Ketting reinigen van f700GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Ketting reinigen van f700GS

Bericht door Droozy »

Op het algemeen forum is bij de aankoop van een kettingfiets de vraag gesteld of het wenselijk is enkel het voorste tandwiel tussentijds eens te vervangen.
Daar de F modellen de kettingfietsen van BMW zijn gooi ik het hier in de groep, ik ben alvast van mening van wel, daar het voorste 3 tot 4 maal minder tanden heeft dan het achterste, de diameter kleiner is en daardoor meer belast wordt, toch?
Ook ben ik van mening dat een tandwiel best een oneven aantal tanden heeft, omdat de ketting dan steeds afwisselt tussen schakel en tand, zie de foto van de F in dit topic, waar dit duidelijk niet het geval is.
P.S. ik zou dit op het techniek forum aangehaald hebben, maar kan die foto dan niet mee verhuizen (denk ik).
R100RS/R100R Mystic
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Ketting slijtage

Bericht door Fox30 »

Droozy schreef:Op het algemeen forum is bij de aankoop van een kettingfiets de vraag gesteld of het wenselijk is enkel het voorste tandwiel tussentijds eens te vervangen.
Daar de F modellen de kettingfietsen van BMW zijn gooi ik het hier in de groep, ik ben alvast van mening van wel, daar het voorste 3 tot 4 maal minder tanden heeft dan het achterste, de diameter kleiner is en daardoor meer belast wordt, toch?
Ook ben ik van mening dat een tandwiel best een oneven aantal tanden heeft, omdat de ketting dan steeds afwisselt tussen schakel en tand, zie de foto van de F in dit topic, waar dit duidelijk niet het geval is.
P.S. ik zou dit op het techniek forum aangehaald hebben, maar kan die foto dan niet mee verhuizen (denk ik).
Hoe dikwijls (ik bedoel na hoeveel kilometer) is jouw voorste tandwiel dan versleten? en het achterste niet?
Technisch gezien slijt een tandwiel omdat de ketting rekt, dus bij een ketting die niet meer exact de steek heeft van de tandwielen, zal die elke tand (of dat nu die van het voorste of het achterste tandwiel is) extra uitslijten.
Maar ik ben wel benieuwd hoe het bij jouw motor zit, gezien jij hier het probleem hebt.
Als jouw tandwielen niet evenredig zijn versleten, denk ik dat de vorige eigenaar van jouw motor "vergeten" is om iets van de set van drie te vervangen
Set van 3 = beide tandwielen en de ketting
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Ketting reinigen van f700GS

Bericht door Droozy »

Mijn reactie heeft ook betrekking op het topic BMW verkocht in het algemeen forum (honda cb1100rs van Léon).
Daar is er sprake van steeds de volledige set (2 tandwielen en ketting) te vervangen, maar het voorste tandwiel tussentijds apart vervangen is volgens mij (en meerdere anderen) interessanter (lees voordeliger).
Zie de reacties van vroeger hierboven, vergelijking met cassette van fiets en de uitleg van tweecilinderke waar ik mij volledig bij aansluit.
Ik heb op het werk een collega die steeds (nu de 3de honda cbx 1100 blackbird) om de 10.000 enkel het voorste apart vervangt en om de 30.000 de volledige set.
Ikzelf heb ooit maar één kettingfiets gehad, een Suzuki GT380 (bijna 40 jaar geleden :-? ), daarna 2 Guzzi's en 5 BMW's waarvan de laatste met riem (is ingeruild voor een oude Opel Monza 30 E :wink:).
R100RS/R100R Mystic
Plaats reactie