Pinkerbehuizing vervangen.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
mondesi
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2019, 16:38
Woonplaats: Brussel

Pinkerbehuizing vervangen.

Bericht door mondesi »

Hi

Mijn r1200rt die ik recent kocht had een kapotte pinkerbehuizing. Ik heb deze in Engeland besteld en ie is eindelijk aangekomen.

Nu, ik vraag me af welke panelen ik moet verwijderen om dit te vervangen? Ik vermoed ergens het dashboard want ik denk niet dat de zijpanelen er toe doen?

Iemand tips? Ik heb ook online gezocht naar een boekje waarin uitgelegd staat wat er hoe allemaal afmoet. (bij mijn Honda had ik dat) maar niets gevonden.

Iemand hulp of best bij garage laten doen?

Afbeelding
Afbeelding
Honda CBF600 SA - BMW R1200RT (2005)
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: Pinkerbehuizing vervangen.

Bericht door BromBert »

Spiegels eraf, bovenste zijpanelen, driehoekige paneeltjes boven de pinkers en dashboard afdekking eraf. Dan de snuit losmaken (4 schroeven en wat naar voor trekken). Best een help(st)er erbij om de snuit vast te houden. Opgepast voor de stekker van de koplampen. De kabel is niet erg lang. Als je de kop er helemaal af haalt, denk dan aan de aansluiting voor de elektrisch verstelbare ruit en eventueel de radio antenne.
Je kan het achterste schroefje van het pinklicht er afhalen zodra de spiegel eraf is. je kan bij het voorste schroefje (nogal wat gepriemel) zodra het driehoekige paneeltje verwijderd is. Maar daar ben je niks mee want dan krijg je het pinkerglas er nog niet uit. De hele snuit moet wat naar voor om het eruit te krijgen. Uiteraard eerst het lampje eruit peuteren.
Heb het zelf niet geprobeerd (wat veel moeite). Misschien kan het ook met minder demontage.
Als je wil weten waar de schroeven (het zijn er nogal wat) zitten voor de zijpanelen: https://www.youtube.com/watch?v=2UHU4ZQ2C_Q" onclick="window.open(this.href);return false;. De onderste zijpanelen kan je laten zitten (denk ik).
Als er een radio op zit: het is nogal wat geklooi om de stekkers op het zijpaneel los te maken - vooral het stekkertje voor de 12V aansluiting, maar het lukt wel. Zoals vermeld in de "MAX" video het zijpaneel best niet aan die kabels laten bengelen.
In geval van twijfel: hier zie je hoe de spiegels eraf gaan: https://www.youtube.com/watch?v=Jo3Bse1kIgU" onclick="window.open(this.href);return false;.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
mondesi
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2019, 16:38
Woonplaats: Brussel

Re: Pinkerbehuizing vervangen.

Bericht door mondesi »

Super bedankt!

is gelukt
BromBert schreef:Spiegels eraf, bovenste zijpanelen, driehoekige paneeltjes boven de pinkers en dashboard afdekking eraf. Dan de snuit losmaken (4 schroeven en wat naar voor trekken). Best een help(st)er erbij om de snuit vast te houden. Opgepast voor de stekker van de koplampen. De kabel is niet erg lang. Als je de kop er helemaal af haalt, denk dan aan de aansluiting voor de elektrisch verstelbare ruit en eventueel de radio antenne.
Je kan het achterste schroefje van het pinklicht er afhalen zodra de spiegel eraf is. je kan bij het voorste schroefje (nogal wat gepriemel) zodra het driehoekige paneeltje verwijderd is. Maar daar ben je niks mee want dan krijg je het pinkerglas er nog niet uit. De hele snuit moet wat naar voor om het eruit te krijgen. Uiteraard eerst het lampje eruit peuteren.
Heb het zelf niet geprobeerd (wat veel moeite). Misschien kan het ook met minder demontage.
Als je wil weten waar de schroeven (het zijn er nogal wat) zitten voor de zijpanelen: https://www.youtube.com/watch?v=2UHU4ZQ2C_Q" onclick="window.open(this.href);return false;. De onderste zijpanelen kan je laten zitten (denk ik).
Als er een radio op zit: het is nogal wat geklooi om de stekkers op het zijpaneel los te maken - vooral het stekkertje voor de 12V aansluiting, maar het lukt wel. Zoals vermeld in de "MAX" video het zijpaneel best niet aan die kabels laten bengelen.
In geval van twijfel: hier zie je hoe de spiegels eraf gaan: https://www.youtube.com/watch?v=Jo3Bse1kIgU" onclick="window.open(this.href);return false;.
Honda CBF600 SA - BMW R1200RT (2005)
Plaats reactie