Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Dr.Funkenstein »

Heeft er iemand de Eurotunnel (aka Le Shuttle) al eens genomen om naar Zuid-Engeland te gaan?
Ik zou graag van de lente/zomer eens de oversteek maken maar heb dit nog nooit gedaan.
Ik was aangenaam verrast dat de prijzen eigenlijk zeer goed meevallen van de Shuttle.
En op 35 minuutjes ben je in Folkestone. Goedkoper en sneller dan met de boot dus. Of vergis ik mij?
Mijn vraag is ... ik heb geen idee hoe het juist zit met de verankering van uw motor op de trein.
Hoe werkt dit juist? Moet je zelf iets meenemen van spanbanden? Alle info is welkom.
Ik heb een R Nine T en dus geen middenbok (of hoe noem je zoiets?) waardoor die misschien net iets minder stabiel is?
Ik wil er dus zeker van zijn dan mijn motor niet kan omvallen tijdens de rit.
Alle info en tips zijn welkom!
Verder, moesten jullie een leuk hotelletje weten waar je uw motor veilig kunt stallen mogen jullie zeker iets laten weten.
Alvast bedankt!
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Prince
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:18
Woonplaats: Calmwood
Locatie: Calmwood

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Prince »

Verankering is niet nodig. Er wordt gevraagd je moto min of meer dwars te zetten en op de zijpoot. Zeg maar een hoek van 45gr of minder met de rijrichting. Je blijft bij de moto staan en op een goede 35 min ben je aan de overkant. Simpel.

Goede reis !

Pierre
A Saint has a past... a Sinner has a future...
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door p@rick »

Zoals onze koninklijke hoogheid hierboven al zei : na 35 minuten (effectieve rijtijd) sta je aan de overkant. Ik voeg er nog aan toe : je rijd dan de trein af, recht de autosnelweg op.
Is dus inderdaad de vlotste manier als je "even" naar de overkant wil (als je langer dan een paar dagen gaat heb je wellicht méér tijd en kan je voor de gezelligheid ook een ferry nemen vanuit Calais). De shuttle is misschien niet de meest comfortabele manier (geen fauteuils waarin je even een dutje kan doen, geen bar waar je even een koffie kan slurpen, wel zijn er toiletten aan boord), maar vaak wel heel leuk omdat je daar eigenlijk nooit de enige motorijder bent en je tijdens dat halfuurtje even kan socializen met motards die net als jij op weg zijn naar de UK, of met anderen die net een motovakantie op het vasteland achter de rug hebben. Je kan natuurlijk ook gewoon je thermos koffie en wat broodjes of koffiekoeken meenemen voor tijdens de overtocht.
Het treinpersoneel geeft verbaal en in gebarentaal de nodige instructies om je moto juist te parkeren voor de overtocht. En inderdaad, de moto staat tijdens de overtocht op z'n zijpikkel. Maak je ook geen zorgen als je de moto tijdens de rit een beetje ziet wiebelen, kan absoluut geen kwaad (althans, zolang de trein geen stevige noodstop moet maken).
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Danny »

Ben geen shuttle fan, ferry Duinkerken of Calais kost ook niks en t duurt een half uurtje langer.

Dat half uur of Duinkerken een een uurtje besteed ik aan ff koffie slurpen, toilet, ff relax zitten.

The white cliffs of Dover die opduiken, England jeeeh.

t Geeft mij alleszins een ander gevoel.

Waarom je afjagen als je snel aan de andere kant wil zijn dan vertrek je gewoon vroeger he.
Ik vertrek graag errg vroeg, maar neem wel mijn tijd voor alles. Bij the UK hoort een ferry voor mij :mrgreen:
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door p@rick »

Danny schreef:Ben geen shuttle fan, ferry Duinkerken of Calais kost ook niks en t duurt een half uurtje langer.

Dat half uur of Duinkerken een een uurtje besteed ik aan ff koffie slurpen, toilet, ff relax zitten.

The white cliffs of Dover die opduiken, England jeeeh.

t Geeft mij alleszins een ander gevoel.

Waarom je afjagen als je snel aan de andere kant wil zijn dan vertrek je gewoon vroeger he.
Ik vertrek graag errg vroeg, maar neem wel mijn tijd voor alles. Bij the UK hoort een ferry voor mij :mrgreen:

Deels akkoord Danny, en dan vooral over het gevoelsmatige, je krijgt inderdaad een heel ander gevoel als je vanop het dek de krijtrotsen ziet opduiken.
Echter, wat de vaartijden betreft, ik heb het net nog even opgezocht op http://www.dfdsseaways.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en wat blijkt : de overtocht vanuit Calais naar Dover duurt 90 minuten, vanuit Duinkerken zelfs 120 minuten. De wachttijden bij het inchecken niet meegerekend duurt een retourtje Calais-Dover-Calais dus 180 minuten oftewel 3 uren, vanuit Duinkerken 240 minuten oftewel 4 uren, terwijl dat met de shuttle maar 70 minuten is (dus uurtje en 10 minuten). Op een reis van een week of zo maakt dat niet zoveel uit, maar het is wél een groot verschil als je maar voor korte periode (een of twee dagen) naar de UK rijdt want dan kan je die tijd beter gebruiken om ginder wat extra km's te genieten.
Op de shuttle hoef je je moto ook niet vast te riemen zoals op de boot, en wat voor mij eigenlijk nog belangrijker is : de shuttle doet vier overtochten per uur, de ferry vaart maar om de twee uur uit. Dus als jij om één of andere reden wat vertraging oploopt tussen thuis en de terminal kan het zijn dat je daar twee uur mag wachten op de volgende ferry, terwijl wij een kwartiertje later al met de volgende shuttle aan de overtocht bezig zijn (dit geldt natuurlijk ook voor de terugreis)...
Maar nogmaals : vooral gevoelsmatig geef ik je volmondig gelijk, via het water is nog altijd de meest charmante manier... Of het ook de meest praktische is moet ieder natuurlijk voor zich uitmaken.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Danny »

Er zijn gemiddeld 30 afvaarten per dag enkel van P&O

Overdag bijna elke 20 minuten een boot te vinden.

Idd 90 minuten... een riemeke aan de motor doen is toch niks he...

Het hoort gewoon bij naar Engeland gaan.

Ik versta de korte periode ideologie maar dan vertrek ik wel om 3uur snachts... :mrgreen:
Flat Twin Power

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Flat Twin Power »

De boot is inderdaad leuker maar toch kies ik telkens voor de trein. De boot is immers al wat minder leuk op dagen zoals vandaag. Toen ik in september naar het noorden ging heb ik de boot naar Hull genomen maar het was weer zoals vandaag en ik heb dik gevloekt (en mijn dochter overgegeven) op die verdomde schuit.
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door GSrijder »

Al een paar keer de shuttle genomen en dit jaar in mei opnieuw.

Verloopt probleemloos, en de tijdswinst is een + punt.
Bijkomend voordeel: als je wat vroeger aan de terminal bent kan het zijn dat je nog een trein eerder kan nemen.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door GStephen »

Inderdaad, dat laatste heb ik ook al een paar keer meegemaakt.
Op de ferry nog niet.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Lukas »

Idem voor de ferry.
Als er nog plaats is uiteraard.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door roadster »

Iemand zei ooit: "Engeland is een eiland, daar komt ge aan met een boot." :mrgreen:

Ik heb beiden al gedaan, de trein is heel praktisch en snel maar ongezellig
dat hebben we gedaan toen we voor 1 dagje op en af naar Kent gereden zijn 8-)

Voor langere tripjes naar het VK is de ferry toch wel mijn favoriet, even relaxen, iets drinken, beetje buitenkijken, als het weer meevalt kan je de hele overtocht buitenzitten.

Bij P&O zijn ze ook flexibeler geworden ivm reservaties, kom je wat vroeger toe en er is plek op een vroegere boot, dan mag je daarop meevaren. Omgekeerd ook, wij waren onlangs te laat en mochten zonder zever mee op de volgende boot. 8-)
Dat is een hele tijd anders geweest hoor. Bij de shuttle zijn ze altijd al flexibeler geweest in dat opzicht.
R1200GS LC
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Dr.Funkenstein »

Bedankt voor de tips iedereen! Deze zomer ga ik zeker eens een keertje oversteken.
Nu wat die adresjes betreft. Kan er iemand motorvriendelijke B&B's aanbevelen in Zuid-Engeland?
Ik weet nog niet precies naar waar ik zal gaan maar steden als Hastings, Brighton en Canterburry interesseren mij wel.
Thanks!
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Flat Twin Power

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Flat Twin Power »

Indien je van plan bent om naar Brighton te gaan is het wel best om ruim op voorhand te reserveren. Het is immers het Blankenberge van de Engelse kust en erg druk in de zomer.
Ik ben er vorig jaar met mijn zoon naartoe gegaan en vond niet echt direct een hotel of B en B die mij aanstond. Het was wel redelijk last minute. Ik heb dan via AirBnb bij een zeer vriendelijke dame verbleven waar mijn motor op haar domein achter een poort kon staan. Neem zeker de kustlijn mee met Beachy Head en Seven Sisters. Erg mooi.
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Dr.Funkenstein »

Flat Twin Power schreef:Indien je van plan bent om naar Brighton te gaan is het wel best om ruim op voorhand te reserveren. Het is immers het Blankenberge van de Engelse kust en erg druk in de zomer.
Ik ben er vorig jaar met mijn zoon naartoe gegaan en vond niet echt direct een hotel of B en B die mij aanstond. Het was wel redelijk last minute. Ik heb dan via AirBnb bij een zeer vriendelijke dame verbleven waar mijn motor op haar domein achter een poort kon staan. Neem zeker de kustlijn mee met Beachy Head en Seven Sisters. Erg mooi.
Bedankt voor de tip! Brighton hoeft niet per sé voor mij. Ik ken de regio totaal niet en heb maar enkele grote steden opgenoemd die ik had gevonden via Google Maps. Ik hoef ook niet per sé de kustlijn richting westen te volgen. Ik kan evengoed de kustlijn richting noorden nemen.
Het is wel de bedoeling om een mini-weekendje te doen. Dus zaterdagochten vertrekken en zondagavond terug thuis.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door p@rick »

De vele kalktekeningen op de heuvelruggen in die regio zijn het ook waard om even te stoppen. De meest bekende is ongetwijfeld deze Long Man of Wilmington.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Flat Twin Power

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb een route liggen (basecamp) voor een weekendje in de streek. Als je via PB je e-mail geeft dan stuur ik ze door. Je kunt ze rijden, ofwel gebruiken als leidraad om zelf iets in elkaar te steken.
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Dr.Funkenstein »

Flat Twin Power schreef:Ik heb een route liggen (basecamp) voor een weekendje in de streek. Als je via PB je e-mail geeft dan stuur ik ze door. Je kunt ze rijden, ofwel gebruiken als leidraad om zelf iets in elkaar te steken.
Wow, tof! Ik stuur je zo een PBtje. Bedankt.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Zuid-Engeland met de Eurotunnel (trein)

Bericht door Koppel!! »

Tunnel is sneller, sowieso. Wel moet je niet vergeten dat je al in Duinkerken de boot kan nemen en dat Calais nog een klein half uur verder rijden is. Da's een half uurke in 't voordeel van den boot weer :mrgreen:
Qua prijs scheelt 't weinig, als je voor de tunnel reserveert. Kom je op het "goe vallend uit" aan dat loktje te staan betaal je voor een enkele rit meer dan 100€. Zelf meegemaakt, dus gene zever.
Als de tijd niet echt super van belang is zou ik de boot vanuit Duinkerken nemen, vele leuker en minder gedoe. Vergeet ook niet dat, indien het slecht weer is, je voor de tunnel moet wachten op een niet overdekte plaats. Niemand vindt 't leuk om daar een half uurke in de regen te staan duimen draaien.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie