Even kort voorstellen...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nicolas_V
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2018, 15:59
Woonplaats: Vremde (Antwerpen)

Even kort voorstellen...

Bericht door Nicolas_V »

Hallo allemaal,

Ik ben Nicolas (of kort, Nico) en ben hier nieuw op het forum.
Vorige week heb ik na een paar jaar tijd terug een motor gekocht.

Even in het kort een kleine geschiedenis... Het begon toen ik 16 jaar was en een oldtimer Vespa kocht. Pas toen ik hem in men bezit had zag ik dat dit een 200cc was en ik er in de volgende 2 jaar dus nog niet mee mocht rijden... In die 2 jaar heb ik hem tot op de laatste bout gedemonteerd en volledig in originele staat gerestaureerd.
Toen ik 18 was heb ik dan mijn motorrijbewijs moeten halen om met de Vespa te mogen rijden en enkele jaren later kocht ik in 2013 dan men eerste motor, een Ducati Monster 796. Deze kocht ik nieuw. Ik was 24 dus verzekering was redelijk duur en ik gebruikte hem enkel voor plezier in het weekend want door de week reed ik met de firmawagen... Gezien ik het toch een beetje een dure hobby vond heb ik hem dan verkocht maar kreeg daar wel spijt van...
Op zonnige dagen dacht ik vaak terug aan de leuke momenten en dan begon het toch terug te kriebelen. Tot ik dit najaar besloot om terug op zoek te gaan, maar dit keer naar een tweedehands motor, gezien het voor mij nog steeds voor sporadische ritjes is, voornamelijk in het weekend.
Eerst keek ik naar R850R en R1100R / R1150R modellen en ben daar ook enkele testritten mee gaan maken maar vond daar niets naar mijn goesting, of er was iets verdachts te bespeuren...
Ik zette mijn zoektocht verder en ben dan nog twee testritten gaan maken met Honda Transalps. Dat reed wel leuk maar ik miste wel de degelijke afwerking van de BMW's waarmee ik eerder was gaan rijden.
Wederom de zoektocht verdergezet tot ik bij een BMW F650GS uitkwam die in de buurt van Couvin nabij de Franse grens achter Charleroi te koop stond.

Het goeie ding heeft er amper 13200 km op staan en ziet er werkelijk als nieuw uit. Uitgerust met alarm, verwarmde handvaten, centrale steun, led pinkers, bandenspanningsdetectie en dat zal het wel zowat zijn.
Tijdens de inspectie en testrit niets verdachts kunnen opmerken, behalve dan dat hij een onderhoudje nodig heeft en dat werd me er ook gelijk door de verkoper bij verteld.
De testrit viel goed mee, leuk rijgevoel dat ik bij de eerdere testritten niet had ondervonden.
Nog even wat onderhandeld en hop, de aanhangwagen in en huiswaarts. Hieronder enkele foto's van de motor na een wasbeurtje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het onderhoud ga ik zelf uitvoeren maar vroeg me af of ik gelijk ook de klepspeling zou nakijken. Denken jullie dat dit nodig is gezien de lage kilometerstand ? Sowieso ga ik nog een Haynes manual aanschaffen, helaas vind ik hier geen PDF van online. Tenzij jullie misschien een duistere link hebben ? :grin:
1 minpuntje heb ik ondertussen wel gevonden, en dat is dat hij op zijn achterwiel geen bandenspanningsdetectie meer heeft. Daar zit een gewoon standaard ventieltje in. Ik zag wel dat er nieuwe sensoren te koop zijn dus bij de volgende achterband misschien maar een nieuwe steken... Weten jullie of je deze sensor dan moet linken of herkent hij deze automatisch ? Ik zag in de handleiding dat de unit tot 4 sensoren kan detecteren (dus 2 velgensets).
De overige onderdelen voor het onderhoud ben ik al bij BMW gaan halen of zijn online besteld en komen volgende week toe.
De nummerplaat ga ik volgende week aanvragen dus hopelijk staat het weer me dit jaar nog toe om een ritje te gaan maken.

Groeten !

Nico
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Even kort voorstellen...

Bericht door ferdi »

veel plezier !!
Gixxer21
Berichten: 229
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Even kort voorstellen...

Bericht door Gixxer21 »

Veel plezier er mee.
Plaats reactie