Welke motor voor lange beginner

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
marcvandaele
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2018, 10:33
Woonplaats: Ukkel

Welke motor voor lange beginner

Bericht door marcvandaele »

Ik wil na de winter beginnen motorrijden en ik ben nu aan het rondkijken voor een geschikt model om mee te starten. Ik heb nog een oud autorijbewijs waarmee ik zonder examen op eender welke motor mag rijden. Gemakkelijk natuurlijk, maar ik ga alleszins ook lessen nemen. Ik wil de fun ook wel overleven. Omdat ik erg groot ben (1,97 m) voel ik me enigszins beperkt in de keuze van een motor. Vandaar ook mijn interesse in BMW. Ik heb al een paar Japanners van vrienden gepast, maar die zijn steevast aan de kleine kant. Ik zie voor mezelf een aantal scenario's, maar ik heb met deze machines geen ervaring en als beginner is het ook niet evident om eerst vanalles uit te proberen voor je leert rijden. Daarom is alle advies welkom.
scenario 1: R1200gs
Ja, ik weet het. Wellicht zwaar gerief om mee te starten, maar wel de motor die me visueel en qua hoogte erg aanspreekt. Ook een motor waarmee ik wat verder kan rijden. Wat me doet twijfelen is het gewicht van de motor en de kracht van de motor.
scenario 2: F800gs
Wat lichter van constructie en van motor, maar wat duurder om tweedehands aan te schaffen. Als ik hem laat vallen, ben ik meteen veel van de waarde kwijt. Wel hoog genoeg voor mijn lange benen, vermoed ik.
scenario 3: F650CS Scarver
Lijkt me een erg toegankelijke motor waarmee ik vlot in de stad kan rondrijden en naar m'n werk kan pendelen. Goed om één seizoen mee te rijden en dan over te stappen naar een model dat ik écht bij me vind passen. Erg voordelig tweedehands te kopen, al is het vervangen van de riem vaak nodig als ik de kilometerstand van de machines op de tweedehandsmarkt zie, dus dat moet ik er wellicht bij rekenen. Anderzijds is het een eencylinder en hoor ik onvriendelijke dingen over de versnellingsbak.
scenario 4: R1150r
Mooie machine en ook wel geschikt voor in de stad denk ik. Voordelig tweedehands te kopen, maar ik ben onzeker over de zithoogte en over de motor. Een 1150 is misschien redelijk krachtig om mee te starten?
scenario 5: jouw voorstel

Graag jullie feedback!

Alvast bedankt daarvoor
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door willy »

Ik vermoed dat de R1200GS(A?) de beste keuze is.
Dat het een "zware" is hangt er vanaf hoe je dat bedoelt en hoe je er mee omspringt.
Qua gewicht zal het zeker meevalllen, 't ziet er misschien wat intimiderend uit,
maar rijdt als een fiets, ongetwijfeld mede dankzij het erg lage zwaartepunt.
Het vermogen spreek je aan naar eigen keuze, je kan er (ook :mrgreen: ) uitstekend rustig mee rijden.
Proberen zou ik zeggen.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door Danny »

R1200GS of A en F800GSa, zijn twee flink grote motoren.
de ene zwaarder dan de andere maar de 800 heeft flink beenruimte...
veel hangt af van wat je er mee wil aanvangen?
MaartenGS-R-RT
Berichten: 194
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door MaartenGS-R-RT »

De kans dat je je eerste jaar doorspartelt zonder - als je je verstand gebruikt - blikschade (als je je verstand niet gebruikt wat ergers) is klein.
Eens slecht een bochtje doorkijken, een paniekreactie als je een hoopje modder voor je op de baan ziet liggen, op straat willen terugkeren en omkieperen,...…
Ik zou dus alleszins gaan voor iets goedkoops om dat eerste jaar door te spartelen.
Als je niet alleen groot bent maar ook wat gewicht moet meeslepen vind ik een scarver en al het overige uit die categorie ook niet echt een goede keuze.
Mijn voorstel : een K75 met standaardzadel. Stuurt goed, is goedkoop te krijgen, en wie weet wil je hem nooit meer weg.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door Danny »

De kans dat je je eerste jaar doorspartelt zonder - als je je verstand gebruikt - blikschade (als je je verstand niet gebruikt wat ergers) is klein.
Eens slecht een bochtje doorkijken, een paniekreactie als je een hoopje modder voor je op de baan ziet liggen, op straat willen terugkeren en omkieperen,...…
pfff beetje negatief als je zo redeneert, ik zou stoppen met motorrijden.
enneh met alle respect voor een 75 maar dat is rijd moeilijker dan een 800, heeft niet de handelbaarheid noch de moderne remmen en bijstand voor als 't fout gaat...
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door Den Dirk »

Hallo, een `gewone`GS 1200 ( dus de luchtgekoelde )vind ik ideaal, het gewicht is enkel in stilstaande fase een (mogelijk) probleem, de kracht van de motor valt goe mee (rechterhand bepaalt alles, en aan lage toeren is hij een brave jongen...), ge kunt het zadel hoog zetten, er is een ruime 2dehandsmarkt, en ge kunt er heel lang mee rijden!( en moet ge niet na een jaar op zoek naar een betere moto)
En als ge hem eens laat vallen, vaak staan er zeer efficiente valbaren op zodat de schade goed meevalt.
Op die manier leert ge direct met een goede moto rijden waarop uw lange stelten plaats vinden!
I like my bike!!
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door JoB »

Tien jaar terug stond ik voor een gelijkaardige keuze. Wel eerst lessen gevolgd en eens op een afgesloten terein met een R1200RT gaan rijden. En uiteindelijk toch voor een R1200RT gegaan, zelfs direct een nieuwe. EN mits je van bij het begin correct aangeleerd krijgt hoe je het gaspedaal moet vast nemen en gebruiken, da zal je maar een beetje van al dat vermogen kunnen gebruiken doordat je de gashendel heel beperkt kunt verdraaien.
Ondertussen 3 motoren (2RT +gsa lc) en dik 150000 km verder, toen ik woon-werk ook per motor reed een 20000 km per jaar, nu nog een goeie 10k vooral reizen.
Mijn vrouw rijdt ook met de motor en zodoende ook ervaring met de scarver en de 700gs, zelfde blok als de f800, maar en in de 800 wat meer op vermogen getuned. Toen we die 700 tweedehands gingen kopen en testrijden had ik net enkele maanden een r1200 gsa lc nieuw. En bij het testrijden was ik verbaasd van hoe vlot die 700 reed en vroeg ik mezelf af waarvoor ik me een 1200 had gekocht. Scarver en of de 650 gs (zowel de monocilinder met zelfde motor als scarver of eerste 650 twin maar met één remschijf vooraan) zou ik omwille van mindere remvermogen afblijven.
Gezien je lengte zou ik of voor een f800 of een gs1200 (a)(lc) gaan, zonder voorkeur voor de ene of de andere.
De keuze hangt samen met wat je allemaal wil doen met je motor: woon-werk, rond de kerktoren, eens naar de Ardennen of de Eifel, meerdaagse trips, motorvakanties ... en ketting of cardan en wat meer of minder windbescherming.
Verbruik van een 800 zal een goeie 4 liter zijn, 1200 eerder 5,5
En als je de motor toch eens moest laten omvallen bij stilstand, dan vangen plastieke koffers de impact beter op dan alu bmw koffers, als je enkele schrammen niet erg vindt.
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door jakke »

MaartenGS-R-RT schreef:De kans dat je je eerste jaar doorspartelt zonder - als je je verstand gebruikt - blikschade (als je je verstand niet gebruikt wat ergers) is klein.
Eens slecht een bochtje doorkijken, een paniekreactie als je een hoopje modder voor je op de baan ziet liggen, op straat willen terugkeren en omkieperen,...…
Ik zou dus alleszins gaan voor iets goedkoops om dat eerste jaar door te spartelen.
Een redelijk flauwe tip toch wel! Het gaat hier over het geschikte type motor voor iemand die groot van gestalte is. Als je iets koopt om reden dat je denkt te gaan vallen of schuiven, blijf je beter van een motor af. Ik had 0,000000 ervaring op mijn 41e levensjaar. Ondertussen, bijna 14 jaar later, is de moto 1 keer (met zachtheid) omver gelegd, op een parking in Frankrijk, door een stom opstapmaneuvre en sluit ik niet uit dat ik ooit zou kunnen vallen, maar focus mij daar zeker niet op. Ik focus mij vooral op recht blijven. Echter uw keuze van motor op deze wijze te doen is redelijk onzinnig. Een motor met een laag zwaartepunt is makkelijker handelbaar bij stilstand (zoals mijn R1100r indertijd tegenover mijn huidige 1200gs). Rijdend is het vooral het beenkomfort dat telt, zeker als je langer bent. Daarom ben ik toch ook van mening dat voor TS de GS (A) beter geschikt is voor de grotere medemens.
Alvast veel suc6 in de zoektocht.

Grtz, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door jakke »

O ja, toen ik mijn eerste motor wou kopen dacht ik ook met een 650 of 700 te beginnen.
Op aanraden van vrienden, die al jaren langer met de motor reden, kocht ik een 1100.
Ik geef hen nu overschot van gelijk dat ze mij toen dat advies gegeven hebben. Ondertussen heb ik al redelijk wat motorrijders gezien die lager begonnen zijn en vrij snel over schakelden naar boven de 1000 cc.
Daar moet ge u zeker niet door laten afschrikken. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door willy »

Danny schreef:
enneh met alle respect voor een 75 maar dat is rijd moeilijker dan een 800, heeft niet de handelbaarheid noch de moderne remmen en bijstand voor als 't fout gaat...
De K75 reed goed, maar de 1200 rijdt stukken beter, veel makkelijker, (bijna?) iedereen kan er mee rijden, zelfs ik 8-)
Ik vond mijn K75Rt niet bepaald een grote motorfiets, weinig beenruimte. Ik ben niet klein, maar geen 2 meter.
Zonder tupperware zal 't wellicht beter zijn. Hoedanook zit de R1200RT heel wat ruimer.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door WILBIKE »

Wanneer ik als 'lange beginner' een motor zou kiezen van het merk BMW zou ik ongetwijfeld voor een F800GSA gaan...

Is écht voor lange benen en hoge opstap,
rijdt perfect voor iemand die ervaring wil op doen,
is makkelijk controleerbaar en niet te zwaar,
heeft een praktisch verbruik,
is tot op zekere hoogte valproef,
heeft zich reeds bewezen en kan makkelijk kilometers aan,
kan redelijk wat bagage aan,
is momenteel makkelijk te vinden en niet te duur...

Na je 'inrijperiode' kan je met de opgedane ervaring ietwat zwaardere/snellere motoren met gerust geweten aan en heb je achtergrond voor wat je uiteindelijk wil als motor. Het belangrijkste is je goedvoelen op de massa en dit is niet alleen goed zitten. Ook mentaal is het aanvoelen van de machine een belangrijk punt en dit kan alléén met een vergelijk na enkele duizenden kilometers rijervaring...

Velen raden een R/GS aan en inderdaad eens deze bolt is het meer een fiets dan dat je kan vermoeden, maar een motor besturen is meer dan dat! Ook stapvoets manoeuvreren, parkeren en uiterst trage toestanden moet je vlot kunnen uitvoeren. Als beginner is dit snel gezegd en door een ervaren rot snel uitgevoerd, maar als je ervaring dient op te doen vind ik de R een maatje te hoog gegrepen...

Uiteraard zullen er mensen zijn die mij niet begrijpen met dit advies na meer dan 45 jaar en meer dan 1 miljoen dagdagelijkse motorervaring. Vandaag zou ik het waarschijnlijk moeilijker vinden om te leren rijden in het wespennest dat het verkeer verworden is, het houdt meer stress in dan de ontspanning begin de jaren '70... en ervaring krijg je alleen maar door het veel te doen in allerlei droge én natte omstandigheden! :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door jakke »

WILBIKE schreef:Uiteraard zullen er mensen zijn die mij niet begrijpen met dit advies na meer dan 45 jaar en meer dan 1 miljoen dagdagelijkse motorervaring. Vandaag zou ik het waarschijnlijk moeilijker vinden om te leren rijden in het wespennest dat het verkeer verworden is, het houdt meer stress in dan de ontspanning begin de jaren '70... en ervaring krijg je alleen maar door het veel te doen in allerlei droge én natte omstandigheden! :wink:
Je hebt overschot van gelijk! We kunnen enkel maar onze persoonlijke voorkeur en ervaring meegeven. Er zijn er die liever plat op een racebanaan liggen en dat de ideale motor vinden, ook al zijn ze 1.90.
Het zal vooral een kwestie van testrijden worden meen ik. Ik weet niet of de hoogte van een r...r al veel veranderd is, maar met mijn 1,80 was deze (zelfs op de hoogste zadelstand) bij lange ritten net iets minder comfortabel. Dit was echter een dijk van een fiets. Als je wat zoekt kan je voor degelijk prijzen een wat oudere en betaalbare GSA vinden ook.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door DieterS »

Met het gewicht leer je wel omgaan. Als je zo groot bent zal je misschien ook een zwaardere moto bij stilstand gemakkelijker of sneller kunnen beheersen. Ik had 2 jaar geleden de kans om nog voor mijn lessen manoeuvres te oefenen met een r1150r. Deze na het halen van mijn rijbewijs dan ook gekocht. Meestal lees ik dat dit afgeraden wordt als beginnersmoto maar heb er geen spijt van. Soms vloek ik een beetje op dat gewicht, meestal in het grint of op aarde :wink: maar dat gaat snel weg als ik aan t rijden ben. Ik ben steeds wat 'bang' als ik een motor vooruit duw, zelfs al is ie veel lichter. De r1150 bestaat ook met hoog zadel dus zou wel lukken... ik heb hem zelf ook nog niet omgelegd maar ben me er van bewust dat dat wel es kan gebeuren, hopelijk al stilstaand... bmw heeft voor alle modellen nogal wat valbescherming. Succes!
MaartenGS-R-RT
Berichten: 194
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door MaartenGS-R-RT »

http://www.luiemotorfiets.nl/motoren/eerstemotor/#eisen" onclick="window.open(this.href);return false;
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door ferdi »

ik ben in de loop van dit jaar terug gaan moto rijden , dit na een onderbreking van een jaar of 10 .
voorheen heb ik vooral ervaring opgedaan met enduro rijden
ik ben bij de GS 1200 uitgekomen en ben daar zeer gelukkig mee.
ik ken natuurlijk niet je budget maar mijn GS heeft verschillende rij - modussen

je kan dan bv beginnen rijden in de regen - modus , dan is deze moto een stuk tammer en zal hij je minder verrassen door zijn kracht .

wat betreft sturen en handelbaarheid is het gewoon een super motor , door de verstelbaarheid van het zadel is het ook een moto voor grote mensen .
Maar ik geloof ook wel dat je met een 800 reeds zeer veel fun kan beleven , het is een beetje waar je bij uitloopt .
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door Relax »

Ik snap eerlijk gezegd niet goed het nut van de regen-modus. Er is een aanpassing van slipcontrole en gasrespons, maar dat kan je mits beleid toch best zelf in de hand houden? Of is het om te vermijden dat men een schuiver maakt als men desondanks het natte/gladde toch gewoon lomp aan het gas gaat hangen?
I respect your opinion. But I don't give shit.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door WILBIKE »

Relax schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet goed het nut van de regen-modus. Er is een aanpassing van slipcontrole en gasrespons, maar dat kan je mits beleid toch best zelf in de hand houden? Of is het om te vermijden dat men een schuiver maakt als men desondanks het natte/gladde toch gewoon lomp aan het gas gaat hangen?
Dit lijkt mij het meest aanvaardbare, maar de PK's zijn vandaag zo hoog dat zachtjes omgaan met de rechter hand wel heel anders wordt ingevuld dan in de vorige eeuw... :-)
Lid BMW MC Vlaanderen...
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door Relax »

Rechterhand trainen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Welke motor voor lange beginner

Bericht door Den Dirk »

Relax schreef:Rechterhand trainen.
dat is levensbelangrijk, maar de 'rainmodus' maakt het allemaal gemakkelijker, niet iedereen is steeds 100% attent.
in 'rain' rij ik vaak, alles gaat rustiger, met duo rij ik steeds in 'rain', aangenaam voor duo , want zelden hevige schokken tgv iets teveel gas... :wink:
maar als het snel moet gaan, mag het een andere modus zijn.... :-P
I like my bike!!
Plaats reactie