Koppeling R1100R
Moderator: GVN
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
- Woonplaats: Auvergne (Fr.)
- Locatie: Auvergne (Fr.)
- Contacteer:
Koppeling R1100R
Vraagje voor de techniekers:
Ik ben aan een R1100 van 96 bezig de benzinepomp aan het vervangen, en mijn ogen vielen op een vettige koppelingshefboom.
Zit daar achter die rubbermof ergens een dichting, of is het de zuiger achter de drukstift die voor de afdichting zorgt?
En is de hefboom, mof, veer en zuiger te demonteren zonder de achterbrug er uit te halen?
Mvg Motard de l'Allier
Ik ben aan een R1100 van 96 bezig de benzinepomp aan het vervangen, en mijn ogen vielen op een vettige koppelingshefboom.
Zit daar achter die rubbermof ergens een dichting, of is het de zuiger achter de drukstift die voor de afdichting zorgt?
En is de hefboom, mof, veer en zuiger te demonteren zonder de achterbrug er uit te halen?
Mvg Motard de l'Allier
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Koppeling R1100R
dichting 23127656018, zit op de primaire as waar ook de drukstift doorzit.
kan ook gewoon dat iemand alles in de olie of vet heeft gestoken als smering.
ik haal de tunnel los, werkt makkelijker, zeker als je ook een dichting wil vervangen. afregelen kan prima zonder demontage
kan ook gewoon dat iemand alles in de olie of vet heeft gestoken als smering.
ik haal de tunnel los, werkt makkelijker, zeker als je ook een dichting wil vervangen. afregelen kan prima zonder demontage
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Koppeling R1100R
Met iets dikkere olie rijden (20W50) en altijd juist onder het middelste rood bolletje vullen en probleem lost van zelf op na een tijdje.
Heb dit ook opgelost bij een collega omdat tussen versnellingsbak en blok een lek was.
Te veel olie in blok en daar begint blok meestal olie te fitten.
Heb dit ook opgelost bij een collega omdat tussen versnellingsbak en blok een lek was.
Te veel olie in blok en daar begint blok meestal olie te fitten.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
- Woonplaats: Auvergne (Fr.)
- Locatie: Auvergne (Fr.)
- Contacteer:
Re: Koppeling R1100R
Dirk,
Denk niet dat er aan de koppelingshefboom al gewerkt is.
Ga de hefboom verwijderen en ontvetten, daarna opvolgen wat er gebeurd.
Denk je dat ik de dichting kan vervangen bij enkel demontage achterwiel en achterveer om iets meer plaats te hebben?
Enne bedankt om je vlugge antwoord
@ Alfa, ge zit er volledig naast, het gaat hier om versnellingsbakolie, in de omgeving van de koppelingshefboom,
en niet om motorolie.
Mvg Motard de l'Allier
Denk niet dat er aan de koppelingshefboom al gewerkt is.
Ga de hefboom verwijderen en ontvetten, daarna opvolgen wat er gebeurd.
Denk je dat ik de dichting kan vervangen bij enkel demontage achterwiel en achterveer om iets meer plaats te hebben?
Enne bedankt om je vlugge antwoord
@ Alfa, ge zit er volledig naast, het gaat hier om versnellingsbakolie, in de omgeving van de koppelingshefboom,
en niet om motorolie.
Mvg Motard de l'Allier
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Koppeling R1100R
Giet er multiegrade 85W140 mineraal in en probleem is mss. opgelost, waarschijnlijk zit er nu veel teveel in en te dun met dit weer.Motard de l'Allier schreef:Dirk,
Denk niet dat er aan de koppelingshefboom al gewerkt is.
Ga de hefboom verwijderen en ontvetten, daarna opvolgen wat er gebeurd.
Denk je dat ik de dichting kan vervangen bij enkel demontage achterwiel en achterveer om iets meer plaats te hebben?
Enne bedankt om je vlugge antwoord
@ Alfa, ge zit er volledig naast, het gaat hier om versnellingsbakolie, in de omgeving van de koppelingshefboom,
en niet om motorolie.
Mvg Motard de l'Allier
BMW R1100R zonder KFR
Re: Koppeling R1100R
Motard de l'Allier schreef:Vraagje voor de techniekers:
Ik ben aan een R1100 van 96 bezig de benzinepomp aan het vervangen, en mijn ogen vielen op een vettige koppelingshefboom.
Zit daar achter die rubbermof ergens een dichting, of is het de zuiger achter de drukstift die voor de afdichting zorgt?
En is de hefboom, mof, veer en zuiger te demonteren zonder de achterbrug er uit te halen?
Mvg Motard de l'Allier
tijdens onderhoud spiebanen en lekje olie/ vet wwar nodig op r850 jaar 2000. Heeeel wat makkelijker werken.Ik zoek een andere photo .
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Koppeling R1100R
Zoals je zegt, proper maken en wat in de gaten houden kan ook. Dichting vervangen kan altijd nog.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Koppeling R1100R
Hier mag het niet foutlopen of draad naar de kl...Opwarmen tot iets van een 100 graden (just weet ik ni meer). Zeker niet aandringen maar geduldig werken en losdraaien mm per mm.En ,en terug vast over een mmterke om borgmiddel te verpulveren. 't gros van 't werk is gedaan . Met een beetje gezond verstand lukt dat wel. Heb je geen werkplaatshandboek van Haynes of CDrom van BMW?
Re: Koppeling R1100R
Den andere kant bij montage. Waar de Allen op zit 7 NM. (uit geheugen) en den andere 140/5 met NM meter. Sommige kunnen dat op gevoel. Ik handvast tot +/- 100 NM nadien met de NMmeter.Verdomme ,waarom staat die photo daar nu weer 2* op?
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
- Woonplaats: Auvergne (Fr.)
- Locatie: Auvergne (Fr.)
- Contacteer:
Re: Koppeling R1100R
Bedankt gasten voor jullie uitleg en foto's
Zal de zaak proper proberen maken en opvolgen, en ja heb de werkplaatshandboek.
@ alfa; der zit nu 80W90 in en denk dat deze dikker is dan 85W140, zal niet helpen denk ik.
Mvg Motard de l'Allier
Zal de zaak proper proberen maken en opvolgen, en ja heb de werkplaatshandboek.
@ alfa; der zit nu 80W90 in en denk dat deze dikker is dan 85W140, zal niet helpen denk ik.
Mvg Motard de l'Allier
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Koppeling R1100R
85w140 is vele dikker dan 80w90 en word ook gebruikt voor dergelijk boite.
Zit in mijn R ook
Zit in mijn R ook
BMW R1100R zonder KFR