Zadel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
KIrby
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2019, 06:12
Woonplaats: Brugge

Zadel

Bericht door KIrby »

Hallo,
Als nieuwkomer ga ik maar onmiddellijk een vraag stellen.
Ik heb onlangs een r 1200 rt (bwj 11/2010) gekocht. Ik ben 1,70m groot maar heb korte benen..., het zadel staat op de laagste stand. Ik kom net met de toppen van mijn dikke teen aan de grond. Infeite moet ik een beetje met mijn kont wriemelen om mijn benen maximaal te strekken om op die manier met de tenen aan de grond te komen. Dit voelt niet goed en niet veilig aan bij het stoppen en het stilstaan. Nu heb ik al iets gelezen over verlaagde zadels op internet maar hoeveel verlaagd dit dan? Zijn die zadels dan ook iets minder breed waardoor de hoek van de benen ook versmald en zodoende "verlengen"? Zijn er nog andere mogelijkheden/oplossingen? Alle info is natuurlijk meer dan welkom. In bijlage een foto van het zadel dat nu op de motor staat. (om het wat duidelijker te maken)
Alvast bedankt.
Afbeelding Afbeelding
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zadel

Bericht door aantzeetje »

je bent beter af met een comfortzadel van bmw. even laag als een verkaagd zadel en meer comfort.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zadel

Bericht door alfa »

Zorgen dat achtervering niet zo uitspringt bij remmen/stoppen (demping op hard zetten ) niet de veer!
Achtervering(R1100R) is dit een klein vijsje dat volledig is ingedraaid .
Hoe dat werkt bij een R1200RT ?
BMW R1100R zonder KFR
KIrby
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2019, 06:12
Woonplaats: Brugge

Re: Zadel

Bericht door KIrby »

@ alfa : Wat bedoel je met vering uitspringen? In welke zin heeft dat invloed op de zithoogte?
KIrby
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2019, 06:12
Woonplaats: Brugge

Re: Zadel

Bericht door KIrby »

@ aantzeetje : Met hoeveel cm verlaag je dan je zithoogte als je een comfortzadel plaatst?
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zadel

Bericht door alfa »

KIrby schreef:@ alfa : Wat bedoel je met vering uitspringen? In welke zin heeft dat invloed op de zithoogte?
Als vering zacht staat en je gaat in remmen om uw beide voeten op de grond te zetten , duikt die van voor in en van achter uit vering .
Doordat je maar juist aan de grond komt zal dit verschieten zijn.
Dan begin je mogelijk op één been te steunen na stilstand omdat met 2 voeten niet mogelijk is.
Zeer onveilige situatie als je dan in een verlaging van weg stapt. Ofwel draai naar kant van steunbeen of mogelijk moet je de motor neerleggen .
Verlaagde zadel kopen of huidige laten verlagen.
BMW R1100R zonder KFR
Pletse
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:56
Woonplaats: Aalst

Re: Zadel

Bericht door Pletse »

Mijn zoon heeft een laag zadel en zoekt een normaal zadel eventuweel ruilen
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Zadel

Bericht door Kater »

Lang getwijfeld om een reactie te plaatsen, daar zoveel collega-rijders zo uitbundig positief reageren op zadels van sargent, kahedo, sellerie, wunderlich, enz... vermoedelijk zijn het allemaal goede, kwaliteitsvolle zadels.

Mijn r1200rt-ke van 2010 heeft mijn 90 kg gedragen en verwarmd op een standaard zadel gedurende jaren, zonder mankement.
Tot twee jaar geleden ging het nog goed met de billen, maar vorig jaar een branderig gevoel aan de zitbeentjes vanaf een rit van meer dan 200km, ik had er verschillende van meer dan 500 per dag, eentje van 1100km en omdat ik mijn stal kon ruiken op afstand, een laatste autostrade van 1250 km via Parijs op één dagje doorgemaald.

Manman mijn billen, prostaat, blaas, ... een doorgebrand achterste, malsgeklopte bilspieren en als toetje nog een open blaar op elk punt van het zitbeen aan mijnen onderkant. Rauw vlees met nog wat bloed aan...
Niets aan het zadel te zien. Het werd te zacht, slijtage van de binnenvulling. Tijd voor een poep-vertroeteling en op zoek naar een nieuw zadel voor lange afstand.

Na wat wikken en wegen ben ik uiteindelijk bij een vriendelijke bmw collega aan een zoldervondst geraakt = nagelnieuw BMW-comfortzadel op 200 km van mijn deur.
Ik kwam enthousiast maar ook met zere hespen en zitpunten aan bij mijn weldoener. Na wat wriemelen bij de montage paste het perfect, de kabels van de verwarming waren nog in de plastiek gezegeld.

Ik ben 181m en lichtgewicht van 90kg.
Origineel zadel = 1 voet plat op de grond + 1 nipt met de bal van de voet.
Comfortzadel = beide voetjes plat op de grond, een pak breder voor de billen en een laag steuntje in de rug.
Vertrokken voor een rit naar huis, na 100 km was ik van mijn zitpijn vanaf.
Maria, Jozef en alle heiligen... mijn eerste zadel waar ik minder zeer aan mijn billen had, naarmate ik langer rondreed. Ik heb nog voor mijn plezier een extra uurke met een "happy ass" en "grote glimlach" rondgesjeesd. Hallujah! Praise BMW!

Kortom, na herstel van mijn bloedblaren... zalig zadeltje :love9:

Ervaring van madam Kater na een ritje via de Borinage naar Amiens(F) en terug = breder, vaster, niet wegglijden en eveneens geen billekespijntjes meer.

Bij deze een positieve noot over het BMW comfortzadel op een R1200RT 2010. :love4: :wav:
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
sandorfi
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2017, 13:54
Woonplaats: ieper

Re: Zadel

Bericht door sandorfi »

Hier ook niks dan lof voor het origineel 'comfort' zadel van BMW.
En ik kan perfect aan de grond met mijn 1m69.
Enkel bij +400km per dag doet een 'koers'broekje wonderen :grin:
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zadel

Bericht door aantzeetje »

ha sandorfi, de truuk met de koereursbroek (oude versie met grote gele lap er in) ken je ook lol
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Zadel

Bericht door Kater »

aantzeetje schreef:ha sandorfi, de truuk met de koereursbroek (oude versie met grote gele lap er in) ken je ook lol
Bij motortochten van een paar dagen of langer heb ik ook een paar koers(onder)broekskes mee uit den Decathlon.

Oude methoden zijn meestal de beste.
Uit Het Nieuwsblad van 06/07/2015:
"...Vooral renners die wedstrijden reden voor de Tweede Wereldoorlog, legden een biefstuk in hun broek..."

Voordeel: na een volle dag motorrijden, 's avonds lekker mals vlees op den BBQ :pig:

Laat me iets weten als je het geprobeerd hebt. Ik pas voor een uitnodiging voor een steakavond :mrgreen:
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
mondesi
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2019, 16:38
Woonplaats: Brussel

Re: Zadel

Bericht door mondesi »

Dag Kirby,

Ik heb een BMW R1200RT gekocht met een verlaagd zadel. We kunnen misschien eens afspreken en indien het bevalt het wisselen?

Stuur maar een berichtje!
Honda CBF600 SA - BMW R1200RT (2005)
Plaats reactie