objectiviteit?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
brit

objectiviteit?

Bericht door brit »

ik twijfel er niet aan dat heel wat forumgangers trouwe lezers zijn van de schrijvende motorpers. tot eind vorig jaar was ik ook een trouwe lezer die ongeduldig op zijn 'boekske(s)' zat te wachten aan zijn 'boîte'... dit jaar is mijn enthousiasme voor de geschreven motorpers definitief onder het vriespunt gedaald. de oorzaak hiervan ligt ondermeer vervat in volgend voorbeeld (dat jammergenoeg wel bij iedere editie voorkomt).

(het gaat om een test van de ktm 990 super duke).

de teneur van het artikel is meteen gezet:
paniek, loeiende sirenes en oplichtende zwaailampen, dat zijn de taferelen die zich op dit eigenste ogenblik afspelen bij fabrikanten van naked bikes over de hele wereld. Met de lancering van de super duke heeft ktm van italië tot japan boekhouders en ingenieurs uit hun slaap gehouden...
tja, wie een naked bike wil en geen super duke koopt is eigenlijk een pineut (en als het kan zouden andere fabrikanten beter stoppen met naked bikes produceren...)

maar het wordt nog leuker:
...toen ik in de test van het 990-prototype nog concludeerde dat de super duke een 9 op 10 verdiende, moet ik na mijn passage op Fuerteventura erkennen dat het eerder 9,5 op 10 moet zijn...
straffe uitspraak, vooral als ik verder enkele passages uit de test licht, met name:
...maar als je de super duke actief over kronkelwegen ment - en daar is hij dus voor gemaakt - dan zit je na 100 km met tintelende tenen
de tankinhoud van 15 liter [...] laat je in het beste geval 200 kilometer ver lopen, maar sommige collega's moesten al na 140 km vaststellen dat je louter op benzinedampen niet meer kan rijden...
nu kunnen sommigen mij best wel overkritisch omschrijven, maar persoonlijk vind ik dat er geen enkele moto rondrijdt die een 9 - laat staan een 9,5 op 10 verdient. en dan nog zeker geen super duke (hoe jammer ik het ook mag vinden) waarop je na 100 km tintelende voeten hebt en waarmee je na 140 km (hopelijk) aan een benzinepomp staat en daar tot de conclusie komt dat je zo geprezen super duke 10 liter op 100 km verbruikt. en dan werd er nog geen woord gerept over de duurzaamheid (kan nu ook niet in deze test) en de afwerking (op basis van de beursbezoeken die ik reeds gedaan heb en de meningen van de eigenaars van een 950 adventure - http://forum.lc8.nl/ - kan ktm allerminst een pluspunt op dit vlak aangewreven worden. integendeel, op het lc8 forum spreekt men letterlijk over 'veel foutjes').

maar niet getreurd, want de super duke ontpopt zich volgens de auteur ook tot een kleine toermotor:
...het zwart/oranje windschermpje houdt de wind goed weg van borst en schouders tot zo'n 160 km/h, en dat maakt dat je de super duke dus ook probleemloos mee op reis kan nemen...
voor alle duidelijkheid, volgend schermpje laat je dus toe om snelheden tot 160 km/h aan te houden:

Afbeelding

nu heb ik de afgelopen twee jaar 43k met een motor gereden met een groter schermpje erop volgens mij:

Afbeelding

en nu vind ik mijn voorgaande brommer net niet de motor om op reis mee te gaan. de laatste keer dat ik 900 km afgehaspeld heb op de autosnelweg aan 140-150 km/h was 's anderendaags mijn nek en schouders één betonblok... ik heb de 1150r trouwens nooit een motor gevonden om op de autosnelweg mee te gaan rondhossen, laat staan dat ik het zou doen met een super duke met helemaal geen windscherm op! dus wat mij betreft is de auteur hier ferm aan het zwanzen...

nu weet ik ook wel dat objectiviteit niet bestaat (maar intersubjectiviteit wel) maar in het betreffende artikel wordt volgens mij toch wel een ferm loopje genomen met een aantal regels.

op basis van het betreffende artikel durf ik nu reeds stellen dat men voor de r1200rt en r1200st een 12 op 10 gaat moeten geven!

---
los hiervan mogen ze wat mij betreft de 990 super duke meteen tot IBOTY 2006 bombarderen (voor wat het waard is natuurlijk). maar nu spreekt mijn hart wel, niet mijn verstand.
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Hallo,

Ach gewoon met heel veel korreltjes zout nemen.
Het is vergelijkbaar met alles wat ze schreven toen de 1200GS werd gelanceerd. Die werd toen ook de hemel in geprezen. Maar wat wil je toen waren er allemaal journalisten en dealers lekker uitgenodigd om in Zuid-Afrika rond te crossen.
Nooit op het gekwijl ingaan en gewoon een poosje aanzien wat de berijders gaan schrijven op hun forum, dat is de beste informatie. Dan hoor je ook eens wat over kinderziekten of over gewoon tegenvallende zithouding etc.

groet ajmo
muskovin
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2004, 09:39
Locatie: Mariakerke bij Gent

Bericht door muskovin »

wat ze over de R1200GS schreven is natuurlijk wel juist...
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Alle motorfiets testen moet je zien als reclame.
Chauffeurs verschillen dus voor eender welke fiets moet je eerst zelf eens rijden om uw eigen oordeel te vellen.
Daarvan is de rubriek test door bereiders van deze motorfiets in M&T een zeer goed voorbeeld.
Als je dan een test gedaan door motorjournaliesten er naast legt zie je nogal wat verschillen.
Wat mij ook opvalt is dat bij verschillende magazines de zelfde test wordt geschreven.
Neem je nu een duits of frans gegeerd tijdschrift en je legt het naast een belgies zie je buiten de taal geen veschil.
ook staan de zelfde motorfietsen tegelijk in de verschillende magazines.
Een goed VB=M&T en motorrijder.
Ik lees ze toch nog nog altijd, alleen de testen is gewoon snel doornemen en de technische gegevens bekijken.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Rutger,

Inderdaad heb ik ook al ondervonden dat testen in diverse magazines soms meer kleur krijgen dan dat sommige magazines willen bedoelen "onafhankelijk magazine..."

Idem in de autowereld, je ziet zoals Bart (R1100RS) zegt ook toevallig op één maand dezelfde vergelijkingstesten of detailtesten verschijnen... uiteraard omdat iedere journalist (testrijder) destijds is uitgenodigd terzelfdertijd door hetzelfde merk voor proefritten met een nieuw model.

Nu de Super Duke zijn "windscherm" lijkt me eerder wat weg te hebben van idem R1150R Rockster. Iedereen weet dat die motorfiets (die ik trouwens leuk en mooi vind) zijn beperkingen heeft, en dus bij 140km/h moet je het bekeken houden, of je moet oncomfortabel op je tank plat gaan liggen met alle gevolgen vandien. Mijn R1150R heeft een "speedster" windscherm, en deze is idem ditto, bij maximaal 150km/h heb je ofwel Swarzenegger nekspieren nodig, of je gaat plat op je buik, achter je schermpje. Collega Popeye heeft daarentegen een R1100R 75th anniversary met een Wunderlich touring scherm. Een veel klassieker uitziende motorfiets, maar het is wel beter voor de windbescherming.

Ik denk wel dat Roadster rijders kunnen beamen dat je met een Roadster eerder van A naar B rijdt over een nationale weg en geniet van de omgeving dan dat je op de autostrade gaat gaan. En dat kunnen RT rijders zeker bevestigen, lekker cruisen op de autostrade, uit de regen en wind... :D

De objectiviteit kan volgens mij enkel gelden door "duurzaamheidstesten" waarbij ze een fiets te beschikking hebben voor een langere periode, los van de door de constructeur opgelegde parcours, circuits, ritten... :roll:

Voor mij persoonlijk ben ik dan ook enkel geabonneerd op M&T, eerder voor de reisverslagen en de tips, en mijn BMW Motor Club Vlaanderen Clubblad. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

Rutger,
Het is gewoon zo dat die Alan Catchart :cry: ooit 1 artikel geschreven heeft, en sindsdien dit gewoon verder gebruikt, hij vult gewoon andere merken en types in. :wink: elke maand opnieuw, jammer genoeg zelfs 2 keer per M&T nummer tegenwoordig.

ze zijn allemaal geweldig superdesuper, veel beter dan de vorige, blablabla :roll: :roll:

Ik lees de artikels tegenwoordig van achter naar voor, als ik zijn naam zie, of zijn GB vlag op de helm, weet ik al van tevoren wat er in het artikel staat: Betere motor, betere remmen, beter frame, betere windbescherming, lichter, sterker, sneller.
Armoede troef. objectiviteit nog ver onder de gemiddelde BMW test in M&T (en dat is al diep :shock: :twisted: :twisted: )

Maar wat wil je, die mens krijgt alle privileges, hij moet dus wel in superlatieven schrijven.

:evil: :evil: :evil:
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

JüRgen schreef:De objectiviteit kan volgens mij enkel gelden door "duurzaamheidstesten" waarbij ze een fiets te beschikking hebben voor een langere periode, los van de door de constructeur opgelegde parcours, circuits, ritten... :roll:
die deugen ook niet. ECHTER: de rijdersverslagen, dààr leer je de zwakke punten kennen.
hebben ze stillekes afgevoerd, reden onbekend.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
WilBikeRT
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:38
Locatie: Wommelgem

Objectief ??

Bericht door WilBikeRT »

Hallo Rutger,

Ik ben erg blij met je onderwerp en hoop dat er hier wat belangstelling over is. Eindelijk iemand die, volgens mij, de strategie durft in de media te brengen waaraan vele motortijdschriften zich aan bezondigen. Ook ik vind die Alan Catchart iemand die met elke testbike meespreekt. Uiteraard, indien zij (testrijders) wat veel negatief beoordelen zal het in de toekomst moeilijk zijn om nog over motoren te kunnen beschikken om een testverslag te mogen geven. Maar voor mij tellen ook alleen maar de ondertussen bij M & T afgevoerde rijdersverslagen (waarom?). Als ondertussen reeds gevorderde motorrijder (meer dan 30 jaar dagdagelijkse rijervaring) en lezer vanaf het eerste exemplaar M&T voel aan dat de testverslagen reeds op voorhand kunnen 'geraden' worden. Blijkbaar durven veel motorbladen niet meer in te gaan tegen de grote merken, mogelijk omdat dan hun toekomst niet gewaarborgd kwalitatief kan blijven door gebrek aan testmiddelen. Voorheen hadden wij als Vlaming alleen 'Motor 73' met direkt gerichte commentaar, hopelijk verandert M&T op tijd zijn strategie en valt terug op eerder opgevoerde sportrijders die wel een levensechte gevoelsbeschrijving geven van de door hun geteste motoren in 'ons' motorblad.
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Bericht door Hobgoblin »

Ook mijn persoonlijke indruk is dat vooral het laatste jaar de objectiviteit in bladen (zoals M&T) te wensen over laat. En bij de ene redacteur is het al erger gesteld dan bij de andere (zie naam aan het einde van het verslag). Ik heb zelf ooit voor de schrijvende pers gewerkt en weet dus maar al te goed hoe het schrijven van een reportage en alles wat daarrond hangt, alhoewel dat laatste soms helemaal niets met het onderwerp zelf te maken heeft maar enkel dient om zeker te zijn van een gunstige afloop, verloopt. Maar elk blad, in welke branche dan ook, zal hier tegen zondigen. Soms niet zozeer door de wil van de schrijver zelf, maar onder druk van hogere echelons. Het gevaar bestaat er dan wel in om een deel van de (trouwe) lezers te verliezen. Ontevreden lezers kunnen volgens mij best rechtstreeks reageren via de lezersbrieven of via het forum. Hoe meer reacties, hoe beter. En dan kan een, hoogstwaarschijnlijk ontkennend, antwoord niet uitblijven. Maar belangrijker dan het antwoord is de les die de redactie van het blad hieruit leert. En hopelijk vertaalt zich dat in meer objectieve reportages in de toekomst.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
brit

Bericht door brit »

Ontevreden lezers kunnen volgens mij best rechtstreeks reageren via de lezersbrieven of via het forum. Hoe meer reacties, hoe beter.
is inderdaad mogelijk. maar ik voel me alvast niet geroepen om op het betreffende forum in verplicht dialect (want dat is blijkbaar de voertaal op hun forum) tussen tal van onzinnige topics hun objectiviteit te gaan aankaarten. en een postzegel vergooien ga ik zeker niet doen...

ik ga het simpel houden: mijn abo gewoon niet verlengen. bovendien: ze zullen er zeker niet wakker van liggen dat er één abonnee zijn abo niet verlengd... moesten het er daarentegen 100 zijn...
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Hallo,

Motoren zouden eigenlijk zo getest moeten worden zoals consumentenorganisaties nog wel eens doen met producten. Zo'n stoel waar ze wekenlang een gewicht op laten stuiteren of zo. Verder worden er altijd proefpanels gebruikt die uit een behoorlijk aantal mensen bestaan. Ook dan is het nog niet altijd uit te sluiten dat er ergens iets subjectief in sluipt, maar een verhaaltje van een of twee personen over een nieuwe motor, ook al hebben ze er nog zo veel verstand van blijft altijd mensenwerk.
Dat vind ik ook altijd van de zogenaamde vergelijkingstesten in motorbladen.
Drie, vier motoren naast elkaar die vaak op het eerste gezicht al verschillen en ook nogal eens in prijs. En als ze dan zoals eens bij een vergelijkingstest van een hele poos terug waarbij de BMW F650GS was betrokken het feit dat "sommigen wat moeite hadden met het moderne design" als minpuntje opvoeren dan houdt het voor mij echt op.

groet ajmo
STErik
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:16
Locatie: Ekeren

Bericht door STErik »

Ik ben het eens met de algemene tendens vandeze topic, en zoals Rutger ben ik van plan mijn abo niet meer te verlengen, was dit toch reeds een tijdje aan het overwegen. Toen ik nl. Honda Suzuki of Yamaha reed was ik altijd zeer nieuwsgierig naar de nieuwste modellen van alle merken, sedert ik echter GS rij heb ik altijd het gevoel dat ik mij toch niet meer kan verbeteren (buiten dan misschien 1200GS). :D :D :D :D
The road goes ever on...
brit

Re: Objectief ??

Bericht door brit »

WilfriedLT schreef:Blijkbaar durven veel motorbladen niet meer in te gaan tegen de grote merken, mogelijk omdat dan hun toekomst niet gewaarborgd kwalitatief kan blijven door gebrek aan testmiddelen.
volledig terecht opgemerkt. begin dit jaar mocht het e-zine motormaniacs dit aan den lijve ondervinden toen ze van nimag bv (de invoerder van suzuki in nederland) te horen kregen dat ze niet meer moesten rekenen op testmotoren na een eerder negatief testartikel. de redacteurs plaatsten dit gegeven dan maar online en noemden in één adem ook triumph tot het weigerachtige kamp...

bovendien gaat het niet alleen om een mogelijk gebrek aan testmiddelen, maar meer om een vrees aan derving van reclame-inkomsten. ter illustratie: een advertentie van een pagina groot kostte 2 jaar geleden bij motorrijder 1490 euro, ik meen me te herinneren dat dit bij m&t tussen de 2000 en 2500 euro lag, dit afhankelijk van de plaats van de advertentie (achterhoes, etc...).

nu kan je hier min of meer wel begrip voor opbrengen, maar als je je profileert als onafhankelijk motortijdschrift dan mag dat begrip wat mij betreft in een diep putje opgeborgen worden.

en als het betreffende motortijdschrift dan ook nog reeds 2x mogelijke beïnvloeding door reclame-inkomsten volledig weerlegt en zichzelf 'kritisch' noemt (dit als antwoord op lezersbrieven), dan mogen ze van mij het zaakje volledig opdoeken...
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Commercie, commercie.... of je geeft een eerlijk oordeel, en als je fiets goed is, moet je dus geen schrik hebben..., maar als er wat aan scheelt dan krijg je direct een stempel en dus €€€ probleem...

Reclames worden dikwijls ook aan merken van motorfietsen gelinkt, enz enz... tja, ik weet uit m'n IT tijd, dat ik een PC liet tesen bij Data Labs, en dat ze effectief alles onderzochten, ik was de PC voor 2 maanden kwijt en hoopte dan maar op een goed testverslag... Ik vond dat zij écht objectief handelden, maar uiteraard als je tegen een HP of andere ingaat, riskeer je de volgende editie geen reclame meer te moeten publiceren...

Life is not easy voor die mannen... :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

Rutger,

het probleem is, als ik m'n abo opzeg, heb ik schrik om elke maand toch weer een exemplaar mee te pakken in de gazettewinkel.
dan zijn we weer geen stap vooruit hé.

en als bmw rijders worden we heel goed bediend, ze zijn extreem pro-bmw nietwaar. dat is ook voluit de bedoeling, als ik een voormalig (free lance) medewerker mag geloven :wink:
een van de nummers dit jaar had wel bijna 50foto's van een bmw...slik
al durft tegenwoordig ook al eens een ktm in beeld komen, (sinds de invoerder een paar pagina's oranje kleurt, zegt de cynicus in advQ)
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

het probleem is, als ik m'n abo opzeg, heb ik schrik om elke maand toch weer een exemplaar mee te pakken in de gazettewinkel.
Kan het boekje ook nooit laten liggen....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
brit

Bericht door brit »

AdventureQ schreef:en als bmw rijders worden we heel goed bediend, ze zijn extreem pro-bmw nietwaar. dat is ook voluit de bedoeling, als ik een voormalig (free lance) medewerker mag geloven :wink:
een van de nummers dit jaar had wel bijna 50foto's van een bmw...slik
wacht maar tot het terug world ducati week is (in 2005 gaat het 'people 2005' heten)... in 2003 in de betreffende maand waarin de wdw doorging stond er GEEN ander motormerk dan ducati in de editie. echt waar!

bovendien, hoe langer ik erbij stil sta, hoe schandaliger ik de 'handelswijze' van de betreffende pers vind. ik heb toegang tot verschillende perssites (ktm, bmw, ducati, aprilia, etc...) en het is schrijnend om te zien hoeveel letterlijk uit de persmappen in artikels overgenomen wordt.

tja, het lijkt inderdaad begeerlijk, zo'n boekske met op de hoes een flitsende brommer in een bocht waar een motorrijder zowat naast hangt...

-- als uitsmijter nog een anekdote --

2 jaar geleden komt tijdens een motortest van een racebrommer een journalist na de test de pits binnengereden. hij stapt van de brommer en gaat naar de persruimte waar hij zijn collega's vervoegt. één van zijn collega's merkt op dat zijn kneesliders danig toegetakeld zijn, waarop een geanimeerd gesprek ontstaat over 'ik ga zooooo plat ginder en die bocht noooog platter enzovoort'. de journalist-kneeslider verlaat de persruimte, een medewerker van de invoerder stapt op zijn gesprekspartner af en vraagt deze: 'Weet je hoe het komt dat zijn kneesliders zo gehavend waren?'. De journalist kijkt verbaasd op, waarop de medewerker zegt: 'Tijdens het binnenrijden van de pits heeft hij met zijn kneesliders tegen de betonnen wand geschuurd'...
Plaats reactie