttz weinig snelheidswisselingen: vlot door de bochten maar niet hard/lang accelereren.

https://youtu.be/_kepP4ygzl4 = N-620 van Renanue naar Bisaurri. Hier dan weer wel een beetje vaker van wat paardjes gebruik gemaakt of wat meer snelheid gehaald rechtdoor.

https://youtu.be/9WBV863AGz0 = C-13 naar Llavorsi toe, beetje sneller ook hier, maar logisch met zo'n weg.....

https://youtu.be/AP9OheUEj-A = N-260 van Llagunes naar Embonui. Weer zo'n vloeiend stuk weg waar je in no time vlot vooruit gaat.

https://youtu.be/6H9uKud6_P0 = Andorra, van aan de grens (in het oosten) naar boven naar de Port d'Envalira.

https://youtu.be/tnSW0DCZvpc = Andorra, Port d'Envalira naar beneden.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door Relax »

Knap reisverslag. Dit ga ik ook nog 'ns doen, maar niet in m'n uppie en verspreid over meer dagen dan 4 (of 6).
'k Heb het even gelinkt naar het Nl GS-forum, ook omwille van de tips, route,...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door Relax »

Komen de data vwb hoogte, snelheid ed uit de MyRoute app, wordt er mij gevraagd.
I respect your opinion. But I don't give shit.
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door GStephen »

Héél schoon :thumbright:
Eén dezer ga'k nog es naar die contreien. D'er zijn daar nog veel verborgen pareltjes die'k nog niet gezien heb
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Relax schreef:Komen de data vwb hoogte, snelheid ed uit de MyRoute app, wordt er mij gevraagd.
Neen, ik heb een standalone fietscomputertje (Garmin Edge 800) in m'n cockpit hangen, die elke dag de gereden track logt. Screenshots met route, hoogte ed komen dus uit Garmin Connect.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door Relax »

Ok, tnx.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door Gixxer21 »

Hoe heb je die eigenlijk bevestigd?
Ik was aan het denken hem in de fietshouder te plaatsen maar ben niet zeker of die gaat blijven zitten.
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: coast to coast ... Pyreneeën ... 4.800 km op 6 dagen

Bericht door gTa9000 »

Toch, de standaard fietshouder (plastic rondje) bevestigd met de 2 origineel meegeleverde zwarte elastiekjes. Blijft perfect zitten. Moest ik een normaal stuur hebben (een bar, zeg maar) dan zou ik wel de metalen vaste fietssteun gebruiken (heb die op m'n MTB), maar m'n stuur is zo van die BMW-vleugels...
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Plaats reactie