Balhoofdlager F800GS
Moderator: GVN
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
- Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)
Balhoofdlager F800GS
Beste,
heeft er iemand ervaringen over slijtage van het balhoofdlager bij een F800 GS (Adventure)
Er werd mij deze week verteld dat dat rond de 40.000 km kan versleten zijn en aan vervanging toe is.
En dat zou een flinke kost betekenen
groeten,
Fox30
heeft er iemand ervaringen over slijtage van het balhoofdlager bij een F800 GS (Adventure)
Er werd mij deze week verteld dat dat rond de 40.000 km kan versleten zijn en aan vervanging toe is.
En dat zou een flinke kost betekenen
groeten,
Fox30
Re: Balhoofdlager F800GS
Ze zijn pas versleten als ze versleten zijn. Kan je geen exacte km's opkleven. 40.000 lijkt me redelijk.
Prijs valt mee om te vervangen maar bij BMW kost het wel wat
Prijs valt mee om te vervangen maar bij BMW kost het wel wat
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
- Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)
Re: Balhoofdlager F800GS
Danny, Hoe kan je weten dat ze versleten zijn?Danny schreef:Ze zijn pas versleten als ze versleten zijn. Kan je geen exacte km's opkleven. 40.000 lijkt me redelijk.
Prijs valt mee om te vervangen maar bij BMW kost het wel wat
Re: Balhoofdlager F800GS
Vergelijk het met een fiets, speling op de voorvork en het putje in t midden.
Zet op de bok, laat iemand op de kont duwen, voorwiel van de grond.
Draai het stuur tussen twee vingers zacht van links naar rechts. Als het stuur in de rechtdoordstand precies in een putje springt en wat weerstand heeft dan heeft het sleet.
Voor de motor zittende de twee vorkpoten goed vastgrijpen en van voor naar achter bewegen.
Moet spelingvrij zijn
Zet op de bok, laat iemand op de kont duwen, voorwiel van de grond.
Draai het stuur tussen twee vingers zacht van links naar rechts. Als het stuur in de rechtdoordstand precies in een putje springt en wat weerstand heeft dan heeft het sleet.
Voor de motor zittende de twee vorkpoten goed vastgrijpen en van voor naar achter bewegen.
Moet spelingvrij zijn
Re: Balhoofdlager F800GS
Op een Tiger 800 heb ik conische naaldlagers geplaatst . Veel beter dan de originele (in de eierdoos) .Op termijn dan toch.Fox30 schreef:Beste,
heeft er iemand ervaringen over slijtage van het balhoofdlager bij een F800 GS (Adventure)
Er werd mij deze week verteld dat dat rond de 40.000 km kan versleten zijn en aan vervanging toe is.
En dat zou een flinke kost betekenen
groeten,
Fox30
Gewaarwordingen idd. zoals Danny beschijft. Door te schudden aan de vorken viel er niks te merken .Een knik uit rechtdoor stand wel.
Maak één inkeping in het oude lager dat je dan kan gebruiken om het nieuwe te plaatsen aan de hand van bvb. een chauffagebuis in mijn geval.
60 € voor twee SKF lagers dacht ik ?
Re: Balhoofdlager F800GS
Bij plaatsing van nieuwe is het allerbelangrijkste de spanning op de lagers. Goede plaatsing in propere zittingen, voorspanning en eindspanning op de lagers
Re: Balhoofdlager F800GS
Klopt ! Maar waar is het probleem van Fox eigenlijk ? Horen zeggen bij een dealer ? Ja ,dan zullen ze wel versleten zijn...Danny schreef:Bij plaatsing van nieuwe is het allerbelangrijkste de spanning op de lagers. Goede plaatsing in propere zittingen, voorspanning en eindspanning op de lagers
Re: Balhoofdlager F800GS
Internet en dan gaan ze allemaal kapot
Re: Balhoofdlager F800GS
Correct afgestelde kegellagers van goede kwaliteit slijten eigenlijk niet bij het balhoofd, ze maken geen roterende beweging zoals bij wiellagers.
Pas bij eerst te veel speling kan (meestal) de buitenschaal ingeslagen raken, bijstellen is dan uiteraard niet meer mogelijk.
Door verhard vet kan ook dat vastpuntgevoel optreden, dan is uitwassen en nieuw vet aanbrengen voldoende, maar bij een nieuwe moto na 40.000 is dat toch wel (te) vroeg.
Ik heb het balhoofd van mijn R100RS van '84 losgemaakt op 108.000 (na aankoop) en het vet zat kurkdroog, was hoogstwaarschijnlijk nooit open geweest.
De buitenste lagerschalen waren nog als nieuw, dus nieuw vet, correct afgesteld en terug rijden.
Pas bij eerst te veel speling kan (meestal) de buitenschaal ingeslagen raken, bijstellen is dan uiteraard niet meer mogelijk.
Door verhard vet kan ook dat vastpuntgevoel optreden, dan is uitwassen en nieuw vet aanbrengen voldoende, maar bij een nieuwe moto na 40.000 is dat toch wel (te) vroeg.
Ik heb het balhoofd van mijn R100RS van '84 losgemaakt op 108.000 (na aankoop) en het vet zat kurkdroog, was hoogstwaarschijnlijk nooit open geweest.
De buitenste lagerschalen waren nog als nieuw, dus nieuw vet, correct afgesteld en terug rijden.
R100RS/R100R Mystic
Re: Balhoofdlager F800GS
Yeah maar een 800 is wel een ietsiepietsie gevoeliger aan lagers dan die oudjes...mogelijk heeft de grotere axiale kracht op de langere vork er ook mee te maken.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
- Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)
Re: Balhoofdlager F800GS
ik voel bij mijn motor niets abnormaal, maar ga wel naar de 40 000 km en hoor dat het veel geld kost om de lagers te vervangen.Pol schreef:Klopt ! Maar waar is het probleem van Fox eigenlijk ? Horen zeggen bij een dealer ? Ja ,dan zullen ze wel versleten zijn...Danny schreef:Bij plaatsing van nieuwe is het allerbelangrijkste de spanning op de lagers. Goede plaatsing in propere zittingen, voorspanning en eindspanning op de lagers
Re: Balhoofdlager F800GS
Bij twijfel raadpleeg zeker een kenner hier welbekend en vermijd het officiële circuit.Fox30 schreef:ik voel bij mijn motor niets abnormaal, maar ga wel naar de 40 000 km en hoor dat het veel geld kost om de lagers te vervangen.Pol schreef:Klopt ! Maar waar is het probleem van Fox eigenlijk ? Horen zeggen bij een dealer ? Ja ,dan zullen ze wel versleten zijn...Danny schreef:Bij plaatsing van nieuwe is het allerbelangrijkste de spanning op de lagers. Goede plaatsing in propere zittingen, voorspanning en eindspanning op de lagers
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Balhoofdlager F800GS
Zolang je er geen last van hebt (knik vanuit rechtdoor positie, tik als je de vorkpoten onderaan vastneemt en naar voor en achter probeert te bewegen, hoef je je geen zorgen te maken. Preventief vervangen kan uiteraard wel, maar het is niet zo dat je met versleten lagers (meestal het bovenste) niet meer thuisgeraakt. Ik kende er veel die met versleten lagers rondreden zonder dat ze het wisten.
Lagers kosten idd iets van een 50-60€ afhankelijk van merk en montage is gewoon vorkpoten eruit en T stuk en kroonplaat los. Maar bij de dealer is alles een fortuin als er meer dan een uur werk aan is natuurlijk.
Bij de enduro's monteerde ik altijd een smeernippel in het koker gedeelte van het frame ongeveer halfweg tussen onderste en bovenste lager. Regelmatig met een vetspuit die koker vol vet steken, daarmee pers je het oude vet en water en smurrie eruit en wordt het vervangen voor nieuw vet. Doordat die koker vol vet zit kan er ook veel minder water of vuil meer bij en gaan je lagers veel langer mee.
Triumph 800 heb ik geen ervaring mee maar wat Pol bedoeld is waarschijnlijk dat er standaard open kogellagers opzaten, waar de kogetjes in een "kom" lopen zonder kooi en eruit vallen als je het bovenste stuk van dat lager eraf neemt. Dat zijn idd goedkope lagers, toch kunnen die lang mee als je ze regelmatig opnieuw in het vet steekt en op de juiste spanning houdt. Honda heeft die ook lang gebruikt, mss zelfs nog altijd voor balhoofd.
Lagers kosten idd iets van een 50-60€ afhankelijk van merk en montage is gewoon vorkpoten eruit en T stuk en kroonplaat los. Maar bij de dealer is alles een fortuin als er meer dan een uur werk aan is natuurlijk.
Bij de enduro's monteerde ik altijd een smeernippel in het koker gedeelte van het frame ongeveer halfweg tussen onderste en bovenste lager. Regelmatig met een vetspuit die koker vol vet steken, daarmee pers je het oude vet en water en smurrie eruit en wordt het vervangen voor nieuw vet. Doordat die koker vol vet zit kan er ook veel minder water of vuil meer bij en gaan je lagers veel langer mee.
Triumph 800 heb ik geen ervaring mee maar wat Pol bedoeld is waarschijnlijk dat er standaard open kogellagers opzaten, waar de kogetjes in een "kom" lopen zonder kooi en eruit vallen als je het bovenste stuk van dat lager eraf neemt. Dat zijn idd goedkope lagers, toch kunnen die lang mee als je ze regelmatig opnieuw in het vet steekt en op de juiste spanning houdt. Honda heeft die ook lang gebruikt, mss zelfs nog altijd voor balhoofd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Balhoofdlager F800GS
Toch niet. De kogeltjes zitten gevangen. De schaal van het onderste lager verwijderen op het T-stuk was niet evident ! Op een boerse wijze tewerk gaan zonder het risico de buis te beschadigen was echt geen optie! Drie laspunten maakten het lager zo heet dat ,door uitzetting , de schaal er zo afkwan. Bedankt aan de lasserDirk Pauwels schreef:Zolang je er geen last van hebt (knik vanuit rechtdoor positie, tik als je de vorkpoten onderaan vastneemt en naar voor en achter probeert te bewegen, hoef je je geen zorgen te maken. Preventief vervangen kan uiteraard wel, maar het is niet zo dat je met versleten lagers (meestal het bovenste) niet meer thuisgeraakt. Ik kende er veel die met versleten lagers rondreden zonder dat ze het wisten.
Lagers kosten idd iets van een 50-60€ afhankelijk van merk en montage is gewoon vorkpoten eruit en T stuk en kroonplaat los. Maar bij de dealer is alles een fortuin als er meer dan een uur werk aan is natuurlijk.
Bij de enduro's monteerde ik altijd een smeernippel in het koker gedeelte van het frame ongeveer halfweg tussen onderste en bovenste lager. Regelmatig met een vetspuit die koker vol vet steken, daarmee pers je het oude vet en water en smurrie eruit en wordt het vervangen voor nieuw vet. Doordat die koker vol vet zit kan er ook veel minder water of vuil meer bij en gaan je lagers veel langer mee.
Triumph 800 heb ik geen ervaring mee maar wat Pol bedoeld is waarschijnlijk dat er standaard open kogellagers opzaten, waar de kogetjes in een "kom" lopen zonder kooi en eruit vallen als je het bovenste stuk van dat lager eraf neemt. Dat zijn idd goedkope lagers, toch kunnen die lang mee als je ze regelmatig opnieuw in het vet steekt en op de juiste spanning houdt. Honda heeft die ook lang gebruikt, mss zelfs nog altijd voor balhoofd.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
- Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)
Re: Balhoofdlager F800GS
Ik heb het toch maar laten vervangen, want wil aan het stuur van mijn motor niet zelf knutselen, maar de rekening was flink.
Het " onderbrekingkje" bij het draaien van het stuur is wel volledig weg.
Het " onderbrekingkje" bij het draaien van het stuur is wel volledig weg.
Re: Balhoofdlager F800GS
Had ik ook voor je kunnen doen...
Wat was de rekening?
Wat was de rekening?
Re: Balhoofdlager F800GS
90€ voor de stukken en 3 a 4 uren aan 75 € bij BMW.Danny schreef:Had ik ook voor je kunnen doen...
Wat was de rekening?
Allé kom , 400 € ?
WC papier , ne coca en 't licht inbegrepen
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
- Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)
Re: Balhoofdlager F800GS
ik zal het onthouden voor een volgende keer. Dank je wel voor het aanbodDanny schreef:Had ik ook voor je kunnen doen...
Wat was de rekening?