(het gaat om een test van de ktm 990 super duke).
de teneur van het artikel is meteen gezet:
tja, wie een naked bike wil en geen super duke koopt is eigenlijk een pineut (en als het kan zouden andere fabrikanten beter stoppen met naked bikes produceren...)paniek, loeiende sirenes en oplichtende zwaailampen, dat zijn de taferelen die zich op dit eigenste ogenblik afspelen bij fabrikanten van naked bikes over de hele wereld. Met de lancering van de super duke heeft ktm van italië tot japan boekhouders en ingenieurs uit hun slaap gehouden...
maar het wordt nog leuker:
straffe uitspraak, vooral als ik verder enkele passages uit de test licht, met name:...toen ik in de test van het 990-prototype nog concludeerde dat de super duke een 9 op 10 verdiende, moet ik na mijn passage op Fuerteventura erkennen dat het eerder 9,5 op 10 moet zijn...
...maar als je de super duke actief over kronkelwegen ment - en daar is hij dus voor gemaakt - dan zit je na 100 km met tintelende tenen
nu kunnen sommigen mij best wel overkritisch omschrijven, maar persoonlijk vind ik dat er geen enkele moto rondrijdt die een 9 - laat staan een 9,5 op 10 verdient. en dan nog zeker geen super duke (hoe jammer ik het ook mag vinden) waarop je na 100 km tintelende voeten hebt en waarmee je na 140 km (hopelijk) aan een benzinepomp staat en daar tot de conclusie komt dat je zo geprezen super duke 10 liter op 100 km verbruikt. en dan werd er nog geen woord gerept over de duurzaamheid (kan nu ook niet in deze test) en de afwerking (op basis van de beursbezoeken die ik reeds gedaan heb en de meningen van de eigenaars van een 950 adventure - http://forum.lc8.nl/ - kan ktm allerminst een pluspunt op dit vlak aangewreven worden. integendeel, op het lc8 forum spreekt men letterlijk over 'veel foutjes').de tankinhoud van 15 liter [...] laat je in het beste geval 200 kilometer ver lopen, maar sommige collega's moesten al na 140 km vaststellen dat je louter op benzinedampen niet meer kan rijden...
maar niet getreurd, want de super duke ontpopt zich volgens de auteur ook tot een kleine toermotor:
voor alle duidelijkheid, volgend schermpje laat je dus toe om snelheden tot 160 km/h aan te houden:...het zwart/oranje windschermpje houdt de wind goed weg van borst en schouders tot zo'n 160 km/h, en dat maakt dat je de super duke dus ook probleemloos mee op reis kan nemen...
nu heb ik de afgelopen twee jaar 43k met een motor gereden met een groter schermpje erop volgens mij:
en nu vind ik mijn voorgaande brommer net niet de motor om op reis mee te gaan. de laatste keer dat ik 900 km afgehaspeld heb op de autosnelweg aan 140-150 km/h was 's anderendaags mijn nek en schouders één betonblok... ik heb de 1150r trouwens nooit een motor gevonden om op de autosnelweg mee te gaan rondhossen, laat staan dat ik het zou doen met een super duke met helemaal geen windscherm op! dus wat mij betreft is de auteur hier ferm aan het zwanzen...
nu weet ik ook wel dat objectiviteit niet bestaat (maar intersubjectiviteit wel) maar in het betreffende artikel wordt volgens mij toch wel een ferm loopje genomen met een aantal regels.
op basis van het betreffende artikel durf ik nu reeds stellen dat men voor de r1200rt en r1200st een 12 op 10 gaat moeten geven!
---
los hiervan mogen ze wat mij betreft de 990 super duke meteen tot IBOTY 2006 bombarderen (voor wat het waard is natuurlijk). maar nu spreekt mijn hart wel, niet mijn verstand.