Motor valt uit tijdens rijden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ZeroCool
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jul 2018, 19:24
Woonplaats: Aalst

Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door ZeroCool »

Hoi,

De laatste tijd valt de motor van mijn R 1200 GS (2009) regelmatig uit wanneer ik de koppeling intrek en wil terug schakelen.
Dit is redelijk vervelend omdat ik de motor steeds in neutraal moet zetten voordat ik de motor terug aan de praat krijg. Ik zie ook geen enkele foutmelding op de display.
Ik kan niet exact voorspellen wanneer dit gebeurd (ik zie er momenteel geen regelmaat in). Het komt ook niet altijd voor als ik terug schakel, het is echt sporadisch.
Ik heb wel de indruk dat het pas voorkomt als ik een lange tijd met de motor aan het rijden ben. Bij korte ritjes (<50km) heb ik nog nooit last ondervonden (geen idee of dit al dan niet toevallig is).

Heb hier op het forum al wat zitten lezen, en een reset van de TLP (3x maal gas traag open en toe draaien terwijl contact aanstaat) heb ik al gedaan, jammer genoeg zonder resultaat.

Heeft er iemand hier al iets gelijkaardigs meegemaakt en/of weet iemand de oorzaak/mogelijke oplossing?

:bshelp:

Alvast bedankt,
Dries
R1200 GS 2009, RD200DX 1978
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door WILBIKE »

Hoi Dries,


Mijn R 1200 RT uit 2008 had ook dit defect, lees even na...

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... RT#p360265" onclick="window.open(this.href);return false;

Na uiteindelijk 8 tussenkomsten door de garage (6 takelingen) was het euvel nog steeds niet hersteld, bijna alles werd vervangen.
Uiteindelijk de moto verkocht aan een mekanieker ver onder de prijs. Ook hij kreeg het niet gevonden en verkocht na een jaartje de nog bijna perfecte RT met geen 40000 km voor stukken en met onzekerheid of je op bestemming kon geraken. Je kon er helemaal niet op rekenen en reed altijd met schrik rond. De miserie begon pas na 30 k en de oorzaak is nog steeds onbekend... telkens werd nieuwe of aangepaste software ingebracht en mechanisch bijna alles vervangen.
Ik hoop dat men bij jou snel het euvel kan ontleden en oplossen!

Groeten,
Wilfried :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door Danny »

Niet te pessimistisch zijn, t zijn niet allemaal terminale gevallen.

Heel vaak is de koppeling switch de dader, kost het einde vd wereld niet. 28 euro of zoiets. Begin daar eens mee ipv hem te verkopen.
De motor moet je kunnen starten in elke versnelling dus die switch is toast.
WG
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 aug 2007, 21:22
Locatie: Kapellen

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door WG »

Mijn 2006 GSA is in hetzelfde bedje ziek: stilvallen wanneer ik gas terugneem en koppeling intrek. Motor start alleen terug wanneer hij vrij staat. Ik heb de indruk dat het vooral gebeurt wanneer het regent. Hij start trouwens wel direct terug en ik kan gewoon verder, dus niet dat ik moet wachten of zo. Bij laatste onderhoud bij dealer is benzinepomp vervangen, en het zou opgelost zijn, maar niet dus.... Komt blijkbaar meer voor en er zijn blijkbaar ook verschillende mogelijke oorzaken. Ik ga eens kijken naar die koppelingsswitch
R1200GSA: Deus ex machina
ZeroCool
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jul 2018, 19:24
Woonplaats: Aalst

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door ZeroCool »

Oei, dat beloofd niet veel goeds, ik heb er de afgelopen maanden enkel en allen nog maar met mooi (lees: droog) weer met gereden. Ik hou mijn hart vast als ik eens een ritje doe en een bui over me krijg.

Danny, Heb je toevallig een goed adres voor de koppeling switch te kopen, of laat ik dat beter door een BMW dealer doen.

Thanks!
Dries
R1200 GS 2009, RD200DX 1978
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door Danny »

Is zelden regen gerelateerd, maar t kan.
BMW dealer, iets anders past niet.
Een 1200 moet in elke versnelling met ingetrokken koppeling kunnen starten. Anders is de switch kaduuk, gebogen of verschoven (soms)

Schroef de switch eraf met mini schroevendraaier en test hem desnoods in de hand. Laat iemand je koppeling inknijpen.

Laat het schroefje niet vallen, zorg voor goed werklicht, kijk eerst goed hoe hij gemonteerd zit en ga dan aan de slag. Leg desnoods een laken of doek over de motor. Dan vind je gelijk weer wat je evt laat vallen
WG
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 aug 2007, 21:22
Locatie: Kapellen

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door WG »

Danny, je hebt me op het juiste spoor gezet. Daarnet motor in versnelling gezet, koppeling in, en proberen te starten. Gaf niets. Daarna draadje dat richting die switch gaat wat over en weer bewogen en toen ging het wel. Ik zal dat 1 dezer dagen eens uit elkaar halen en ik hou jullie op de hoogte. Ik schat dat mijn ”stilvalprobleem” hiermee te maken heeft, want moest telkens de motor in neutraal zetten vooraleer hij terug kon starten. Waarschijnlijk geeft de sturing de motor geen naft wanneer je gewoon gas dicht draait (zonder aan koppeling te komen) en geeft hij een beetje naft bij gas dicht + koppeling in (precies om hem op stationair te houden). In mijn geval “wist de sturing niet” dat koppeling in was en gaf dus geen naft. Bedankt voor advies en goede raad.
R1200GSA: Deus ex machina
miers
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 nov 2005, 19:32

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door miers »

zerocool ,ik heb al enkele motoos gehad waarvan de gasklep schakelaar stuk was plaats eens ne nieuwe en dan de adaptie waarden terug zetten.
Er is veel kans dat uw probleem op gelost zal zi

grt marc
ZeroCool
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jul 2018, 19:24
Woonplaats: Aalst

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door ZeroCool »

FYI:

Heb op internet beetje liggen zoeken naar de clutch switch op een BMW en ben op een interessante pictorial gebotst. Link onderaan.

Heb gewoon de clutch switch een beetje geherpositioneerd totdat ik een klikkend geluidje kreeg bij het intrekken van de koppeling. Voorheen kreeg ik dit geluidje niet.
Resultaat ik kan mijn GS starten in elke versnelling! :thumbright:

Credits voor deze pictorial: https://advrider.com/index.php?threads/ ... ar.376181/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk is het uitvallen van de motor tijdens het terugschakelen nu ook meteen opgelost! :grin:

Alvast bedankt voor de talrijke handige reacties! :thumbright:
R1200 GS 2009, RD200DX 1978
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door ronnyb »

ZeroCool schreef:FYI:



Alvast bedankt voor de talrijke handige reacties! :thumbright:
En vooral den Danny zeker !
grts
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
WG
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 aug 2007, 21:22
Locatie: Kapellen

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door WG »

Update: de switch stond gewoon los :D . Ik heb hem vastgezet en daarmee is het probleem van niet starten in versnelling alvast opgelost. Of nu het probleem stilvallen is opgelost weet ik binnen een week na tripje naar Champagne streek. Ik hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt Danny en anderen om mij op juiste spoor te zetten.
R1200GSA: Deus ex machina
WG
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 aug 2007, 21:22
Locatie: Kapellen

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door WG »

WG schreef:Update: de switch stond gewoon los :D . Ik heb hem vastgezet en daarmee is het probleem van niet starten in versnelling alvast opgelost. Of nu het probleem stilvallen is opgelost weet ik binnen een week na tripje naar Champagne streek. Ik hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt Danny en anderen om mij op juiste spoor te zetten.
we zijn ondertussen 1000 km verder en hij is niet meer stil gevallen. Ik durf hopen dat mijn probleem opgelost is. Toch wel eigenaardig dat BMW dealer daar niet naar gekeken heeft en benzinepomp vervangen heeft. Bedankt allemaal voor de wijze raad!
R1200GSA: Deus ex machina
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door animal »

Ik durf hopen dat mijn probleem opgelost is. Toch wel eigenaardig dat BMW dealer daar niet naar gekeken heeft en benzinepomp vervangen heeft.
En wie heeft die benzinepomp betaald ?? :shock:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Motor valt uit tijdens rijden

Bericht door alfa »

Naam van BMW dealer met IQ van 70 die benzine pomp heeft vervangen?
Hopelijk heb je dat niet moeten betalen , en oude meegekregen?
Kan je direct(5 minuten) weten zonder demontage of die nog werkt of niet.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie