Spaken

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ZeroCool
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jul 2018, 19:24
Woonplaats: Aalst

Spaken

Bericht door ZeroCool »

Hoi,

Ik ga zeer binnen kort de wielen van mijn GS -nog eens- doen opblinken.
Ik heb spaakwielen maar de vraag is of er iemand een goede tip heeft om op een snelle en eenvoudige mannier mijn wielen en spaken kan opblinken.
Momenteel doe ik dat spaak per spaak en met een kleine doekje, dit neemt toch wel redelijk wat tijd in beslag, vandaar de vraag. :bshelp:

Alvast bedankt!

D.
R1200 GS 2009, RD200DX 1978
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Spaken

Bericht door Danny »

Regelmatig onderhouden maakt het makkelijker...
Maar ik doe t net als jij...spaak per spaak.
Top resultaat maar ook een dag zere vingertopjes :mrgreen:

Tussendoor poets ik alles aan de motor met castrol greentec en spons.

Velgen en spaken evt vettig houden met siliconen spray maakt een volgende poetsbeurt eenvoudig (er)

Een gewone poetsbeurt is velgen inspuiten met castrol en dan met handschoenspons afwassen.

Gaat snel en goed.

Om de zoveel weken/maanden haal ik de wielen eruit, (5minuten werk) maar t werkt voor een grote velgbeurt zoveel makkelijker.
ZeroCool
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jul 2018, 19:24
Woonplaats: Aalst

Re: Spaken

Bericht door ZeroCool »

Ik probeer zo weinig mogelijk met mijn schatje naar buiten te komen als het nat is of regent. Dit is al een groot verschil bij het kuisen + mijn uitlaatpijpje blijft mooi blinken. :twisted:

Verder kuis ik regelmatig maar de spaken durf ik al eens wat minder aandacht geven, vooral omdat redelijk veel tijd in beslag neemt (althans als je het grondig wil doen). Tijdens de wintermaanden geef ik mijn beestje een grondige beurt (onderhoud, nieuwe banden en een grondige poetsbeurt waarbij ik de spaken zeker en vast niet ga vergeten).

Ik heb vorig jaar een setje gekocht van mud-off (https://muc-off.com/collections/motorcy ... multi-pack) .
Er zal dan niets anders opzitten dan spaakje per spaakje te kuisen. :-o

BTW: binnenkort ga ik een setje Scorpion trail II steken. Momenteel heb ik Anakee III. Wat denk jij Danny, is dit een goede keuze of is er beter op de markt? :bsquest:
R1200 GS 2009, RD200DX 1978
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Spaken

Bericht door Danny »

Banden... ik rijd Bridgestone A41, gaven nog geen krimp, niks mis mee, anderen zweren bij Pireli, sommigen Metzeler, Michelin...
slechte banden zijn er niet meer, er zijn wel duurdere en goedkopere, lange en minder lange levensduur, lawaaierige en stille :mrgreen:

Als ik alle bandenverhalen moet geloven dan vraag ik me af hoe we 35 jaar geleden rechtop bleven met die banden want elke keer er nu een nieuwe band op de markt komt dan is hij nog beter. Gaan ze tegenwoordig langer mee, klopt! Maar veel zit tussen de oren, zekerwete...

voor mij als compromis, de A41 dus, gaat gemiddeld 23000 a 25000 km mee en voldoet voor mijnen ouwe venten GSA rijstijl.

PS; als 't droog is zijn alle banden goed, de A41 doet het ook nat schitterend :pig:
Plaats reactie