wondermiddel ???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: wondermiddel ???

Bericht door alfa »

frits-motaar schreef:die "enkelvonk bobines rechtstreeks op de bougie" bestaat toch al vanaf de r1150 van bj 2001.......en niet van nu.......?
Neen, hebben elk geen afzonderlijke bobine rechtstreeks op bougie staan.
Die bobines staan wel degelijk "op" bougies .
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: wondermiddel ???

Bericht door Dirk Pauwels »

de 1150 twinsparks hadden wel degelijk 1 stiftbobijn per bougie voor de hoofdbougie en een klassieke dubbele bobijn voor de hulpbougies. Vanaf de 1200 serie was het 1 bobijn per bougie. En dan waren de bougies ook 4x dezelfde.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
frits-motaar
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:02
Woonplaats: limburg
Locatie: LIMBURG

Re: wondermiddel ???

Bericht door frits-motaar »

de bovenste bougie's van een R1150RT hebben toch een "elektronische bobine" rechtstreeks erop...... :wink:
de onderste zijn nog met 1 gezamelijke bobine....
dus,zo nieuw is dat ook weer niet hé.......
Afbeelding
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: wondermiddel ???

Bericht door alfa »

Was in leven geroepen om het KFR te verminderen , Vanaf 2003 werden alle BMW-boxermotoren met uitzondering van de R 1200 C-serie van Twin Spark-cilinderkoppen voorzien https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_R_1150-serie" onclick="window.open(this.href);return false;
In feite kwam er niet voldoende brandbaar mengsel in de verbrandingsruimte om die door de bougievonk te laten ontsteken. Het mengsel brandde te langzaam en het probleem werd verergerd door de 101mm-diameter van de cilinder.

Als de ontstekingsvlam (plasma vlam) hoger in T°is, gebeurd ontbranding wel sneller(*) en dit kan je oplossen door bougie elektrodes korter te zetten.
* Plasmavonk zal energie spreiden over lengte van vlamboog, hoe korter die vlamboog hoe hoger de T° erin.

Stel theoretisch dat je de elektrodes op 0,2 mm zet dan stijgt de T° in plasmavonk met 75% wat massa elektrodes doet smelten.

Met de huidige elektrode afstand 0,8 mm is Ah sterkte in ontstekingsvonk te zwak om met de juiste T°te ontsteken. Meerdere bougies met meerdere massa-elektrodes zal daar geen soelaas brengen, wel als de T° in plasmavonk hoger is.
Dit kan met elektrodes op 0,6 mm à 0,65 mm dan zal T°in plasmavonk 25% hoger zijn .

BMW spreekt van een arm benzinemengsel dat te traag kan ontbranden, dat klopt niet 100%.
Het is de zuurstof in benzinemengsel dat plasmavlam door cilinder jaagt bij ontsteking en onderweg de koolwaterstoffen in benzine doet ontbranden afhankelijk van % benzine in mengsel is het arm of rijk.
Het is de hoogte van T° ontstekingsvonk of die zwak of sterk word aangezwengeld door zuurstof in benzinemengsel.
Een plasmavonk van bougie met hoge T° zal benzinemengsel altijd sneller laten ontbranden ongeacht of het mengsel rijk of arm is.
Is de zuurstof in benzinemengsel die de plasmavlam de snelheid(*) geeft voor goede activering van ontbranding.
* Door juiste T° in ontstekingsvonk .
BMW R1100R zonder KFR
Vince196711
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:44
Woonplaats: Tienen
Locatie: Brabant

Re: wondermiddel ???

Bericht door Vince196711 »

Dus als ik het goed heb begrepen ,een bougie erin steken 0,6 mm vonk overbrenging en dan rijd mijn r1150rt,vlotter met minder gestotter!?
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: wondermiddel ???

Bericht door alfa »

Vince196711 schreef:Dus als ik het goed heb begrepen ,een bougie erin steken 0,6 mm vonk overbrenging en dan rijd mijn r1150rt,vlotter met minder gestotter!?
Als kleppen en gasschuiven goed staan, ja zal die mooi en soepel draaien over heel de powerband.
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: wondermiddel ???

Bericht door tweecilinderke »

Als kleppen en gasschuiven goed staan, ja zal die mooi en soepel draaien over heel de powerband.
die gasschuiven wil ik nog wel eens tegen komen op nen 1150 ?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: wondermiddel ???

Bericht door willy »

tweecilinderke schreef:
Als kleppen en gasschuiven goed staan, ja zal die mooi en soepel draaien over heel de powerband.
die gasschuiven wil ik nog wel eens tegen komen op nen 1150 ?
Tut tut, als de meester zegt dat er gasschuiven zijn, wie zijn wij dan om dat in twijfel te trekken?
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: wondermiddel ???

Bericht door alfa »

willy schreef: Tut tut, als de meester zegt dat er gasschuiven zijn, wie zijn wij dan om dat in twijfel te trekken?
Oke, balans regeling luchtaanzuiging bij stationair draaien en bij gas open .
Ps ,hoe is het met uw honda of droom je terug van een BMW.
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: wondermiddel ???

Bericht door willy »

alfa schreef:
willy schreef: Tut tut, als de meester zegt dat er gasschuiven zijn, wie zijn wij dan om dat in twijfel te trekken?
Oke, balans regeling luchtaanzuiging bij stationair draaien en bij gas open .
Ps ,hoe is het met uw honda of droom je terug van een BMW.
Een Honda heb ik nooit gehad en er staat al sinds de vorige eeuw een BMW in de garage.
Aan uw Wiki lijkt me meer te haperen dan aan de draaicultuur van de BMW's.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: wondermiddel ???

Bericht door alfa »

Sorry vergist van persoon, ik wist niet meer wie van de twee het was.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: wondermiddel ???

Bericht door alfa »

Inmiddels al 11 R 's met standaard bougies op 0,6 à 0,65 mm staan , allemaal super tevreden.( 6 R1100xx , 3 R1150RT en 2 R1200GSA)
Die moet ik nooit meer overtuigen. 8-)
BMW R1100R zonder KFR
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: wondermiddel ???

Bericht door Léon »

alfa schreef:Sorry vergist van persoon, ik wist niet meer wie van de twee het was.
Een briljant genie vergist zich soms ook...
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: wondermiddel ???

Bericht door alfa »

Een CCP goudgele verbinding stekker 30-87 met een verbinding op pin 9KF3 van motor unit heeft een veel beter resultaat onder eender welke lucht temperatuur.
Dan kan de motor zijn max. inspuiting geven in combinatie van al zijn legale parameters.
Weg KFR , weg het hobbelpaardje en goede powerband met normaal verbruik.

Nu staan vele R1100.. op pin 9KF2 (normale inspuiting) met beige CCP verbinding stekker en dat geeft in combinatie van CO pot of katalysator/Co sensor te arm benzinemengsel , wat allerlei manipulaties in de hand werkt zoals" het wondermiddel"
Met de legale goudgele CCP verbinding stekker 30-87 van paar euro's staat motor op legale max. inspuiting in combinatie van alle parameters.

Is door Europese CO norm dat er werd gekozen voor aansluiting pin 9KF2 en niet op pin 9KF3 met mogelijkheid op max. inspuiting/vermogen.

Aansluiting van CCP verbinding stekkers op motorunit met stand van TPS waarden en beinvloed door andere parameters.
Pin 9KF1 weinig inspuiting
Pin 9KF2 normale inspuiting
Pin 9KF3 max. inspuiting
BMW R1100R zonder KFR
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: wondermiddel ???

Bericht door Léon »

alfa schreef:
willy schreef: Tut tut, als de meester zegt dat er gasschuiven zijn, wie zijn wij dan om dat in twijfel te trekken?
Oke, balans regeling luchtaanzuiging bij stationair draaien en bij gas open .
Ps ,hoe is het met uw honda of droom je terug van een BMW.
Och Einstein, maak u geen zorgen, mijn Honda rijdt fantastisch.
Hoe gaat het verder met u, nog geniale uitvindingen gedaan de laatste tijd?
Ik veronderstel dat de BMW-top in Duitsland je ondertussen een topfunctie heeft aangeboden?
Ze zullen dan met bokkensprongen vooruitgang boeken wat betreft de draaicultuur.
Ik wens je alleszins veel succes! :salut:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: wondermiddel ???

Bericht door alfa »

Gezien de vragen via mails:
Er moet niets aan veranderd worden gewoon beige (30-87A)stekker eruit , stekker 30-87 erin , zekering 5 eruit trekken voor 3 minuten , terug steken ,contact op (niet starten ) 2 à 3 maal gas volledig open draaien , contact af en nadien kan je starten.
U motor kan over volledige vermogen beschikken met een meerverbruik van 0,25 à 0,50 liter op 100 km
Is eigenlijk geen meerverbruik maar het werkelijk verbruik bij vol vermogen motor.
Afgenepen vermogen is daarom iets zuiniger en dat geeft een verkeerd beeld.
Niks illegaal en niks dat uw motor schade kan toedienen ,uw beschikt gewoon over max. vermogen koppel en PK's
Leuk van iedereen te laten rond rijden met +- 10% minder vermogen.
Verschil tussen die 2 pin aansluitingen is in vermogen onmiddellijk waar te nemen over heel de powerband.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie