Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

aantzeetje
Berichten: 1162
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door aantzeetje »

Tine, ik ben er bijna steeds bij als ze men motor onderhoud geven. Van een goede dealer krijg je een complete checklist met wat er allemaal aan je motor gedaan is. Die check list is standaard bij bmw maar niet elke dealer gebruikt ze en geeft ze je ook (te veel werk en papier zeker). Bij de één kreeg ik dat bv niet, bij de ander wel. Ben er maar achter gekomen in Spanje jaaaaren geleden dat er zo een check list bestaat. Meest correcte officiële dealer (bmw in Tarragona), naast VRA voor MG in Oosterzele, die ik ooit ben tegengekomen. Toen ik daar de eerste keer ging was het alsof ik met een andere motor reed. Toen wist ik het wel...

@Dr.Funkenstein: tps = trottle position sensor.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Dirk Pauwels »

Tine schreef: Met mijn Yamaha XJ600, waar ik jaren mee gereden heb, betaalde ik zo'n 90 EUR voor onderhoud bij JVM Moto in ALLEUR. Olie is olie en een filter een filter, deze stukken kosten bijna niks, en nazicht gebeurde ook (ketting spanning, remmen, ...).
Daar zou je je wel eens flink kunnen mispakken. Je hebt olie van 2€/l en van 30€/l. De olie die de BMW dealer gebruikt (het merk dan) is niet opgelegd. Ene dealer gebruikt dit merk, andere een ander merk. Kan zomaar 40-50€ schelen.
Een BMW gaat ook bijna 4l olie op, een yam soms maar 2-3l.
Boxer 1200 worden elke 10k de kleppen gecontroleerd, bij een yam meestal enkel om de 40k (of nooit bij vele "goedkope" garages) Staan er valbeugels op dan moeten die er vaak af om de kleppen te checken etc....
Een bMW heeft aparte bak en motorolie, de bak olie indien 75W140 kan ook meer dan 20€ kosten.
Een BMW wordt bij elk onderhoud uitgelezen, een XJ600 kan je zelfs niet uitlezen.
Een BMW staat een ABS remsysteem op en er is voorgeschreven minstens elke 2 jaar remvloeistof te vervangen. Op een XJ 600 staat geen ABS en zal er voor 90€ zeker geen remolie zijn vervangen.
etc.....
Een R1200R vergelijken met een XJ600 is een beetje appelen met peren vergelijken, kun je niet op voortgaan.

Gewoon aan onderdelen prijzen ga je vaak al rond of boven de 100€ zitten, reken daar het meerwerk bij aan dure uurtarieven en je weet waar de dure onderhoudskosten vandaan komen

En niemand houdt je tegen om terug een Yam te kopen, al ga je bij het onderhoud van bv een XTZ1200 (vergelijkbaar met R1200) wel even wat andere tarieven krijgen dan die 90€..... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door alfa »

+ de werknemers bij een BMW dealer werken ook niet aan een POOLS loon!
Maar er is wel een verschil in prijsbestek op voorhand vragen of niet :idea:
Gewoon binnenbrengen en laten nakijken zonder prijsbestek worden er handelingen/vervangingen gedaan die overbodig zijn om toch hun woekerfactuur te verantwoorden .

Waarom kunnen ze dat niet op voorhand bepalen zoals bij auto dealers?
Vb. een EGR klep steken bij een bepaal type auto heeft een standaard prijsbepaling van stukken en lonen.
BMW R1100R zonder KFR
BéRTke
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2013, 21:05
Locatie: Kempen

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door BéRTke »

Onderhoud... het blijft een kwestie van vertrouwen, kwaliteit en prijs.... als die drie niet in de juiste verhouding zitten, krijg je er een slecht gevoel bij...
Is natuurlijk bizar dat een BMW verkoper zomaar gaat roepen dat het onderhoud bij hun wel goedkoper zal zijn dan van een Yamaha... die was waarschijnlijk meer geïnteresseerd in zijn verkoopscommissie dan in een lange termijn klantenrelatie...

Tenslotte blijft dit filmpke wel de max ... :grin: :grin: :https://www.youtube.com/watch?v=hmoy6EXtnUY
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Dirk Pauwels »

@ Alfa

Zoals ik het begrepen heb zijn er vastgelegde tijdseenheden per werkzaamheid, dus bv een klein onderhoud kost zoveel tijdseenheden, een groot zoveel etc.
De onderdelen prijzen zijn overal hetzelfde, de uurtarieven ook. (bij officiele dealers) Enkel zoals ik al zei de gebruikte olie verschilt van dealer tot dealer.
Wat niet is vastgelegd denk ik zijn de extra's: "kun je daar eens naar kijken of dit eens monteren" etc, dat kan geld kosten.
Een volledig aangeklede RT zal duurder zijn in onderhoud dan een naked R.

Ik heb ook een heel aantal jaren onderhoud 4V boxers gedaan en bij motoren die regelmatig binnenkwamen kon ik vrij goed de kost voorspellen, bij onbekende motoren die volgens de eigenaar in prima staat waren, kwamen er vaak lijken uit de kast gevallen (defecten of achterstallig, niet uitgevoerd onderhoud) en dan is het moeilijk inschatten wat het gaat kosten.
In het geval van de moto in deze posting lijkt het mij eerder een kwestie van verkeerde verwachtingen, gevoed door verkeerde informatie bij aankoop. Had de verkoper destijds gezegd dat het onderhoud 300€ zou kosten was de koop mss niet doorgegaan of was de verrassing bij ontvangst vd rekening mss minder groot geweest.....

Gelukkig moesten er geen remblokken of banden vervangen worden :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Tine
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 aug 2017, 12:11
Woonplaats: heers

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Tine »

Dat schema ken ik.
Waarom dan dynamo riem vervangen en cardanolie olie verversen op 33000 KMS ?
Zo 'n dingen zou ik willen weten.
Flat Twin Power

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Flat Twin Power »

Heb je dan geen vragen gesteld bij ontvangst van de faktuur ? Als ik iets niet vertrouw op de factuur, dan stel ik lastige vragen. Soms smijten ze dit dan van de factuur als blijkt dat ze het onterecht hebben aangerekend. Zo had ik eens mijn auto binnen gedaan voor onderhoud en op de factuur hadden ze 2.5 euro aangerekend voor bijvulling ruitensproeiervloeistof terwijl ik ze de avond ervoor tot de nok had bijgevuld net om te vermijden dat ze mij duur water zouden aanrekenen. Ik heb van mijn oren gemaakt. De uitleg was dat dit standaard op de factuur onderhoud staat, zelfs af vullen ze het niet bij. Eventjes duidelijk gemaakt dat ik daar niet mee akkoord was en de 2.5 euro verdween van de factuur.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Danny »

Tine schreef:Dat schema ken ik.
Waarom dan dynamo riem vervangen en cardanolie olie verversen op 33000 KMS ?
Zo 'n dingen zou ik willen weten.
Kardan olie zal elke dealer met verstand alle 10.000km vervangen of alle 2 jaar. Dynamoriem alle 40.000 of alle 6 jaar.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door stefke2 »

Danny schreef:
Tine schreef:Dat schema ken ik.
Waarom dan dynamo riem vervangen en cardanolie olie verversen op 33000 KMS ?
Zo 'n dingen zou ik willen weten.
Kardan olie zal elke dealer met verstand alle 10.000km vervangen of alle 2 jaar. Dynamoriem alle 40.000 of alle 6 jaar.
En dan nog, als die riem er met rafels rond ligt is het misschien best die te vervangen, kms (zijn het wel de juiste???) of jaartal heeft dan geen belang denk ik... 8-)
Tine
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 aug 2017, 12:11
Woonplaats: heers

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Tine »

Ik weet genoeg,
de ene moto is de andere niet,
het ene merk is het andere niet,

ik besluit dat ik eerst het forum ga raadplegen voordat ik op onderhoud ga,
dan dit vooraf vergelijken met de garage, vooraf prijs vragen dus,

misschien ook andere garage zoeken, men zou de klanten vooraf spontaan moeten informeren, de klant is trouwens de onwetende partij

bedankt voor het leuke debat en veel rijplezier mannen en vrouwen :thumbleft:
Vince196711
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:44
Woonplaats: Tienen
Locatie: Brabant

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Vince196711 »

Moto care in sint Joris winge,eerlijk,afgestoken prijs klopt,gedetailleerd verslag over gedane werken,proffecioneel en indien,meer moet gedaan worden,word je eerst gecontacteerd of het ok is dat die worden gedaan.onnodige werken of reparaties,worden niet gedaan,wat ze dan ook aan of aanraden!dus zeer eerlijk en zeer vriendelijk!ik vind het een aanrader!mede motards en zelfs mijn verzekeraar zijn daar al jaren klant en zeer tevreden van,dus spreek voor zich!
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door KeeS16 »

Ik kan PeterMotorWorks uit Genk aanraden.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Polleke G »

Maar daar is het zeker niet goedkoop.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Man in Black »

Het moet niet goedkoop zijn, dan moet je het zelf doen, het moet correct zijn.
En PeterMotorWorks is correct volgens mijn ervaringen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 195
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Man in Black schreef:Het moet niet goedkoop zijn, dan moet je het zelf doen, het moet correct zijn.
Inderdaad, als je het "spotgoedkoop" wil moet je het zelf doen, maar ik ga bij een niet-officiele hersteller waar er, volgens mijn ervaring, óok correct wordt gewerkt, en waar het uurloon (officieel, op factuur, ik zeg het er graag bij want je moet appelen met appelen vergelijken) 35€+21% BTW bedraagt. En akkoord, de man heeft geen toonzaal, en zal waarschijnlijk ook niet het supermodernste diagnosemateriaal hebben, maar voor mijn moto hoeft dat niet.
RGS
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 nov 2017, 11:51
Woonplaats: vorselaar
Locatie: ANTWERPEN/VORSELAAR

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door RGS »

Ik ga al een paar jaar in zandhoven bij een top kerel die zijn vak kent .Het is steeds weer zalig met welke inzet en passie hij je motor onderhoud en je word er zeker niet afgezet kwa prijs.
Zo zou iedereen moeten werken maar helaas is dat niet het geval. :roll:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Relax »

'k Heb die Tine een mail gestuurd over den Danny, maar 'k krijg geen antwoordje en hier merk ik ook niks van enige ontvangst. Beetje jammer.
I respect your opinion. But I don't give shit.
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door jovdt »

Relax schreef:'k Heb die Tine een mail gestuurd over den Danny, maar 'k krijg geen antwoordje en hier merk ik ook niks van enige ontvangst. Beetje jammer.
Niet teveel reclame hé Dirk,hij heeft al werk genoeg! :grin:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Relax »

Te veel, want ik krijg geen afspraak. Den tammen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
pat__
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2010, 14:37
Woonplaats: 1ste terril links
Locatie: Genk R1200GSLC

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door pat__ »

Peter Motor Works in Genk kan ik ook aanraden.
Telkens de motor op onderhoud gaat vraag ik wat het ongeveer gaat kosten. De zeer gedetailleerde factuur klopt dan bijna tot op de euro.
Deed de RT regelmatig binnen enkel voor het stellen van de kleppen, vervangen van banden of twee jaar geleden voor het vervangen van de vijftien jaar oude remleidingen. Olie, remblokjes en bougies vervang ik altijd zelf.
Ben benieuwd als de GS voor zijn eerste onderhoud binnen moet. Veel minder (geen) tupperware af te halen, kan ook schelen in prijs, niet? :-)
Ik vraag ook altijd of ze me willen contacteren als er tijdens het onderhoud iets opgemerkt wordt dat defect is of vervangen moet worden. Is al gebeurd nadat ze een rafelende riem (gehoord) gevonden hadden. Heb de riem achteraf gezien. Was op het nippertje.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door adventurer »

Tine schreef:
misschien ook andere garage zoeken

Je bent van Limburg, welke garage ben je geweest?


Als ik een tweedehands motor bij een merkdealer koop met 30000km verwacht ik niet dat ik na 3000km al een onderhoud van +300€ moet laten uitvoeren... zit met dezelfde vraag als anderen op de vorige pagina...
Wat is dat eigenlijk voor een kilometerstand om een onderhoud te laten uitvoeren?



En BMW duur? Het onderhoud van de F700GS die m'n vrouw reed was goedkoper dan dat van mijn Yamaha XTZ1200... Nu rijdt ze met een R1200R maar die is nog niet aan een onderhoud toe.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door Pol »

Gaat dat vergelijk wel op ? Kijk maar eens naar de ligging van de kleppen van uw Ténéré en deze van een r1200r.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door ®win »

adventurer schreef: Als ik een tweedehands motor bij een merkdealer koop met 30000km verwacht ik niet dat ik na 3000km al een onderhoud van +300€ moet laten uitvoeren... zit met dezelfde vraag als anderen op de vorige pagina...
Wat is dat eigenlijk voor een kilometerstand om een onderhoud te laten uitvoeren?

De nog niet gestelde vraag: wanneer was de motor gekocht? Als dat een jaar eerder was en er in dat jaar slechts 3000 km is gereden, dan is het gewoon jaarlijks onderhoud. En als er zaken zijn die dan onder de norm zijn (en bij de 30k nog boven de norm) dan moeten die onderhoud hebben....

... en ja, dat kost centjes. Voor gewoon onderhoud ga ik naar de dealer. Voor zaken als banden, remblokken en remschijven ga ik zelf shoppen en sleutelen. Voor mij een aanvaardbare mix met bijbehorende kosten.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door adventurer »

Pol schreef:Gaat dat vergelijk wel op ? Kijk maar eens naar de ligging van de kleppen van uw Ténéré en deze van een r1200r.

Iedereen roept altijd maar dat de BMW garage zo duur is... ik bevestig alleen maar dat je bij ELKE merkgarage wel eens een gepeperde rekening voorgeschoteld kan krijgen.

Een geschoolde BMW-technieker zal qua uurloon wel op gelijke hoogte zitten dan een geschoolde Yamaha, Honda, Suzuki- technieker zeker? :wink:
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.

Bericht door adventurer »

®win schreef:De nog niet gestelde vraag: wanneer was de motor gekocht? Als dat een jaar eerder was en er in dat jaar slechts 3000 km is gereden, dan is het gewoon jaarlijks onderhoud. En als er zaken zijn die dan onder de norm zijn (en bij de 30k nog boven de norm) dan moeten die onderhoud hebben....

Klopt, maar zelfs als er een jaar over die 3000km gegaan is... dan verwacht ik echt geen +300€ kostende onderhoud.

Een jaarlijks nazicht ok, maar een dealer die na een jaar olie en oliefilter gaat vervangen met slechts 3000km... er vanuit gaande dat die zaken bij de aankoop netjes gebeurden... die zet z'n klanten in 't zak. Mijn gedacht.




®win schreef:... en ja, dat kost centjes. Voor gewoon onderhoud ga ik naar de dealer. Voor zaken als banden, remblokken en remschijven ga ik zelf shoppen en sleutelen. Voor mij een aanvaardbare mix met bijbehorende kosten.

Absoluut, degene die z'n banden bij de BMW dealer laat vervangen heeft echt wel geld teveel denk ik. :mrgreen: :mrgreen:




Tine schreef: Goed dat ik niet veel rij, is toch niet normaal. Ik lees op internet voor bvb 40000 kms prijzen tot 850 EUR, dan koop je beter een nieuwe moto.
Dit had ik overlezen de eerste keer... en vind ik er toch wat over.
Ok, ik vind ook dat jouw dealer een beetje heeft overdreven met jouw onderhoudsbeurt, maar je motor in goede staat houden kost wel wat geld. Geen 300€ elke 3000km... maar 800€ en meer voor een grote beurt bij 40000km... dat lijkt mij zeker niet verkeerd.

Ik betaalde voor m'n Yamaha vorige maand +1000€ voor z'n 40k beurt... (zat wel een nieuwe schijf + remblokken + kettingspanner nokkenasketting in maar goed)
Plaats reactie