Milieusticker Frankrijk

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Milieusticker Frankrijk

Bericht door WILBIKE »

Sinds 1 juli 2017 zijn in bepaalde Franse steden milieustickers ook verplicht op motoren...
De plaats om de milieusticker op een voertuig te plaatsen is rechts onderaan de voorruit. Waar kleeft men deze sticker op de motor wanneer er geen windscherm aanwezig is? Is hier officieel een plaats voor aangeduid (oa. voorvork) of gebruikt men het gezonde verstand??
Ik vind hierover nergens uitleg.... bedankt alvast voor bijkomende info! :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
luckyluc
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2019, 12:45
Woonplaats: Boortmeerbeek

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door luckyluc »

Je dient het op de rechtervoorvork te plaatsen.
Zie bijgevoegd filmpje via volgende website.

https://www.certificat-air.gouv.fr/fr/aide-certificat" onclick="window.open(this.href);return false;
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door Kater »

Dat is voor de moto ook al een kleurboekske aan het worden, stedenvignetten Frankrijk, snelwegvignetten Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, ...
:bsstupid:
'k Zal op den duur een extra paneel op mijn stalen ros moeten bevestigen met al die plakkers er op :pig:
Misschien een idee voor een nieuwe ram-mount :mrgreen:
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door WILBIKE »

@luckyluc
Bedankt voor de info, heb de link naar het filmpje blijkbaar gemist... :-?
Ikzelf heb een klein windscherm (GS) maar mijn buurman heeft een naked (geen upside-down) en vermits we binnen 3 weken vertrekken naar het zuiden willen we in de stad Lyon geen problemen hebben...
We rijden via gewone weg en nemen niet het risico van een gesloten Col de la Croix Haute zo vroeg op het jaar. Normaal rijden we via Vercors (overnachten) en dan afdalen naar DIE en verder Sisteron maar ik ondervond reeds dat zo vroeg op het jaar dit wel eens zou kunnen tegenvallen wat het weer betreft... :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Hoe zit dat juist in Frankrijk?
Is er een sticker voor alle steden?
En welke steden doen mee?
De grote ringwegen vallen er niet onder,
alleen het centrum?
Salu.
Chris.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door WILBIKE »

Hey Chris,

In gans Frankrijk gelden dezelfde milieustickers (sinds 1/5/2017 ook voor toeristen) en deze zijn niet alleen voor in de steden maar ook voor tijdelijke zones bij grote luchtvervuiling. Deze zones zijn nogal groot (departementen) en je mag alle dagen (paar en onpaar) met de motor rijden, dus niet zoals met de auto met even/oneven nummerplaten, een regeling die de Franse overheid gewoon per dag kan instellen. Je dient (ook op de motor) voor die dagen of steden wel een sticker te kleven zo niet is een boete steeds mogelijk!
Dit is de informatie waarover ik beschik maar blijkbaar zou de stad Lyon ondertussen ook ingekleurd zijn als permanent, hierover ben ik echter niet zeker...
In onderstaande link vind je alle informatie, let wel, het overzicht van de milieuzones kan steeds aangepast worden!

https://www.milieustickervoorfrankrijk.nl/overzicht/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikzelf verblijf meermaals in de zone 13 en heb baat bij een sticker, voor de prijs (- 5€) hoef je het niet te laten...
Best wel deze sticker rechtstreeks op de originele wegsite bestellen ( https://www.certificat-air.gouv.fr/" onclick="window.open(this.href);return false; ) anders heb je de kans voor hetzelfde papiertje 30 tot 50€ te betalen via malafide websites.

Vriendelijke groet,
Wilfried :thumbleft:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door Chris Wils »

Hallo
En welke sticker is voor de moto?
Ik heb een BMW R 1200 RT van 2012,en een Harley
Electra-Glide Police van 2016.
Dat is dan 2 stickers aanvragen,maar dewelke is voor de motor?
En dan te weten dat alle buitenlanders hier vrolijk door België rijden
zonder 1€ tol (buiten de vrachtwagens dan)
Een Europa,goed bezig.
Salu.
Chris.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door WILBIKE »

Volgens mij zijn de stickers dezelfde als voor de auto, zij verschillen in kleur naargelang de EURO-norm van de motor/auto en de daarbij horende geldigheid om een zone in te rijden. Dit alles staat duidelijk beschreven in de link van mijn vorig bericht, de eerste is de originele en uiteraard Franstalig;

https://www.certificat-air.gouv.fr/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://magazine.vab.be/mobiliteit/alle ... frankrijk/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.milieustickervoorfrankrijk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Lid BMW MC Vlaanderen...
jeanlenomade
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 aug 2014, 19:12
Woonplaats: 9820

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door jeanlenomade »

Waterbestendig is deze sticker niet. Ik heb er nu al 2 geplaatst aan de achterkant van het windscherm (omdat daar geen direct contact met regen en wind is) maar om de 2 jaar aan vervanging toe... (sticker wordt nat en pelt af). Suggesties voor een meer waterproofoplossing zijn steeds welkom.

Ps: je kan de App "green-zones.eu' downloaden voor de smartphone waarin je de motogegevens kan plaatsen en de stickers waarover je beschikt. Zo kan je onmiddellijk nagaan of je voor een bepaalde streek op de betrokken dag mag rijden (normaal nooit problemen met klasse '2' - tot nu toe).
Petrolhead without redemption
GSA 1200 LC Rallye - Honda XLS250 '78
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door allezvooruit »

Overplakken met een doorschijnende folie msch ?

Grtz
Kils
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011, 14:25
Woonplaats: Gochar, Sorbas,
Locatie: Almeria, Spanje.
Contacteer:

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door Kils »

Volgens mij moet de sticker niet achter het plastic van het scherm. Je krijgt dan de sticker zoals in de auto aan de binnenkant van je raam. Voor de motor moet je de sticker uit het plastic halen en omdraaien waardoor deze aan de buitenkant geplakt kan worden en dan is hij waterdicht. Staat ook in de beschrijving die je erbij krijgt waar en hoe je hem op de motor moet plakken. Bijvoorbeeld op de voorvork rechts.
Afbeelding
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door WILBIKE »

Mijn sticker hangt achter de Wunderlich ruit op de 850 GS en heeft al menige koude en natte kilometers gemaakt in Frankrijk. Geeft nog steeds geen probleem, de sticker werd gekleefd zoals voorgeschreven op de bijgevoegde gebruiksaanwijzing en zelfs na heel nat wassen van de ruit (voor-/achterzijde) heb ik nog steeds geen probleem of veroudering door weersomstandigheden... Motor heeft zelfs 3 weken buiten geslapen in de bergen met enkele hoosbuien waar het slijk tot op de benzinetank hing, sticker blijft er goed uit zien! :roll:
Lid BMW MC Vlaanderen...
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door OlivierToebosch »

ik heb online zo'n doorschijnend buisje gekocht met montagebeugels. staat gemonteerd tegen de voorvork...Fransmannen zijn gewoon om stickers allerhande op hun moto kwijt te moeten spelen.
Niet iedereen heeft een windscherm!
Hier een zoekvoorbeeld
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door adventurer »

Heb vorig jaar ook zo'n stickers gekocht. Rommel is het, blijft niet plakken op m'n voorvork en heb 'm dan maar bij m'n papieren gestoken.
stepkim9700
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 feb 2020, 12:04
Woonplaats: oudenaarde
Locatie: Oudenaarde

Re: Milieusticker Frankrijk

Bericht door stepkim9700 »

pas er mee op als je hem plakt op uw wagen.
als hij in het gezichtveld ,gebied tot waar uw ruitenwisser komt hangt moet hij er af voor de autokeuring.

Bij mijn volvo v50 had ik geen plaats over onderaan de ruit ,ik had hem daar hangen en moest er af van de keuring in Nazareth.

goede europese overeenkomsten als de één zegt moet daar hangen en de ander zegt hangt in gezichtsveld en moet eraf.
BMW R850R 1999
Plaats reactie