Hoog windscherm of spoiler

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Hoog windscherm of spoiler

Bericht door luc.w »

Beste forumleden,

Wat zijn jullie ervaringen met last van nekpijn door de winddruk op helm? Zouden jullie voor een verhoogd windscherm of opzet spoiler gaan? Graag jullie mening.
ps: ben 172 cm en heb een verlaagd zadel van touratech :grin:

Groeten,

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door st1100 »

Ik heb ook last van mijn rug , .....als ik langer dan een half uur met het lage zadel rij
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door Gixxer21 »

172cm een verlaagd zadel en je hebt nog last?
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door Danny »

ik zou eerder eens naar een arts gaan ipv een ander scherm te zoeken, met 1.72 en verlaagde zit moet het met een standaard scherm toch wel goed zitten.

misschien zit je gewoon niet goed of gespannen waardoor je last krijgt, onderzoek jezelf eens onderweg, spanning armen, nek, positie hoofd...
't is onnozel maar je zou niet de eerste zijn
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door roadster »

Ik had daar ook last van op de GSA LC. Ik heb 45mm risers onder mijn stuur gemonteerd en gecombineerd met een opzetspoiler van Givi en alle pijn was volledig weg.
8-)
R1200GS LC
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door luc.w »

roadster schreef:Ik had daar ook last van op de GSA LC. Ik heb 45mm risers onder mijn stuur gemonteerd en gecombineerd met een opzetspoiler van Givi en alle pijn was volledig weg.
8-)
@roadster , hoe zit het met het trillen van z'n opzetspoiler? Alvast bedankt voor info.
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door luc.w »

Danny schreef:ik zou eerder eens naar een arts gaan ipv een ander scherm te zoeken, met 1.72 en verlaagde zit moet het met een standaard scherm toch wel goed zitten.

misschien zit je gewoon niet goed of gespannen waardoor je last krijgt, onderzoek jezelf eens onderweg, spanning armen, nek, positie hoofd...
't is onnozel maar je zou niet de eerste zijn
@Danny, na meer dan 30 jaar motorrijden krijg ik wel nog spanningen maar niet van het motorrijden zelf :grin:
Ik voel wel heel wat winddruk op de helm ....dus ik zoek naar een oplossing op die druk wet te nemen.
Alvast bedankt voor de info.
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Flat Twin Power

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door Flat Twin Power »

Alvorens te experimenteren met schermen zou ik toch ook eens naar mijn nek laten kijken. Ik heb namelijk ook last van mijn nek maar dat komt door artrose. Dat begon heel stilletjes. In eerste instantie dacht ik ook dat het van turbulentie was maar na verloop van tijd had ik het ook wanneer ik lang met de auto reed of wanneer ik lang aan de computer werkte.
Nu is het zo dat ik elk anderhalf uur moet stoppen voor 10-15 minuten om mijn nek los te maken. Dagritten langer dan 500 km zijn niet meer te doen wegens te veel pijn in mijn nek-schouderzone. Jammer genoeg is daar niets aan te doen. Ik ga naar een manueel therapeut, dat geeft een beetje verlichting maar over gaan zal het nooit meer doen. Ik moet dus mijn rijgedrag aanpassen. Als we met de auto op reis gaan kan ik nog wisselen met mijn vrouw om te rijden maar met de motor gaat dan niet.
Het probleem steekt zich op door te lang in dezelfde houding te zitten. Misschien is dat bij jou ook het geval.
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door Gixxer21 »

Net daarom, dat was een serieuze vraag hoor.
Ik verschiet daarvan.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door roadster »

luc.w schreef:
roadster schreef:Ik had daar ook last van op de GSA LC. Ik heb 45mm risers onder mijn stuur gemonteerd en gecombineerd met een opzetspoiler van Givi en alle pijn was volledig weg.
8-)
@roadster , hoe zit het met het trillen van z'n opzetspoiler? Alvast bedankt voor info.
Het std scherm trilt sowieso al heel enthousiast. Met zo'n opzetspoiler wordt dat alleen maar erger. Daarom heb ik mijn scherm gestabiliseerd met deze beugels:
https://www.nippynormans.com/screens-de ... pair-black" onclick="window.open(this.href);return false;

Het scherm blijft verstelbaar met de draaiknop, je moet alleen 2 extra bouten loszetten voor je het scherm kan verstellen.
Op zich stelt dat weinig voor, het kan zelfs al rijdend :oops:
R1200GS LC
pat__
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2010, 14:37
Woonplaats: 1ste terril links
Locatie: Genk R1200GSLC

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door pat__ »

Bij de aankoop van de r1200gs lc heb ik dadelijk een scherm van de adventure laten monteren. Tijdens de testrit voor de aankoop bleek dat ik het scherm te hoog moest zetten om de winddruk te verminderen en keek ik tegen de rand van het schermpje. Met adventure scherm beter. Laatst toch een spoilertje geplaatst. Nu kan ik het scherm op de bijna laagste stand laten staan en heb toch geen last van winddruk rond de helm en ik vond dat dat bij de gs past. :grin:
Vandaag stuur risers geplaatst om nog rechter te zitten. 3cm omhoog en 4cm naar de rijder toe. Geeft een meer ontspannen zithouding vind ik. Moet wel nog een uitgebreide testrit doen om het effect van de risers na te gaan. De plaatsing was piece of cake.
Soms betrap ik er mij ook op dat de houding op de moto zo verkrampt is dat vanalles, zoals nek en schouders, begint pijn te doen. Dat gebeurt wel eens als het weer eens verschrikkelijk druk is of bij file filteren op de autostrade. Bij het rondtuffen in de ardennen of ergens anders rustig en mooi heb ik daar raar genoeg geen last van. :mrgreen:
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door luc.w »

Allen bedankt voor de raad en tips ! Ik ga eens een spoiler uit proberen van wunderlich : https://www.wunderlich.de/shop/de/wunde ... 101-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

groeten,
Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
WG
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 aug 2007, 21:22
Locatie: Kapellen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door WG »

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 35#p259835" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200GSA: Deus ex machina
marray
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 apr 2007, 21:57
Locatie: Lummen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door marray »

Kijk zeker eens naar een V-stream scherm. Bij de RT(2006) een op gehad en nu bij de GS(2017) onlangs ook gemonteerd. Ik vergeet nu soms dat ik mijn scherm van de helm nog open heb(BMW EVO 5).
Bij MLM parts in Nl zijn ze aan een zeer goede prijs te koop. Ik heb het middelhoge scherm op en ben 175 cm en zadel op hoogste stand; waarschijnlijk was het kleinere scherm ook hoog genoeg want het mijne staat nu op de laagste stand.
En ja, ik heb ook artrose en ik weet wat nek- en schouderpijn is; en nee, ik werk niet bij deze of gene belanghebbende
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door luc.w »

marray schreef:Kijk zeker eens naar een V-stream scherm. Bij de RT(2006) een op gehad en nu bij de GS(2017) onlangs ook gemonteerd. Ik vergeet nu soms dat ik mijn scherm van de helm nog open heb(BMW EVO 5).
Bij MLM parts in Nl zijn ze aan een zeer goede prijs te koop. Ik heb het middelhoge scherm op en ben 175 cm en zadel op hoogste stand; waarschijnlijk was het kleinere scherm ook hoog genoeg want het mijne staat nu op de laagste stand.
En ja, ik heb ook artrose en ik weet wat nek- en schouderpijn is; en nee, ik werk niet bij deze of gene belanghebbende
Bedankt voorde info !
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door Relax »

'k Zie het topic nu pas, maar ik heb een zwart scherm van 11 cm hoger op de GSA en een getint van 8 cm hoger.
Kom eens proefrijden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door luc.w »

Relax schreef:'k Zie het topic nu pas, maar ik heb een zwart scherm van 11 cm hoger op de GSA en een getint van 8 cm hoger.
Kom eens proefrijden.
@Relax,
Bedankt voor de uitnodiging,maar heb het kunnen uittesten van een collega. Het minpuntje is dat het je zicht meer belemmert omdat het hoger is. Het zal niet makkelijk zijn om te beslissen. In ieder geval bedankt !!

Groeten,

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door Relax »

Noch dat van 8 noch dat van 11 cm hoger staan ooit in mijn zicht, zelfs als ik ze hoger zet om koude rijwind te vermijden. Ik kijk er altijd ruim over.
I respect your opinion. But I don't give shit.
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Hoog windscherm of spoiler

Bericht door KeeS16 »

Relax schreef:Noch dat van 8 noch dat van 11 cm hoger staan ooit in mijn zicht, zelfs als ik ze hoger zet om koude rijwind te vermijden. Ik kijk er altijd ruim over.

Zijt ge gekrompen dan, ge zijt toch groter dan 1.72 m 8-) :lol:
Plaats reactie