Hoe sportief is de r1200RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Hoe sportief is de r1200RS

Bericht door VFooR »

Hoi,

Hoe sportief is de r1200rs nu feitelijk? Dit in vgl met bv. De r1200GS of S1000XR?
Het gaat dan vooral over graad van hellingshoek, stabiliteit aan hogere snelheidsbochten.

Zo stond ik bv. versteld van het gegeven dat een tracer 900 me los reed op een 1200GS in de eifel. Ik had het gevoel dat de GS aan 80km/u + wat te veel begint te dansen en pompen terwijl de tracer meer stabiliteit vertoonde. Tevens lijkt de GS me minder gemaakt voor 100+ bochten door de zichthouding ook.
Nu is mijn vraag hoe een RS hier zich hierin zou verhouden.

Kan je met een RS met sportieve banden een circuit dag doen en daar de nodige fun beleven?

Iemand ervaringen?
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Flat Twin Power

Re: Hoe sportief is de r1200RS

Bericht door Flat Twin Power »

Het ligt meestal aan het ventje op de motor en minder aan de motor zelf.
Als je in bergachtige streken gaat koersen tegen een local die de bochten als zijn broekzak kent dan heb je altijd het nakijken zelfs al rijdt die local op een ouwe boxer.
RS-Walter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2018, 18:59
Woonplaats: Kalmthout

Re: Hoe sportief is de r1200RS

Bericht door RS-Walter »

Beste,
ik ben eigenlijk een verstokte GSA rijder, maar heb me toch eens laten verleiden door de R1200RS. Begin juli ben ik met mijne maat die ook een RS heeft, een week in de Dolomieten geweest. Vorige jaar deed ik dat nog met de GSA. Ik kan dus eigenlijk wel vergelijken.

De R1200RS is een serieus ondergewaardeerde moto. De 1100 km heen en terug naar de Dolomieten verliepen vlekkeloos. Eigenlijk moet ik eerlijk zijn en bekennen dat de rit met de RS veel comfortabeler verliep. Op de Duitse autobaan uren na elkaar 160 - 170 gereden (waar dat mocht natuurlijk) en absoluut geen last van turbulentie. Je bovenlichaam wordt perfect gedragen door de rijwind, zodat je niet aan het stuur hangt. Ook bij hevige regenval blijft ie perfect op koers.

We keken met een bang hartje uit naar het bochtenwerk in de Dolomieten, aangezien de GSA of GS zowat de top is als bochtenpakker (zegt men toch). Onze schrik was dus totaal overbodig. Door het lagere gewicht, lager zwaartepunt en de andere motortuning gaat de RS als een speer. Het is een 'valse' trage, zoals wij dat zeggen. Het motorblok is helemaal anders getuned dan de GSA. Je kan langer in de versnellingen doortrekken, en de quick shift is daarbij een zaligheid. Hij geeft geen krimp in een haarspeld, accelereert mooi en krachtig uit, en heeft een stel super remmen (volgens mijn voelen ze krachtiger aan dan de bij GSA, maar dat kan ook met het af te remmen gewicht en het hogere zwaartepunt te maken hebben natuurlijk). Lange bochten rijdt je als op rails... Ik denk, maar ik ben geen techneut, dat de gewone sportieve upside-down voorvork in combinatie met de ESA vering, daar voor veel tussen zit. De mijne staat op Michelin PR4 en die van mijne maat op Metzeler Roadtec 01. Het bochtengevoel is anders, directer durf ik het te noemen. In elk geval hebben wij in de Dolomieten geen last gehad van duwende GSA's of GS'en. :lol:
Ik heb geen circuit ervaring, maar er zijn you tube filmpjes genoeg met een RS op circuit. Ik denk persoonlijk dat het een hele toffe ervaring moet zijn, maar voor mij is de kosten - baten analyse het niet waard. :roll:

Wat een beetje in het nadeel van deze moto speelt, is dat ie nieuw redelijk geprijsd is, in vergelijking met de GSA. Met de 3 originele koffers en full option ben je dik 21000 euro kwijt. Wat een voordeel is, is dat de 1250 eraan komt, en dat er momenteel keuze zat is om een goede R1200RS 2e hands aan te kopen.

GrTz ;-)
R1100RS, R1150RT, R1200GSA, K1200S, K1300S, R1200GS LC, R1200RT LC, R1200GSA LC, R1200RS LC, nu: R1250GSA LC.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Hoe sportief is de r1200RS

Bericht door stefke2 »

VFooR schreef: Zo stond ik bv. versteld van het gegeven dat een tracer 900 me los reed op een 1200GS in de eifel. Ik had het gevoel dat de GS aan 80km/u + wat te veel begint te dansen en pompen terwijl de tracer meer stabiliteit vertoonde. Tevens lijkt de GS me minder gemaakt voor 100+ bochten door de zichthouding ook.
Iemand ervaringen?
Tja die Tracer 900 is dan ook niet te onderschatten. In geval van de GT-versie is dat zelf een redelijk strak geveerd apparaat dat eigenlijk een wolf in een schapenvacht is. Actieve zithouding, weegt relatief weinig en stuurt vederlicht als een 125cc... Overstappen van de Tracer naar de GS vraagt toch efkes een aanpassing. Als ik moet kiezen is het rap gekozen, een RS komt er zelfs niet aan te pas... 8-)
Plaats reactie