Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door SingleSpark »

Iemand enig idee wat het verschil in toerental is op de snelweg? De overdrive economy versnelling vind ik op de snelweg niet echt nodig en met momemten eerder hinderlijk als de snelheid even moet terugvallen, de vlotheid is er dan uit . zijn er mogelijkheden van vb een andere bak te gebruiken met een gewone 6V.ik denk vb aan een tweedehands GS bak?
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door Dirk Pauwels »

Je zal al heel erg goed moet zoeken naar een 1150 bak zonder overdrive. De sport bak is slechts heel zelden toegepast bij mijn weten. De 1150GS had standaard een OD, enkel indien de (gratis) optie sportbak gekozen werd had je geen OD. Ik ben er zelf nooit eentje met sport bak tegengekomen.
Persoonlijk vind ik de OD prima. Het toerental verlaagt er aanzienlijk mee op lange afstand. wat veel comfortabeler en zuiniger is en wil je versnellen en je zit boven de 3000tpm dan gaat dat ook nog in 6de, en anders tik je even naar 5de. Topsnelheid haalt een bak met OD in 5de, tenzij er echt veel meewind is :mrgreen:
zilver sport 23007677011 X647A
zwart sport 23007677012 X647A

Eventueel zou je kunnen overwegen een cardan klok van een 1100GS te monteren, dan ga je van 2.91 naar 3 van overbrenging, of die van een 850 RT, is nog korter van overbrenging. De 1100GS klok ziet er wel anders uit, bij mijn weten past die wel. Geen idee of de ABS sensor identiek is.
Een klok van een 1150GS haalt niets uit, dan is je overbrenging langer dan een RT...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door Danny »

Of twee andere kanwieltjes te steken :mrgreen:
Kost een rib uit je lijf als je die nieuw moet kopen.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door Jo De Paepe »

mijn eerste 1150 Adv had een zesbak zonder overdrive en met korte 1ste versnelling.
Die 1ste is op de weg voor normaal gebruik te kort zeker in combinatie met het on off karakter van de motor.
De korte zesde is dan weer te hoogtoerig op lange snelwegritten.
Dat rijd niet echt prettig om lange snelwegritten te overbruggen .
De 2de had een gewone versnellingsbak en die reed een stuk beter.
Zelfs in zesde hernemen was geen enkel probleem
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door SingleSpark »

de gewone 6bak heeft dan ook een korte 1versnelling, dat maakt hem dan ook minder bruikbaar. De bak met pverdrive moet je op snelheid houden , terugzakken onder de 100 km/h pakt hij nog wel op maar volgens mij niet zo gezond voor de mekaniek.
Dit WE besteed ik aan nazicht en smeren van de vertanding ingaande as versnellingsbak , er staan een 90dkm op , in ben benieuwd naar de staat ervan. De koppeling word gelijk vervangen . Indien de splines in slechte staat moesten zijn speelde ik met het idee van een andere tweedehands bak ipv van een revisie.
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door tweecilinderke »

Iemand enig idee wat het verschil in toerental is op de snelweg?
500 toeren verschil !
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door Danny »

Ik vind die korte eerste stukken bruikbaarder dan de standaard lange... vertrek maar eens op een helling met twee en bagage. Dan stinkt hem en ga je ineens echt wel snel eens de koppeling heeft aangegrepen. Die korte eerste maakt je echt wendbaarder als je bepakt bent.

De overdrive kan je beter houden, t brengt rust op de snelweg. Wil je ff snel voorbij dan trap je hem terug in zijn 5, ik zie t probleem niet. Zelfs in overdrive aan 120 vond ik de hernemingen prima.

Verschil is minimum 500 omwentelingen in overdrive. Ik denk zelfs dik 800 a 1000 met een gewone 6 de.
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door SingleSpark »

De koppeling met 2 en bagage bergop ruik je idd wel eens , klopt .
Hernemingen op de snelweg boven een 110 a 120 doen het ook wel ,wanneer je afzakt naar een 100 vind ik minder vlot , terug naar 5 tikken laat zich horen als de snelheid nog daarboven ligt.
Als de bak erafligt kan ik de staat bekijken indien oke blijft hij dienst doen , als de vertanding van de ingaande as ingelopen is ga ik het nog eens bekijken evt . en indien te vinden een 6bak zonder overdrive . Een hoge kruissnelheid op snelweg is voor mij geen prioriteit , een iets vlottere herneming aan een 100 a 110 lijkt me aangenamer .
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door Danny »

Een ingaande as, een goeie heb ik nog liggen... binnen in de bak van een 1150 gaat weinig fout wat je niet in de olie kan zien... dus opendoen alleen als je t graag doet...

Ik heb nog wel flink bakonderdelen 11xx liggen
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door SingleSpark »

Goed om te weten Danny, ik ga alleen maar de spiebanen ingaande as kontroleren/ smeren. Indien nodig moet die vervangen worden. Het inwendige gaat boven mijn kennis/ ervaring.
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door Danny »

Moest er een probleem zijn, die bakjes hebben voor mij geen geheimen meer...
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door SingleSpark »

Danny schreef:Moest er een probleem zijn, die bakjes hebben voor mij geen geheimen meer...
:thumbleft:
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Rt1150 verschil overdrive bak- 6V bak

Bericht door SingleSpark »

Bij deze ff een update met de laatste werkzaamheden aan de rt. Voor alle zekerheid en betrouwbaarheid heb ik de werd de ganse aandrijving gedemonteerd , boite en carden , teneinde de koppeling en vooral spiebanen van de boite te checken. Met een km. stand van bijna 90dkm. was het nog niet echt dramatisch maar toch duidelijk dat beide al de nodige inloop sporen vertoonden . De boite kreeg in zandhoven een eersteklas behandeling , prima job thks danny , nieuwe prise as en rollementen.Vandaag de tijd genomen om alles terug in mekaar te steken en een testrit te maken , met een nieuwe koppeling en prima boite kan de rt er weer tegen aan voor de nodige kms.
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Plaats reactie