hoe snel is stapvoets rijden?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

ik kan wel stapvoets rijden, het punt is dat niemand weet wat dat wil zeggen.

Stapvoets is 5 a 6 km per uur.
Ik kan dat 10 km aan een stuk alst moet.
Kils
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011, 14:25
Woonplaats: Gochar, Sorbas,
Locatie: Almeria, Spanje.
Contacteer:

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door Kils »

Wanneer je in Nederland je rijexamen voor de motor moet doen is een van de opdrachten Stapvoets rijden.
Stapvoets rijden is in dat geval de snelheid van de examinator die naast je mee loopt over een afstand van meen 25 meter.
Afbeelding
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

Kils schreef:Wanneer je in Nederland je rijexamen voor de motor moet doen is een van de opdrachten Stapvoets rijden.
Stapvoets rijden is in dat geval de snelheid van de examinator die naast je mee loopt over een afstand van meen 25 meter.
klopt, en de gemiddelde , normale wandel snelheid van een mens is 1,4 meter per seconde (rond de 5 km per uur)
10 meter gedeeld door1.4 is 7.14 seconden


Dus die test op het examen, is alles behalve stapvoets, nochtans is dat wat de wet voor het examen voorschrijft.
Daarover gaat het dus.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 195
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Vroeger moest je "traag" over een plank rijden. Gediscussieerd dat er werd!
Nu zijn er objectieve, meetbare criteria, en die 12 seconden over 10 meter zijn best haalbaar, mits de juiste techniek, en ik citeer hier even uit het onvolprezen museumstuk "Gids van de Motor" van Roger Renoy, de man die jaren verantwoordelijk was voor de opleiding van de motorrijders van de Rijkswacht en destijds ook mee aan tafel zat in de commissie die de examenproeven uitstippelde.

Hij schreef over langzaam (over een plank) rijden in rechte lijn : " Om erin te slagen is er slechts één goede oplossing : recht voor je uitkijken...... Het doel van deze oefening is tweeërlei : enerzijds wil men nagaan of je de techniek van het kijken beheerst, en anderzijds vaststellen of je in staat bent het gewicht van de motorfiets onder controle te houden als je aan lage snelheid rijdt.
Om dit maneuver crrect uit te voeren dien je een ver verwijderd punt te fixeren.................
Hoe langzamer je rijdt, hoe beter je rijdt. In het begin heb je de neiging het stuur in alle richtingen te gooien, wat maar normaal is. Om langzaam te leren rijden moet je vooreerst op voortreffelijke wijze koppeling en gashendel weten te synchroniseren. Vervolgens moet je nagaan of je wel in de goede houding op de motorfiets zit, dus geen nodeloos gekronkel, want elke overbodige beweging zal je uit je evenwicht brengen.... Hoe minder je lichaam beweegt hoe geringer de benodigde correctie zal dienen te zijn.

Probeer je armen parallel met je motorfiets te houden, zo breng je het gewicht van je armen dichter bij het zwaartepunt..... en tenslotte : rijd niet krampachtig : als je erop gaat letten je schouders volledig te laten afhangen terwijl je rijdt zal je ongelooflijk aan precisie winnen.

Uit eigen ervaring : probeer ook zo dicht mogelijk tegen de benzinetank aan te zitten.

Ik hoop voor jou dat je aan deze eenvoudige tips meer hebt dan aan te weten of "stapvoets" nu 4,32km/u dan wel 5km/u is.
Succes .
Flat Twin Power

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door Flat Twin Power »

Oefen anders wat met uwe velo. Zelfde principe. Dosering remmen en trappen, evenwicht en kijktechniek.
En om op privé terrein te oefenen heb geen rijbewijs nodig. In den hof gaat dat ook hoor. Het gras maakt het een extra uitdaging.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door adventurer »

Het gaat er toch niet om hoe snel stapvoets rijden is... je moet gewoon onder de 12 seconden blijven. Zo is het opgesteld, punt.
Waarom het juist 12 seconden is hoef je niet eens in vraag te stellen...
Zo zou je alles in twijfel kunnen trekken, iemand die moeite heeft met de afstand van de kegelkes, of de minimum snelheid voor de uitwijkproef bv...

Leg er u gewoon bij neer... ipv zitten te muggeziften over hoe snel "stapvoets" rijden wel niet is.


Het examenparcour is echt zo moeilijk niet.. dat je het niet ziet zitten met een chopper wil ik nog geloven, los van het feit dat het met zo'n ding ook prima kan.
Je mag het examen afleggen met een motor van de rijschool, lukt het daar niet mee moet je gewoon meer oefenen.


Misschien eens een andere rijschool proberen?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat jij, met je ervaring met een 125cc en de juiste beheersing van koppeling, gas en rem, er niet in slaagt om die proef tot een goed eind te brengen.

Het klopt dat dit deel voor veel aspirant motorrijders het lastigst is... maar met een juiste aanpak en begeleiding zou dit toch moeten lukken....

Ik lees hier in de laatste reacties alvast goede tips, doe daar wat mee zou ik zeggen.
Hoe beter het lukt, hoe plezanter het wordt, en op den duur heb je zelfs die gas en achterrem niet eens meer nodig....
jakke
Berichten: 3518
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door jakke »

Ik schreef het toch al Polleke, hij moet zich met iets bezig houden!
Of hoe je van een mug een olifant maakt.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

Het is helemaal niet zo opgesteld. het ganse examen staat in het KB.
Er staat letterlijk dat je moet 50 km per uur doen op de uitwijk en rem test.

Maar er staat enkel "stapvoets" 10 meter tussen 2 lijnen rijden.

Het gaat er niet over of ik het ga kunnen mits wat meer te betalen aan de rijschool, wat meer te oefenen (op een terrein want ik heb geen hof waar ik kan motorijden)en wat langer te wachten.
Daar over discussieer ik niet

Het gaat er over dat ze een strengere proef afnemen dan de wet vereist, en dat dit volledig in de kaart speelt van de rijscholen.
En die hebben geen enkel incentive om hierover te pruttelen, of om betere slaagt kansen van hun klanten te ambiëren.
Kandidaat buist, kandidaat komt toch terug en betaald gewoon bij.

Geweldig business model hoor.

de Rijscholen in Belgie zijn bijna dubbel zo duur als in NL
Is de naft daar zoveel duurder denk je?

9 uur + 1 examen = 729 € een ruwe 73 € per uur.

Nederland, in Rotterdam
1e t/m 10e motorrijles € 26,- per 60 min.

Met 729 euro heb je daar 28 uur les.

Hoe zou dat komen denk je?? Omdat er tenminste concurrentie is.
Omdat ze daar professioneel zijn, met een eigen oefenterrein ipv een oefenterrein dat 25 km verder ligt en ze delen met nog 3 andere rijscholen.
In NL hebben ze infrastructuur, omdat ze hun land tenminste niet volgebouwd hebben en ze dus plek hebben.

Het CBR zet daar alle rijscholen op een website, en ze zetten er zelfs de slagings percentages 1e en 2e poging bij.

Afbeelding
Uiteraard zijn er daar ook die buizen, maar de sortering is hoog naar laag.
Ik heb geen interesse in rijscholen met slechte slaagcijfers..

In Belgie kun je die vergelijking niet maken, je moet maar rijschool kiezen, betalen, en hopen dat het een goeie is.

terug naar NL :
Zijn hun opleidingen daar dan misschien te gemakkelijk volgens u?
Zijn ze in Nederland dan structureel slechtere motorijders?
Beetje raar, wij hebbne 77 dooie motards per jaar in Belgie
Nederland, met dubbel zo veel motars, slechts 45

Hmm, misschien valt er daar wel iets te leren? Los van hun betere weg infrastructuur, los van hun betere handhaving door politie diensten, misschien is hun moto opleiding en examen ook iets beter?


Maar goed iedereen kan hier vanuit het dooie gemak van "reeds zijn A behaald" (of gewoon "gekregen) halsstarrig de discussie weigeren te voeren.

Dat je het kunt is geweldig, dat je int leger hebt leren ja knikken gelijk een brave soldaat en niks in vraag durf of wil stellen omdat er hebt leren verstand uitschakelen is prima.
Maar dan is dit draadje niet voor jou.

Dit draadje gaat over de toekomst, over proberen iets te verbeteren dat nu in het nadeel van de gewone mens is, van de klant, van de burger.

Als je dus niet kan antwoorden on topic, als je niet inhoudelijk kan antwoorden op de vraag die ik stelde : ga rijden met je moto of rij het gras af van je schoonmoeder of zo.
Als je niet wil meedenken ben je hier overbodig.
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door Geert_GS »

Altijd maar klagen dat de rijlessen duur zijn.
Ja,het is niet goedkoop maar reken dit bij de kosten in.

Tenslotte de verplichte 9 uren of 12 uren om te leren motor rijden is nog bitter weinig.
Sommigen die bewust kiezen om 9 uren te volgen en alleen praktijkexamens manoeuvres te doen en als ze er in slagen
behalen ze een voorlopig rijbewijs dat een jaar geldig is.

Is dat dan veilig?
Motorbeheersing moet er zijn,aan de gas draaien kan het kleinste kind.

Sommigen interesseren hun niet aan die manoeuvres maar vragen dan liever hoe ze een "wheelie" of "stoppie" moeten uitvoeren...
Al een geluk dat niet iedereen zo is.

Probeer eens niet iedereen en alleman over dezelfde kam te scheren.

Succes met Uw examen.
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

Geert_GS schreef:Altijd maar klagen dat de rijlessen duur zijn.
Ja,het is niet goedkoop maar reken dit bij de kosten in.
Maar waarom is het bijna 3 x goedkoper per uur in NL?
Ik had gerust meer uren willen krijgen voor mijn geld hoor.. En al helemaal als ik daarmee tenminste treffelijk voorbereid was geweest voor dat examen.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door adventurer »

26€ per uur in NL??????

Daar krijg je toch nooit de kosten mee gedekt? Of geven ze daar les aan 3 leerlingen tegelijk?
Het uurloon van de lesgever, afschrijving van de lesmotor, benzine, kosten van terreinen en verzekering, en dat voor amper 26€? En ik die dacht dat alles duurder was bij onze bovenburen. :mrgreen:







Soit.

Ge kunt blijven muggeziften.
Of stapvoets nu 3-4-5 of 6km/h is.. het maakt toch niets uit. Het zijn 12 seconden en daar zal je het mee moeten doen. De spelregels zijn nu eenmaal zo opgesteld.

In plaats van u druk te maken, zorg gewoon dat die 12 seconden lukken. Het zal uw motorbeheersing alleen maar ten goede komen, zo'n dingen moet je gewoon zelf willen kunnen...
Met wat oefening lukt +20 seconden ook over die afstand dus zo'n onhaalbare opdracht zullen die 12 seconden toch niet zijn denk ik dan...


Wat betreft die motorrijders die volgens jou op hun dooie gemak hun rijbewijs hebben gehaald (of gekregen)…
In mijn geval... ik ben ongeveer een leeftijdsgenoot van u. Behaalde mijn motorrijbewijs in 1993 maar ben pas beter beginnen rijden toen ik een paar jaar geleden voortgezette opleidingen ben beginnen volgen.

Het rijbewijs halen is maar de eerste stap... (beter) leren rijden doe vooral nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Dankzij opleidingscentra en georganiseerde opstartdagen ism de Politie kan elke motorrijder zich blijven bijscholen... Een motorrijder die niets meer te leren heeft bestaat niet.







FYI, de tijd van de brave soldaat die alleen maar mag knikken is ook voorbij.
Laatst gewijzigd door adventurer op 15 sep 2018, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Flat Twin Power

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door Flat Twin Power »

Al die tijd dat je hier zit te zagen had je kunnen gebruiken om te oefenen.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door Relax »

Of de vraag nu terecht is of niet, het gescheld van enkele figuren hier is beneden alle peil. Om iemand zonder hem of haar te kennen af te rekenen op zijn of haar skills is dat al evengoed. Of het te omschrijven als zagen, zeker als je vanuit je beroepsomgeving beter dan wie ook zou moeten weten dat de wetgever uiterst duidelijk moet zijn om discussie te voorkomen.

Trieste wijze van discussie.
I respect your opinion. But I don't give shit.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door adventurer »

Relax schreef: Trieste wijze van discussie.

Ik lees hier van beide kanten scherpere opmerkingen, maar soit.
De wetgever moet duidelijk zijn? Is dat dan niet? 12 seconden voor 10 meter, lijkt mij toch duidelijk genoeg, niet?

Je kan alles in twijfel gaan trekken, het is nu eenmaal wat het is.
Dat niet iedereeen het met de spelregels eens is kan best zijn... maar als je het spel wil spelen... :wink:


Er zijn hier mooie tips gegeven, laat ons vooral daarop focussen... het examen gaan ze echt niet aanpassen.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 195
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door MaartenGS-R-RT »

[quote="vandamme"]Kan iemand me zeggen waar er in de wet staat, hoe snel dat is?
Om op je vraag te antwoorden : in "de wet" zal je nergens vinden hoe snel stapvoets is. Dat hoeft ook niet, want je zal in "de wet" ook de andere maneuvres niet gedefinieerd vinden : "de wet" bepaalt bvb niet wat "een voorzorgsmaatregel" is (maneuvre 1); hij bepaalt ook niet wat "een parkeervak" is (maneuvre 3); hij bepaalt ook niet wat "een slalom" is; hij bepaalt ook niet wat "plots remmen" is; hij bepaalt ook niet wat "preciesieremmen" is; hij bepaalt ook niet vanaf hoeveel percent richtingsverandering het precies gaat om "uitwijken", etc etc
Het gaat om begrippen die meestal omstandig worden toegelicht in allerlei teksten.
Het "stapvoets rijden" wordt aldus in de brochure van Goca als volgt omschreven : "U moet met lage snelheid, op continue wijze, door een smalle doorgang rijden. Het voorwiel van de motorfiets mag de doorgang niet uitrijden voordat minimum 12 seconden verstreken zijn......
De omschrijving, en de bijhorende schets, bepalen wat precies wordt verstaan onder "stapvoets" rijden, en daar moet je het maar mee doen, punt uit.

En als je schrijft dat dit draadje gaat over proberen iets te verbeteren dat nu in het nadeel van de gewone mens is, etc etc zie ik dit eerder als een topic dat enkel en alleen over jou gaat, en je frustratie.
En nee, ik voel me niet overbodig.
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

adventurer schreef: Ik lees hier van beide kanten scherpere opmerkingen, maar soit.
Uiteindelijk geef ik scherpe opmerkingen terug omdat ik me niet laat uitkafferen.
En ik heb zelf niemand verweten dat hij muggezifter, sukkel, janker of zaag is. Dat was niet van mijn kant.
Hoogstens kordaat repliek gegeven. Ik mag hopen dat ik me niet moet laten doen door gelijk wie??

Als iemand de vraag niet interessant vindt kan hij het ganse topic gewoon negeren. Ik kan dat niet, want het is mijn eigen topic.. logisch toch?
adventurer schreef: De wetgever moet duidelijk zijn? Is dat dan niet? 12 seconden voor 10 meter, lijkt mij toch duidelijk genoeg, niet?
Maar dat staat niet in de wet.
Tenminste, ik vind het nergens terug.
Dat is net de vraag die ik hier heb gesteld en die blijkbaar iedereen wil negeren.
Van waar halen ze die 12 seconden op 10 meter???
Wie heeft dat beslist? Het staat niet in de wet.
Flat Twin Power schreef:Al die tijd dat je hier zit te zagen had je kunnen gebruiken om te oefenen.

nogmaals, je kan niet oefenen zonder rijschool
Gs-R-Rt motard schreef: Om op je vraag te antwoorden : in "de wet" zal je nergens vinden hoe snel stapvoets is. Dat hoeft ook niet,
Nochtans moet je kunnen verwachten, dat als de wet "stapvoets" voorschrijft, dat het examen dan ook werkelijk stapvoets moet zijn.

Er zijn al diverse bronnen die aangeven dat het geen 3km per uur is zoals men in het examen gebruikt.

En als de wet dus zegt stapvoets, en het examen is de helft trager, dan is een conflict met de wet met de wettekst.
En in een rechtsstaat kan dat niet.

Als de rijscholen daar de grootste winnaar van zijn, dan is dat ten koste van de kandidaat.

Zoiets moet toch echt wel bespreekbaar zijn.


Als we wetten op die manier laten overrulen door interne keuken van Goca of examencentra.
Dan krijg je wle rare dingen.

Want Als jij vervolgens 6km per uur rijdt in een voetgangers zone, waar de wet zegt dat je er als auto "stapvoets" met rijden.
Wat ga jij dan zeggen als de politie je een prent verkoopt wegens 3 km te rap rijden.

ja maar meneer de agent. Ik reed stapvoets.
Nee zegt de agent, je moet maximaal 3km per uur rijden, gelijk men in het examen centrum zegt. Geen 6.

En wat dan? befehl ist befehl??

Een agent , net zoals het examencentrum krijgt maar bevoegdheid door dat de Wet die geeft.

Dus is mijn vraag echt niet absurd.
De Wet zegt "stapvoets" , hoe snel is dat dan wettelijk?
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door alfa »

Ik rij morgen stapvoets op 2 wielen naar Cochem ,goe bezig hier.
BMW R1100R zonder KFR
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

adventurer schreef:26€ per uur in NL??????

Daar krijg je toch nooit de kosten mee gedekt? Of geven ze daar les aan 3 leerlingen tegelijk?
Het uurloon van de lesgever, afschrijving van de lesmotor, benzine, kosten van terreinen en verzekering, en dat voor amper 26€? En ik die dacht dat alles duurder was bij onze bovenburen. :mrgreen:

Misschien zijn ze daar gewoon professioneler en beter georganiseerd?
das een vaak voorkomende kwaal daar bij die Nederlanders.

Een rijschool daar die niet bestaat uit een kantoortje met een aantal parttime instructeurs maar gewoon een full time operation
Dat de loonkosten er "iets" lager zullen liggen zal uiteraard wel "iets" meespelen. maar niet 1/3e van de totale uurkost.. Das veel teveel verschil.

En ja je kan een aantal leerlingen tegelijk op een oefen terrein loslaten.
Deed mijn instructeur ook hoor, 2 man op het oefenterrein, ik mocht alleen wat oefenen terwijl hij de andere uitleg gaf. Kreeg ik geen korting voor.
In die sessie van 3 uur hebben we ook allebei een 20 minuten bij de motorgaragist gestaan omdat 1 van de moto's te weinig olie had... de klok met onze oefentijd tikte gewoon door.

Ik zei toch al dat het een goed business model is?

Je kan die link van het CBR gebruiken en er een paar websites bekijken.
Er zijn er die duurder zijn, maar de gemiddelde prijs is echt wel veeeel lager dan bij ons.
Dit is een andere..
Afbeelding
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door adventurer »

vandamme schreef: Maar dat staat niet in de wet.
Tenminste, ik vind het nergens terug.
Dat is net de vraag die ik hier heb gesteld en die blijkbaar iedereen wil negeren.
Van waar halen ze die 12 seconden op 10 meter???
Wie heeft dat beslist? Het staat niet in de wet.


Als we wetten op die manier laten overrulen door interne keuken van Goca of examencentra.
Dan krijg je wle rare dingen.

Want Als jij vervolgens 6km per uur rijdt in een voetgangers zone, waar de wet zegt dat je er als auto "stapvoets" met rijden.
Wat ga jij dan zeggen als de politie je een prent verkoopt wegens 3 km te rap rijden.

ja maar meneer de agent. Ik reed stapvoets.
Nee zegt de agent, je moet maximaal 3km per uur rijden, gelijk men in het examen centrum zegt. Geen 6.

En wat dan? befehl ist befehl??

Een agent , net zoals het examencentrum krijgt maar bevoegdheid door dat de Wet die geeft.

Dus is mijn vraag echt niet absurd.
De Wet zegt "stapvoets" , hoe snel is dat dan wettelijk?

Tja, gij blijft u vastpinnen op wat de wet zegt ivm dat stapvoets rijden, ipv de spelregels van het examen zelf te willen aanvaarden.

Uw KB vanop de eerste pagina is trouwens niet meer up to date, niet alle manoeuvres staan erin vermeld en het over de plank rijden zit er niet meer in.
Los daarvan, er staat ook nergens hoe ver de kegels uit mekaar moeten staan bij het slalom rijden of het "in lussen rijden". Ook niet hoe hard je moet rijden voor het plots remmen...


De spelregels van het examen zelf zijn WEL duidelijk... staan u die niet aan, neem een advocaat onder de arm en probeer er iets aan te doen. Laat ze dan ineens ook het artikel in het verkeersreglement aanpassen om die bekeuringen van +3km/h te voorkomen in die voetgangerszone waar je het over hebt.

(dat laatste is een grapje uiteraard... ik denk dat de politie eerder de relatieve snelheid dan de effectieve snelheid beoordeelt in een voetgangerszone)


Vrees wel dat het wat duurder gaat worden dan een paar uurtjes extra oefenen met de rijschool...










vandamme schreef: Misschien zijn ze daar gewoon professioneler en beter georganiseerd?
das een vaak voorkomende kwaal daar bij die Nederlanders.

Een rijschool daar die niet bestaat uit een kantoortje met een aantal parttime instructeurs maar gewoon een full time operation
Dat de loonkosten er "iets" lager zullen liggen zal uiteraard wel "iets" meespelen. maar niet 1/3e van de totale uurkost.. Das veel teveel verschil.

En ja je kan een aantal leerlingen tegelijk op een oefen terrein loslaten.

Ik weet niet naar wat voor rijschool jij bent geweest, maar er bestaan hier meer dan genoeg rijscholen met full time motorinstructeurs...
En meestal gebeuren de lessen één op één. Of de leerlingen moeten zelf vragende partij zijn om met z'n tweeën les te volgen en op een gelijk niveau zitten.

Je kan best een aantal leerlingen op een oefenterrein loslaten, maar als er daar tussen zitten die met één of andere proef problemen hebben, lijkt het me toch best dat die een aparte begeleiding krijgt.


Als ze in NL effectief voor 26€ één leerling één uur begeleiden, dan noem ik dat geen rijschool, maar een liefdadigheidsinstelling.
Nooit krijg je alle kosten gedekt voor 26€ als vadertje staat zijn deel nog moet ontvangen.




Wat je ook gaat doen, succes ermee.
Ik raad je aan om zelf nog wat te oefenen, eventueel eens met een andere rijschool? Als dat traag rijden de enige ballenbreker is denk ik dat je met een uurtje (of twee) persoonlijke begeleiding ver genoeg zal staan om je examen te slagen.
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

dat ik die proef wel zal halen de volgende keer is echt niet het punt van discussie hoor. :bsofftopic:
Of zoals BDW zei, zet die ploat af

Ik heb het idee dat ik hier surtout tegenwind krijg van mensen die zelf bij de rijscholen betrokken zijn. Maar die het niet zeggen. Verdoken lobbyisten.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door adventurer »

vandamme schreef:dat ik die proef wel zal halen de volgende keer is echt niet het punt van discussie hoor. :bsofftopic:
Of zoals BDW zei, zet die ploat af

Ik heb het idee dat ik hier surtout tegenwind krijg van mensen die zelf bij de rijscholen betrokken zijn. Maar die het niet zeggen. Verdoken lobbyisten.

Niet zeggen? Moet dat dan? Als je op mijn nick klikt kan je idd zien dat ik momenteel stage aan het doen ben aan een rijschool... er loopt een topic over het worden van rijschoolinstructeur...


Maar lobbyisten? Waarom?

Tegenwind ook niet... of toch niet van mijn kant.
De spelregels zijn er, het is aan ieder voor zich om te beslissen of hij/zij ermee kan leven.
Lukt dat niet, dan speel je het spel niet mee of je neemt een advocaat onder de arm en probeer er iets aan te doen. Vrees dat er niet veel meer keuze zal zijn.



Zet die ploat af? Ok, maar doe dan zelf ook mee... we weten ondertussen ook wel dat jij nergens in de wet hebt gevonden hoe snel stapvoets rijden zou moeten zijn en dat jij het niet eens bent met de spelregels van het examen. :wink:



Fijne zondag nog. Ik ga wat motorrijden..
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

adventurer schreef:Niet zeggen? Moet dat dan? Als je op mijn nick klikt kan je idd zien dat ik momenteel stage aan het doen ben aan een rijschool... er loopt een topic over het worden van rijschoolinstructeur...
Ik had er nog niet op geklikt, en ik ken niet alle threads hier.

Maar ok, als je dus die opleiding volgt.

Maar waarom antwoord je dan niet op de vraag die ik stel in deze thread?
Of als je het niet weet, te zeggen, ik zit in die opleiding, ik ga dat eens navragen.

Van waar halen de examencentra het idee dat "stapvoets", 3km per uur is , ipv het gangbare 5-6km per uur ???

Mag een mens geen kritische vragen stellen ?
Is het dan te veel gevraagd dat een instructeur weet waarom of op welke (wettelijke) basis iets in mekaar steekt op het examen???

Misschien dat niet iedereen de parate kennis heeft, maar als ik in mijn job een vraag krijg die ik niet weet, dan zeg ik: "Goeie vraag, ik zoek het uit en kom er op terug"

ipv te zeggen: "'Omdat het zo is, omdat ik het zeg , deal with it."
Want dat is echt wel het enige antwoord dat ik hier krijg.

Waarom? omdak het zeg.
We zijn toch geen kleine kinderen?

Is het echt zoveel gevraagd om een concrete vraag te beantwoorden ipv allerhande niet relevante dingen op te rakelen??
Was mijn vraag niet duidelijk genoeg? Heb ik niet genoeg onderbouwing geleverd om aan te tonen dat er daar misschien wel iets onduidelijk of zelfs verkeerd kan zijn?

De enige reden dat ik stevig discussieer, is omdat ik van niemand een antwoord krijg en steeds gepareerd wordt met andere dingen.
Als je kijkt naar mijn originele post, staat daar gewoon een uitgebreid onderbouwde vraag in.
Geen absolute waarheid, en ik vraag verduidelijking over een technisch aspect van het examen.

Hoe moeilijk kan het zijn om daar op een technische manier, met feiten, bronnen en onderbouwing op te antwoorden?
Blijkbaar HEEL erg moeilijk. Zelfs voor de instructeurs(al dan niet nog in opleiding).
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door willy »

Met "omdat het zo is" wordt vaak aangeduid dat het om een arbitraire beslissing gaat.
Aangezien het niet wetenschappelijk vast te stellen valt wat nu precies stapvoets is,
heeft men er op het gevoel een waarde aan toegekend. Dat gebeurt in veel gevallen.
Het zou weliswaar eenduidiger zijn indien het in de wet staat zoals bijvoorbeeld de
maximale snelheden die op verschillende soorten wegen zijn toegestaan.
Maar dat is nu eenmaal niet het geval, misschien met reden.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 195
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Je bent gewoon een querulant. Tijdverspilling dus.
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: hoe snel is stapvoets rijden?

Bericht door vandamme »

willy schreef:Met "omdat het zo is" wordt vaak aangeduid dat het om een arbitraire beslissing gaat.
Aangezien het niet wetenschappelijk vast te stellen valt wat nu precies stapvoets is,
heeft men er op het gevoel een waarde aan toegekend. Dat gebeurt in veel gevallen.
Het zou weliswaar eenduidiger zijn indien het in de wet staat zoals bijvoorbeeld de
maximale snelheden die op verschillende soorten wegen zijn toegestaan.
Maar dat is nu eenmaal niet het geval, misschien met reden.
Dat het een arbitraire beslissing is heb ik in de vraag ook al gesuggereerd.
Als het arbitrair is, dan is er echt wel een probleem want de wet is alles behalve arbitrair. 50 per uur is 50 per uur, en stapvoets is geen 3 per uur.

Dat het niet wetenschappelijk vast te stellen is... is dan gewoon onzin in het kwadraat, want ze meten wel je snelheid op het examen.
En de gemiddelde wandelsnelheid van een mens IS gewoon wetenschappelijk bekend: 1,4 meter per seconde.
Dat is 5 km per uur en +- 7 seconden ipv de 3 km per uur en 12 seconden, een aanzienlijk groot verschil. Daar is geen gevoel voor nodig.
Je kan zelf meten hoe snel je wandelt en tenzij je heel korte beentjes hebt, of een vals been, of int plaaster zit, kom je als volwassene rond de 5 km per uur uit

Willekeur past niet in wetgeving. Op t gevoel, is geen wettelijk acceptabele term.
Als dat zo werkt, dan moet ik gewoon kunnen zeggen, op t gevoel ging ik stapvoets en voelde dat aan als 12 seconden.. En moeten ze me dan volgens het zelfde principe als geslaagd af boeken
Gs-R-Rt motard schreef:Je bent gewoon een querulant. Tijdverspilling dus.
Als er iemand een querulant is, ben jij het wel, want je komt steevast off topic reageren.
Jij bent dus diegene die mijn tijd komt verspillen, niet omgekeerd.
Als je geen tijd wil verspillen, van mij of van jezelf, reageer dan gewoon niet... Je zit gewoon te trollen.


Zelfde als je op café aan bij een tafel gaat staan, en de discussie niet leuk vindt.
Ga WEG van die tafel.
Als je er bij blijft staan, en diegene aan die tafel dan een Querulant noemt.. Terwijl je ZELF koos om bij die tafel te staan... Dan is het toch duidelijk Wie het is?

Forum topics werkt op exact dezelfde manier... Gij kwam naar hier. Niet omgekeerd.
Gesloten