canbus-systeem werkt niet

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
zwaefken

canbus-systeem werkt niet

Bericht door zwaefken »

Hallo, ik heb een R1200RT (bouwjaar 2011, afkomst UK, 2 canbus-aansluitingen).
Bij aansluiten van druppellader OPTIMATE 4 dual, met BMW stekker SAE, blijkt de batterij niet op te laden.
Na 30 minuten geeft de oplader een rood licht, de aanwijzer van het opladen staat stil op de onderste pijl.
Bij rechtstreeks aansluiten op de batterij wordt deze wel opgeladen (groen licht).
Bij mijn vorige motor, R1200CL, werkte de canbus perfect.
Ik vermoed dus dat er bij huidige motor iets niet werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?
:bshelp:
aantzeetje

Re: canbus-systeem werkt niet

Bericht door aantzeetje »

Canbus herkent de lader niet en beschouwt deze dus als een "verbruieker". Daardoor sluit deze hem dus na 1/2 uur af om te voorkomen dat batterij zou "lleglopen". Lader aansluiten en dan contact gedurende een sec of 10 opzetten zodat de canbus de tijd krijgt de lader te herkennen. Dan contact af en alles zou goed moeten gaan.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Bij mijne GS-LC werkt ook iets niet zoals het hoort volgens mij.
Contact op, de lader sluit ik aan en begint zijn cyclus, dan contact af en alles gaat goed.
Tot de lader in slaapstand valt voor 24u of zoiets, maar dan begint hij niet terug omdat de plug afgesloten is door de canbus ?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Léon

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 24 jun 2015, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

zwaefken schreef: Bij mijn vorige motor, R1200CL, werkte de canbus perfect.

Volgens mij heeft die geen canbus, de R1200CL valt nog onder de types zoals de R1150, maar dan met een vergrote cilinder inhoud ...

Staat je lader wel in canbus stand?

Normale procedure:
contact aan
lader aansluiten op 12V contactdoos motor (links, naast motorblok)
lader aansluiten op netstroom
contact motor uit
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Léon schreef:Bij mijn R 1200 R LC werkte in tegenstelling van de R1200R 2013 de Optimate met canbus helemaal niet, ik heb de BMW lader gekocht en dat gaat prima.
De mijne is de BMW-lader, ik zal wel iets fout doen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Léon schreef:Bij mijn R 1200 R LC werkte in tegenstelling van de R1200R 2013 de Optimate met canbus helemaal niet, ik heb de BMW lader gekocht en dat gaat prima.

De LC's hebben idd een ander protocol, waardoor de Optimate 4 dual niet werkt. Je kunt overigens, net als met de andere canbus-modellen, gewoon rechtstreeks op de accu laden.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Danny

Bericht door Danny »

rechtstreeks op de accu is zo makkelijk, en 't is ook absoluut niet nodig constant dat ding op/bij te laden.
een dag om de twee weken eens een nachtje zal 't wel doen... als je elke week rijd mag dat geen probleem zijn van die lader gewoon in de kast te laten liggen..
willy

Bericht door willy »

't Is al eens ter sprake gekomen dat de stekker van de lader in het accessoirecontact wel eens geen contact durft
te maken. Daardoor kan men denken dat de accessoirestekker door de CAN-bus afgesloten werd want de lader
kan geen stroom leveren en lijkt tegen een gesloten poort aan te kijken.
Even met de stekker waggelen kan aantonen of dat het geval is.
Een forumlid (ben vergeten wie) heeft dat voorgehad en zo kunnen vermijden een andere lader te (moeten) kopen.
poestexas

Bericht door poestexas »

ik heb identiek hetzelfde gehad bij de quad. Hij liep eerst een de cyclus af maar dan kreeg ik steevast het rode licht.
Toevallig heb ik dan eens de stekker veel dieper in de prise geduwd en het bleek terug te werken. Toen ik losliet was het weer hetzelfde. Ik duw nu de stekker tot volledig het einde en steek er tevens een tandestoker tussen zodat de stekker gekend blijft en nu werkt alles perfekt.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
willy

Bericht door willy »

Als ik me niet vergis dan heeft degene waarnaar ik verwees de beentjes van de plug wat verder uit mekaar gebogen
om zo beter contact te verkrijgen. Ik denk hoedanook dat, alhoewel het niet onmogelijk is, het probleem dan hier
aangekaart wordt in eerste instantie niet bij het slecht of niet werken van de CAN-bus moet gezocht worden, maar
dat men door andere zaken (zoals slecht contact) wel eens op 't verkeerde been gezet wordt.
louis2m
Contacteer:

Bericht door louis2m »

Van de Optimate is een gezekerd aansluitsetje verkrijgbaar voor een aansluiting DIRECT op de accu.
Het stekkerdeel is met een waterdicht kapje! Werkt perfect ook met de Optimate 2.
Danny

Bericht door Danny »

Ik wou er eigenlijk nog aan toevoegen dat er geen "canbus" stekkers zijn maar gewoon 12 v stekkers die wel gecontroleerd worden door het can systeem.
Het blijft dus gewoon een stekker zoals een stopcontact in de muur om t ff simpel uit te drukken
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Optimate 4 dual moet je zelf in canbus mode zetten. Procedure staat op de achterkant. Als ie rood komt op de acc stekker staat ie in standaard modus.
Procedure is beide bijgeleverde klemmen met elkaar verbinden, stekker in stopcontact, 10 sec wachten, terug klemmen loskoppelen.
Ik laad alle 1200's incl mijne 9t via de acces stekker met een optimate 4 dual....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
frits-motaar

Bericht door frits-motaar »

Het beste kan je het stopcontact op de beemer rechtstreeks,met zwevende zekering, laten aansluiten op de batterij.
Dat kan je laden,zelfs met een niet canbuslader.
Dit is beter voor de ECU,die het soms wel eens durft te begeven door die canbusladers.
De spanning op de stopcontacten worden gestuurd door de ECU dmv een piepklein relaitje in de ECU,en die gaan al eens kapot.
Plaats reactie