@Wimper:
Als de vering je niet stoort hoef je niets te veranderen toch
@Dr.Funkenstein:
Je begint steeds op de basis instelling. Bij Wilbers is dat voor in en uitgaande demping op de helft (bv 22 clicks mogelijk, dan op 11). Veervoorspanning staat normaal goed voor je aangezien je je gewicht, rijstijl, duo etc hebt opgegeven.
Basis voor veervoorspanning achter: Je moet de motor ongeveer 1 cm uit de vering kunnen tillen als je de achterkant even opheft, 2de persoon laten meten is handig. Rij je met duo dan ga je moeten meten hoeveel de moto inveert en demping ook aanpassen.
Daar rij je lang genoeg mee om het gewoon te worden, en een goeie indruk top te doen, dan pas ga je regelen.
Demping achter:
Schroefjes met de klok mee is dicht is dus harder, uit draaien is lichter.
Uitgaande demping is makkelijk: moto in de veren duwen en hij moet snel terugkomen, zonder na te deinen, dan staat de uitgaande goed.
ingaande demping is een beetje proefondervindelijk zoeken. Meestal iets meer clicks uit (lichter dus)dan de uitgaande demping (bij mij dan)
Vooraan trek je rond elke binnenpoot een tie wrap, die duw je tegen de keerring aan. Na een ritje kijk je of ze beiden evenveel zijn in geveerd en hoeveel van de beschikbare veerweg je gebruikt hebt.
3/4de a 4/5de van de veerweg mag gebruikt worden, minder dan 3/4 is te harde vering, meer dan 4/5de is te zacht.
Uitgaande demping (als die beschikbaar is) idem als achteraan: inveren en laten terugkomen, moet snel gaan zonder na te deinen.
Ingaande ook idem zoals achteraan, meestal net iets minder klikjes dan de uitgaande demping.
Daarna midden op de motor duwen, moet vooraan evenveel inzakken als achteraan.
Daarmee moet je op alle wegen uit de voeten kunnen, op circuit mag alles harder, Ardennen en woon-werk niet te hard zetten, beter wat zachter.
Bij elke wijziging van veervoorspanning hoort meestal ook een andere instelling voor demping, het gaat samen op.
Hoe meer instel mogelijkheden hoe meer er verkeerd kan gaan. Ben je de "tel" kwijt terug naar basis instelling.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project