O ja, ik rijd met een naked (K1300R), heb zelfs m'n 'sportruitje' vervangen door de standaard flyscreen, want de sportruit creëert turbulenties ter hoogte van de borst en kin, waardoor je in normale zitpositie veel gebulder om je hoofd hebt. Enkel als je helemaal vooraan in het zadel gaat zitten en je rug strekt (ik ben 1m88) komt je helm nét uit die turbulentiezone en is het 'stil' (allez, stiller). Nu met de gewone flyscreen zit je als rijder helemaal in de rijwind en dat is aangenamer, veel stiller rond de helm.
Vorig jaar dacht ik de Pyreneeën te doen maar het weer besliste er anders over, dus ik deed toen de Westalpen. Dan maar dit jaar de Pyreneeën aangevat.
Het plan was behoorlijk ambitieus: 1 dag door, 4 dagen ter plaatse waarbij ik "alles" wou doen, 1 dag terug.
dag 1
highres: klik
Van thuis naar Bayonne, een "verbindingsrit" volgens de instructies van de app Waze (fantastische app). M'n tomtom 410 haalde via Bluetooth tethering wel data (en dus 'live' verkeersinfo) binnen via m'n smartphone, maar Waze bleek toch sneller en trefzekerder op de hoogte van het verkeer (zo bewezen de 2 passages doorheen Parijs). Enfin, die dag dus zo efficiënt mogelijk (via autoroutes) kilometers malen. TéléPéage bakje bovenaan in de tanktas, via de gewone poortjes (waarbij je moet stoppen) detecteert dat mooi dat je een 2-wieler bent en rekent dat het verminderd tarief aan. En met een motor trek je zo snel op dat de auto's die doorheen de 30km/u-poortjes rijden, zeker niet sneller zijn. Omdat dat een behoorlijk zware dag zou zijn, was het plan om in Bayonne niet op een camping te logeren maar in een goedkoop hotelletje: hotel Adonis Bayonne (tripadvisor, trivago en booking zij dank).
dag 2
highres: klik
Na een kort stukje autoroute de grens met F/E over, en dan de start van de eigenlijke 4 dagen Pyreneeën: aan de westkust van de Pyreneeën op de Alto de Jaizkibel. Niet écht de moeite maar ik wil coast-to-coast, of beter "coast-on-mountain---TO---coast-on-mountain" de Pyreneeën doorkruisen en dan was dat de beste keuze. Daarna via kleinere lokale wegen doorheen Aiako Harria (natuurpark, zeer desolaat) naar een eerste col, de Alto di Izpegi (E/F-grens). Dan direct weer zuidwaarts via kleine wegen (constant 800-900m hoogte, daar de "top") Spanje binnen, na een tijd weer noodwaarts de N-135 naar Frankrijk, dan zuidoostwaarts via o.m. de Col d'Haritzcuruche, de Col de Burdincurutcheta, de Col d'Orgambidesca, de Col de Curutcheta, om via de Col d'Erroymendi en de Puerto de Larrau terug Spanje binnen te rijden, via de NA-140 terug westwaarts naar de wouden en het stuwmeer van Irati, dan via een omweg nog iets zuidelijkers naar de Foz de Arbaiun (Navarra) zo naar Aragon, via een wijde boog en fantastische kronkelbanen in de meest desolate streken van de Pyreneeën terug noordwaarts te gaan (NA-137) en via de Col de la Pierre St.-Martin terug Frankrijk binnen te rijden. Eventueel knip ik er nog de Col de Labays, de Col de Bouesou en de Col de Hourataté aan. Die zijn wel erg traag en in slechte staat, dus als het al te laat is op de dag rijd ik rond via de betere D132 om dan via de Col du Porteigt te dag te eindigen over de Col de l'Aubisque en de Col du Soulor en m'n tent op te zetten aan de oevers van de Lac d'Estaing.
Zeer ambitieuze plannen, da's 692km waarvan net iets meer dan 600km je reinste bergwegen en 15 cols. Wordt dus een lange, intense dag. MyRoute-app zegt dat ik daar net iets meer dan 14u over rijd. De route zit wel vol plaatsen waar ik lussen kan knippen, stukken kan overslaan, dus (elke van de 4 bergdagen is zo, ik bereid dat liever voor dan dat ik dat dan daar live ter plaatse moet uitzoeken ... en naar het einde van de trip gaat dat zijn nut bewijzen.....).
dag 3
highres: klik
Zeer vroeg opstaan aan lac d'Estaing om een nog intensere col-dag aan te vatten. De échte grote/gekende Pyreneeëncols zitten er in (en 't is op een zondag, dus ik hoop niet té veel fietsers te ontmoeten). Even snel op & weer af de Hautacam en dan meteen zuidwaarts de op de hoogste punten van de Pyreneeën doodlopende D921/922 te doen ofte de Col de la Croix de Mounis (check Google Streetview, echt absurd lekker). Terug 't spel naar beneden en dan rechtsaf oostwaarts de Col du Tourmalet, de Col d'Aspin, de Col d'Azet, de Col de la Peyresourde en dan via de Col del Portillon eventjes Spanje binnen. Maar meteen noordwaarts de N-230 terug naar Frankrijk om de Col de Menthe te pakken en de Col de Portet d'Aspet. Daarna verlaat ik de reguliere biker-wegen om dichter tegen de Spaanse grens te blijven OZO-waarts, via de minder gekende en zeer desolate Col de la Core en de Col de Guzet naar de Col d'Agnes (niet te verwarren met de Col Agnel / Collo del Agnello of de F/I-grens) te rijden. Daarna nog met een boog via de N20 (flitspalen!) naar Andorra, ondertussen wel nog de Col de Beille mee te pakken. Naar Andorra toe is 't ook ferm stijgen en gekronkel. In Andorra la Vella sla ik mijn tent om, om daarna nog als avondrit de doodlopende CG-4 de col naar Port de Cabus te doen. Met wat chance pik ik daar de zonsondergang mee.
Opnieuw een stevig dagje puur bochtenwerk, 575km ongeveer en 14 cols. Weinig tijd om te dralen want MyRoute-app zegt dat ik daar normaal gezien (zonder stoppen) 14,5 uur over doe. Ook hier: veel mogelijkheden om te skippen.
dag 4
highres: klik
De helft voorbij, al 2 intense dagen serieus bergpaswerk, dus nu even een "rustiger" dag met meer vloeiende bochten in de heel anders aanvoelende (drogere, meer dorre, rotsachtiger) Pyreneeën langs de Spaanse kant.
Andorra zuidwaarts uit (Spanje binnen) en meteen rechtsaf om ONO-waarts via de N-260 (col van Port Pirineus op 1700m), de C-13 en de C-28 (col naar de Porte de la Bonaigua op 2100m) naar Viella te kronkelen. Daar zuidwaarts (N230 again) en na enige tijd westwaarts (N-260 again) over de Col de Espina, dan weer zuidwaarts tot voorbij het meer van Barasona, daarrond terug noordwaarts via o.m. de A-2210 om via de HU-631 (= een éénrichtings bergweg) en weer een stukje N-260 in Biescas uit te komen. Daar even noordwaarts de Col du Pourtalet (E/F-grens) pakken en meteen weer zuidwaarts naar beneden om via de N-260 oostwaarts uit te komen in de "BMW Motorrad"-camping in Roda di Isabena. ('t Zijn daar zo'n zot zalige wegen dat BMW Motorrad daar erg vaak tests, cursussen en excursies organiseert.)
MyRoute-app zegt dat ik deze 575km (= zelfde afstand als de dag ervoor) afhaspel in een 10-tal uur. Dus tijd om de avond (men voorspelt daar 30°C in de late namiddag) in het zwembad te spenderen.
dag 5
highres: klik
Laatste bochten-dag. Maar wel die met de "beste" wegen, hoop ik: best snel, glooiend, vloeiend, perfect asfalt, ... Voetsteuntjes schrapen, dus.
Zuidwaarts weg om de N-230 te pakken te krijgen om daarop oostwaarts te gaan, in Puente de Montañana de C-1311 afjakkeren. Dan zuidwaarts via de C-13 helemaal tot in Balaguer om dan weer noordwaarts te gaan doorheen de adembenemende Serra del Montsec, verder noordwaarts de N-230 langsheen de grens Aragon/Catalonia tot in El Pont del Suert.
Van daar gaat het in één never ending kronkel via de meest fantastische bochtenwegen (medium en high speed) oostwaarts, via hoofdzakelijk de N-260 weer. Even via de C-14 wat kleinere bergwegen erbij lussen om via de C-16 weer op de N-260 te komen (maar da's misschien wat té ambitieus). Ik denk dat die N-260 zo ongeveer één van de meest fantastische Europese wegen moet zijn voor bochtenpikkers; ik bericht of die veronderstelling klopt ná mijn trip.
Via de C-38 gaat het de E/F-grens over into de D-115 maar ik denk dat ik na een paar 10-tal km weer een kleiner wegje rechtsaf neem de F/E-grens weer over om zo via minder grote wegen uit te komen op de 'bergen' aan de Middellandse Zee (grens E/F, namelijk Portbou/Cerbère) om zo de 'coast-to-coast' te voltrekken. En dan zit het qua bochtenwerk erop. Rustig via de kust (men voorspelde door de 30°C dus top zomerweer) naar een strandcamping daar in de buurt (Saint-Cyprien ofzo, maakt me niet uit zolang het niet te ver meer is) en dan wat afkoelen in de Méditerranée. (Ik heb nauwelijks kleren mee, slechts 1 short en 1 t-shirt, m'n teensletsen ... maar ook een zwemshort. )
Best stevige dag qua km, namelijk 775 maar er zitten een heel pak wegen in waar het tempo een pak hoger ligt dan op de typische cols. Niettemin bijna 15u volgens MyRoute-app. Ook hier: mogelijkheden om te shortcutten.
dag 6
highres: klik
Laatste dag. Hopelijk goed slapen (ik heb zo'n tent gekocht die UV-stralen blokkeert en binnenin helemaal verduisterd is, zodat ik daar toch wat slaap in een ietwat frisse temperatuur en niet wakker word van de dageraad om 5u15...). Want 1.140 km huiswaarts. Da's terug een dagje afzien. Het eerste deel, tussen Béziers en Clermont-Ferrand, is wel nog een beestige autostrade met continu bochten (soms behoorlijk nijpend, van die mate dat je met een auto aan 140-150 al zéker commentaar van je bijrijders krijgt dat je aan 't racen bent). Maar daarna is het #dedication #focus #workhard #speedinghome vrees ik.
Als alles goed gaat, doorkruisen we dus héél wat van de Pyreneeën:
Zo, dat was toch het plan. Naast de route-voorbereiding ook nog
- ESA-dempers (v+a) uit de motor gehaald (geen klein werkje...) en in Nederland bij esa-repair (JJ Suspension) laten reviseren. Schitterend werk, was nodig ook trouwens. Heb nu 'n als nieuw rijdende motor, zalig (beestje had toen al 70.000 km, heeft er nu na de trip ei zo na 75.000.
- onderhoud en controle/nazicht bij Leie Motors
- nieuwe banden (Pirelli Angel GT A) tvv de Metzeler Roadtec-01 die na 12.000km (op 10 maanden) het toch ongeveer gehad hadden (vooral het hardere middenstuk achteraan en vooraan zaten de zachtere stroken net buiten de hardere middenstrook op de slijtindicator)
- supercheape SW Motech Speedpack Wide gescoord voor 55 euro (incl. verzending) op ebay.co.uk
- nieuw doorwaaipak gekocht (men voorspelde tussen de 26°C en 39°C.....)
- goed gepakt en gezakt, nl. 47 kg bagage (tent, matras, el.pompje, slaapzak, toiletgerief, regenpak, membranen doorwaaipak, beetje reservekledij, reservekanister van 2L brandstof, bus olie, bandenherstelkit, wat sleutelmateriaal (bitset, ringsleutels, tang), colsonnekes, ducktape, klein busje WD-40, wat medicatie e.d.)
Go!