benzineverbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: benzineverbruik

Bericht door Pol »

adventurer schreef:
lowrider schreef: Ik ben niet echt bezig met mijn verbruik
.... en toch een topic over het verbruik opstarten... :grin:


Ik denk dat 4.3 liter/100km echt wel heel weinig is met de 1200... De GS 700 van m'n vrouw zat rond dat gemiddelde en de meeste die ik ken met een 1200 zitten toch wel rond de 5.5 liter/100km. Wat nog niet verkeerd is.

Mijn Supertenere 1200 zit tussen de 5.5 en 6.0 liter/100km. Moest ik me altijd aan de wettelijke snelheden houden zou er misschien nog wel iets vanaf kunnen... maar hey... overal aan die wettelijke snelheden houden?? :shock:
Ik hou me redelijk goed aan de regels, maar om nu overal de borden te volgen... dat nu ook weer niet.
Zowel met rt1200 als met de Super Ténénré 1200 kom ik aan 4,4/5 over een afstand van ongeveer 2400 km. aan legale snelheden. (speciale reisomstandigheden en das ook wel eens leuk)
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: benzineverbruik

Bericht door WernerVS »

Een beetje een dubbel gevoel hier .
Langs de ene kant wel mooi dat mensen begaan zijn met het verbruik van hun (lievelings) machine . Zij het om financiële , dan wel om ecologische redenen .
Zelf bol ik al een aantal jaren rond met men eigenste lievelingsmachine , namelijk een 1150 GSA .
Nu echt dwangmatig hou ik me niet bezig met het verbruik . Af en toe let ik er is op en dan merk ik dat ik zo rond de 6 à 7 liter uitkom .
Dat zal dan weer afhangen van de gereden snelheid , ben ik in een sportievere bui of niet , korte afstanden etc......
Maar eigenlijk lig ik niet echt wakker van dat litertje meer of minder .
Als ik weer eens door de Vlaamse of Waalse landschappen rondtuf , of een reis richting Alpen of eender wat maak ben ik aan het genieten . En niet echt bezig met het verbruik.
Dus dat litertje meer of minder maakt me op dat moment niet echt uit .
R1150GSA
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: benzineverbruik

Bericht door WernerVS »

Een beetje een dubbel gevoel hier .
Langs de ene kant wel mooi dat mensen begaan zijn met het verbruik van hun (lievelings) machine . Zij het om financiële , dan wel om ecologische redenen .
Zelf bol ik al een aantal jaren rond met men eigenste lievelingsmachine , namelijk een 1150 GSA .
Nu echt dwangmatig hou ik me niet bezig met het verbruik . Af en toe let ik er is op en dan merk ik dat ik zo rond de 6 à 7 liter uitkom .
Dat zal dan weer afhangen van de gereden snelheid , ben ik in een sportievere bui of niet , korte afstanden etc......
Maar eigenlijk lig ik niet echt wakker van dat litertje meer of minder .
Als ik weer eens door de Vlaamse of Waalse landschappen rondtuf , of een reis richting Alpen of eender wat maak ben ik aan het genieten . En niet echt bezig met het verbruik.
Dus dat litertje meer of minder maakt me op dat moment niet echt uit .
R1150GSA
Bananaman
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2009, 18:50

Re: benzineverbruik

Bericht door Bananaman »

Verbruik na 1 jaar gebruik van mijn K1600.
Bijgehouden door bij het tanken op het ticketje mijn kilometerstand te noteren.
En alles invoeren in Excel.
Ik hou het bij om mijn kosten te bewijzen voor de belastingen, niet om te weten hoe ik een liter meer of minder kan verbruiken.
Rijstijl: nogal dikwijls gas open...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: benzineverbruik

Bericht door animal »

Ik zit aan 3,25 met momenteel een maximum van 3,6 l/100 km op woon-werkverkeer......rij normaal overal tegen de maximum toegelaten snelheden rond als ik kan, af en toe wat trager slalommen tussen de file in Aalst, af en toe wat rustige wegen, weinig autostrade (wel expressweg aan 90 per uur)........Ken zelfs mensen die 'm onder de 3 liter krijgen, maar die durven wel slipstreamen achter ne camion op de snelweg......

Maar niet met ne BMW 1200..... rarara, met wat rij ik ???????? en nee 't is geenen elektrieke velo......
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: benzineverbruik

Bericht door tweecilinderke »

Maar niet met ne BMW 1200..... rarara, met wat rij ik ???????? en nee 't is geenen elektrieke velo......
mee nen moto die kleinere velgen heeft en daardoor kloppen uw km nie :lol: :lol:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: benzineverbruik

Bericht door YOwan »

animal schreef:Ik zit aan 3,25 met momenteel een maximum van 3,6 l/100 km....Maar niet met ne BMW 1200..... rarara, met wat rij ik ???????? en nee 't is geenen elektrieke velo......
een zitmaaier ? :lol:
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: benzineverbruik

Bericht door animal »

tweecilinderke » 02/12/17 14:43

Maar niet met ne BMW 1200..... rarara, met wat rij ik ???????? en nee 't is geenen elektrieke velo......

mee nen moto die kleinere velgen heeft en daardoor kloppen uw km nie :lol: :lol:

neeneenne, kilometers kloppen en de wielen ook en 't is geene zitmaaier...... maar wel ne jap......sorry.....ik probeer mijn Paris Dakar een beetje te sparen door met een Hondake NC750X met adventure pack naar 't werk te rijden ......toch een beetje dakar-achtig hee :roll: .....rijdt trouwens super goe.....of mag ik da hier niet zeggen :oops: :oops: :oops:
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: benzineverbruik

Bericht door jakke »

Met sportieve rijstijl en met euro 95 zat ik op een 5,3 l.
Met nog steeds dezelfde rijstijl en 98 verbruik ik 5,1 l.
Dit telkens volgens de boordcomputer. Vermoedelijk zit ik, als ik het volgens de getankte liters zou uitrekenen, aan 4,9 l.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: benzineverbruik

Bericht door jovdt »

Met de nieuwe GSA /LC 5,2l/ met den 1100RT 6l het verschil is dus minimaal voor het zelfde traject...Veel stoppen en optrekken en voor de rest gewestwegen tot 70km/per uur rijdt iets sneller maar blijf binnen de limieten.
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: benzineverbruik

Bericht door DieterS »

Oeioei, sinds ik een andere uitlaat heb gestoken en vooral de standaard katalysator vervangen heb door een gewone y bocht in mij 1150, is mijn verbruik van 6,5 naar 8 liter gestegen. Nogal veel voor die paar extra pk tjes... Wel meer fun en ik rijd constant in hogere toeren dan voordien.
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: benzineverbruik

Bericht door Droozy »

Ja, constant in hogere toeren, 't is dus niet enkel van de uitlaat dan (fun heeft een bepaalde prijs zeker :wink: )
R100RS/R100R Mystic
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: benzineverbruik

Bericht door Dirk Pauwels »

@DieterS:
Ne keer goed laten afstellen, en aan de diagnose hangen, mss is uw lambda defect na het vervangen. Heb ik nog meegemaakt, eentje die de lambda had losgedraaid zonder stekker uit te trekken.....kabeltje vond dat niet leuk....
Ik heb oa een 1150 met Y stuk, sportuitlaat en wat andere wijzigingen en ik zit op 6-6.5l met een vrij vlotte rijstijl....8l is zelfs met een ADHD rechterpols te veel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: benzineverbruik

Bericht door DieterS »

Dirk Pauwels schreef:@DieterS:
Ne keer goed laten afstellen, en aan de diagnose hangen, mss is uw lambda defect na het vervangen. Heb ik nog meegemaakt, eentje die de lambda had losgedraaid zonder stekker uit te trekken.....kabeltje vond dat niet leuk....
Ik heb oa een 1150 met Y stuk, sportuitlaat en wat andere wijzigingen en ik zit op 6-6.5l met een vrij vlotte rijstijl....8l is zelfs met een ADHD rechterpols te veel.
Bedankt. Vond ik ook wel doch bovenstaande is reeds gebeurd. Bij volgende gelegenheid zal ik het nog eens extra laten nakijken. (en ook het verbruik eens exacter opmeten zodat ik het kan staven)
Plaats reactie