Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RopaS
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
Woonplaats: Kalken
Locatie: Kalkense Meersen

Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door RopaS »

Wij krijgen de synchro niet goed.
Zero = Zero afgesteld (volgens methode van Mecapeut)en dit gaat goed tot en met de syncro afstelling van de 2 vlinderkleppen! ( TPS OP 385mV)
Dan willen synchroniseren met de messing bypass schroeven doch dit lukt niet om met de rechtse het stationair toerental te regelen!
Links en rechts staan wel synchroon op +/- 900 toeren doch hoger geraken wij niet . m a w : kunnen NIETS verder regelen met de bypassen !!!!

R 1100 RS van 1995 met 96.000 km met de speciale gaskabel
kleppen gesteld
nieuwe bougies
luchtfilter ok
benzinefilter op 75.000 km
nieuwe inlaatrubbers
verstuivers ok
Wat kan er aan de hand zijn ?
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

Verzet TPS een heel klein beetje, die waarde is standaard geen vast gegeven. Komt die iets rijker staan met gevolg meer toeren.
Alles draait om hoeveelheid benzine en lucht/zuurstof bij verbranding. Nu staat van beiden of één ervan iets te weinig.
De indirecte injectie bij dergelijke motor heeft praktisch zelfde werking als carburateur. Met een co meter en vingerspitsengevoel kan je dat mengsel perfect regelen voor ralenti
De balans tussen goed mengsel , ralenti en synchroniseren is beetje zoeken, ik zou bypasses eerst op 50% zetten nadien TPS naar 1050 toeren brengen en synchroniseren naar 1100 toeren nadien co meting uitvoeren .
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door Dirk Pauwels »

Heb je de bypassen en de kanaaltjes gereinigd? O ringen bypassen vervangen? Gaskabel lospikken vh wieltje zodat die geen invloed hebben op de relantie afstelling.
Ik ken meca zijn methode niet, maar ik zet de bypassen altijd dicht als ik een zero=zero doe. Als de relantie na de afstelling vd aanslagschroeven niet goed is af te regelen met de bypassen, moet je de gegeven tps waarden even negeren en de aanslagen met bypass voll dicht wat verder indraaien. Relantie omhoog (of omlaag want heel vak draaien ze na een zero is zero veel te hoge relantie.) Belangrijkste is dat die gaskleppen synchroon staan. Nadien kijken of de relantie wel op bypass reageert en rond 1100tpm zetten. Dan tps terug op +/- 375
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

.....Dan tps terug op +/- 375
TPS waarde geeft aan motorunit de openingstijd aan voor injectors maw onder juiste bardruk de hoeveelheid benzine met hoeveelheid aanzuiglucht van gasklepstand.
Eens alles is afgesteld en je verzet waarde van TPS zal benzinemengsel ook veranderen en ook ralenti.
Ik heb laatst mijn R1100R de co pot en code plug afgekoppeld en volledig terug afgesteld via TPS en gasklep stelling.
Die motor rijd zeer vinnig en vloeiend met een verbruik van 5L/100km
BMW R1100R zonder KFR
RopaS
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
Woonplaats: Kalken
Locatie: Kalkense Meersen

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door RopaS »

@ Dirk: zero=zero is gedaan zoals jij het beschrijft; O ringen niet vervangen .
als ik het goed begrijp kan de zero afstelling bv. op 415 Mv gebeuren? daarna terug zetten van TPS is dat door de Potmeter te verdraaien?....en wat als de bypass dan nog niet reageert?
Zou het ook kunnen dat de asjes van de huizen versleten zijn en een revisie vergen? Dat zou misschien een eenvoudiger oplossing zijn ?
Laatst gewijzigd door RopaS op 21 mei 2018, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

@RopaS
Nu je toch alles moet afstellen zwier die milieu brug eruit(codeplug en co pot)en stel de motor opnieuw af.
Uw motor zal met CO pot altijd arm benzinemengsel blijven hebben met alle euvels vandoen.(nooit mooie powercurve en zeker die vinnigheid niet)
Co pot kan gewoon niet volgen en stuurt bij als het al te laat is.
Maar als je dat niet wilt oke, motor stond gesynchroniseerd op 900 toeren verzet TPS ietsjes dan krijgt die meer benzine en stijgt ralenti.
Zonder benzine dans de beer niet.
BMW R1100R zonder KFR
RopaS
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
Woonplaats: Kalken
Locatie: Kalkense Meersen

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door RopaS »

Codeplug heeft er nooit ingezeten!
Wij gaan nu eens jullie methode proberen.
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door Dirk Pauwels »

Je hebt alles correct gedaan maar stationair reageert niet op bypass. dus negeer even de TPS en de aanslagen (verboden schroefjes) indraaien tot je een hogere stationair hebt (synchroon), met bypassen dicht. Dat kan bv 1200tpm zijn. Probeer dan of de motor wel op de bypassen reageert. Indien wel, kan je met de bypassen de relantie nog wat beter afstellen. Is ook makkelijker voor toekomstige synchro beurten als je de relantie met de bypassen kan instellen. indien niet lijkt mij raar maar geen ramp, je stelt dan het stationaire gedeelte met de aanslagen af, dat is moeilijker maar kan evengoed.
Daarna je TPS terug op 375 zetten door die te verdraaien.
Je CO pot meter enkel verdraaien als je co waarde kan meten, anders werk je blind, dan bv op 2.5 zetten. Kan zijn dat de relantie dan terug een beetje omlaag moet.
Ik vermoed niet dat je de relantie enkel door de tps te verdraaien kan instellen.

slijtage asjes kan wel problemen geven met synchen, maar dan zou je ze al heel hard moeten horen klikken.

Zoals ik eerder al zei, zeker bij een '95 (1 gaskabel voor beide gaskleppen), zeker de gaskabels voldoende speling geven of loskoppelen voor de zero=zero oefening te doen.

En heel belangrijk, als je boven de 5 blokjes gaat, laat voldoende afkoelen, synchen heeft geen zin als hij te warm staat. Ventilator of 2 ervoor geeft je meer tijd voor de synch.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

Ik vermoed niet dat je de relantie enkel door de tps te verdraaien kan instellen.
Dan is het vermoeden niet 100% correct kan je laten dalen en stijgen met een arm of rijk benzinemengsel over heel de powerlijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Throttle_position_sensor" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe kan ik dit weten ?
1) code plug en co pot afgesloten , 3700 km gereden met een zeer vinnige motor aan een verbruik van 5 liter /100 km
Enkel ralenti stond op 1380 toeren.
Welke bewerking uitgevoerd:
TPS los gezet en daar kon ik relanti mee laten stijgen of dalen(*) ,terug op zelfde plaats vastgezet omdat dit enkel de benzine rijker of armer kwam staan, daar ik het gashendel in zelfde % brandstof en lucht verhouding wenste te laten zakken was de beste oplossing aanslag vijzen van gasklep verzetten.
Verhouding van lucht en benzine van vb. 6000 toeren naar gasdicht ralenti (nieuwe zetting aanslag gasklep) blijft % hetzelfde.
* zeer arm of rijk benzinemengsel
Staat TPS slecht op hogere toeren , zal die ook slecht staan op lagere of ralenti.
Staat TPS juist op hogere toeren dan mag je gaskleppen laten zakken tot 500 toeren en zal mengsel nog goed staan .
Met TPS kan je benzinemengsel rijk of arm zetten over heel de powerlijn of gewoon juist.
Wil je een beest van R1100RS met een normaal verbruik, niet twijfelen.
Neem gewone standaard bougies met juiste warmtegraad en elektrodes op 0,61 mm.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik stop ermee, heeft geen zin om iemand te proberen helpen op die manier....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

Allee Dirk een ander mag iets leren van u ,maar zelf iets aannemen ....
Co pot werkt enkel als motor koud staat (lucht en olie temperatuur) nadien is het een nutteloze bug die signaal van tps enkel maar beïnvloed in slechte zin.
Co pot is een goede milieu maatregel bij rijk draaiende koude motor .
Wat laat injectors open en dicht gaan en in welke tijd? TPS en de stand ervan op gasklep geeft gewoon een arm of rijk benzinemengsel in aanzuigende lucht door klepstand.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

Hoeveel krijgen het KFR en het gestotter bij een R1100 er echt af, wel die kan je op 1 hand tellen volgens allerhande bmw forums.
En dan beginnen ze allerlei prullen te plaatsen die geen knetser uithalen of ja met 7,5 liter verbruik op 100km.
Je kan enkel dit realiseren hoe die motorunit denk en werkt ook zijn parameters .
Als het uit een boekje moet komen was er al 25 jaar een oplossing van KFR bij R1100.
BMW R1100R zonder KFR
RopaS
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
Woonplaats: Kalken
Locatie: Kalkense Meersen

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door RopaS »

Zaterdag = sleuteldag !
Wij houden u op de hoogte! :grin:
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
RopaS
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
Woonplaats: Kalken
Locatie: Kalkense Meersen

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door RopaS »

Nieuwe o ringen -gaskleppen synchroon op ongv 1200 toeren-bypassen reageren niet en dus 1 toer open gezet -
dan tps naar minder dan 400 doch toerental valt terug en opnieuw hoger naar 425 en stationair blijft op 1100 t/min- kabels geregeld en synchroon op ongv 2500 toeren (zekering 5 getrokken)en dan op bedrijfstemp gereden en meting = CO stond op 0,25 en onverbrande gassen op 2,46 = niets aan veranderd en dan korte testrit van 20 km= resultaat dat moto weer rijdt en draait zoals het moet !!!

Morgen eens wat langere rit en zien wat het verbruik geeft! Als ik tussen 5 en 6 liter zit ben in tevreden en denk ik dat afstelling ok is ?
Ik laat nog iets weten!
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

Ik lees hier ergens motor niet synchroniseren als die warm staat!! Waar zit de logica? Komt die info van BMW :clown: 'S
Als motor koud staat beïnvloed temperatuur van koude motorolie de benzine inspuiting tot die warm staat (staat tijdelijk iets rijker)
En dan synchroniseren !! komt die arm staan als die warm staat en begint te stotteren op lagere toeren , productie van hobbelpaardjes :lol:
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door Dirk Pauwels »

Last van de warmte? Lezen wat er staat..... er staat letterlijk : " En heel belangrijk, als je boven de 5 blokjes gaat, laat voldoende afkoelen, synchen heeft geen zin als hij te warm staat."

$ to 6 blokjes is bedrijfstempereatuur. ongeveer 85 gr. Bij 6 blokjes begint de motor raar te reageren op afstelling en zit de temperatuur boven de 100gr.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 27 mei 2018, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

Alfa suggestie R1100 altijd synchroniseren als die goed (te)warm staat, ga er eerst 10 km met rijden.
BMW R1100R zonder KFR
RopaS
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
Woonplaats: Kalken
Locatie: Kalkense Meersen

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door RopaS »

Komaan mannen :cry:
Deze voormiddag ritje van 190 km over secundaire wegen = verbruik van 5,6 liter!... :-)
en daar ben ik tevreden over.

Dirk en Alfa: bedankt voor de raad en zoals je ziet voor een goede Belg : Eendracht maakt Macht!.

Nogmaals merci! : :lol:
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Hulp of raad synchro R1100 RS 1995

Bericht door alfa »

@RopaS

Je kan ook een CCP steken met 30- 87 is een goudgele is beter dan "open loop" en is beschaafder bij gasdicht draaien.
http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/R1 ... ixes.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
uitstekende info van die man.
De goudgele CCP met verbinding 30 (naar mass) en 87 naar (pin 9KF3 motor unit ) zonder CO pot geeft de beste inspuiting over heel de powerband.
Ik had een open loop gemaakt ,maar ben toch terug overgeschakeld naar originele stand van TPS en beige CCP 30-87A (pin 9KF2 motor unit) vervangen door goudgele CCP 30-87 en CO pot afgekoppeld = is praktisch zelfde als "open loop" enkel beschaafder bij gas dicht draaien.
Kijk naar zijn 2 de test uitwerking.
De motorunit van R1100.. heeft 3 pin verbindingen voor verschillende combinaties benzinemengsels en daarvoor verschillende CCP verbindingsstekkers.
CCP verbinding stekkers worden ook gebruikt bij oudere BMW benzine auto's.

De 3 aansluit pinnen op motorunit werken als volgende, hoeveelheid % benzine er word ingespoten op een signaal van TPS stand , pin 9KF1 minste inspuiting, pin 9KF2 normale inspuiting , pin 9KF3 max. inspuiting over heel de powerband.
Samen met alle andere parameters word er een mix gemaakt voor ideaal benzinemengsel Vb. aan zeespiegel niveau met veel zuurstof in lucht of Zwitserland met weinig zuurstof in lucht.
Leuke motor om mee te experimenteren.

De beige CCP verbinding stekker 30- 87A zit op PIN 9KF2 en wil je wat rijker benzinemengsel zonder noemenswaardige verbruiken steek dan een goudgele 30-87 dan zit je met max. inspuiting pin 9KF3 , nadien een soft reset uitvoeren . GEEN CO POT weg ermee.
De goudgele CCP 30-87 werkt ook samen met een katalysator /CO sensor .
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie