zijn er probleemjaren voor GS'en?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
edison
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2018, 19:43
Woonplaats: gent

zijn er probleemjaren voor GS'en?

Bericht door edison »

Hallo,

ik rijd sinds mijn 18e met de moto, dus al 30 jaar, vooral FJ1200 en VFR. Ik overweeg nu om een R1200GS te kopen, okkazie. Zijn er modeljaren waar je beter van weg blijft? Of zijn alle modellen ok?

Ps: mijn budget is 6500€

Groeten
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: zijn er probleemjaren voor GS'en?

Bericht door Den Dirk »

met dat budget is de 1200 goed te vinden, vanaf 2007 heb ik nog weinig problemen gehoord.
dus op zoek naar eentje met een volledige onderhoudshistoriek, liefst bij officiële BMW-dealer, ivm garantie?

succes

PS : een GS is een ferme moto, die van u een betere motorijder gaat maken! :wink:
I like my bike!!
Poukah
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:50
Woonplaats: Herent

Re: zijn er probleemjaren voor GS'en?

Bericht door Poukah »

Gewoon gezond verstand gebruiken bij de aankoop. Het contact met de verkoper geeft je meestal al wel een beeld of de zaak te vertrouwen is. En uiteraard ogen en oren goed gebruiken, en handen om na te gaan of je nergens vreemde geluiden merkt bij bijvoorbeeld draaien van achterwiel aan de cardan.
Velen raden af om model tot halfweg 2005 te kopen, omdat die modellen nog servo remmen hebben. Je kan er allerlei horror verhalen over vinden op het web. Ze werken fenomenaal goed, maar àls ze stuk zijn, dan kost het een wel een stevige duit. Ik heb er alleen goede ervaringen mee gehad, maar het is dus wel een risico. Maar met jou budget moet je al wel een exemplaar van enkele jaren jonger vinden.
Ikzelf kocht twee jaar geleden zo een GS uit 2005. Mét servo. zónder onderhoudshistoriek. En eentje die bovendien enkele jaren had stilgestaan toen de vorige eigenaar hem kocht. En die vorige eigenaar besliste bovendien al na twee maand om hem alweer door te verkopen.
De voorgaande zin is zowat het summum van wat iedereen je grondig zal afraden om te kopen. Met uitzondering van den Danny van hier op het forum! En daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Hij raadde me aan gewoon mijn gezond verstand te gebruiken en zoals gezegd oren en ogen te gebruiken en als die niets vreemd merkten zou de kans ook klein zijn dat er iets echt fundamenteel mis was met de machine.
Zeer blij dat ik zijn raad volgde. Ik heb er anderhalf jaar en 16000km mee gereden, zonder ook maar het kleinste probleem. Hij deed alles perfect, tot ik hem 5 maanden terug inruilde voor een nieuwere GSA. Nu is er iemand anders gelukkig met de GS uit 2005.
Succes met de zoektocht!
Steven
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: zijn er probleemjaren voor GS'en?

Bericht door Relax »

Ik zou gaan voor een GS(A) van na 2007. Dan ben je tenminste verlost van het risico op afbrekende klepsteeltjes. Zware kost.
Als je de kans krijgt om een 2010 - 2013 te kopen met veel kilometers (lagere prijs) maar goed onderhouden, zou ik niet twijfelen. Wel even aftoetsen bij Danny welke kosten er globaal zitten aan te komen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie