Zoek R1150RT, waar op letten?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
EasyDeluxe
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:16
Locatie: antwerpen-genk

Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door EasyDeluxe »

Hallo,
Ik ben op zoek naar een 1150RT voor woon werkverkeer.
Mijn budget is 5000 euro en ik zoek een mooi origineel exemplaar met beperkte km stand.
Er is best veel aanbod en ik ga aan de zoektocht beginnen.
Waar moet ik op letten? Wat zijn de meest voorkomende gebreken? Welke bouwjaren hebben de voorkeur?
Ik kees vaak dat de abs en/of de versnellingsbak vervangen is? Hoe weet ik dat die wél okee zijn?
Alvast bedankt!
Geoffrey
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door Danny »

versnellingsbak gaat zelden stuk, 't zijn meestal dezelfde die blijven doordrammen over een as die ze eens kapot hadden, ingaande as kan inlopen maar bij de ene op 100.000 en bij de andere pas op 200.000... valt geen lijn in te trekken. De rechterhand is hiervan de oorzaak dus een hard in zijn één optrekker krijgt die rapper kapot.
ABS kan stuk maar als hij werkt bij de proefrit dan werkt ie ook...

R1150RT single spark is ietwat nukkiger dan een twin, de twin heeft dan weer rembekrachtiging...
verder kan 't lager van de eindaandrijving wel eens sneuvelen maar dat is de kost niet.

eigenlijk kopen op uitzicht en een praatje met de verkoper zegt meer dan eender welke km stand.
verder op alles letten waar je bij een andere motor zou naar kijken, 5000 is een flink budget voor een 1150RT
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door jos.gs »

heb een pb gestuurd.

jos.gs
MaartenGS-R-RT
Berichten: 192
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Veel info hier http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewforu ... a2244eb53a" onclick="window.open(this.href);return false;
en verder op het forum.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door Danny »

gsquintet schreef:Veel info hier http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewforu ... a2244eb53a" onclick="window.open(this.href);return false;
en verder op het forum.
dat is pas een BMW klaagmuur... :mrgreen:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door Dirk Pauwels »

Met zo'n budget ga je er zeker eentje vinden in perfecte staat. De vraagprijzen zijn soms nog wat hoog, maar die blijven dan ook staan. Verder zijn er enkele handelaars op 2dehands die belachelijk hoge prijzen vragen. (oa eentje in Zonnebeke) Staar je daar niet op blind, ik weet verschillende mooie 1150RT's die voor rond de 3500 zijn weggegaan. Er is momenteel niet zo veel vraag naar zo'n motor, de prijzen liggen te dicht bij de 1200RT's.

Ik heb hier eentje staan. (Nog niet te koop, moet nog 1 en ander aan gebeuren) Momenteel is de kuip eraf dus alles goed zichtbaar. Ik kan je altijd aan de hand van dat voorbeeld uitleggen waar je op moet letten zodat je bij een verkoper recht door de praatjes ziet... :mrgreen: Altijd welkom na afspraak.

Probleem met elke RT is die kuip..... Je ziet absoluut niets van wat je moet zien. In feite koop je elke RT blind....
Bovendien wat er onder die kuip zit kan dik tegenvallen. RT rijders halen nooit de kuip eraf om de boel eens grondig te reinigen, dus bij eentje die ook in de winter gereden heeft kan je een zoutvatje vullen met het zout dat je van het blok en de bak afschraapt... :mrgreen:
Eventuele lekken zie je ook pas als de olie uit de kuip loopt etc.....

Verder eens met wat Danny zegt. Goed op de servo ABS letten, voor en achter moeten de motortjes werken en je mag geen waarschuwingslampjes zien, Laat je niets wijsmaken, ABS lampje is ALTIJD kosten, mss iets simpel als een sensor, maar kan evengoed een dure revisie worden.

Rijdt wel lekker, je zit als een koning en je blijft ook bij regen relatief droog.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
EasyDeluxe
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:16
Locatie: antwerpen-genk

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door EasyDeluxe »

thx, ik ga nu een weekje op reis, en dan ga ik er eens enkele bekijken.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door alfa »

Wat motor van Handige Harry heeft overkomen
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door Dirk Pauwels »

alfa schreef:Wat motor van Handige Harry heeft overkomen
Dat klinkt als ne syrier na 3 maanden in het asielcentrum.... :grin:
Bedoel je wat er aan die RT nog moet gebeuren?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door alfa »

Ja,zijn stukken in Kennedytunnel is toch ni normaal?
Lijkt wel of cardan blokkeerde en alle tanden van as eraf vlogen.
BMW R1100R zonder KFR
Den John
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 dec 2017, 12:43
Woonplaats: Olen
Locatie: Antwerpen

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door Den John »

Dirk Pauwels schreef:Met zo'n budget ga je er zeker eentje vinden in perfecte staat. De vraagprijzen zijn soms nog wat hoog, maar die blijven dan ook staan. Verder zijn er enkele handelaars op 2dehands die belachelijk hoge prijzen vragen. (oa eentje in Zonnebeke) Staar je daar niet op blind, ik weet verschillende mooie 1150RT's die voor rond de 3500 zijn weggegaan. Er is momenteel niet zo veel vraag naar zo'n motor, de prijzen liggen te dicht bij de 1200RT's.

Ik heb hier eentje staan. (Nog niet te koop, moet nog 1 en ander aan gebeuren) Momenteel is de kuip eraf dus alles goed zichtbaar. Ik kan je altijd aan de hand van dat voorbeeld uitleggen waar je op moet letten zodat je bij een verkoper recht door de praatjes ziet... :mrgreen: Altijd welkom na afspraak.

Probleem met elke RT is die kuip..... Je ziet absoluut niets van wat je moet zien. In feite koop je elke RT blind....
Bovendien wat er onder die kuip zit kan dik tegenvallen. RT rijders halen nooit de kuip eraf om de boel eens grondig te reinigen, dus bij eentje die ook in de winter gereden heeft kan je een zoutvatje vullen met het zout dat je van het blok en de bak afschraapt... :mrgreen:
Eventuele lekken zie je ook pas als de olie uit de kuip loopt etc.....

Verder eens met wat Danny zegt. Goed op de servo ABS letten, voor en achter moeten de motortjes werken en je mag geen waarschuwingslampjes zien, Laat je niets wijsmaken, ABS lampje is ALTIJD kosten, mss iets simpel als een sensor, maar kan evengoed een dure revisie worden.

Rijdt wel lekker, je zit als een koning en je blijft ook bij regen relatief droog.

Waarschuwingslampjes ABS bedoel je daar nu mee dat die ook moet uitgaan als je het contact hebt opgezet? of gaat dit pas uit nadat de motor een aantal meter gereden heeft???
Deze vraag omdat ik ook sinds kort op zoek ben naar een R1150RT en heb er al een aantal gevonden en gezien waar je bij het opzetten van contact een knipperend abs lampje ziet dat pas uitgaat bij een 30km/u

als er iemand antwoord weet ik hoor het graag. En ik ga verder is een beetje inlezen op dit forum wie weet doe ik hier wel interessante tips op. (die tips vind ik zeler wel)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door Danny »

30 per uur klopt niet, reeds na enkele meters rijden doet de ABS aan zelfdiagnose.
Zeker dat je 30 rijd/reed of ist maar een gedacht?

Spreken we over abs of i abs?
I abs is met rembekrachtiging en kenmerkt zich door een zingend geluid bij t inschakelen contact en tijdens t remmen
Den John
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 dec 2017, 12:43
Woonplaats: Olen
Locatie: Antwerpen

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door Den John »

Danny, de 30 per uur is wat de verkoper zei tegen me ik had over die betreffende motor een beetje mijn vraagtekens.
Zodoende heb ik me dan ook niet tot een testrit laten verleiden en op een 10 tal minuutjes was ik al terug op weg naar huis.
maar later meer hierover nu even bezoek
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Zoek R1150RT, waar op letten?

Bericht door Dirk Pauwels »

Bij de modellen voor 2002, single spark, heb je een abs 2. Die hoor je initialiseren bij het wegrijden. Als je het niet gewend bent een schrikbarend geluid. :-)
De modellen vanaf 2003 , dual spark, hebben een i abs, analoge versie, met servo's. Daar moeten de abs lichtjes ook uitgaan bij vertrek en hoor je de servo als je remt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie