bmw R1150R start soms moeilijk

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door DieterS »

Hallo, nieuw hier op het forum. Een schat aan info maar het is me nog niet gelukt om foto's hier op te krijgen. (zelfs na aanmelding bij Tinypic maar soit)
Sinds begin dit jaar mijn motorijbewijs en een zwarte R1150R special van 2002. (was eerst geel) Leuke moto, zwarte motorblok, blauwgrijze velgen en frame, geen lelijk bekje vooraan, smoke knipperlichten, zwart klein schermpje en bmwzijkoffers.
Sinds kort wel wat startproblemen. Ofwel start ie onmiddelijk bij 2 draaien van de starmotor of zelfs een halve draai als ie warm is, ofwel heeft ie geen goesting, draait de startmotor rond maar slaat ie niet aan. Ook al 2 keer gehad dat ie na de eerste km's terug stilviel en dan ook moeilijk starte. Dan lijkt het alsof hij verzopen was maar kan eigenlijk niet.
Als hij echt niet wil aanslaan is het proberen tot de batterij het niet meer vlot wil doen en na 5 minuten wachten en gas geven tijdens het demareren zou hij dan uiteindelijk toch willen. Daarna mogen er km's gereden worden zonder probleem, met afleggen, terug starten, enz, geen enkel probleem.
Waar zou ik moeten beginnen zoeken? Ter info: De moto heeft enkele jaren weinig gereden (1200km/jaar), één jaar stilgestaan en nu al 6 maanden van mij en 3500km in die 6 maand.(ook niet veel maar toch wat meer dan voordien) Ik dacht even aan een slecht contact in de zijpoot en/of indicatie 1e versnelling? (want dit weekend wou ie het niet doen tot ik de poot eens in en uit klapte, doch kan toeval zijn en uiteraard vreemd dat ie dat ook al 2 keer aan het rode licht gedaan heeft)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Danny »

Mijn vraag is altijd dezelfde, hoe start je?
Koud blok: (functionerende) handgas op, koppeling in en starten.
Warm blok: koppeling in en starten.

Nooit ff aantikken maar even doorstarten tenzij die gelijk weg is.

Heb je een twinspark of single?

Als je t contact inschakelt moet je de pomp ff horen zoemen
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door DieterS »

Hoi, ja, exact zoals je beschrijft.
Ik hoor de pomp ook altijd zoemen na het opzetten van contact en afzetten vh alarm, alsook een licht getik. Als het goed gaat 2 seconden demarreren bij koud (met handgas) en een halve seconde bij warm (zonder). Als het slecht gaat geef ik het wel op na 5 seconden en probeer ik dan opnieuw tot de batterij het moe wordt...
Is er eentje met enkele bougies, recent vervangen door iridiums.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Danny »

Op die momenten van niet willen zou je eens moeten kijken of er wel een vonk is en een goeie...

Zoiets zal ff zoeken worden
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door DieterS »

vrees het ook een beetje. Ondertussen valt hij stil tijdens het rijden ook, na enkele km's. Eerst wat meer schokken, dan moeilijk doen bij afkomen van versnelling en dan stilvallen vanneer de ontkoppeling ingedrukt wordt. Afspraak bij Motorepair. Vrijdag of maandag mag ie binnen...
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door DieterS »

ter info: batterij vervangen (was 11 jaar oud), bobine vernieuwd maar daar lag het niet aan en ten einde een andere stuurdoos gestoken. Voorzichtig afgewacht maar nu, een half jaar verder, geen problemen meer gehad!
Frakke 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jun 2019, 00:11
Woonplaats: Zele

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Frakke 1 »

Sorry dat ik hier even tussen kom ,maar ik heb hetzelfde probleem met mijn r1100r van 1997 die met zijn momenten na 2 a 300 m gereden te hebben ineens de motor stilvalt ,ik leg dan het contact af ,als ik daarna terug mijn contract opzet hoor ik de pomp ook aanslaan maar geeft geen kik en na nog eventjes wachten dan weer wel .ik ben benieuwd naar wat hiervan de oorzaak kan zijn ?
Frakke 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jun 2019, 00:11
Woonplaats: Zele

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Frakke 1 »

Ai, had niet gezien dat dit een oudere forum was !
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Danny »

Zou wel eens krukassensoren kunnen zijn
Frakke 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jun 2019, 00:11
Woonplaats: Zele

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Frakke 1 »

Zou het kunnen dat het toch het contact van de zijstaander is ? , vorig weekend hetzelfde voorgehad ...contact op gezoem van de benzinepomp starten en geeft geen kik dan maar de zijstaander uit en ingeplooit toen deed hij het meteen !
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Pol »

Frakke 1 schreef:Zou het kunnen dat het toch het contact van de zijstaander is ? , vorig weekend hetzelfde voorgehad ...contact op gezoem van de benzinepomp starten en geeft geen kik dan maar de zijstaander uit en ingeplooit toen deed hij het meteen !
Op een r850r van 2000 wordt het contact bij de zijpikkel aan /of uitgezet door een halve maan hard plastic onderdeeltje. Dat ding moet de beweging inklappen /uitklappen volgen. Slijt de plastic aan de binnezijde af (of breekt het gewoon af) dan heb je aldan niet contact. Zet contact aan en beweeg de zijpikkel een paar keer. Pomp zal aan / uitfaan. Dit wat de zijpikkel betreft .
Frakke 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jun 2019, 00:11
Woonplaats: Zele

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Frakke 1 »

Uiteindelijk was het de start relais die soms slecht contact gaf ...nieuwe geplaatst probleem opgelost ! Myhappy !, stilvallen onderweg ook verleden tijd nogthans kan me niet inbeelden dat het ene met het andere te maken heeft .
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door Dirk Pauwels »

gok ook op de hall sensor. Vaak is het het de kabel van de sensor die verduurd/beschadigd is, soms de halgevers zelf.
Contact op dan zal je pomp altijd even primen. Daarna wordt de pomp en onsteking via de ECU gestuurd en die krijgt zijn signaal van de halsensor. Dus hal sensor defect is geen benzine/geen onsteking. Zodra de boel afgekoelt is werkt het vaak wel weer terug, eventjes....
Heel bekend probleem. Hall sensors kosten bij BMW 300€ of zo maar je kan ook bij Freek vh NL gs forum, bij tills.de en nog wel bij een paar adressen terecht, maar Freek is de goedkoopste. Bij Freek moet je wel de oude opsturen.
Er zijn 2 versies in omloop, dus goed kijken dat je de juiste versie besteld.


Zijpikkel of koppelingsswitch op de hendel kan ook problemen geven maar dan zou de pomp NIET primen bij opzetten contact.

Wil je de zijpikkel toch bruggen bij wijze van test, er zit een stekker boven de linkse voetsteun onder het zadel waar je makkelijk een brug kan leggen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: bmw R1150R start soms moeilijk

Bericht door alfa »

Frakke 1 schreef:........ nogthans kan me niet inbeelden dat het ene met het andere te maken heeft .
Ge zou nogal verschieten wat allemaal kapot kan ""met wat het ene met het ander te maken heeft""
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie