R1150R op vettige ondergrond
Moderator: GVN
R1150R op vettige ondergrond
Hallo allemaal,
iemand een suggestie voor mijn R1150R?
Ik rij dagelijks zo'n 50km heen en weer naar mijn werk, quasi volledig over binnenwegen.
Door de agrarische activiteiten hier op den boerenbuiten liggen de banen er vettig bij.
Momenteel liggen er Metzeler op, maar die geven meer een schaatsbaan belevenis...
Anakee 3 was me ingefluisterd, maar ik zit met de volgende maten:
120/70 ZR 17
170/60 ZR 17
Een voorband daarvan is dus niet verkrijgbaar...
Vriendelijke groeten
Curt
iemand een suggestie voor mijn R1150R?
Ik rij dagelijks zo'n 50km heen en weer naar mijn werk, quasi volledig over binnenwegen.
Door de agrarische activiteiten hier op den boerenbuiten liggen de banen er vettig bij.
Momenteel liggen er Metzeler op, maar die geven meer een schaatsbaan belevenis...
Anakee 3 was me ingefluisterd, maar ik zit met de volgende maten:
120/70 ZR 17
170/60 ZR 17
Een voorband daarvan is dus niet verkrijgbaar...
Vriendelijke groeten
Curt
-
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
- Woonplaats: 9200
- Locatie: Dendermonde
- Contacteer:
Re: R1150R op vettige ondergrond
Inderdaad Anakee 3 als je echt wil schuiven...De reden dat veel GS rijders deze band inruilen voor een Pirelli Scorpion trail 2 is omdat die gewoon top is.
Ik denk dat op het forum er al genoeg topics over banden gewijd zijn, zo veel dat het op den duur langs je oren er uit komt. Dus even de voorbije topics raadplegen en je komt al een heel eind verder.
Veel zit tussen de oren en de motor die een cm schuift geeft de berijder een gevoel alsof het 20 cm is.
Ik denk dat op het forum er al genoeg topics over banden gewijd zijn, zo veel dat het op den duur langs je oren er uit komt. Dus even de voorbije topics raadplegen en je komt al een heel eind verder.
Veel zit tussen de oren en de motor die een cm schuift geeft de berijder een gevoel alsof het 20 cm is.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Re: R1150R op vettige ondergrond
Op de mijne liggen continental road attack 3. Al veel plezier aan beleefd. Ook in de regen zeker ok! Uiteraard bij modder, bladeren of vettigheid altijd oppassen. Schijnen vrij zacht te zijn maar qua slijtage vallen ze nog mee.
Re: R1150R op vettige ondergrond
Ik denk dat het hier over de bandenmaten van een R1150 Roadster gaat.GSrijder schreef:.De reden dat veel GS rijders deze band inruilen ....
Ik vrees dat er niet veel anders zal opzitten dan de rijstijl en/of de rijkunsten aan te passen. Vettige modderige banen blijven met gelijk welke band vettig en modderig, dus zelfs van een meer offroad-band zou ik geen wonderen verwachten.Curt schreef:Hallo allemaal,
iemand een suggestie voor mijn R1150R?
Ik rij dagelijks zo'n 50km heen en weer naar mijn werk, quasi volledig over binnenwegen.
Door de agrarische activiteiten hier op den boerenbuiten liggen de banen er vettig bij.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: R1150R op vettige ondergrond
Op mijn 1100R heb ik het voorste gietwiel met standaard gemonteerd een 120/70 17 band erop vervangen door een spaakwiel, waar een 110/80 18 op past.
In die maat heb je behoorlijk wat keuze in all-road banden. Moet volgens mij ook kunnen bij een 1150R.
En wonderen moet je daar inderdaad niet van verwachten, maar het lijkt mij logisch, en ik ervaar het zelf ook zo, dat een allroadband met een dieper profiel op smurrie toch wat meer vertrouwen geeft dan een pure wegband.
In die maat heb je behoorlijk wat keuze in all-road banden. Moet volgens mij ook kunnen bij een 1150R.
En wonderen moet je daar inderdaad niet van verwachten, maar het lijkt mij logisch, en ik ervaar het zelf ook zo, dat een allroadband met een dieper profiel op smurrie toch wat meer vertrouwen geeft dan een pure wegband.
Re: R1150R op vettige ondergrond
Vettigheid op de baan ga je echt niet tackelen met een andere band, keep on dreaming...
Elke band gaat schuiven in/op verharde landdbouwwegen, de boven aangehaalde argumenten/voorbeelden zijn net zo snel verzadigd van de vettigheid en je schuift even hard, je rijdt de smurrie niet even "weg" met een allroadband (what's in a name) iets spectaculairder profiel maar in zo'n situatie geen reet verschil.
rijstijl aanpassen en de dikste brokken vermijden...
anders propere wegen zoeken, er is niets dat harder schuift dan smurrie op verharde ondergrond dan is door slijk rijden nog aangenamer.
Elke band gaat schuiven in/op verharde landdbouwwegen, de boven aangehaalde argumenten/voorbeelden zijn net zo snel verzadigd van de vettigheid en je schuift even hard, je rijdt de smurrie niet even "weg" met een allroadband (what's in a name) iets spectaculairder profiel maar in zo'n situatie geen reet verschil.
rijstijl aanpassen en de dikste brokken vermijden...
anders propere wegen zoeken, er is niets dat harder schuift dan smurrie op verharde ondergrond dan is door slijk rijden nog aangenamer.
Re: R1150R op vettige ondergrond
+1Danny schreef:Vettigheid op de baan ga je echt niet tackelen met een andere band, keep on dreaming...
Elke band gaat schuiven in/op verharde landdbouwwegen, de boven aangehaalde argumenten/voorbeelden zijn net zo snel verzadigd van de vettigheid en je schuift even hard, je rijdt de smurrie niet even "weg" met een allroadband (what's in a name) iets spectaculairder profiel maar in zo'n situatie geen reet verschil.
rijstijl aanpassen en de dikste brokken vermijden...
anders propere wegen zoeken, er is niets dat harder schuift dan smurrie op verharde ondergrond dan is door slijk rijden nog aangenamer.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: R1150R op vettige ondergrond
Kijk eens naar pirelli scorpion rally street, verkrijgbaar in jouw maat. Als je semi off road band wil. Of een tkc70, wat minder grof. Gewoon een kwestie van zoeken op bandensites
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 20 jan 2020, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: R1150R op vettige ondergrond
Een correcte antwoordDanny schreef:Vettigheid op de baan ga je echt niet tackelen met een andere band, keep on dreaming...
Elke band gaat schuiven in/op verharde landdbouwwegen, de boven aangehaalde argumenten/voorbeelden zijn net zo snel verzadigd van de vettigheid en je schuift even hard, je rijdt de smurrie niet even "weg" met een allroadband (what's in a name) iets spectaculairder profiel maar in zo'n situatie geen reet verschil.
rijstijl aanpassen en de dikste brokken vermijden...
anders propere wegen zoeken, er is niets dat harder schuift dan smurrie op verharde ondergrond dan is door slijk rijden nog aangenamer.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: R1150R op vettige ondergrond
: volgens mij juist telkens je iets bruusker moet draaien of remmenDanny schreef:Elke band gaat schuiven in/op verharde landdbouwwegen
: volgens mijn ervaring toch nietDanny schreef:de boven aangehaalde argumenten/voorbeelden zijn net zo snel verzadigd van de vettigheid en je schuift even hard
: andermaal helemaal mee eensDanny schreef:je rijdt de smurrie niet even "weg" met een allroadband (what's in a name
: toch wel, en die reet kan het verschil maken tussen vallen en rechtblijvenDanny schreef:iets spectaculairder profiel maar in zo'n situatie geen reet verschil
: ik heb een tiental jaar van middenin de polders woon-werkverkeer gedaan. In het bietenseizoen kon ik dus niet anders dan elke dag een vijftiental kilometer door de smurrie rijden, ook in het donker. Dat ik er in al die tijd slechts één keer heb gelegen dank ik niet aan mijn eigen bescheiden motorrijkunsten, maar aan een heel bezadigde rijstijl, een ABS én aan goede banden, all-roads inderdaad.Danny schreef: rijstijl aanpassen: 100% mee eensDanny schreef:anders propere wegen zoeken
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: R1150R op vettige ondergrond
De meeste allroad banden hebben problemen met slijk, maakt niet uit verhard of onverhard. Je hebt het glijmoment, en het feit dat het profiel snel volkomt.
Op een GS kan je dan wat grovere banden leggen bv een TKC80 of een Heidenau K60, mitas E07 etc en dat helpt echt wel een beetje. Profiel komt ninder snel vol. Glijden doe je ook wel, zeker als je beslist om net scherp in te sturen op een slijkplek....
Probleem bij een wegmotor is dat je in 17" maar weinig grovere profiel banden kan vinden. De rally STR werkt vrij goed in zo'n geval en heeft eigenlijk ook op gewoon asfalt nog een goeie wegligging. Wel een beetje apart zicht natuurlijk.
De TKC70 verwacht ik niet zoveel van in dit geval, wel een dieper profiel maar niet grof genoeg.
Vroeger had je ook nog Pirelli Mt60RS, daar reed ik mee op de supermotard oa bij de herfstrit als het lekker vettig lag en die waren ook prima in die omstandigheden.
Op een GS kan je dan wat grovere banden leggen bv een TKC80 of een Heidenau K60, mitas E07 etc en dat helpt echt wel een beetje. Profiel komt ninder snel vol. Glijden doe je ook wel, zeker als je beslist om net scherp in te sturen op een slijkplek....
Probleem bij een wegmotor is dat je in 17" maar weinig grovere profiel banden kan vinden. De rally STR werkt vrij goed in zo'n geval en heeft eigenlijk ook op gewoon asfalt nog een goeie wegligging. Wel een beetje apart zicht natuurlijk.
De TKC70 verwacht ik niet zoveel van in dit geval, wel een dieper profiel maar niet grof genoeg.
Vroeger had je ook nog Pirelli Mt60RS, daar reed ik mee op de supermotard oa bij de herfstrit als het lekker vettig lag en die waren ook prima in die omstandigheden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: R1150R op vettige ondergrond
Vroeger had je ook nog Pirelli Mt60RS, daar reed ik mee op de supermotard oa bij de herfstrit als het lekker vettig lag en die waren ook prima in die omstandigheden
Laat ons hopen dat het die niet waren die keer in Cassel
Laat ons hopen dat het die niet waren die keer in Cassel
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: R1150R op vettige ondergrond
Ja eigenlijk wel , maar dan goe versleten. dat was wel iets anders dan een vettig asfalt baantje hé
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: R1150R op vettige ondergrond
Blijkbaar vergeten de boeren daar in je buurt van de wegen schoon te maken. Ze mogen die helemaal zo niet achterlaten en zijn wettelijk verplicht die modder te verwijderen. Eens met de boer gaan praten doet soms wonderen (met de politie ook). Hier in de westhoek als het bietencampagne is is het ook uitkijken hoor.
Heb al 2 voorwielschuivers gemaakt met Metzelers. Is wel even schrikken en gelukkig niet neergelegd maar die komen er bij mij niet meer onder.
Heb al 2 voorwielschuivers gemaakt met Metzelers. Is wel even schrikken en gelukkig niet neergelegd maar die komen er bij mij niet meer onder.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: R1150R op vettige ondergrond
Hallo allemaal,
Vree merci voor jullie reacties en advies.
Mijn vorige motor (een namaak GS van een niet nader te noemen Italiaans merk dat begint met Apr en eindigt op lia) had Pirelli.
Deze gebruikte ik op juist dezelfde staatjes.
Afgelopen zomer hebben we Luxemburg en Bretagne gedaan, de Metzeler die er nu op liggen zijn daar zeer goed voor, maar hier in 't landelijke Waasland ben ik er het vertrouwen even in kwijt...
GS rijder had hier al de Pirelli Scorpion trail 2 aanbevolen.
Ik ben langs gegaan bij een lokale bandencentrale, wat stelde deze spontaan voor? Scorpion Trail II...
De man reed er zelf mee, op vergelijkbare weggetjes.
Ze zijn besteld in mijn maat, alé in de maat van mijn motorbanden een Large was er niet .
Het zal wel een beetje zoals met lingerie, ik heb ook alleen het volste vertrouwen in Marlies Dekkers voor de ondersteuning van mijn vrouw
Vriendelijke groeten
Curt
Vree merci voor jullie reacties en advies.
Mijn vorige motor (een namaak GS van een niet nader te noemen Italiaans merk dat begint met Apr en eindigt op lia) had Pirelli.
Deze gebruikte ik op juist dezelfde staatjes.
Afgelopen zomer hebben we Luxemburg en Bretagne gedaan, de Metzeler die er nu op liggen zijn daar zeer goed voor, maar hier in 't landelijke Waasland ben ik er het vertrouwen even in kwijt...
GS rijder had hier al de Pirelli Scorpion trail 2 aanbevolen.
Ik ben langs gegaan bij een lokale bandencentrale, wat stelde deze spontaan voor? Scorpion Trail II...
De man reed er zelf mee, op vergelijkbare weggetjes.
Ze zijn besteld in mijn maat, alé in de maat van mijn motorbanden een Large was er niet .
Het zal wel een beetje zoals met lingerie, ik heb ook alleen het volste vertrouwen in Marlies Dekkers voor de ondersteuning van mijn vrouw
Vriendelijke groeten
Curt
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: R1150R op vettige ondergrond
ST2 heb ik zelf ook, zijn geen echte allroad banden (ondanks de benaming trail) en ze zullen mss wel meer vertrouwen geven op droog en nat want het zijn geweldige banden maar op slijk ga je nog schuiven.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: R1150R op vettige ondergrond
Hallo allemaal
de Scorpion Trail 2 bandjes liggen ondertussen op de R1150R.
Aan iedereen die me de raad gegeven heeft die Pirelli's te laten plaatsen: een dikke merci!
Na gisteren even ingereden te hebben deze ochtend mijn oude vertrouwde weggetjes tussen Moerbeke en Beveren genomen.
Wat een verschil!
Nog niet goed van huis op een onverhard straatje in Stekene: nooduitwijk manoeuvre door konijn. Konijn leeft nog, ik ook.
Ik moet het afrittencomplex te Kemzeke nemen om van de ene parallelweg naar de andere te gaan: heel wat korte bochtjes: daar had ik het gevoel dat hij veel directer instuurde, gaf ik dezelfde druk als met die Metzelers, kreeg ik wat overstuur? Beetje wennen nog...
Dan langs de 'schoone' Watergang tussen Sint-Gillis-Waas en Vrasene. Licht vochtige ondergrond, kiezeltjes, dunne slijklaag: wat een GRIP met hoofdletters! In niets te vergelijken met Metzeler.
Dan een beetje overmoedig in een centimeters dikke sliblaag: zowel voor als achteraan behoorlijk slingeren, maar je voelt hem naar grip zoeken. Met de glimlach er uit, maar diegene die schreef dat hij zou blijven schuiven in slib: ge krijgt groot gelijk van mij;-)
Niets dan lof? Mmm, het profiel is een beetje een raar zicht op een R, maar dat voel ik niet als ik er mee rij .
Ter info: All-inn, inclusief leutige babbel, was het 265 Euro bij Pro-Mil in Kallo
de Scorpion Trail 2 bandjes liggen ondertussen op de R1150R.
Aan iedereen die me de raad gegeven heeft die Pirelli's te laten plaatsen: een dikke merci!
Na gisteren even ingereden te hebben deze ochtend mijn oude vertrouwde weggetjes tussen Moerbeke en Beveren genomen.
Wat een verschil!
Nog niet goed van huis op een onverhard straatje in Stekene: nooduitwijk manoeuvre door konijn. Konijn leeft nog, ik ook.
Ik moet het afrittencomplex te Kemzeke nemen om van de ene parallelweg naar de andere te gaan: heel wat korte bochtjes: daar had ik het gevoel dat hij veel directer instuurde, gaf ik dezelfde druk als met die Metzelers, kreeg ik wat overstuur? Beetje wennen nog...
Dan langs de 'schoone' Watergang tussen Sint-Gillis-Waas en Vrasene. Licht vochtige ondergrond, kiezeltjes, dunne slijklaag: wat een GRIP met hoofdletters! In niets te vergelijken met Metzeler.
Dan een beetje overmoedig in een centimeters dikke sliblaag: zowel voor als achteraan behoorlijk slingeren, maar je voelt hem naar grip zoeken. Met de glimlach er uit, maar diegene die schreef dat hij zou blijven schuiven in slib: ge krijgt groot gelijk van mij;-)
Niets dan lof? Mmm, het profiel is een beetje een raar zicht op een R, maar dat voel ik niet als ik er mee rij .
Ter info: All-inn, inclusief leutige babbel, was het 265 Euro bij Pro-Mil in Kallo
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: R1150R op vettige ondergrond
en heb je bij Pro-mil ook nog even in een tank mogen zitten
Mooie prijs. Online heb je en set voor 210-220 denk ik en dan nog monteren, dus is zeker niet slecht.
Mooie prijs. Online heb je en set voor 210-220 denk ik en dan nog monteren, dus is zeker niet slecht.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
- Woonplaats: 9200
- Locatie: Dendermonde
- Contacteer:
Re: R1150R op vettige ondergrond
Weer ene die content is dat 'm naar mij heeft geluisterd
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Re: R1150R op vettige ondergrond
Nee, ik heb zelfs niet mogen afschieten met luchtafweer...Dirk Pauwels schreef:en heb je bij Pro-mil ook nog even in een tank mogen zitten
Mooie prijs. Online heb je en set voor 210-220 denk ik en dan nog monteren, dus is zeker niet slecht.