Was in leven geroepen om het KFR te verminderen ,
Vanaf 2003 werden alle BMW-boxermotoren met uitzondering van de R 1200 C-serie van Twin Spark-cilinderkoppen voorzien https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_R_1150-serie" onclick="window.open(this.href);return false;
In feite kwam er niet voldoende brandbaar mengsel in de verbrandingsruimte om die door de bougievonk te laten ontsteken. Het mengsel brandde te langzaam en het probleem werd verergerd door de 101mm-diameter van de cilinder.
Als de ontstekingsvlam (plasma vlam) hoger in T°is, gebeurd ontbranding wel sneller(*) en dit kan je oplossen door bougie elektrodes korter te zetten.
* Plasmavonk zal energie spreiden over lengte van vlamboog, hoe korter die vlamboog hoe hoger de T° erin.
Stel theoretisch dat je de elektrodes op 0,2 mm zet dan stijgt de T° in plasmavonk met 75% wat massa elektrodes doet smelten.
Met de huidige elektrode afstand 0,8 mm is Ah sterkte in ontstekingsvonk te zwak om met de juiste T°te ontsteken. Meerdere bougies met meerdere massa-elektrodes zal daar geen soelaas brengen, wel als de T° in plasmavonk hoger is.
Dit kan met elektrodes op 0,6 mm à 0,65 mm dan zal T°in plasmavonk 25% hoger zijn .
BMW spreekt van een arm benzinemengsel dat te traag kan ontbranden, dat klopt niet 100%.
Het is de zuurstof in benzinemengsel dat plasmavlam door cilinder jaagt bij ontsteking en onderweg de koolwaterstoffen in benzine doet ontbranden afhankelijk van % benzine in mengsel is het arm of rijk.
Het is de hoogte van T° ontstekingsvonk of die zwak of sterk word aangezwengeld door zuurstof in benzinemengsel.
Een plasmavonk van bougie met hoge T° zal benzinemengsel altijd sneller laten ontbranden ongeacht of het mengsel rijk of arm is.
Is de zuurstof in benzinemengsel die de plasmavlam de snelheid(*) geeft voor goede activering van ontbranding.
* Door juiste T° in ontstekingsvonk .