Fiscaliteit

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Fiscaliteit

Bericht door MotoMD »

Ik weet dat fiscaliteit al meerdere malen ten berde is gebracht op het forum hier, maar een concreet antwoord op de vraag die ik heb, heb ik niet teruggevonden.

Ik heb dus een motorfiets gekocht voor woon-werkverkeer.
Wil hem dus ook inbrengen in de belastingen (althans als dit samen met andere kosten ervoor zorgt dat ik boven mijn forfait uitkom).
Ik vind op de website van de FOD terug dat zowel privé als beroepsverplaatsingen aftrekbaar zijn (zie onderstaande link). Klopt dit volledig of heb ik dit fout geinterpreteerd?
https://financien.belgium.be/nl/particu ... r/motor#q1

Bijkomend vroeg ik me het volgende af:
Ik ben beginnen werken 1/8/2017 en heb de motor eind augustus gekocht van 2017. Ik heb echter in 2017 niet genoeg kosten gemaakt om boven mijn forfait uit te komen en dus de motor niet afgeschreven dat jaar.
Als ik dit jaar wel boven het forfait uitkomen en het de moeite vind om ze in te brengen, is dit dan een probleem voor de fiscus dat ik dit vorig jaar niet gedaan heb?

Alvast bedankt

Stef
smignon
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:58
Woonplaats: Ninove

Re: Fiscaliteit

Bericht door smignon »

prive verplaatsing is niet aftrekbaar (feestje zou te groot zijn :))
je moet de verhouding beroeps/prive verplaatsing bereken.

ik denk niet dat het een probleem is dat je deze van 2017 niet aangegeven hebt. Indien ze toch lastig doen, zou ik gewoon verklaren dat je niet boven je forfait zat...

vergeet ook niet kleren enzo aan te geven
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: Fiscaliteit

Bericht door MotoMD »

smignon schreef:prive verplaatsing is niet aftrekbaar (feestje zou te groot zijn :))
je moet de verhouding beroeps/prive verplaatsing bereken.

ik denk niet dat het een probleem is dat je deze van 2017 niet aangegeven hebt. Indien ze toch lastig doen, zou ik gewoon verklaren dat je niet boven je forfait zat...

vergeet ook niet kleren enzo aan te geven
Jammer :grin:
Oké, bedankt!

Kledij heb ik niet gekocht, had ik nog van vroeger. Op hoeveel jaar schrijf je kledij af? 3?
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Fiscaliteit

Bericht door st1100 »

Ja kledij 3 jaar
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Fiscaliteit

Bericht door Bob »

Als de moto in 2017 gekocht is maar je schrijft pas vanaf 2018 af, dan is dat al wel de tweede schijf die je moet inbrengen, hou daar rekening mee.

Het is te laat om er iets aan te veranderen en ik ken al je cijfers niet, maar ik vraag me af waarom je in 2017 niet boven je forfait uitkwam en in 2018 wel? Kan volgens mij enkel bij een goedkope tweedehands waarbij niet de aankoopprijs maar in hoofdzaak de gebruikskosten de doorslag moeten geven. Voor afschrijving van het aankoopbedrag maakt het namelijk niet uit of je de moto op 1 januari, dan wel op 30 december in gebruik genomen hebt. Alleen de verhouding woon/werk is van belang, maar zelfs al had je hem maar 1 dag, qua aankoopprijs mag je dat al als een volledig fiscaal jaar beschouwen. Als je op die ene dag dan nog uitsluitend naar je werk en terug gereden bent zit je zelfs aan een werk/woonratio van 100% (voor de aankoopprijs, verzekeringspremie en rijtaks hé, qua gebruikskosten zoals benzine, onderhoud en herstellingen is het dan gene vette).
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: Fiscaliteit

Bericht door MotoMD »

Bob schreef:Als de moto in 2017 gekocht is maar je schrijft pas vanaf 2018 af, dan is dat al wel de tweede schijf die je moet inbrengen, hou daar rekening mee.

Het is te laat om er iets aan te veranderen en ik ken al je cijfers niet, maar ik vraag me af waarom je in 2017 niet boven je forfait uitkwam en in 2018 wel? Kan volgens mij enkel bij een goedkope tweedehands waarbij niet de aankoopprijs maar in hoofdzaak de gebruikskosten de doorslag moeten geven. Voor afschrijving van het aankoopbedrag maakt het namelijk niet uit of je de moto op 1 januari, dan wel op 30 december in gebruik genomen hebt. Alleen de verhouding woon/werk is van belang, maar zelfs al had je hem maar 1 dag, qua aankoopprijs mag je dat al als een volledig fiscaal jaar beschouwen. Als je op die ene dag dan nog uitsluitend naar je werk en terug gereden bent zit je zelfs aan een werk/woonratio van 100% (voor de aankoopprijs, verzekeringspremie en rijtaks hé, qua gebruikskosten zoals benzine, onderhoud en herstellingen is het dan gene vette).
Aankoopprijs motor 12890
Afschrijven op 5 jaar: 2578 per jaar
verzekering: 330
taks: 60
Totaal: 3000

De reden dat ik in 2017 niet boven forfait uitkwam is omdat ik pas ben beginnen werken 1/8/2017 en dus maar 5 maanden gewerkt heb.
Heb op die 5 maanden ook niet genoeg beroepsgerelateerde kosten gedaan om boven mijn forfait uit te komen, ook niet moest ik alle kilometers woon-werk en werk-werk gedaan hebben.

Mvg
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Fiscaliteit

Bericht door Bob »

Oké, vandaar mijn vermelding "...en ik ken al je cijfers niet" :wink:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Fiscaliteit

Bericht door Herman1200RT »

Spreken we hier over een nieuwe of een tweedehandse motor?
Een nieuwe kan je degressief afschrijven( 1ste jaar dubbel), maar daarvoor is het al te laat.
Een tweedehandse kan op drie jaar.
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Fiscaliteit

Bericht door Relax »

Ik schrijf m'n nieuwe ook degressief af op drie jaar.
I respect your opinion. But I don't give shit.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Fiscaliteit

Bericht door hla »

Relax schreef:Ik schrijf m'n nieuwe ook degressief af op drie jaar.
Ik ben lang niet op het forum geweest.
En toevallig zie ik dit hier staan.

Volgens mij kan geen enkele moto op 3 jaar degressief afgeschreven worden op de gebruikelijke manier, want dan kom je toch op 4 jaar uit!
Oud of nieuw maakt niets uit.

Heel kort: degressief=dubbel van lineair.
3 jaar afschrijving is 33%, dubbel is 66%, begrenzing van 40%.
1° jaar: 40%, rest=60%
2° jaar: 40% van 60=36, rest=36.
3° jaar: 40% van 36=14,6 lineair=33 dus lineair rest=3
4° jaar: 3
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Fiscaliteit

Bericht door alfa »

Gewoon verdelen over wettelijke jaren en zien dat je max bedrag voor werkelijke beroepskosten niet overschrijd.
Nooit problemen mee gehad en ben zelfs al is mogen komen ,betreft nieuwe motor voor woon/werkafstand 24km.
Omdat ik die voor prive nooit gebruikte.
Ambtenaar wees mij er op dat voor die afstand je de fiets kan nemen,heb hem op gewezen dat daar nergens iets in wetten staat.
BMW R1100R zonder KFR
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Fiscaliteit

Bericht door hla »

alfa schreef:Gewoon verdelen over wettelijke jaren
Juist, maar op drie jaar afschrijven en op 4 jaar als min. termijn uitkomen, dan klopt er iets niet.

Maar je kunt ook zien dat ik er een tijdje uit ben.

1°j: 100 33 *2=66 40=max rest=60
2°j: 60 33 *2=66 24 line=33 => 60-33 rest= 27
3°j: 27 line.=33 neem rest = 27 rest=0

Dus het kan toch, maar je mag niet misrekenen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Fiscaliteit

Bericht door hla »

Een alternatief is degressief maar met een vast bedrag, waarbij dat bedrag berekend wordt het eerste jaar zoals normaal.
Dus in het voorbeeld hierboven, dan trek je telkens die 40% van de aankoopwaarde af, ofwel enkel het restbedrag op het laatste als dit hoger is.
bedrag aftrek degressief max aftrek rest
100 33 66 40 40 60
60 33 66 40 40 20
20 33 66 40 20 0

Geeft ook jaar maar een andere verdeling.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Fiscaliteit

Bericht door Relax »

Oef :-)
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie