Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Moderator: GVN
Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Hoi,
Verleden week me laten verleiden tot de aankoop van een tweedehands BMW R1200RT Bj 2010.
Ik hoop dat de overstap van een V4 naar een 2 cylinder boxer me zal bevallen.
Heb een BMW K1600 gehad als firma motor, dus BMW is me niet geheel onbekend.
Ik rijd +/-25000 km/jaar bijna het hele jaar door.
Komende zaterdag haal ik mijn aanwinst op en kan de fun hopelijk beginnen.
Zijn er dingen waar ik eventueel op letten of die ik zeker moet weten voor mijn 1200RT?
Groeten,
Patrick
Verleden week me laten verleiden tot de aankoop van een tweedehands BMW R1200RT Bj 2010.
Ik hoop dat de overstap van een V4 naar een 2 cylinder boxer me zal bevallen.
Heb een BMW K1600 gehad als firma motor, dus BMW is me niet geheel onbekend.
Ik rijd +/-25000 km/jaar bijna het hele jaar door.
Komende zaterdag haal ik mijn aanwinst op en kan de fun hopelijk beginnen.
Zijn er dingen waar ik eventueel op letten of die ik zeker moet weten voor mijn 1200RT?
Groeten,
Patrick
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Het is noch een VFR, noch een K1600GT. Aan het motorkarakter zal je dus wat moeten wennen, maar met de rijervaring die je wel schijnt te hebben zal je snel merken dat je met de R1200RT qua wendbaarheid een pak vlotter uit de voeten kan dan met de twee andere aangehaalde motorfietsen. Als ik uit die drie types eentje mocht kiezen was het zonder twijfel de R1200RT. Ik rij er beroepshalve geregeld met eentje rond, en dat is elke keer weer fun-fun-funlamerp schreef:Zijn er dingen waar ik eventueel op letten of die ik zeker moet weten voor mijn 1200RT?
Succes ermee, en hou ons op de hoogte van je bevindingen!
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
zoek een betrouwbare garage, meer heb je met een 2010 niet nodig!
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Ik hoop niet dat je bedoeld dat ik met een 2010 veel in de garage ga staan?
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Heb een R1200RT van 04/2010.lamerp schreef: door lamerp » 23/01/20 16:09
Ik hoop niet dat je bedoeld dat ik met een 2010 veel in de garage ga staan?
Bij mij enkel onderhoud, normale vervanging van banden en remblokken.
Defectgeschiedenis op 10 jaar = 1 tanklint en een dichtingsrubbertje van de pot met remvloeistof vervangen
Hout vasthouden!
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Mijn eerste ritten op de RT gedaan. Jullie hebben gelijk hij steekt voor mij met kop en schouders boven de Crosstourer uit. In vergelijking met de PAN is hij een heel stuk lichter in gewicht.
Hij schakelt ontzettend soepel... Is eerlijk gezegd de eerste motor die ik heb die zo geruisloos schakelt.
Vanmorgen mijn eerste woon-werk rit van 100km gedaan bij 3 gr. Zetelverwarming is heerlijk, handvat verwarming heb ik zelfs niet hoeven inschakelen. Windbescherming is meer dan fantastisch..
Tot hiertoe dus super tevreden...
Hij schakelt ontzettend soepel... Is eerlijk gezegd de eerste motor die ik heb die zo geruisloos schakelt.
Vanmorgen mijn eerste woon-werk rit van 100km gedaan bij 3 gr. Zetelverwarming is heerlijk, handvat verwarming heb ik zelfs niet hoeven inschakelen. Windbescherming is meer dan fantastisch..
Tot hiertoe dus super tevreden...
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
- Woonplaats: 8860
- Locatie: west vlaanderen
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Dat soepel schakelen weet ik zo niet hoor , bmw is er voor gekend van " klonk " en " klak " en rammel /rammel ....lamerp schreef:
Hij schakelt ontzettend soepel... Is eerlijk gezegd de eerste motor die ik heb die zo geruisloos schakelt.
Tot hiertoe dus super tevreden...
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Die ervaring had ik namelijk ook met de K1600GT.. Dat ging allesbehalve soepel... Maar deze schakelt smooth..
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
- Woonplaats: 8860
- Locatie: west vlaanderen
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
awel ik ook , heb 6 maand een k1600 gt gehad met 32000 km op de teller pppfff niet te doenlamerp schreef:Die ervaring had ik namelijk ook met de K1600GT.. Dat ging allesbehalve soepel... Maar deze schakelt smooth..
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Vanmorgen mijn eerste minder goede ervaring. Europ asssistance is me moeten komen ophalen.
Motor valt plost volledig stil terwijl ik met 120km/hr op de cruise control over de autobaan rijd. Hij is niet meer te starten.
Staat nu bij de garage. Ben benieuwd wat dat gaat zijn
Motor valt plost volledig stil terwijl ik met 120km/hr op de cruise control over de autobaan rijd. Hij is niet meer te starten.
Staat nu bij de garage. Ben benieuwd wat dat gaat zijn
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Ondertussen duidelijk wat er aan de hand is. Tankvlotter is stuk waardoor de branstofmeter onbetrouwbaar is.
dus domweg zonder benzine gevallen.
dus domweg zonder benzine gevallen.
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Damn, tegenvaller.lamerp schreef:Ondertussen duidelijk wat er aan de hand is. Tankvlotter is stuk waardoor de branstofmeter onbetrouwbaar is.
dus domweg zonder benzine gevallen.
Zie dat je de motor slechts een tweetal weken hebt, vorige eigenaar moet vermoedelijk toch iets geweten hebben.
Vlotter of tanklint stuk?
Ik heb een r1200rt 04/2010 - tweede versie (dohc). Deze heeft echter nog tanklint en dit is bij mij al eens vervangen. Ik heb me altijd laten wijsmaken dat een tanklint niet graag droogstaat. Als ik vermoed dat ik een tweetal weken niet ga rijden, tank ik vol en gaat hij op de bok in de garage.
Een tanklint vervangen was ±150 euro incl werkuren.
Ombouw naar vlotter zou mogelijk zijn.
Modellen RT na april 2010 zijn aangepast en hebben normaliter vlotters.
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Ik weet het niet zeker of het een vlotter of een lint is..
Op het gelijkvormigheidsattest staat datum van EG goedkeuringsnummer 28/09/2009.
Het attest zelf is afgeleverd 13/09/2010.
eerste maal ingeschreven 17/09/2010
Daar dit nog een garantie geval is laat ik de werken door de verkoper uitvoeren natuurlijk. Krijg er trouwens ook een nieuwe batterij bij daar ik het gevoel heb dat de startmotor het s'ochtends wat moeilijk heeft. Maar het zou kunnen zijn dat dat komt omdat ik niet vertrouwd ben met een BOXER van BMW.
Volgende week zouden de spullen er zijn en kan de reparatie uitgevoerd worden. Ondertussen rijden we op de dagteller
Op het gelijkvormigheidsattest staat datum van EG goedkeuringsnummer 28/09/2009.
Het attest zelf is afgeleverd 13/09/2010.
eerste maal ingeschreven 17/09/2010
Daar dit nog een garantie geval is laat ik de werken door de verkoper uitvoeren natuurlijk. Krijg er trouwens ook een nieuwe batterij bij daar ik het gevoel heb dat de startmotor het s'ochtends wat moeilijk heeft. Maar het zou kunnen zijn dat dat komt omdat ik niet vertrouwd ben met een BOXER van BMW.
Volgende week zouden de spullen er zijn en kan de reparatie uitgevoerd worden. Ondertussen rijden we op de dagteller
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
lichtje reserve ging niet aan??
er is allicht geprutst met de meter, lint kapot geeft namelijk ook een foutmelding.
tank effe openmaken en indien lint de ombouw naar vlotter maken
er is allicht geprutst met de meter, lint kapot geeft namelijk ook een foutmelding.
tank effe openmaken en indien lint de ombouw naar vlotter maken
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Nee, geen reservelampje... De enige indicatie die ik kreeg was dat de motor er mee op hield
Ga het voorlopig overlaten aan de dealer.. Zoals ik al zei... Garantie..
Tot hiertoe al een kleine 600km gereden en buiten het incident met de tankmeter super tevreden.. Het is idd wel even aanpassen als je komt van een motor met 4 cylinders.. De boxer draait iets rauwer...en is ook wat trager maar nog steeds meer dan snel genoeg voor mijn rijstijl.
Daar ik momenteel de meeste km's op de Autoweg doe is de cruise control een welgekomen optie..
Ga het voorlopig overlaten aan de dealer.. Zoals ik al zei... Garantie..
Tot hiertoe al een kleine 600km gereden en buiten het incident met de tankmeter super tevreden.. Het is idd wel even aanpassen als je komt van een motor met 4 cylinders.. De boxer draait iets rauwer...en is ook wat trager maar nog steeds meer dan snel genoeg voor mijn rijstijl.
Daar ik momenteel de meeste km's op de Autoweg doe is de cruise control een welgekomen optie..
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
- Woonplaats: MOL
- Locatie: de stille Kempen
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Gekend probleem. De fora in binnen- en buitenland staan er vol van. Ik heb een RT van 2005. Lint was al stuk toen ik hem (2e hands) kocht. Volgens de vorige eigenaar moest de benzinemeter eens opnieuw gekalibreerd worden. Jatten en talloren!
Ik rij intussen al iets meer dan een jaar op km teller. Maar ik ga er dit jaar wellicht een vlotter in steken. Nu heb ik voortdurend die gele driehoek aan en dan heb je het niet meteen in de gaten als er eens wat anders aan de hand is. Maar behalve een kapot lampje heb ik er nog geen stukken mee gehad.
Ik rij intussen al iets meer dan een jaar op km teller. Maar ik ga er dit jaar wellicht een vlotter in steken. Nu heb ik voortdurend die gele driehoek aan en dan heb je het niet meteen in de gaten als er eens wat anders aan de hand is. Maar behalve een kapot lampje heb ik er nog geen stukken mee gehad.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Mijne zou nu hersteld zijn. Maar ik vertrouw het nog niet helemaal.... Ik ga dit wekend de tank eens leeg laten lopen en checken of het reserve lampje werkt. Dat heb ik tot hiertoe nog niet gezien....
Ik wil niet nog een keer gedepanneerd moeten worden langs de autostrade.
Ik doe iedere dag de afstand Zonhoven - Venlo (NL) +/- 100km enkele reis en tot hiertoe verder geen problemen...
Ik wil niet nog een keer gedepanneerd moeten worden langs de autostrade.
Ik doe iedere dag de afstand Zonhoven - Venlo (NL) +/- 100km enkele reis en tot hiertoe verder geen problemen...
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Neem je dan niet eenvoudiger een busje van 5 liter mee en rijd hem tot op reserve of leeg?
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Goeie TIP! Zou ik inderdaad ook kunnen overwegen...
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Heb daarstraks volgetankt na 389km gedaan te hebben. Had nog 1 blokje op de tankmeter. Er ging 18liter in. Had dus nog 7 liter over.
Zou het kunnen dat geen blokje meer gedisplayed wordt als reserve van 4 liter bereikt is?
Zou het kunnen dat geen blokje meer gedisplayed wordt als reserve van 4 liter bereikt is?
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Even melden dat tankmeter nu perfect in orde is.
Bandendruk meter werkt trouwens ook.... Had ook reeds een lekke achterband perfect aangeduid door te lage bandendruk indicatie... :mrgreen
Bandendruk meter werkt trouwens ook.... Had ook reeds een lekke achterband perfect aangeduid door te lage bandendruk indicatie... :mrgreen
Pan 1100; Pan 1300; K1600GT; VFR1200X crosstourer; R1200RT
Re: Overstap van HONDA VFR1200X naar R1200RT 2010
Allee vooruit