R1200S Slechte afstelling

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
patrick decorte
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2017, 18:42
Woonplaats: Klein heiken 33 2950 Kapellen

R1200S Slechte afstelling

Bericht door patrick decorte »

Beste motervrienden,
Onlangs heb ik een R1200S gekocht met 39000km op de teller Bj 2006.
Deze is echter voorzien van een power commander .
de moter is beresterk vanaf 6000 toeren .
echter in de lage toeren draait hij niet mooi ongelijkmatig soms haperend en ploft in de uitlaat,
Is er iemand die weet waar ik mijn moterfiets goed kan laten afstellen.
Op voorhand bedankt
Mvgr Patrick
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door alfa »

Hoor ze al komen ,neen ni bij mij :grin:
Maar heb er wel een bedenking over.
Te rijk mengsel en te zwakke vonkoverbrenging bij lagere toeren.
Elektrodes staan te ver uitéén waardoor inspuiting nu en dan ééns (bij hapering) niet detoneert waardoor benzinemengsel gas in uitlaat komt en door hitte ontsteekt(knallen)
BMW R1100R zonder KFR
patrick decorte
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2017, 18:42
Woonplaats: Klein heiken 33 2950 Kapellen

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door patrick decorte »

Beste,
Eerst wil ik toch proberen om hem goed afgesteld te krijgen, lukt het niet dan zal de power commander moeten verdwijnen vrees ik.
Weet alleen niet waar ik hiervoor terecht kan.
Bij BMW zullen ze hier niet op zitten wachten denk ik daar dit geen origineel onderdeel is voor correcte afstelling te bekomen
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door alfa »

Power commander kan je zelf ontmantelen en nadien motorunit reset uitvoeren.
Voer hier het tegenovergestelde uit https://www.youtube.com/watch?v=KbqYg66cyB0" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk dat die een pak rijker kwam staan , daarom word lambdasonde/Katalysator uitgeschakeld (stekkers los)anders zou motorunit het benzine mengsel "continu" bijstellen en die prulinstelling ongedaan maken.
Weg ermee.
Te rijk benzine mengsel met zwak/lange vonkontsteking geeft typisch hapering en knallen bij lage toeren of knallen bij hoge toeren gasdicht.
Probeer eerst eens met standaard bougies op 0,6mm kost maar een paar euros, die kunnen dit rijk mengsel wel aan op lagere toeren.
BMW R1100R zonder KFR
patrick decorte
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2017, 18:42
Woonplaats: Klein heiken 33 2950 Kapellen

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door patrick decorte »

OK bedankt voor de info en een vriendelijke motergroet
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door Pol »

alfa schreef:Hoor ze al komen ,neen ni bij mij :grin:
Maar heb er wel een bedenking over.
Te rijk mengsel en te zwakke vonkoverbrenging bij lagere toeren.
Elektrodes staan te ver uitéén waardoor inspuiting nu en dan ééns (bij hapering) niet detoneert waardoor benzinemengsel gas in uitlaat komt en door hitte ontsteekt(knallen)
Ik zie de relatie niet hoge/lage toeren en de vonkoverslag. Als er op de primaire wikkeling van uw bobijn bvb 13 V. aankomt aan 1100 tr/min , zal er ook 13 V aankomen op bvb.3000tr/min.(of niet ?) De secundaire zal dus voor voldoened Volts zorgen om de kwaliteit van de vonk te garanderen. En terloops , zit er geen 2de bougie op die motor ? Zal die dan in milliseconden uitgedrukt niet voor de ontsteking van de naverbranding zorgen ?
Verklaar uw stelling eens nader.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door alfa »

@ Pol

Plasma vonkontlading bij elektrodes van 0,8mm is reactietijd en vooral thermische energie minder dan elektrodes op 0,6mm.
Dus 2 bougies op 0,8mm blijven zwakker in snelheid en tempratuur tov 0,6mm
Hapering op lage toeren komt omdat er soms geen detonatie (0,8mm)is gebeurd en komt het gasmengsel in uitlaat.
Op hogere toeren ontsnapt er benzinemengsel omdat reactietijd van ontsteking iets te laat is.
Heden zetten ze een enkelvonkvobine rechtstreeks op bougie, waarom?
Reactietijd van plasmavonk verkleinen en met iets meer thermische energie.
BMW R1100R zonder KFR
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door Pol »

alfa schreef:@ Pol

Plasma vonkontlading bij elektrodes van 0,8mm is reactietijd en vooral thermische energie minder dan elektrodes op 0,6mm.
Dus 2 bougies op 0,8mm blijven zwakker in snelheid en tempratuur tov 0,6mm
Hapering op lage toeren komt omdat er soms geen detonatie (0,8mm)is gebeurd en komt het gasmengsel in uitlaat.
Op hogere toeren ontsnapt er benzinemengsel omdat reactietijd van ontsteking iets te laat is.
Heden zetten ze een enkelvonkvobine rechtstreeks op bougie, waarom?
Reactietijd van plasmavonk verkleinen en met iets meer thermische energie.
Sorry ,ben ni mee. Ofwel ben jij ing. ofwel haal je het klakkeloos van 't net. Mijn bevindingen zijn deze van de old school (50 jaren terug) en 't was maar een bijvak wat betreft de wet van Lenz dan toch over inductie.
Proficiat met je uiteenzetting!!
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door alfa »

Afhankelijk van secundaire wikkelingen bekom je de hoogte van vonkspanning .
En die vonkspanning mag niet verzakt worden tussen afstand elektrodes .
Die materie laat ik achterwegen;-)

Zet de bougies elektrodes maar eens 25% verder naar 1mm dan zal het fenomeen van haperen en knallen nog erger worden.
Laatst gewijzigd door alfa op 23 okt 2017, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door Pol »

alfa schreef:Zet de bougies elektrodes maar eens 25% verder 1mm dan zal het fenomeen van haperen en knallen nog erger worden.
Ja, zet één cm.tussen de bougie en de massa en je hebt helemaal geen vonk meer. :roll:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door alfa »

Pol schreef:
alfa schreef:Zet de bougies elektrodes maar eens 25% verder 1mm dan zal het fenomeen van haperen en knallen nog erger worden.
Ja, zet één cm.tussen de bougie en de massa en je hebt helemaal geen vonk meer. :roll:
Oke, hier zit de logica.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door Dirk Pauwels »

1. klepspeling checken
2. synchen
3. naar Ruud Frederiks in Goes, (tovami) en moto op de bank, Ruud stelt die Power commander wel af.
Het heeft geen zin om punt 1 en 2 niet eerst te doen, want dan heeft afstellen van de PC geen zin.
Reken op 100-300€, maar dan staat hij ook prima.

Wil je die kosten niet doen, dan haal je de PC eraf en doe je 1. en 2.

Power commander is ok maar moet fatsoenlijk afgesteld worden en niet even snel wat gedownloade maps erin schieten zoals de meeste doen.....

Waarschijnlijk staat het ding onderin veel te rijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
patrick decorte
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2017, 18:42
Woonplaats: Klein heiken 33 2950 Kapellen

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door patrick decorte »

Dirk dank u wel voor deze informatie.
eerst eens deftig laten afstellen dan zien we wel verder
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door Michelleke »

De vraag is ook ,wat is de historiek van die motor, is hij bijvoorbeeld gechipt geweest?
Afstelling aangepast aan circuitgebruik?
Zijn maar een paar bedenkingen
R1200GSLC / K1200RS
patrick decorte
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2017, 18:42
Woonplaats: Klein heiken 33 2950 Kapellen

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door patrick decorte »

Hij is voorzien van een Zard uitlaat en een K"N luchtfilter + de power commander.
Voor de rest is er niets met gebeurt
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door alfa »

Zeer waarschijnlijk een circuit motor en terug naar weg omgebouwd.
BMW R1100R zonder KFR
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door Pol »

alfa schreef:Afhankelijk van secundaire wikkelingen bekom je de hoogte van vonkspanning .
En die vonkspanning mag niet verzakt worden tussen afstand elektrodes .
Die materie laat ik achterwegen;-)

Zet de bougies elektrodes maar eens 25% verder naar 1mm dan zal het fenomeen van haperen en knallen nog erger worden.
Nee ,de stroom in de primaire heeft in eerste instantie invloed op de afgeleverde hoogspanning. De secundaire volgt maar. De mooiste vrouw op aarde kan ni geven wat ze niet heeft .Op haar beurt is de primaire weer afhankelijk van de spanning van de batterij.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door alfa »

Van primaire wikkeling met spanning(volt) x kan met het aantal wikkelingen in secundaire spoel zelf de hoogte maken van spanning.
Zelfs al in bronspanning 6 v of 9v of 12v hier kan altijd met secundaire aantal wikkelingen naar bv. 10000 volt (spanning)
Stoomsterkte (ampere) dat is een ander verhaal.
Dus Pol als de schoon madam u niet kan geven wat u wil, kan je daar nog nen ferme vent van laten maken ;-)
BMW R1100R zonder KFR
frits-motaar
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:02
Woonplaats: limburg
Locatie: LIMBURG

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door frits-motaar »

eigenlijk is het toch simpel hoor.
al die brol er af en alles terug origineel steken,luchtfilter-uitlaat-en zeker die power comander moet er tussen uit,hierdoor "ploft" de uitlaat,doordat de motor veel te veel drinken krijgt.
Denk maar aan de circuit-auto's,die draaien stationair ook voor geen meter,maar eens op snelheid.....
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door Danny »

vanaf 6000 omwentelingen rijd hem goe... plezant als ge zo altijd moet rijden :roll:
kan je ook niet zonder gevolgen, belasten is verslijten en verslijten is betalen...
kort door de bocht voor sommige maar keiharde realiteit als hij op de brug staat en de motor open ligt, ik zag er zo al enkele passeren. :mrgreen:

zet zoals frits zegt dat bakske terug origineel en 't rijd terug vanzelf, wil je toch iets doen laat de mapping dan herschrijven en door iemand met verstand...

is hem dan niet snel genoeg dan is een boxer ondermaats en ben je beter met een 3 of 4 cilinder...
patrick decorte
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2017, 18:42
Woonplaats: Klein heiken 33 2950 Kapellen

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door patrick decorte »

Moto terug uit de garage power commander er afgehaald
Moterkarakter is nu compleet anders
Hij is niet meer zo hevig in de hogere toeren het scheelt zelfs veel maar hij is zo veel beter in al de rest
Terug een plezier om er mee te rijden
Voor mij nooit meer zulke rommel op mijn machine
Motergroet
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1200S Slechte afstelling

Bericht door Dirk Pauwels »

Power commander is geen rommel, als je aanpassingen aan je motor hebt gedaan en je zit vast aan de standaard mapping dan is het een goeie manier om de mapping aan te passen, maar het is geen plug en play zoals de reclame op de verschillende websites je willen doen geloven.
PC moet altijd op de bank afgesteld worden en daar gaat het mis. Het is niet omdat je die dingen verkoopt of zelfs omdat je een testbank hebt dat je die dingen ook kan afstellen. :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie