Tom Tom 450

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

plejon schreef: Ik had dan ook de grootste reservaties om weer een Garmin te bestellen. Maar goed, ik dacht het toestel past natuurlijk perfect in de houder van de bmw, je kan het bedienen zonder je handen van het stuur te nemen, het kan gegevens van je motor uitlezen dus er zijn wel wat argumenten pro Garmin. Ik heb mijn twijfels ook kenbaar gemaakt aan de verkoper van BMW, die verzekerde mij dat ik mij nergens zorgen over hoefde te maken en dat ik spoken zag door mijn slechte ervaringen met de fiets GPS.

Dat is jammer van die verkoper, dat hij jou met je twijfels, toch een Garmin heeft willen verkopen... die gasten moeten ook weten dat een Garmin geen plug-and-play toestelletje is...

Het is mijne pa ook overkomen. Hij reed eerst met een simpele Zumo 220 en mapsource was niet eens zo ingewikkeld. Toen hij bij z'n nieuwe scooter een nieuwe GPS wilde raadde ze hem ook vlotjes een Zumo 340 aan ipv de Rider 40/400 die ze ook in de vitrine hebben liggen. Hij is dus thuisgekomen met de Zumo en kan er ook niet mee overweg. Wat mij betreft hadden ze hem beter advies moeten geven, of moeten polsen naar wat mijne pa verwacht van een GPS. Ze hadden hem beter een Rider verkocht.
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: Tom Tom 450

Bericht door fronteradriver »

Vandaag ook een Tomtom 450 afgehaald bij RAD.

Dit weekend wou mijn zumo 550 niet meer opstarten...ondanks alle truukjes die ik had geprobeerd.
Ik heb hem toch 11 jaar in gebruik gehad...daarvoor ook nog een SPIII gehad.

Waarom de overstap naar TT?

Mapsource had ik goed onder de knie en heb daarmee mooie ritten door Europa voorbereid. Routes waren ook makkelijk door te sturen en te delen met mijn vrienden die ook een garmin hebben. De overstap naar Basecamp daarentegen is nooit gelukt, ondanks enkele pogingen om het onder de knie te krijgen.

De jaarlijkse kaartupdate via lifetime mapudate en garmin express was telkens een weekend vloeken. Kwam misschien omdat het geheugen van de 550 te klein was en ik met een geheugenkaartje moest werken. Vorig jaar was de update op de pc gelukt, maar de 550 gaf nog steeds de melding dat de kaarten moesten bijgewerkt worden.

Ook regelmatig gevloekt als er een wegomleiding was tijdens het routerijden. Doordat je de herberekening moest uitzetten, moest je zelf terug op de route zien te komen.

Na opzoekingswerk op het net ben ik tot de vaststelling gekomen dat TT heel wat vooruitgang heeft gemaakt met het routerijden.

Er zal uiteraard een aanpassingsperiode volgen...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: Tom Tom 450

Bericht door ronnyb »

fronteradriver schreef:Vandaag ook een Tomtom 450 afgehaald bij RAD.

Dit weekend wou mijn zumo 550 niet meer opstarten...ondanks alle truukjes die ik had geprobeerd.
Ik heb hem toch 11 jaar in gebruik gehad...daarvoor ook nog een SPIII gehad.

Waarom de overstap naar TT?

Mapsource had ik goed onder de knie en heb daarmee mooie ritten door Europa voorbereid. Routes waren ook makkelijk door te sturen en te delen met mijn vrienden die ook een garmin hebben. De overstap naar Basecamp daarentegen is nooit gelukt, ondanks enkele pogingen om het onder de knie te krijgen.

De jaarlijkse kaartupdate via lifetime mapudate en garmin express was telkens een weekend vloeken. Kwam misschien omdat het geheugen van de 550 te klein was en ik met een geheugenkaartje moest werken. Vorig jaar was de update op de pc gelukt, maar de 550 gaf nog steeds de melding dat de kaarten moesten bijgewerkt worden.

Ook regelmatig gevloekt als er een wegomleiding was tijdens het routerijden. Doordat je de herberekening moest uitzetten, moest je zelf terug op de route zien te komen.

Na opzoekingswerk op het net ben ik tot de vaststelling gekomen dat TT heel wat vooruitgang heeft gemaakt met het routerijden.

Er zal uiteraard een aanpassingsperiode volgen...
Goede keuze ......da spul werkt prima :thumbleft:
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

fronteradriver schreef:
Ook regelmatig gevloekt als er een wegomleiding was tijdens het routerijden. Doordat je de herberekening moest uitzetten, moest je zelf terug op de route zien te komen.
En toch kan je met de nieuwe generatie Garmin's op Basecamp gemaakte routes net op dezelfde manier rijden dan met de vorige generatie en routes gemaakt op mapsource.

Gewoon de viapunten zacht maken... herberekenen kan gewoon op blijven staan tijdens een wegomleiding, net als vroeger, net als bij TomTom.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

Ja en nee. Alles hangt ervan af waar het volgende zachte punt ligt. Als dat bv 50km verder is of net op de baan waar je niet over kan , dan ben je ofwel een stuk kwijt of blijf je rondjes rijden.

De nieuwe Tomtom's rekenen een logische nieuwe weg om asap terug op de track te geraken en het volledige vervolg blijft intact , altijd.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

st1100 schreef:Ja en nee. Alles hangt ervan af waar het volgende zachte punt ligt. Als dat bv 50km verder is of net op de baan waar je niet over kan , dan ben je ofwel een stuk kwijt of blijf je rondjes rijden.
Nope... ik rij al een heel jaar op deze manier met mijn 395.

Herberekenen staat altijd gewoon op... zolang ik geen hard viapunt (op sommige routes hou ik wel eens enkele harde viapunten ook) oversla is er niets aan de hand.



st1100 schreef: De nieuwe Tomtom's rekenen een logische nieuwe weg om asap terug op de track te geraken en het volledige vervolg blijft intact , altijd.
Ongeveer hetzelfde als bij mijn Garmin dus... al zal die gewoon een nieuwe berekening naar het volgende zachte viapunt maken... en dat gaat echt niet zoveel schelen van de oorspronkelijke track.

Ge moet er alleen mee willen leren werken natuurlijk.



Soit... als hier voor m'n vrouw haar motor een nieuwe GPS gekocht gaat worden ga ik ook eens zo'n TomTom proberen, ik zeg niet dat die niet zo goed zijn als Garmin... maar altijd diezelfde problemen lezen over Garmin die er eigenlijk niet zijn ... dat hoeft dan ook weer niet ... :wink:
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door Man in Black »

En toch heeft ST100 gelijk hoor, Garmin herberekend de hele route opnieuw met de toestelinstellingen.
Afhankelijk waar de viapunten staan kan dat geen ofwel grote problemen geven.
9 kansen op 10 dat jij niet meer de oorspronkelijke route aan het rijden bent.

TT herberekend enkel een stukje om terug op de route te geraken, verder niets.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

Man in Black schreef:En toch heeft ST100 gelijk hoor, Garmin herberekend de hele route opnieuw met de toestelinstellingen.
Afhankelijk waar de viapunten staan kan dat geen ofwel grote problemen geven.
9 kansen op 10 dat jij niet meer de oorspronkelijke route aan het rijden bent.

TT herberekend enkel een stukje om terug op de route te geraken, verder niets.


Ik zal mezelf nog eens quoten... :wink:
Ongeveer hetzelfde als bij mijn Garmin dus... al zal die gewoon een nieuwe berekening naar het volgende zachte viapunt maken... en dat gaat echt niet zoveel schelen van de oorspronkelijke track.

Als ik tijdens een omleiding een ZACHT viapunt niet kan bereiken, dan gaat mijn Garmin idd de route opnieuw berekenen, rekening houdend met de plaats op de route waar ik me op dat moment bevind en zowieso met als eerstvolgende punt het eerste HARDE of ZACHTE viapunt dat de GPS tegenkomt op de route.
Dus uiteindelijk bekom ik ongeveer hetzelfde resultaat dan iemand met een TomTom...

Mijn Garmin gaat echt niet alle volgende viapunten, hard of zacht overslaan hoor...


Als je een track/spoor in je toestel gaat laden om er dan een reis van te laten maken, de mrgps methode zeg maar, dan heb je dat probleem wel als je het herberekenen laat aanstaan. Dan heb je slechts een begin- en een eindpunt Dan berekend de GPS idd een nieuwe route rechtstreeks naar het eindpunt. Logisch ook, want het eindpunt is hier meteen ook het eerstvolgende punt op de route.

Daarom dat die manier van werken volgens mij enkel aan te raden is als je een gezamelijke toerrit gaat rijden die op voorhand verkend is en waarvan men weet dat je geen omleidingen gaat tegenkomen.
Anders wordt het idd een beetje behelpen met het herberekenen uit.




Het is niet mijn bedoeling om in een TomTom topic Garmin te komen promoten, maar als je ziet dat de meeste problemen van Garmin die men telkens opnieuw aanhaalt er eigenlijk geen zijn.... :thumbright:
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door Man in Black »

Je hebt gelijk dat hij herberekend naar het eerstvolgende viapunt, hard of zacht, tot dusver geen probleem.
Maar in de achtergrond herberekend hij ook de route tussen alle andere punten tot het eindpunt, en dit met de toestelinstellingen die op dat moment actief zijn.
Als dan de route gemaakt is met bv instellingen in BC die het toestel niet kent (bv vermijden van grote provinciale wegen) of je hebt bv snelwegen aan staan, dan krijg je nooit meer dezelfde route als origineel.
Je doet wel alle viapunten aan, maar je zult nooit dezelfde route rijden als de anderen op de gezamenlijke rit.

Doe eens een test: zet een track van de route op de achtergrond aan, je zal het snel merken dat het niet meer overeen komt.

PS: ik ben al jaaaren Garmin gebruiker tot tevredenheid, pas sinds kort een TT450 gekocht om eens uit te proberen, ook tot tevredenheid :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

Man in Black schreef: Je hebt gelijk dat hij herberekend naar het eerstvolgende viapunt, hard of zacht, tot dusver geen probleem.
Maar in de achtergrond herberekend hij ook de route tussen alle andere punten tot het eindpunt, en dit met de toestelinstellingen die op dat moment actief zijn.
De GPS mag alles terug herberekenen hoor, dat gaat bij mij geen verschil geven.

Als ik een route heb gemaakt in BC op de PC staan de instellingen ook naar mijn goesting. Maar los daarvan, ik plaats mijn viapunten in voldoende aantallen en strategisch genoeg zodat heel die instelligen niet eens veel verschil gaan kunnen maken.

Je kan je viapunten zelfs op zo'n manier zetten dat de GPS instellilngen voor alle type wegen open mogen staan... je geeft de GPS gewoon geen keuze om het op een andere manier te berekenen dan dat jij voor ogen hebt. Dat vind ik net zo leuk aan het werken in BC en met de GPS... uiteindelijk gebruik ik de GPS als geheugen van de wegen die ik heb geselecteerd, ik laat 'm echt de wegen niet zelf kiezen...



Het komt er mij op neer dat ik bij een wegomleiding of een gemist viapunt zo goed als hetzelfde resultaat krijg met mijn Garmin dan motorrijders met hun TomTom of hun oudere generatie Garmin.
Ik vind het gewoon nogal onnozel om telkens weer diezelfde typische Garmin problemen te lezen die er eigenlijk niet eens zijn. :shock: :wink:



Man in Black schreef: Als dan de route gemaakt is met bv instellingen in BC die het toestel niet kent (bv vermijden van grote provinciale wegen) of je hebt bv snelwegen aan staan, dan krijg je nooit meer dezelfde route als origineel.
Je doet wel alle viapunten aan, maar je zult nooit dezelfde route rijden als de anderen op de gezamenlijke rit.

Ik rij zelden tot nooit een gezamelijke rit, hier kan ik je in volgen... :thumbright:

Daarvoor is er de mr gps methode, en dan is het uiteraard aan te raden om het herberekenen uit te laten. :mrgreen:
In deze gevallen gaat een TomTom welllicht iets simpelder zijn in gebruik, dat klopt.


Meestal raad ik zelf ook de TomTom aan hoor... deze zijn op veel vlakken gebruikgsvriendelijker dan Garmin. Maar als je wat moeite steekt in Garmin en BC, dan is er niets mis met dat ding. Integendeel.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door Man in Black »

Klopt volledig, zolang je voldoende en slim geplaatste viapunten zet, zal je geen problemen hebben.

Ik ben met de 450 nog niet zo veel op pad geweest wegens tijdgebrek, maar de eerste ritjes gingen prima.
Vooral het ritjes laten maken vanuit een plaats, bv je staat in Dinant en laat de TT maar een rit maken door enkele opgegeven punten, zo bochtig en zo veel hoogteverschil als je wil en rijden maar. Werkt heel goed. Ook het gemak van verschillende routeplanners te kunnen gebruiken en dan draadloos op de TT zetten is een dikke + t.o.v. mijn nav V.
En de connectie met je GSM waardoor je flitsmeldingen binnen krijgt is voor mij ook een groot voordeel :mrgreen:

De Garmins zijn goed maar vergt meer inzicht en studiewerk. Ik ben er nog niet uit welke van de twee de deur uit gaat.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Tom Tom 450

Bericht door Polleke G »

Ik ben er zeker van ,als je de tomtom, optimaal wil gebruiken dat er ook studie en inzicht werk voor nodig is( De meeste tomtom gebruikers baseren zich enkel op dat knopje kronkelroutes,wouw en Garmin is in een keer brol)
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door Man in Black »

Tuurlijk, ik heb ook de filmkes van Mr GPS "toeren met de TT" moeten bekijken, het blijft een toestel waar je mee om moet gaan.
Maar eenmaal de route erin zit hoef je ook nergens meer naar te kijken, omrijden, tanken of eten naast de route, allemaal gelijk.

Bij Garmin vind ik de moeilijkheid als je routes van vreemde oorsprong upload, om die dan fatsoenlijk na te kijken om in het toestel te zetten.
Denk dat dat voor de meesten met probleem met Garmin is.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

Man in Black schreef: Bij Garmin vind ik de moeilijkheid als je routes van vreemde oorsprong upload, om die dan fatsoenlijk na te kijken om in het toestel te zetten.
Denk dat dat voor de meesten met probleem met Garmin is.

Op dat vlak is een TomTom meer plug-and-play dan Garmin, da's een feit...


En het is net dat, dat volgens mij de meeste motorrijders zoeken in een GPS.
Vandaar het succes van de TomTom. Plus de kwaliteit van de kronkelwegen van TomTom tov de Garmin ergens ook wel terecht.

Maar als je wil leren werken met een Garmin, dan is dat toestel ook probleemloos.
Alleen jammer dat zo'n grote groep gebruikers hun onkunde met het toestel gaan verkondigen als algmene Garmin-problemen.




Op de motor van mijn vrouw komt zo goed als zeker een Rider 550 om de oude Zumo 220 te vervangen, net omwille van het gebruiksgemak. Mijn vrouw heeft ook de goesting niet om achter de PC te kruipen om een route voor te bereiden... dus met de kronkelroute van dat toestel gaat ze zowieso meer plezier beleven dan met een Garmin.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door Man in Black »

Dat was ook één van de redenen om de TT450 eens te proberen. Ik heb de tijd niet meer om er voldoende mee bezig te zijn om een route te maken of ergens af te halen en na te kijken op de laptop in BC en dan op de nav V te zetten.

Het is ook niet iedereen gegeven vlot met computers om te kunnen, als ik mijne pa een Garmin moet geven dan krijg ik die na een half uur al terug denk ik.
Maar inderdaad liever dan te zeggen "het is niks voor mij" zeggen velen "de Garmin werkt niet of is prul"
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Tom Tom 450

Bericht door aantzeetje »

jullie hebben beiden gelijk. Heb het in een ander draadje ook al eens geschreven. Alle routes worden bij mij steevast met snelste tijd en kortste afstand herberekend en aangepast aan de oorspronkelijke track. Track staat steeds ter controle op de achtergrond van de 590. En als verstrooide professor vergeet ik nog al eens van herberekenen op uit te zetten. Dus bij een omleiding of zondags rommelmarkt, zoals die er in F zo vaak zijn, sla je dan af en oeps route herberekent naar het eerstvolgend via punt. Route komt dan nog voor 99% overeen met de oorspronkelijk. Afwijkingen zitten hem dan eerder in het afsteken van een hoek ipv 50m rechtdoor en dan rechtsaf slaan bv? Daar lig ik dus echt niet wakker van.

waar ik een godsgrondige hekel aan heb is dat ik internet nodig heb om gelijk welk routeprogramma te gebruiken voor een TT (niet afkomen dat ik BC met OSM kaarten ook kan gebruiken en de track in de TT zetten. Dan blijf ik bij Garmin natuurlijk). Toen men maat zijn TT450 kocht vloog die tijdens een ritje bijna de andere kant van het veld op. Heb dan maar zelf de groep voorgereden tot we weer juist zaten want de TT geraakte er niet uit en was constant aan het herberekenen zonder instructies te geven. Mijne maat werd bijna zot lol. Nu hoor ik hem toch al minder van zijn neus maken.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie