stationair toerental

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
straliske

stationair toerental

Bericht door straliske »

ik zit met een probleem,het betreft een r 1150 rt 2004 met 51000km,drie maand geleden aangeschaft.het toerental schommelt op en neer en schokt rond 3000t toeren overdreven en bij vol gas inhouden met stukken.kleppen al een paar keer geregeld, gaskelppen en gaskabels gesyncroniseerd,nieuwe bougies ,nieuwe naft filter en pomp,luchtfiler, maar ik kan mijn stationair toerental niet op 1050 toeren houden,starten en draait even goed maar loopt altijd weeromhoog tot 1250 a1450 toeren,nu heb ik mijn tps op 345 mv gezet(wat te laag is)en krijg ik de ralenti iets lager maar warm loopt hij nog 1250 tot 1400 toeren op en neer,het schokken komt ook altijd terug,ook al draai ik mijn regel schroef dicht blijft hij nog te hoog draaien,soms geeft hij op s-911 een fout op lambasensor,heb de motronic al een paar keer geresset en dan begint hij op 950 toeren en zo weer omhoog!dat schokken boven 3000 toeren is veel beter als ik niet te snel doortrek maar onder 3000 blijft slecht(verbruik was ook hoog,tussen8a9l,met deze afstelling nog niet uitgeteld)de bobinnes zijn ook goed,geen luchtlekken,het lijkt dat hij altijd zichzelf ontregeld,ik denk dat mijn tps sensor niet goed meer werkt en moet vervangen,wat denken jullie?
Dirk Pauwels

Re: stationair toerental

Bericht door Dirk Pauwels »

Waaruit besluit je dat de stiftbobijnen goed zijn? Als je een nieuwe wil proberen heb hier nog wel een test stiftbobijn.
Ligt de kabel vd lambda toevallig tegen de bougiekabel aan de rechtse cilinder?
Tps kan idd ook. Heb je al eens met draaiende motor mv gemeten?
Hoe heb je de gaskleppen gelijk gezet, met de bypassen of met de gasklep aanslagschroeven?
De lambda begint pas rond 50gr mee te spelen, daarna moet ie altijd van 100 naar 900 gaan, zaagpatroon op de grafiek vd gs911.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
straliske

Bericht door straliske »

hoi dirk,ik heb juist gebeld naar mijn zoon ,die heeft van de primaire bobinnes de weerstand uitgemeten en die waren hetzelfde,de gaskleppen heb ik met de aanslag schroeven gelijk gezet,vrijdag is hij terug en dan laat ik hem nog is alles meten,morgen zal ik de mv is meten op tps met draaiende motor en is kijken dat de lamba kabel ertegen looptik laat nog wel iets weten.grtj
Danny

Bericht door Danny »

Die bobijnen meten brengt niks...
straliske

Bericht door straliske »

Ik was nog vergeten te zeggen als het syncro apparaat er aan hangt en mooi gelijk staat dat aan de rechtse cilinder onregelmatige pieken tot boven, rond 2500a 3000 tpm, nogal krachtig, is volgens mij de reden dat ik geen constante snelheid kan rijden en variabel toerental.
Dirk Pauwels

Aanslag schroeven blijf je best af. Ze zijn niet voor niets geborgd. Als er heel veel afwijking tussen beide klephuizen zit met de bypass dicht dan kan je besluiten om de rechtse aanslag gelijk te zetten aan de linkse.
Verder regel je stationair steeds met de bypassen. In theorie.
In praktijk kan je soms niet anders dan wat met de aanslagschroeven spelen omdat de klephuizen niet meer reageren op de bypassen (slijtage, vervuiling etc...), Echter als die aanslagen te ver of net te weinig openstaan heb je geen goede basis flow. Er circuleren allerhande manieren om die in te stellen.

Ik zou eens proberen met 1 stiftbobijn per keer te vervangen door een goeie. Daarvoor best een nieuwe kopen, want de 2dehandse zijn niet betrouwbaar. Je kan een Beru ZS385 goedkoop online vinden of in de betere autoshop voor ongeveer 60€. Bij BMW +/- 120€
Als dat het probleem oplost ga je waarschijnlijk wel terug je synch moeten checken want je hebt nu al vanalles geprobeerd om het probleem op te lossen en daarbij kan het dus nodig zijn om terug naar de basisafstelling te gaan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
straliske

Bericht door straliske »

dag dirk,ik heb andere stiften besteld,ik heb juist tps nog is gemeten met kontakt op en op bedrijfstemp.334mv en met gas open op 4.695v,op ralenti in dit geval 1250 tpm 323.5mv en op 3000tpm 1.36v.zijn dit normale waarden buiten de lage tps op 334mv?als het met die stiften opgelost is moet ik de tps dan terug omhoog zetten?
Dirk Pauwels

Soms hebben ze met draaiende motor een afwijking op de tps.
Best rond 375mv zetten
alfa

Bericht door alfa »

Bougies eruit en aangekopelde injectors in een plastieken fles steken en starten maar tot ze beetje gevult zijn. Beide volumes met elkaar vergelijken of er geen verschil op zit.
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

de gaskleppen heb ik met de aanslag schroeven gelijk gezet
Ik vrees dat je zal moeten beginnen met een nul nul afstelling als je aan die schroeven bent gaan draaien!

suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
alfa

Bericht door alfa »

Als één slechte injector meer of minder benzine inspuit dan de ander, mag je regelen zoveel je wilt en zal die nooit mooi draaien.
TPS geeft basis sluitertijd voor injectors, alle andere parameters geven opdracht aan motorunit om juiste hoeveelheid benzine in te spuiten onder juiste benzinedruk/toerental/Lucht op basis gegevens van TPS waarde.
Als TPS waarde iets te hoog is zal motor altijd iets meer verbruiken dan op juist basiswaarde.
BMW R1100R zonder KFR
straliske

Bericht door straliske »

hoi dirk,ik heb juist de 2 nieuwe onstekings stiften vervangen,al het schokken is weg in gelijk welk en konstant toerental en bij volgas geven ook geen problemen meer,de syncro is ook goed en tps staat op 351 mv,het toerental is nog rond de 1500 tpm en krijg ik niet lager met de bypas schroeven,als ik zaterdag tijd heb ga ik mijn gasklep iet verder dichtdraaien en syncro zetten met de rechter en de tps op 375 zetten,dan moet het toerental naar beneden,de gaskleppen zijn volledig gereinigt en de injecktors geven evenveel,heb ik ook gereinigd,ik laat nog wel iet weten,in alle geval da rijd nog al wa beter zonder schokken,echt een plezier,allemaal hartelijk dank voor de reakties,grtj gerry :grin: :grin: :grin: :grin:
Dirk Pauwels

:thumbright: Goe gedaan.
Als het nog de originele stiftbobijnen waren is dat meestal de oorzaak. Bij een twin spark met zo'n problemen begon ik meestal met naar de bougies te kijken en dan de kant van de donkerste bougie andere stift erin en 9 op 10 was het probleem daarmee opgelost.
Dirk Pauwels

Als je de aanslag doet, bypassen dicht zetten, en de ralantie aan de lage kant +/- 900 tpm afstellen met de aanslagschroeven + synchroon stellen. Dan kun je met de bypassen verder je ralentie afregelen op +/- 1100tpm en die ook synchroon zetten. Dan de TPS op +/- 375mv
straliske

Bericht door straliske »

Merci dirk, als dat alles gedaan is moet ik dan de motronic resetten? of hoeft dat niet. Grtj
Dirk Pauwels

Als de TPS verdraaid is moet je altijd de motronic resetten en de gasstanden opnieuw aanleren.
straliske

Bericht door straliske »

Hoi, ik heb de ralenti geregeld en alles syncro gezet (nu kan ik mijn handgas niet bedienen, als ik boven afregel blijft het toerental hetzelfde, als ik onderaan wat bijregel is mijn syncro niet meer goed) wat doe ik fout?
Dirk Pauwels

Ik neem aan dat je de "choke" bedoeld, die is idd een soort handgas. Die regel je door met koude motor te starten, vervolgens speling bovenaan wegnemen tot je met hendel vol open rond 2000tpm zit en halfweg op 1500tpm.

Controleer de speling op de gaskabels in de tonnetjes op de gasklephuizen, moet 1 tot2mm zijn (weinig, maar wel nodig) Als je speling te groot is doet de choke niets, die heeft maar een heel kleine "slag"
Speling te klein (geen speling) dan heeft dit een invloed op je ralenti en slijten je gasklepasjes sneller, je hoort dan ook een tikkend geluid.
Bij synchen stoppen als je 6 blokjes op de temp display hebt, bij hogere temp zijn ze niet of slecht af te regelen. Paar ventilators voor de cilinders met icepak aan de achterkant tegen de fan kunnen je wat meer tijd geven voor de motor te warm staat.
straliske

Bericht door straliske »

Bedankt dirk voor de snelle reactie, als ik op tijd thuis ben straks probeer ik het vandaag nog. Ik laat het resultaat nog weten. Grtj
straliske

Bericht door straliske »

Hoi dirk, de handgas (choke) koud afgesteld en warm gereden en alles nog is syncro gezet. Rijd fantastisch, het enige dat ik nog in het oog ga houden is de waarde van tps, ik ben die al 2 weken aan het meten en die is niet costant, maar ga nu rijden en zien wat er gebeurd, verbruik zal ook wel minder worden bedankt voor alles, grtj
straliske

Bericht door straliske »

hoi,ik heb nu ong.1000 km gereden in alle omstandigheden,regen zon rustig en doortrekken binnendoor en een beetje snelweg en niks meer van inhouden, ook niet op 3000tpm,rijd super,het verbruik is 5.1l,bedankt allemaal voor de reackties.grtj :grin:
alfa

Bericht door alfa »

straliske schreef:...... het enige dat ik nog in het oog ga houden is de waarde van tps, ik ben die al 2 weken aan het meten en die is niet costant......
Is normaal omdat metaal( gasklephuizen) werkt onder temperatuur verschillen en zo de potentiemeter van TPS lichtjes in waarde beïnvloed.
Niet van wakker liggen.
BMW R1100R zonder KFR
Danny

Bericht door Danny »

Heb je wel voldoende speling op de gaskabel en zit er geen vuil in geul waar de gaskabels lopen.
Plaats reactie