aankoop R90S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

JohanDenys
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2006, 15:33
Locatie: Bottelare

aankoop R90S

Bericht door JohanDenys »

Beste mede-motorrrijders,

Ik ben op zoek naar een BWM R90S om vooral grote afstanden mee af te leggen.
Waar moet ik op letten als ik mij een dergelijke machine aanschaf? (eventuele zwakke punten)
Hebben jullie nog tips of weetjes over deze machine?
Zijn er verschillen tussen de bouwjaren?
Zouden jullie een machine verkiezen met of zonder kickstarter?
Wat is de richtprijs voor een machine die technisch en optisch in goede staat is?
Kan ik aan een goed (nederlandstalig) werkplaatshandboek raken?
Is het voor een doe het zelver doenbaar om zelf onderhoud uit te voeren? (Kleppen regelen, contactpunten vervangen, ontsteking afstellen)
Is het relatief gemakkelijk om aan wisselstukken te raken?

Bedankt,
Jo
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door sprint »

Welkom op de kermis Johan. :wink:
Een R90S is een motor die menig liefhebber in zijn stal wil staan hebben. 8)

Hopelijk levert je zoektocht je een mooi en degelijk exemplaar op.
Zo'n motor werd destijds niet gekocht om er rustige tourritten mee te doen, dus let toch maar goed op voor je de centjes laat rollen. :wink:
Marnix.

Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

JohanDenys



Geregistreerd op: 27-12-2006
Berichten: 1
hoi welkom hier op het forum

Bob de meyer kan je daar alles van verschaffen
hij vertoeft hier ook op het forum
ook kan je daar eens inloggen

http://autos.groups.yahoo.com/group/bmwcycles/

dit is speciaal voor 2kleppers :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Amai zo'n pak vragen :wink:

- belangrijkste dingen waar je op kan letten : de hoeveelheid en ernst van de olielekken, staat en werking van de versnellingsbak. Daarnaast natuurlijk de gewone zaken voor elke motor zoals staat van banden, remmen, ophanging, balhoofd...
Een zwetend kleppendeksel, carterpan, cylinderkoppakking of zwetende cylindervoet en stoterstangrubbers is niet erg. Je gaat er trouwens weinig vinden die NIET lekken aan één van die plaatsen.
Een zwetende krukaskeerring (te herkennen aan olieverlies onderaan het ontstekingsdeksel is bvb al erger. Niet onoverkoombaar, maar al meer kosten.
Hetzelfde langs de kant van de koppeling, maar dat merk je snel als ze doorslipt.
Bij het starten ook eens goed luisteren naar de geluiden van de starter zelf : pakt hij direct aan bij het starten, blijft hij niet kort meedraaien (plakken) na het starten.
Ook een de motor op de middenbok zetten en voelen aan de speling van het achterwiel en de cardan.

- de verschillen tussen de bouwjaren zijn miniem en maken voor gewoon gebruik eigenlijk geen opmerkelijk verschil.

- misschien toch maar opteren voor elektrisch starten ?

- een 90S is nu net het model dat het duurst gaat in prijs. Eéntje in optisch en technische goede staat gaat toch snel richting 3500-4500€.

- een goed nederlandstalig handboek ken ik niet, een slecht wel : Peeters. Dan ben je veel beter af met een engelstalig zoals dat van Clymer bijvoorbeeld.

- qua zelf onderhoud uitvoeren denk ik niet dat er een gemakkelijkere motorfiets bestaat. Kleppen,synchro, ontsteking,... met een aantal basisgereedschappen kan je nagenoeg alles. Staat allemaal fijn beschreven in de Clymer.

- aan wisselstukken geraken is geen enkel probleem. Best niet via de officiële kanalen, maar wel bvb hier :

http://www.gummikuh.be (--> satelliet van http://www.hobbyist.nl)
http://www.knalpot.nl/paginas/frameset.htm
Nil volentibus arduum
robtop
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:23
Locatie: Poperinge

Bericht door robtop »

en goed de luchtfilter bak bekijken als er aan de achterkant ervan geen,ik weet nu niet zeker, 3 of 4 gaten zitten diameter 8a10m/m is het geen echte R/90S .... en 38m/m dellorto carb's
JohanDenys
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2006, 15:33
Locatie: Bottelare

bedankt voor de tips

Bericht door JohanDenys »

Dank aan iedereen die reageerde op mijn vraag naar informatie over de R90S. Met jullie tips in het achterhoofd heb ik er mij een gekocht! Goed voor eerst wat sleutelplezier en nadien hopelijk voor het nodige rijplezier.

Jo
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: bedankt voor de tips

Bericht door Iron Gonzo »

JohanDenys schreef:Dank aan iedereen die reageerde op mijn vraag naar informatie over de R90S. Met jullie tips in het achterhoofd heb ik er mij een gekocht! Goed voor eerst wat sleutelplezier en nadien hopelijk voor het nodige rijplezier.

Jo
dikke proficiat
en fototje posten he :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Proficiat met de aankoop. Mijn reactie komt te laat maar hier toch mijn bevindingen.

De R90S is niet geschikt voor grote afstanden. De zithouding en de S-kuip laten niet toe om lang snel te rijden. Sportief rijden is daarentegen wél heel plezant. Opgelet, geen remmen op de latere modellen en nog minder op de eerste (volle remschijven)
Een ander minpunt van de 90S is dat Dell Orto carburators "verslijten" en moeilijk zijn af te stellen. Voor de rest is de 90S de natte droom van menig boxerliefhebber.
Prijs ligt nu rond de 5000 euro. Kader- en motornummer moeten overeenkomen.

Een R90S koop je als verzamelobject en niet als werkpaard.

Peters handboek is een must wil je zelf sleutelen. Buiten de carbu's heel gemakkelijk te onderhouden overigens.

Alle onderdelen te vinden bvb. bij http://www.gummikuh.be te Mortsel
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Gydotron
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 aug 2005, 14:55
Locatie: Schilde
Contacteer:

Bericht door Gydotron »

Hoi,

Proficiat met je R90S! Zelf rij ik met een R100R en ik gebruik die intensief. Zo'n 25000 km per jaar. Ik rij enkel voor de fun, dus geen werkverkeer. Zelf vind ik het geen enkel probleem om grote toeren te maken met de R100R. Voorbije vakantie heb ik 3500 km gedaan en dat ging probleemloos. Ik ben ook helemaal niet zinnes om een nieuwe te kopen. Ik blijf met erg veel plezier met mijn 2-klepper rijden. Onderhoud doe ik zelf en als ik er niet uit raak kan ik bij Claude terecht (Gummikuh).
Nog veel rijplezier,


Grtn Guido
Absolute waarheden bestaan niet !
JohanDenys
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2006, 15:33
Locatie: Bottelare

Bericht door JohanDenys »

zo, ik heb al enkele foto's getrokken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laat maar weten wat je er van denkt.

Groeten,
Robbe (zoon van Jo :))
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Dikke proficiat
mooi machientje en opvallend kleurtje

het stuur lijkt mij een verhoogd model :?:

PS: ik wacht op uw zwart wit fototjes :wink:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 03 jan 2007, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
den Bullet
Berichten: 178
Lid geworden op: 06 dec 2004, 10:38

Bericht door den Bullet »

Ziet er patent uit 8)

Maar ... lekkende voorvork? (ook niks onoverkomelijks :wink: )
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Awel ja wat doen die rare lichtkleurige ringskes rond die vorkpoten ?
In ieder geval moesten de poten lekken dan is dat niet echt moeilijk om te herstellen.

Wat ik ook zou doen is die oude originele rubberen remleidingen ne zwier geven en vervangen door stalen Goodridge exemplaren.
Durf wedden dat als ge remt en ondertussen een leiding vastpakt, ge ze zo voelt opzwellen.
't Is er ene met ATE-klauwen, dus verwacht zowieso geen remmirakels...
Nil volentibus arduum
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

die doekskes is een trukje om ze proper te houden :idea:
vroeger deden ze een schoenstrekske rond de naaf van een fiets wiel om het proper te houden
herinderde u da nog :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
den Bullet
Berichten: 178
Lid geworden op: 06 dec 2004, 10:38

Bericht door den Bullet »

IRON GONZO schreef:die doekskes is een trukje om ze proper te houden :idea:
vroeger deden ze een schoenstrekske rond de naaf van een fiets wiel om het proper te houden
herinderde u da nog :wink:
Jups 8)

Maar normaal worden die vorkpoten ni vuil ...
JohanDenys
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2006, 15:33
Locatie: Bottelare

Bericht door JohanDenys »

Die doekskes zitten daar om de vorkolie wat op te nemen, anders lekt die via de vorkpoot op de remschijf. Bij mijn eerste proefrit schrok ik me een bult: aan 50 per uur remmen en gewoon blijven bollen! En vanachter ook al gene vette want de remstang kon nog wat aangedraaid worden. Wat ik vrij snel wil doen is: borages voorvork vervangen, alle olies, filters en vloeistoffen vervangen en de bijhorende dichtingen kopen. Waar kan ik daar het vlotst en tegen een normale prijs aangeraken?

Raketman, wat kosten die stalen remleidingen en waar haal ik die? De techniek van remmen ontluchten heb ik onder de knie, is het te doen om zelf die leidingen te vervangen? Welke remklauwen zijn er beter dan de ATE's die erop zitten?
Hoe controleer ik de staat van de veren in de vorkpoten? De machine duikt nogal diep bij het remmen. De rechter achtervering is niet meer regelbaar. Wat is het beste alternatief op de markt om te komen tot een optimaal verend en dempend gedrag van deze machine? (Koni's?)
Ik heb samen met mijn zoon je site met veel plezier bekeken!

Ik heb ook axiale speling op het achterwiel vastgesteld, je hoort zelfs die speling bij stationair draaien van de motor en als je het achterwiel in de axiale richting beweegt.

Bij stationair draaien blijft het achterwiel lichtjes meedraaien. Heeft dit te maken met te weinig kabelspeling aan de hendel van de koppeling?

IRON GONZO, wat bedoel je met "het stuur lijkt mij een verhoogd model"?
Bedoel je daarmee dat het gemonteerde stuur niet origineel is?

Wat raden jullie aan om lak, alluminium en chroom proper te krijgen?

Groeten,
Jo
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

den Bullet schreef:
IRON GONZO schreef:die doekskes is een trukje om ze proper te houden :idea:
vroeger deden ze een schoenstrekske rond de naaf van een fiets wiel om het proper te houden
herinderde u da nog :wink:
Jups 8)

Maar normaal worden die vorkpoten ni vuil ...
toch wel
maar extreem zal het wel niet zijn
het is vooral bij langere periode van stilstand dat er zich oxidatie kan vormen (na regen, pekel, ander opspattend vuil....)
door die doekjes zal dat langer uitblijven
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

IRON GONZO, wat bedoel je met "het stuur lijkt mij een verhoogd model"?
Bedoel je daarmee dat het gemonteerde stuur niet origineel is?
dit is een originele advertentie van de 90 modelen
boven rechts zie het stuur van de 90S
zoals je kan zien is de hoogte minder dan op dat van uw 90S

links zie je het stuur van de 90/6
dat stuur trekt meer op het uwe
Afbeelding
vermoedelijk gedaan om de zithouding aangenamer te maken :wink:
Wat raden jullie aan om lak, alluminium en chroom proper te krijgen?
voor aluminium kan je wondersteen gebruiken (polieren kan ook)
voor chroom een goed chroompoets product
voor de lak eens bij een goede carrosier gaan om alles met de machine te laten symoniseren
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

JohanDenys schreef: Wat ik vrij snel wil doen is: borages voorvork vervangen, alle olies, filters en vloeistoffen vervangen en de bijhorende dichtingen kopen. Waar kan ik daar het vlotst en tegen een normale prijs aangeraken?

Raketman, wat kosten die stalen remleidingen en waar haal ik die? De techniek van remmen ontluchten heb ik onder de knie, is het te doen om zelf die leidingen te vervangen? Welke remklauwen zijn er beter dan de ATE's die erop zitten?
Hoe controleer ik de staat van de veren in de vorkpoten? De machine duikt nogal diep bij het remmen. De rechter achtervering is niet meer regelbaar. Wat is het beste alternatief op de markt om te komen tot een optimaal verend en dempend gedrag van deze machine? (Koni's?)
Ik heb samen met mijn zoon je site met veel plezier bekeken!

Ik heb ook axiale speling op het achterwiel vastgesteld, je hoort zelfs die speling bij stationair draaien van de motor en als je het achterwiel in de axiale richting beweegt.

Bij stationair draaien blijft het achterwiel lichtjes meedraaien. Heeft dit te maken met te weinig kabelspeling aan de hendel van de koppeling?
http://www.gummikuh.be

Veel eerlijker dan dit komen ze niet vrees ik.

Het duiken kan je tegengaan door een setje progressieve veren te monteren (33€) en iets dikkere vorkolie (15W). Kan je allemaal in één moeite doen als de bourrages vervangen worden.

De RVS remleidingen vind ik op mijn lijst terug aan 58,82€.

Klauwen vervangen gaat niet zonder de hele vork, want die aanhechtingspunten van die ATE's zijn zodanig specifiek dat daar niks anders van alternatief voor bestaat.
Interessant kan eventueel ook een revisiekitje voor de rempomp zijn (34€).
De axiale speling zijn de lagers van het cardanhuis die hun beste tijd gehad hebben.

Koni's ga je nieuw niet meer vinden, die zijn nu vervangen door Ikon. Is eigenlijk hetzelfde.

Om zo'n 2-klepper een uitmuntende wegligging te geven moet je kortweg de hele vork vervangen en beide achterdempers door Hyperpro of WP.
Dan heb je natuurlijk geen originele S meer, en komen uitdrukkingen met parels en zwijnen, sop en kool waard zijn enzo ook in het spel...

Misschien beter om alles een beetje in verhouding te houden wat betreft die vering. Je hebt nu eenmaal gekozen voor een oude 2-klepper, dan moet je er geen moderne prestaties van verwachten. Een goedwerkende originele vering brengt zo'n 90S al een heel eind.

Voor het bepalen van slijtage spelen de afgelegde kilometers een vrij grote rol. Heeft hij er al 80k of meer opzitten dan kan je besluiten dat die vering haar beste tijd gehad heeft, punt. Voor de rest is vooral de demping van belang. Als je'm achteraan induwt en terug loslaat, en hij springt direct terug zonder enige vertraging dan zijn de dempers hun olie waarschijnlijk kwijt. Zoiets kan traag en door de jaren heen vrij onopgemerkt gebeuren bij die types. Of als je een piepend geluid hoort bij het in-en uitveren is't ook prijs. Anders eens voelen/kijken of de demperstang niet vochtig staat. Aan die dempers valt niets te reviseren aangezien het dichtgelaste units zijn, maar er zijn wel genoeg deftig werkende okkazies te vinden. En anders eens uitkijken naar die Ikons.

Het meedraaien van het achterwiel is niet erg, tenminste toch niet als het gebeurt met de koppeling volledig los. Als je ze intrekt zou het moeten gedaan zijn. Als het wiel dan niet stilvalt zit er idd te weinig speling op de koppelingskabel.
Nil volentibus arduum
PabloElFlamenco
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:28
Locatie: Zaventem

Bericht door PabloElFlamenco »

IRON GONZO schreef:Dikke proficiat
mooi machientje en opvallend kleurtje
Hey Iron Gonzo, dat is DE kleur van de R-90S, man, was dat de droommachine in "mijnen" tijd. Het is overigens nog steeds een bloedmooie motor, met een zekere "jachtvliegtuig" look.

En even ter vergelijking: een motor uit den tijd dat alles wat aluminium leek, het inderdaad wás (en geen plastiek, zoals nu op mijn R850R)

Jezaker, waarschijnlijk veel werk aan, maar als dat af is: pico-bello motor, een echte klassieker! Proficiat!
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
Policarp
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2019, 17:32
Woonplaats: Leuven

Re: aankoop R90S

Bericht door Policarp »

Beste Jo,
Een reis naar Joegoslavië met de
Bmw R 90 S van een vriend is een natte droom gebleven voor mij. Heb jij intussen een machiene aangeschaft?
Mvg

Dirk

dirk.marginet@telenet.be
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: aankoop R90S

Bericht door Bigfoot »

Jammer ik kan de foto's niet zien

een leuke link https://www.r90s.info/about.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: aankoop R90S

Bericht door Relax »

Euuuuh mannen, dit is een topic van 2006.
I respect your opinion. But I don't give shit.
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: aankoop R90S

Bericht door sprint »

Relax schreef:Euuuuh mannen, dit is een topic van 2006.
Waar is den tijd Dirk 8-)
Marnix.

Afbeelding
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: aankoop R90S

Bericht door Bigfoot »

Wakkere Relax,

en Dirk een zoeker in het forum verleden. Registreren en 12 minute later een 13 jaar oud bericht opdiepen. Dat is de zoek functie goed gebruiken ;-)
Plaats reactie