afschrijving moto // beroepskosten

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
genieter
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 nov 2004, 16:59
Locatie: Gavere

afschrijving moto // beroepskosten

Bericht door genieter »

Ik heb mij een occasie aangeschaft en stel mij de vraag op welke duurtijd ik hem het best fiscaal afschrijf,
het is een r1100rt van 96, ik opteer om hem enkel in 2004 en 2005 af te schrijven (dus 2 jaar).
Zijn er mensen met meer ervaring op fiscaal vlak?
Kan ik bvb een moto van 8 jaar oud misschien beter op 1 jaar afschrijven?
.... Fiscale tips zijn welkom.
muskovin
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2004, 09:39
Locatie: Mariakerke bij Gent

Bericht door muskovin »

Heb in januari 2003 een k1100rs van 93 gekocht 5600 euro.

Heb hem vorige maand verkocht en de restwaarde volgens den boekhouder was nog 1900 euro.

Dus na 2 jaar met factuur verkocht, geen probleem.

Success met uwe r1100rt.
Berre

Bericht door Berre »

Ik heb dit jaar een R1100R van eind 95 gekocht en ga hem inbrengen over 2 jaar als woon-werkverkeer. Als je echt veel over dit onderwerp wil lezen, kan je best ook eens gaan kijken op het forum van Motoren en Toerisme onder de topic fiscaal. Er zijn heel wat interessante tips te vinden. De "regel" die ik daar gelezen heb, is nieuwe motor op minimum 5 jaar en dan per jaar dat hij ouder is daar een jaar vanaf trekken. Maar alles hangt ook af van de goodwill van je controleur (als je al gecontroleerd wordt). Veel succes.
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Bericht door Livin »

Normaal gezien wordt dezelfde afschrijvingstermijn gevolgd als voor een wagen:
- nieuw = 5 jaar
- occasie = 3 jaar

Niets weerhoudt je ervan om dit met je belastingscontroleur te bespreken en een overeenkomst te sluiten om een kortere termijn te gebruiken. Het zal dus voor een stuk van de je controleur afhangen, alsook de omvang van het resterend bedrag (voor een occasie).

Er zijn er die een nieuwe motor bv afschrijven op 4 jaar. Als je controleur dit aanvaard is dit ok, anders ...

Mvg,
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Panther
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2004, 17:14

Bericht door Panther »

1 jaar is uitgesloten. Dat gaan de fiscus nooit aanvaarden tenzij dit door de mazen van het net (controle) glipt. :twisted:
Mij lijkt het beste om op 3 jaar af te schrijven. Zo zal je na 2 jaar toch 66,66% kunnen afschrijven. Verder kan je ook degressief afschrijven, maar dan zou ik hem wel op 4 jaar nemen. Hier is hij na 2 jaar dan voor 75% afgeschreven. 1e jaar 50% (theoretisch mag je wel maar max. 40% van de aanschafwaarde fiscaal afschrijven, maar te proberen) en het 2e jaar nog eens 25%.

Dit is wel voor de Belgische fiscus van toepassing. :!:
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Degressief afschrijven op 4 jaar is het minimum dan je kunt toepassen.
Dat geeft je een afschrijving van 40% na 1 jaar, 64% na 2 jaar en 89% na 3 Jaar.
Het heeft geen zin om dit op 50% te proberen per jaar, aangezien je dit speciaal moet aanvragen, beroepskostenbewijzers automatisch naar de 2° verificatie worden verwezen en ze dit zeker zullen opmerken.

Lineair op 3 jaar geeft U na 2 jaar al 66% wat dus zowat gelijk is en zeker aanvaard zal worden.
Op 2 jaar hangt van de kostprijs af, van de ouderdom dus en van de restwaarde.
Een echt oude moto (liefst van een ander merk) kun je zelfs op 1 jaar afschrijven, maar wanneer ze "BMW" horen worden ze al moeilijk.

Ik zou op 2 jaar lineair proberen, lukt het niet kun je nog steeds veranderen naar 3 jaar of degressief op 4 jaar.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Bericht door P-man »

'morgen,
Lees ook hierboven het bericht van SilverRT,
Ik heb deze zomer het lot uitgedaagt en m'n belastingscontroleur (kantoor Leuven) gecontacteerd en haar deze vraag gesteld:
Leuven aanvaard geen afschrijvingen op minder dan 3 jaar. De enige uitzondering is van het reactieve type : Een uitzondering wordt toegestaan igv een ongeluk met 'totaal verlies' of igv diefstal.
Groetjes
Pieter
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Er bestaat geen enkele duidelijke richtlijn over het aantal jaren. Elke controleur interpreteerd dit volgens zijn eigen goeddunken. Wat de een verteld kan en mag zeker geen normale gang van zaken worden. En wij moeten/mogen ons daar ook niet aan houden :!:
Wat denk je dat er gebeurt indien iedereen een tweedehands gaat afschrijven op 5 jaar en een nieuwe op 10 jaar :?:

Neen, iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat de minimum is. Voor een oude tweedehands die maar een kleine aankoopkost heeft gehad en waarvan de restwaarde ook niet veel meer is, is PERFECT afschrijfbaar op één (1) jaar. Een andere op twee en weer een derde zal eerder op 3 jaar moeten. Maar beweren dat ALLE tweedehandse motoren op 3 jaar moeten is een redenering uit het verleden die op de dag van vandaag niet meer toegepast wordt.

Hetzelfde voor een nieuwe. Vroeger was het "gebruikelijk" om dit op 5 jaar te doen, maar dat is ook verleden tijd.

Voor zowel nieuw als oud wordt er naar de kostprijs en verkoopwaarde gekeken, en daaraan wordt de afschrijfperiode bepaald.
Voor dure merken is dit dus beduidend langer dan goedkopere merken.

Een voorbeeld: een BMW 1100 S is 2 jaren geleden aangeboden met een afschrijving van 5 jaar. De belastingscontroleur maakt daar zonder problemen 9 jaar van :!: In compromi is uiteindelijk 7 jaar aanvaard :!:

Volgens mij moet iedereen voor zichzelf een verdedigbare periode bepalen in functie van zijn persoonlijke gegevens, en dit verdedigen bij de controle, desnoods de voorstellen van de controleur weigeren en beroep aantekenen.
Iedereen die denkt recht te hebben op een korte afschrijving, MOET dit ook durven toepassen ook al is het minder dan het "gebruikelijke".
Zoniet zal binnen de kortste tijd dit "gebruikelijke" stijgen en als standaard gebruikt worden, en daar hebben we motars geen boodschap aan.

Mijn eerste moto (Nieuwe Honda) heb ik op 4 jaar afgeschreven, mijn tweede (Nieuwe BMW) op 5 jaar degressief. Mijn derde zal volgend jaar aangekocht worden (Nieuwe BMW 1150 of 1200 RT) en die zal ik ook op 5 jaar degressief afschrijven. Ik weet echter dat ze dit niet zullen aanvaarden, maar liever na overleg dit veranderen onder protest dan zomaar klakkeloos op voorhand er zelf een langere periode op te plakken.
Het resultaat is wel hetzelfde, maar we wekken dan toch minstens niet de indruk dat we die langere periodes als normaal beschouwen.

Het komt erop neer een manier van redeneren toe te passen die bruikbaar is over alle merken heen. Het heeft geen zin, maar dat kan, om enkel voor BMW een algemene of gebruikelijke regel neer te schrijven. BMW kan geen toonbeeld zijn voor alle merken, en omgekeerd ook niet.
Maar het basisprincipe MOET dat wel zijn.
Zoniet wordt de persoonlijke willekeur van elke belastingscontroleur alleen maar gestimuleerd met alle gevolgen van dien.

Ik heb ooit op een ander forum het voorstel gedaan om een overzicht aan te leggen van effectief toegepaste afschrijfperioden tov merk, type, Km, rijgedrag (woon-werk verhouding) en dit per provincie of per belastingskantoor te noteren zodat we een effectief beeld krijgen van wat er in de praktijk juist gebeurt. Nu weten ze alleen in Brussel wie wat doet. Ik heb daar jammer genoeg niet veel reaktie op gekregen.
Het geeft mij de indruk dat er veel meer mensen zijn die over beroepskosten spreken, dan dat ze aan beroepskosten aangeven doen :!:

Weet iemand of er gegevens bestaan in België over deze materie?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie