atlantis kleur opfrissen en wassen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door OlivierToebosch »

Het is tijd...mijn pak is 17 jaar, twee keer gewassen geweest met het Bmw product dat niet meer verkrijgbaar is...
het is helemaal vergrijsd...
Onlangs Johnny Vanloffelt gezien die zijn pak in een proper kleurtje had gestoken. Weet iemand wat het moet zijn, schijnbaar "gewoon ' in de handel verkrijgbaar. wellicht een soort tinktuur

En met welk product zou men het nu moeten wassen? en nabehandelen?
Een alternatief op de BMW oplossing?

bedankt voor jullie goede raad!
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door Lukas »

Enkele jaren geleden ging ik bij BMW-dealer langs om een product om mijn Atlantis 1) opnieuw waterdicht te maken en 2) een beetje op te frissen.
Dat vond de verkoper toen reeds een rare vraag. Ik kreeg een potteke mee waarvan de verkoper dacht dat het dat wel zou zijn.

Als jij nu vertelt dat BMW geen onderhoudsproduct meer aanbiedt, ligt dat volledig in de lijn van wat ik toen al voelde.
Maar kijk, ik ben ook benieuwd naar alternatieven.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door Jo De Paepe »

ik heb mijn Atlantis 1 ooit gekleurd met lederverf op basis van een soort alcohol.
2 lagen aanbrengen met borsteltje ,tussen de lagen enkele uren laten drogen.
De glanzende stukken zoals zitvlak en ellebogen veranderen niet veel;
Het is mij toen aangeraden door Fred hier op het forum.
Resultaat was terug mooi zwart (ondertussen na enkele jaren terug vergrijsd).
Waterafstotend maken doe ik met een produkt van Nikwax voor bergschoenen .

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... t=atlantis
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door WILBIKE »

Moet lukken, heb vorige week geïnformeerd voor het reinigen van mijn Atlantis... stelde deze vraag bij BMW Meeusen met het volgende antwoord:

Het is mogelijk om dit pak te laten reinigen door de maker met als resultaat dat het als nieuw toont...
Vest en/of broek worden volledig onder druk gereinigd zodat alle zweet, vervuiling e.d. verdwijnen. Hierna wordt alles terug gekleurd en de blinkende stukken opgewerkt waarna alles terug waterafstotend gemaakt wordt. Ook kleine herstellingen zoals losse voering of rafels worden bijgewerkt.

Dus het is mogelijk via de dealer het pak er bijna nieuw te laten uitzien, alléén de prijs. Dit zou tussen de 350 à 500 €urotjes kunnen kosten, een juist bedrag had men niet... :roll:

Net zoals Jo gebruik ik ook het Nikwax product... :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door ®win »

Pak is toch van nubuck leer? Dat is opgeruwd leer. Als er gladde plekken op zitten, dan moet je dat met een schuurblokje voor nubuck leer (bij een schoenwinkel te koop) opruwen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door WILBIKE »

Is inderdaad van nubuck leer, het opruwen noemen zij opwerken :-)
Lid BMW MC Vlaanderen...
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door willy »

Mogelijk wordt dat bedoeld wordt met "blinkende stukken opgewerkt"?
Ik heb (en zou het nog eens moeten doen, het spul staat in de kast...) een nubuck spray
gebruikt van Tana: https://www.vanharen.nl/NL/nl/shop/home ... zwart.prod" onclick="window.open(this.href);return false;
Was te vinden bij een grote schoenzaak in de buurt.
Dat lukt vrij aardig, uiteraard best buiten doen (met wind in de rug :lol: ). Je hebt er wel nogal veel
voor nodig, ik denk voor jas en broek een stuk of 6 bussen, maar 't is al lang geleden. Hoe lichter het
pak, waarschijnlijk hoe meer bussen nodig zijn. Eerst het pak opgeruwd met een borsteltje met
rubberachtige golfjes. Misschien bestaat er beter spul voor, een messing borsteltje heb ik ook al ergens gezien.
Het resultaat was echt goed, het pak had terug de kleur zoals het nieuw was, de spray trekt er helemaal in
en laat geen sporen na. Maar 't is niet voor altijd, 't is een (misschien wel hét) nadeel van dit fantastische pak.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door Harald »

Ik heb mijn Atlantis 4 ingestreken met zuurvrije vaseline.
Perfect waterdicht en terug een mooi donkere kleur.
Snel en goedkoop. ;-)
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door willy »

Dan is het pak nu glad? Zo ja, dan is het nubuck uiterlijk weg en dat zou ik niet willen.
Ik vind dat het pak redelijk lucht doorlaat. Ik gebruik(te) de GTX binnenjas niet tegen
het vocht maar tegen de kou, als windstopper.Wat doet de vaseline in dat opzicht?
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door Harald »

Ik gebruik de broek dagelijks zomer en winter.
Die is nog steeds perfect waterdicht.
Ze blinkt wel, vooral op mij bovenbenen.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: atlantis kleur opfrissen en wassen

Bericht door K1200GT »

Twee mogelijkheden:
1) Kieffer lederoel mit bienenwachs. Ik weet niet of die nog verkrijgbaar was maar heb hem jaren gebruikt op mijn Atlantis pakken. Het leder wordt bij oordeelkundig gebruik (less is more!) niet vettig of glad maar wel soepel en krijgt zijn mooie donkere kleur terug.
2) Held heeft dit https://shop.held.de/zubehoer/pflegemit ... 00.89.Stck" onclick="window.open(this.href);return false; Ik heb er geen ervaring mee.

Succes
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie