Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door noek »

Motor GS1200/2008. Tom Tom gps rider 400.
Enkele weken geleden nieuwe batterij geplaatst . Motobatt MBTX16U. Tijdens dagritje 5 uur later,valt mijn gps uit, laad niet meer bij.
Gps houder aan gesloten met bmw aansluitstuk gele draad met witte fiche zoals het moet. Met voltmeter stroom gemeten op de contactpunten van de gps houder met contact aan 12v. Contact af en na 1min valt stroom weg. Dus alles zoals het hoort.
Contact punten gps houder en gps zijn nog nagelnieuw,geen corrosie. En toch laad gps niet bij tijdens rit. Met de oplader of USB laad hij wel op. Wat kan er nog fout zijn?
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door Danny »

De canbus sluit de poort af om één of andere reden.
Als de gps niet meer laad heb je dan al eens gemeten, motor niet afzetten maar gewoon meten aan de polen achter de gps. Moet een dikke 5 volt zijn.
Als je daar niks meet meet dan aan de stekker onderaan waar je aftakt vd motor. Is ie daar uitgevallen dan detecteert de stuurdoos een probleem.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door Dirk Pauwels »

zet eens 12v recht vd batterij op de stekker van de GPS houder en zien of de GPS dan wel oplaad. Als hij dan niet oplaad zit het probleem in de GPS of de houder.
Ken de TT niet, maar zit de omvormer 12v naar 3.5 of 5v in de houder of in de GPS? Als ie in de houder zit, is het niet de bedoeling dat je daar 12v meet.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door st1100 »

Ik heb het ook zo , en werkt perfect.

Je kan altijd eens langskomen , dan steken we jouw rider eens in de houder op mijn moto enz...

Heeft het ooit gewerkt (dus met de oude batterij) ? Of heb je het er nu pas opgezet ?
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door noek »

st1100 schreef:Ik heb het ook zo , en werkt perfect.

Je kan altijd eens langskomen , dan steken we jouw rider eens in de houder op mijn moto enz...

Heeft het ooit gewerkt (dus met de oude batterij) ? Of heb je het er nu pas opgezet ?
Vóór vervangen batterij laadde hij steeds op en werkte alles prima.
Ga die dingen even nakijken die Danny zegt, en hou jullie op de hoogte.
smignon
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:58
Woonplaats: Ninove

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door smignon »

is rechtstreeks op de batterij aansluiten geen idee?
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door st1100 »

Als je de dock rechtstreeks op de batterij zet blijft er een verliesstroom van 5mA vloeien. (Zelf gemeten) Voor een goede batterij niet onmiddellijk een probleem. Maar als je soms maanden aan een stuk niet met de moto buitenkomt....

Ps verbruik van 5mA is elke 200 uur 1Ah.
smignon
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:58
Woonplaats: Ninove

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door smignon »

st1100 schreef:Als je de dock rechtstreeks op de batterij zet blijft er een verliesstroom van 5mA vloeien. (Zelf gemeten) Voor een goede batterij niet onmiddellijk een probleem. Maar als je soms maanden aan een stuk niet met de moto buitenkomt....

Ps verbruik van 5mA is elke 200 uur 1Ah.
motor staat maar max 2-3 weken stil per jaar :)
en dan ook aan de druppel
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door noek »

Vervolg:
Als motor draait meet ik constant 12 v aan de contact pinnetjes gps houder. Zet ik motor af ,na 15 sec valt stroom weg. Dus oké. Plaats ik de gps op de houder en start dan springt hij even op en dan onmiddellijk terug af. Los van de houder werkt hij prima en laad op via de oplader in stopcontact. Vermoed dat gps houder stuk is als daar de omvormer naar 5V in zit.
Naar waypoint helpdesk gemailt en situatie uitgelegd, ben benieuwd...
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door Nick »

Eerst de GPS eens hard reset geven.
Daarna VOLLEDIG opladen aan netstroom.

Hierna weer normaal gebruiken en kijken of het werkt.

(werkte alvast met de eerste versie van de rider ;-)
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door st1100 »

noek schreef:Vervolg:
Als motor draait meet ik constant 12 v aan de contact pinnetjes gps houder....
Als dat de koperen pinnetjes in de dock zelf zijn. (Die dus die contact maken met de rider) Dan zou ik uw toestel toch niet meer in de docking schuiven want bij mij zit daar dus maar 5,5 V op..... De electronica in de dock , die de spanning naar de TT regelt is dan waarschijnlijk stuk.
pat__
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2010, 14:37
Woonplaats: 1ste terril links
Locatie: Genk R1200GSLC

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door pat__ »

Motor GS 1200 van 2014.
Gekocht in maart en dadelijk Garmin houder laten vervangen door een houder voor mijn TomTom 410.
Soit.
Toen ik de motor ging afhalen vertelde men me dat de spanning voor de TomTom rechtstreeks van de batterij afgetapt werd omdat er anders soms problemen ontstaan dat de gps niet meer laadt. Zou iets te maken hebben met de gevoeligheid van de Canbus. Mijn motor hangt altijd aan de druppellader dus geen probleem dacht ik. Het enigste nadeel is dat je de TomTom manueel (met het knoppeke) moet aan en uit zetten omdat hij geen verschil in spanning voelt en dus ook niet vraagt om in slaapstand te gaan of volledig uit. Word je wel gewend. Als je ergens parkeert en je haalt de TT uit de houder of je steekt hem er achteraf weer in, reageert hij wel.
In het kort: TomTom rechtstreeks aan de batterij om problemen te vermijden. Eventueel kan je er een schakelaar tussen zetten om hem uit te zetten en zodat hij geen stroom krijgt zodat uw batterij niet kan ontladen na maanden stilstand. :?:
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door st1100 »

Mijn TT hangt al 2 jaar rechtstreeks aan de accessoirestekker en ik heb nog geen laadproblemen gehad , werkt perfect en hij gaat aan en uit samen met het contact.

Trouwens de verliesstroom van de tt dock , is 5mA (gemeten). Een volgeladen 12Ah batterij zal dus na 100 dagen leeggelopen zijn als de dock onder spanning blijft staan.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door Bob »

Hier S1000XR van 2016, bij Ludwig Motors twedehands gekocht in september 2017. Houder Garmin/Navigator zelf vervangen door houder TomTom Rider 410, enkel bij Ludwig een nieuw kabeltje gekocht van enkele euro's zodat ik gewoon van dezelfde fiche stroom kon afnemen als voor de Navigator. Nooit problemen mee gehad.

Stroomtoevoer schakelt aan en uit met contact, GPS merkt ook het toekomen of wegvallen van spanning. 't Was me de zeer kleine investring dus wel waard.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Re: Raadsel bij plaatsen nieuwe batterij/gps TTR 400

Bericht door noek »

Waypoint heeft nieuwe houder opgestuurd na inleveren oude. Alles lijkt nu te werken zoals het hoort . Dus omvormer van 12v naar 5,5 v in de houder was stuk.
Vervangen in garantie. Zondag eerste test met ritje Zeeland. Benieuwd. Dank voor alle antwoorden en meedenken. :thumbleft:
Plaats reactie