Afremmen op motor?
Moderator: GVN
-
George Michael
Afremmen op motor?
Met de auto rem ik altijd met de remmen en met de motor af. Dus terugschakelen.
Met mijn RT en vorige motoren doe ik dat ook altijd. Kan dat kwaad voor het Boxer-motortje? Doen jullie dat ook gewoon?
Met mijn RT en vorige motoren doe ik dat ook altijd. Kan dat kwaad voor het Boxer-motortje? Doen jullie dat ook gewoon?
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
-
Flat Twin Power
-
Synchro Bob
- Contacteer:
-
J-P
- Contacteer:
Ik rem alleen nog als ik een stoppie wil maken of als er iemand rare dingen doet die mijn remtechniek op de proef gaat stellen... verder rem ik dus alleen af op de motor en meestal nog zonder koppeling ook (alleen niet tussen 1 en 2...)...
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
hup, ne reply die goed is voor 2 topics
Xavier schreef:Hangt er een beetje vanaf, maar rond 4.500 (opgaand) gaat het naadloos op mijn RT-ke. Hoe langer ik met de RT rijd hoe beter me opvalt dat het blok en de bak een ideaal stel zijn. Mits wat oefening hoef je amper aan de remmen te komen bij het afremmen.
-
J-P
- Contacteer:
Ja, Relax, dat is ff schrikken he 
J-P
-
hla
- Contacteer:
Zo hebben ze het mij ook geleerd. Remmen op de motor en enkel bij stoppen of bij special problemen de rem gebruiken.
Maar dan geef je wel geen signaal naar de achteropkomende te kort volgende koekblik
Dit zit rapper in Uw gat dan je soms zou denken
Dus opletten daarmee en spiegels gebruiken 
Maar dan geef je wel geen signaal naar de achteropkomende te kort volgende koekblik
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
J-P
- Contacteer:
Inderdaad, hla! Even de remhendel toucheren doet het remlicht oplichten in dat soort gevallen, heb je nog niet eens echt geremd maar dan weer diegene achter je in ieder geval dat je vertraagt. De remmende werking van een boxer is heerlijk, fenomenaal zelfs. Achteropkomers kunnen zich daar nogal eens in vergissen 
J-P
J-P schrijft:
Zeker doen als je ook in groepverband rijdt
't zijn nie altijd autoooookes die in u achterste kunnen zitten.
En zeker zoveel mogelijk op de motor afremmen en in de juiste versnelling zitten als je afdalingen doet !! Opletten op de temperatuurmeter en de remmen zo weinig mogelijk gebruiken, dit is één van de hoofdlessen die je krijgt als je ook met de vrachtwagen rijdt, daarom hebben ze ook verschillende soorten afremsystemen uitgevonden als: Thelma, Voit etc.....
Je zou niet de eerste zijn die met gloeihete remmen stilstaat na een afdaling en whoef in de fik ! Of na een heerlijke vakantie Alpenrit kromme remschijven, versleten remblokken, remleidingen stuk.....
Als je ze toch gebruikt, altijd pompend remmen, geeft je schijven-remblokken-leidingen even de kans om af te koelen. Is nie voor niks dat ze vluchtstroken maken in zware-lange afdalingen voor vrachtwagens, dat zijn die uitlopers van +/- 100m grote zandbakken waar de vrachtwagens (auto's/caravan) in kunnen duiken als hun remmen het begeven !
De les is: Altijd eerst op de motor afremmen en dan pas de remmen gebruiken als de situatie het toelaat natuurlijk !! Noodstop = Remmen !
Even de remhendel toucheren doet het remlicht oplichten in dat soort gevallen, heb je nog niet eens echt geremd maar dan weer diegene achter je in ieder geval dat je vertraagt. De remmende werking van een boxer is heerlijk, fenomenaal zelfs. Achteropkomers kunnen zich daar nogal eens in vergissen
Zeker doen als je ook in groepverband rijdt
En zeker zoveel mogelijk op de motor afremmen en in de juiste versnelling zitten als je afdalingen doet !! Opletten op de temperatuurmeter en de remmen zo weinig mogelijk gebruiken, dit is één van de hoofdlessen die je krijgt als je ook met de vrachtwagen rijdt, daarom hebben ze ook verschillende soorten afremsystemen uitgevonden als: Thelma, Voit etc.....
Je zou niet de eerste zijn die met gloeihete remmen stilstaat na een afdaling en whoef in de fik ! Of na een heerlijke vakantie Alpenrit kromme remschijven, versleten remblokken, remleidingen stuk.....
Als je ze toch gebruikt, altijd pompend remmen, geeft je schijven-remblokken-leidingen even de kans om af te koelen. Is nie voor niks dat ze vluchtstroken maken in zware-lange afdalingen voor vrachtwagens, dat zijn die uitlopers van +/- 100m grote zandbakken waar de vrachtwagens (auto's/caravan) in kunnen duiken als hun remmen het begeven !
De les is: Altijd eerst op de motor afremmen en dan pas de remmen gebruiken als de situatie het toelaat natuurlijk !! Noodstop = Remmen !
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
-
J-P
- Contacteer:
Daarover verschillen we dan van mening. zo weinig mogelijk pompend remmen, zeker niet met een conventionele voorvork. Pompend remmen is een techniek om fading te voorkomen, verglazing van remblokken en schijven waardoor de remwerking vermindert. Wil je fading krijgen moet je echt wel zeer hard remmen, zodat je schijven en blokken ontzettend heet worden (en tussentijds niet af kunnen koelen).Neele schreef: Als je ze toch gebruikt, altijd pompend remmen, geeft je schijven-remblokken-leidingen even de kans om af te koelen.
Door de warmte kan "de lijm" waarmee je remblokken geperst zijn eruit trekken en dat vormt dat glazig laagje. Dit kan voorkomen bijvoorbeeld in de bergen of gewoon door een klote techniek. (maar daar hebben we het nu niet over
Even voor de niet telelever motoren: je rem werkt pas optimaal als je voorvork is ingeveerd, laat je je rem weer los (wat je doet bij pompend remmen) veert de motor weer uit, als je dan weer gaat remmen krijgt de motor een tegenstellende reaktie, komt uit de vering, moet weer in de vering, jij remt en voorwiel kan blokkeren doordat je een hogere remdruk toepast (want eigenlijk moet je met de opbouw van je remdruk weer opnieuw beginnen). Pompend remmen heeft op de motor alleen maar negatieve effecten. Gewoon een vloeiende, gedoseerde opbouw van je voorrem. De achterrem doet in principe in dat soort situaties vrij weinig maar kan je er net zo goed bijpakken beter een rem erbij die minder doet dan de voorrem dan maar 1 rem . Die hou je in principe voorbehouden aan het trekkend houden van de motor in langzame situaties (haarspelden, kort manouvreren).
Nu heeft een telelever geen last van induiken maar nog steeds is pompend remmen niet nodig. Leer jezelf een eenduidige techniek aan die op elke motor werkt, kom je ook nooit in de problemen. Pompend remmen verlengt je remweg en uiteindelijk wil je dus stil komen te staan op het door jou geplande plekje.
Je kunt in het geval van remmen de motor en de vrachtauto niet met elkaar vergelijken. Denk al eens aan het gewicht bij de vrachtauto. Daar hebben ze om de remmen te ontlasten ook nog eens de extra motorrem.
Daarover zijn we het dan weer eensDe les is: Altijd eerst op de motor afremmen en dan pas de remmen gebruiken als de situatie het toelaat natuurlijk !! Noodstop = Remmen !
Even een samenvattend verhaaltje!
Het is gebleken dat vele motorrijders bij het remmen niet de juiste techniek gebruiken en daardoor bij lange na niet het optimale remvermogen gebruiken.
Vooral bij een noodstop wordt vaak niet het maximale remvermogen van de motorfiets aangesproken. Belangrijkste reden hiervoor is de angst om zichzelf onderuit te remmen. Deze angst komt weer voort uit onvoldoende kennis van hoe je maximaal kunt remmen met als logisch gevolg een ongeoefendheid in het remmen.
Het standaard remverhaal (waarbij we voorbij gaan aan factoren zoals: Soort wegdek, soort motor, soort banden) is als volgt:
Uitgaande van een sportieve of toer motor is de gewichtsverdeling tussen voor en achterwiel ongeveer 50/50%.
Om maximaal te kunnen remmen is het noodzakelijk om het gewicht te verplaatsen naar het voorwiel.
Immers met de voorrem wordt de grootste vertraging verkregen. Ruwweg 90% van het remmen gebeurt met de voorrem en slechts 10% met de achterrem. Toch is de achterrem ook belangrijk en wel om 2 redenen.
De eerste is simpel: In een noodsituatie is ELKE VERTRAGING WELKOM.
De tweede reden is, dat als je voluit remt met je voorrem er onrust ontstaat in je motor.
Je kunt je voorstellen dat als je voorwiel volop wordt geremd, dat dan de rest van je motor de neiging krijgt "om het voorwiel in te willen halen" In combinatie met het feit dat er weinig gewicht op het achterwiel rust tijdens een flinke remming kan je motor aardig te keer gaan.
Rem je ook met je achterrem dan wordt dit grotendeels opgeheven, omdat dan het achterwiel als het ware trekt aan de motor en dus in het spoor blijft. Een blokkerend ACHTERWIEL levert over het algemeen geen enkel gevaar op, dus je kunt je volledig concentreren op de voorrem.
Hoe brengen we die gewichtsverplaatsing tot stand?
Dat doen we door eerst de voorrem aan te zetten en pas op het moment dat de motor in zijn voorvering duikt ECHT DOOR TE KNIJPEN.
Het aanzetten + doorknijpen gebeurt overigens in een fractie van een seconde.
Verder is bij een noodstop essentieel waar je naar kijkt. Een oude wijsheid bij het motorrijden is WAAR JE HEEN KIJKT GA JE NAAR TOE.
Heel positief te gebruiken om bochten mooi te nemen of iets of iemand te ontwijken, maar bij het remmen kan het heel verkeerd uitpakken.
Als je een noodstop maakt til dan je hoofd in uw nek en KIJK IN DE VERTE (horizon nemen).
Kijk dus NOOIT naar de grond, want waar je heen kijkt..............
Kijk ook niet naar andere objecten waar je NIET HEEN WILT.
Samenvattend doe je bij een noodstop het volgende:
- Koppeling inknijpen
- Hoofd in de nek en kijken in de verte
- Voorrem aanzetten en DAN PAS DOORKNIJPEN
- Altijd remmen met voor EN achterrem
Als je dit wilt oefenen, doe dit dan altijd eerst met een lage snelheid (eerst de techniek en dan de snelheid). Kijk altijd in je spiegels voordat je gaat remmen, want iemand die achter je rijdt verwacht natuurlijk nooit, dat een motorrijder zonder enige zichtbare reden vol in de remmen gaat.
Tenslotte: Een blokkerend voorwiel leidt bijna altijd tot narigheid. Zodra je merkt dat je voorwiel blokkeert voorrem loslaten en de procedure opnieuw inzetten.
En ook hier geldt: Oefening baart kunst. Je moet dit soort remmingen zo vaak oefenen, dat als je echt een keer de noodstop moet maken, dit eigenlijk in een reflex gebeurt.
Belangrijk is ook dat je tijdens het oefenen je motor leert kennen en leert met hoeveel kracht je maximaal kunt remmen met uw voorrem. Motoren met een minder steile voorvork kunnen altijd minder vertragen dan een sportmotor. De enige manier om dat te compenseren is MINDER HARD RIJDEN
J-P
-
George Michael
J-P Je hebt gelijk
Maar wat ik bedoel met pompend remmen is: je doet een afdaling van 4km lang aan 8%(vb IP 3 - 4 - 5 Portugal) en je start in eerste versnelling, na een (ik zeg zomaar iets) 400m zit je te hoog in toeren want de motor houdt het niet, een viteske hoger is levensgevaarlijk mits je daarmee je snelheid opvoert, dus wat doe je dan: stevig remmen tot je terug op een goed toerental zit (laten we zeggen remweg van 10m) en dan remmen los, nu kan je weer 400m verder om dan weer stevig te remmen en dat is wat ik bedoel met pompend remmen (er zij er genoeg die 390m continu remmen inhouden en 10m los laten en dan krijg je gegarandeerd problemen). Hiermee zal je geen negatieve effecten hebben met je motor, geloof me vrij je remmen houden het want er komen nog afdalingen die nog langer zijn, wel iets minder stijl maar toch veeleisend op vlak van remmen en motorblok. Plus vergeet ook niet dat de buitentemperatuur een grote rol speelt, warme landen=weinig koeling, koude landen = betere koeling etc....Even voor de niet telelever motoren: je rem werkt pas optimaal als je voorvork is ingeveerd, laat je je rem weer los (wat je doet bij pompend remmen) veert de motor weer uit, als je dan weer gaat remmen krijgt de motor een tegenstellende reaktie, komt uit de vering, moet weer in de vering, jij remt en voorwiel kan blokkeren doordat je een hogere remdruk toepast (want eigenlijk moet je met de opbouw van je remdruk weer opnieuw beginnen). Pompend remmen heeft op de motor alleen maar negatieve effecten. Gewoon een
Neele
-
J-P
- Contacteer:
Ooo, dat is inderdaad een heel ander idee dan het pompend remmen dat bij autos enzo nogal eens gepropageerd wordt. Jij bedoelt gewoon telkens korte hevige remmingen en dan een relatief grote tussenpoos tussen die remmingen, in dat geval zijn we het eens. Daar kan ik in meegaan, al rem ik in die situaties ook niet. Ik schakel toch gewoon door naar 2 en voor een scherpe bocht schakel ik vlot terug indien nodig en dan staat het achterwiel van een GS bijna stil van de rem op de motor vertraging
On topic, remmen op de motor is gewoon prima!
On topic, remmen op de motor is gewoon prima!
J-P
YOO
Heb nu al vier jaar m'n motorijbewijs, en heb ondertussen al elk jaar in de Alpen gezeten, en heb nog nooit remproblemen inzake fading, kokende remolie e.d meegemaakt, ik vraag mij dusmede af hoe gek je moet doen alvorens je remmen in de soep te draaien
Ik rij nochthans niet traag, maar wel met verstand.
Moet wel zeggen dat de klim meestal sneller gaat dan de afdaling, klimmen gaat me gewoon beter af, weet ook niet waarom
@ J-P: heb ooit gehoord dat bij 't stevig afremmen (vb. met redelijke tot serieuze snelheid afstormen op een haarspelbocht) je éérst je achterrem moet gebruiken, alwas't een fractie van een sec., en dan pas de voorrem, dit om de stabiliteit te bevorderen. Is dit correct, of te verwaarlozen
Grtz, Philip!
Heb nu al vier jaar m'n motorijbewijs, en heb ondertussen al elk jaar in de Alpen gezeten, en heb nog nooit remproblemen inzake fading, kokende remolie e.d meegemaakt, ik vraag mij dusmede af hoe gek je moet doen alvorens je remmen in de soep te draaien
Moet wel zeggen dat de klim meestal sneller gaat dan de afdaling, klimmen gaat me gewoon beter af, weet ook niet waarom
@ J-P: heb ooit gehoord dat bij 't stevig afremmen (vb. met redelijke tot serieuze snelheid afstormen op een haarspelbocht) je éérst je achterrem moet gebruiken, alwas't een fractie van een sec., en dan pas de voorrem, dit om de stabiliteit te bevorderen. Is dit correct, of te verwaarlozen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
J-P
- Contacteer:
Volgens mij is het bij een motor met telelever echt helemaal niet nodig. Ik kan me voorstellen dat het bij een normale voorvork effekt kan hebben maar volgens mij moet je dan wel erg horkerig rijden. Ik doe het in ieder geval nooit omdat ik probeer zo weinig mogelijk te remmen.Koppel!! schreef:
@ J-P: heb ooit gehoord dat bij 't stevig afremmen (vb. met redelijke tot serieuze snelheid afstormen op een haarspelbocht) je éérst je achterrem moet gebruiken, alwas't een fractie van een sec., en dan pas de voorrem, dit om de stabiliteit te bevorderen. Is dit correct, of te verwaarlozen![]()
J-P
Even stabiliseren lukt volgens mij nog steeds het best door voor de bocht -tijdens dat allerlaatste stukje rechtuit- effe terug te schakelen: alle snelheid wordt direct geabsorbeerd. Liever niet in de bocht hé... je komt de bocht in aan de juiste snelheid en juiste versnelling, basisregel...
In ieder geval kom ik sinds ik met RT rijdt nooit meer aan de 'rechtervoet-rem'. Veel minder gevoel en de gecombineerde remmen dmv de voet zijn een brug te ver. Gelukkig is het koppel bij lage toeren en de hulp van de kijktechniek zo nuttig bij trage maneuvers dat een tikje voetrem lang niet nodig is... en idd: niet té snel willen zijn vereenvoudigt de zaak
-
J-P
- Contacteer:
Basis moet inderdaad zijn: klaar zijn voor de bocht en dan in de bocht progressief gas geven.Xavier schreef:![]()
![]()
wat een boek J-P!
Even stabiliseren lukt volgens mij nog steeds het best door voor de bocht -tijdens dat allerlaatste stukje rechtuit- effe terug te schakelen: alle snelheid wordt direct geabsorbeerd. Liever niet in de bocht hé... je komt de bocht in aan de juiste snelheid en juiste versnelling, basisregel...
Ik ben aangesloten bij de KNMV als docent en wij leggen het eigenlijk zo uit:
Bij het nemen van een bocht kennen we drie beperkende factoren: weersomstandigheden, aard van het wegdek en de banden van je motor. Maar ook de grootte van het hart van de rijder speelt rol. Om veilig de bocht door te komen met een juiste techniek hanteren we de 4 K's, Klaar, Kantelen, Kijken en Kracht.
Enkelvoudige bocht
Vooraf aan punt A moet je 'Klaar' zijn. Dwz de juiste versnelling, aangepaste snelheid en juiste positie innemen op weg. Houd je gas constant van punt A tot punt D. Kantel de motor vanaf B zodat je goed door de bocht instuurt en Kijk (punt C) de bocht door totdat je ziet dat de weg weer rechtdoor loopt. Dan kun je, hier vanaf punt D, weer snelheid gaan maken; 'Kracht'.

Het kan ook voorkomen dat er meerdere bochten acher elkaar zijn, zgn meervoudige bochten.
Meervoudige bochten
Hierbij wordt alleen de laatste bocht ideaal genomen, de voorliggende bochten worden hieraan opgeofferd.
Op de tekening is aan de stippellijn te zien wat er gebeurt als je je niet deze opoffering houdt. Door een te hoge snelheid loop tevens het risico rechtdoor de berm in te gaan.

Inderdaad, dat gecombineerde remsysteem van jou is geen pretje als je gewend bent met de voetrem de motor trekkend te houden bij langzame snelheden...In ieder geval kom ik sinds ik met RT rijdt nooit meer aan de 'rechtervoet-rem'. Veel minder gevoel en de gecombineerde remmen dmv de voet zijn een brug te ver. Gelukkig is het koppel bij lage toeren en de hulp van de kijktechniek zo nuttig bij trage maneuvers dat een tikje voetrem lang niet nodig is... en idd: niet té snel willen zijn vereenvoudigt de zaak
J-P
[quote="Xavier...
In ieder geval kom ik sinds ik met RT rijdt nooit meer aan de 'rechtervoet-rem'. Veel minder gevoel en de gecombineerde remmen dmv de voet zijn een brug te ver. [/quote]
Ik rem BEWUST zo nu en dan eens met de rechtervoet. Alleen maar om het gewoontebeest wat aan te kweken en/of te behouden.
Als je dan ( je weet maar nooit ) eens met een motor zonder gecombineerde remmen broemt, dan zit het er nog in...
Gek van me?
In ieder geval kom ik sinds ik met RT rijdt nooit meer aan de 'rechtervoet-rem'. Veel minder gevoel en de gecombineerde remmen dmv de voet zijn een brug te ver. [/quote]
Ik rem BEWUST zo nu en dan eens met de rechtervoet. Alleen maar om het gewoontebeest wat aan te kweken en/of te behouden.
Als je dan ( je weet maar nooit ) eens met een motor zonder gecombineerde remmen broemt, dan zit het er nog in...
Gek van me?
anders bekeken
te absorberen energie.
Gewoon de formule van kinetische energie
0.5xmassax snelheid in kwadraat=joule
vb: gewicht fiets 320kg snelheid 120 km/u
0.5x320x33(kwadraat)=174240 joule
andere extreem een vliegtuig van 40ton met een landingspeed van 140kts,bezit bij impakt een kinetische energie van 98MJ.
Het valt op te merken dat 68MJ volstaat om 80kg staal te smelten.
In dit specief geval warmt het wiel van het vliegtuig op tot 546 gradeN C
te absorberen energie.
Gewoon de formule van kinetische energie
0.5xmassax snelheid in kwadraat=joule
vb: gewicht fiets 320kg snelheid 120 km/u
0.5x320x33(kwadraat)=174240 joule
andere extreem een vliegtuig van 40ton met een landingspeed van 140kts,bezit bij impakt een kinetische energie van 98MJ.
Het valt op te merken dat 68MJ volstaat om 80kg staal te smelten.
In dit specief geval warmt het wiel van het vliegtuig op tot 546 gradeN C