Tripy

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Tripy

Bericht door Bob »

Vraag aan de kenners: wat doet Tripy beter of anders dan een modernere GPS? Wordt dat heden ten dage nog gebruikt? Zijn er nog gegadigden voor zo'n toestel?

Reden van mijn vraag: aangezien de evenementensector momenteel volledig plat ligt heeft men bij Event Masters de gelegenheid te baat genomen om de magazijnen eens grondig op te ruimen. Daarbij werden nog een aantal Tripy's gevonden, die zouden voor een eerder symbolische prijs de deur uit mogen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Tripy

Bericht door WILBIKE »

Hoi bob,

Ik had ooit een Tripy versie I en vond het een toffe oplossing om het bolleke/pijl-systeem vlot te kunnen rijden. Vroeger hadden we alleen maar dit en de Tripy was een erg goed systeem. Ikzelf maakte er ritten mee maar had wel veel problemen voor het uitprinten van de roadbooks, daar moest je echt aan thuis zijn. Als occasionele gebruiker was het steeds worstelen met het systeem en de kop en voetteksten alsook de nummering van de bladen was voor mij horror. Gelukkig hadden wij den Bosse die dit vlotjes in de vingers had waardoor we de ritten voor de club toch behoorlijk konden afprinten...
Persoonlijk vind ik dit systeem voorbijgestreefd, van A naar B geen probleem maar ritten rijden in onbekend terrein heeft helemaal geen indicatie van hoe bochten zich situeren of hoe kruispunten in het landschap liggen wanneer je niet dient af te slaan doordat de eerste situatie in jou route bv. 5 kilometer verder ligt.
Het Connect-systeem van BMW heeft ook zulk een navigatie (bol/pijl) en is voor mij perfect om van A naar B te rijden, ik gebruik dit in de meeste ritten naar onbekende oorden. Voor lange routes vb. Ardennen of buitenlandse reizen heb ik dan een TT550 die voor mij de ideale route biedt...

Met vriendelijke groet :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tripy

Bericht door st1100 »

Ik moet zeggen ik heb enkel een Tripy I gehad geen II. Gewonnen met de roadbookrally van Motoren & toerisme. En dat is minstens een jaar of 12 geleden.

Eigenlijk is een tripy een elektronische bolleke pijltje roadbookroller (zoals vroeger de routes ook afgedrukt stonden in M&t) .... maar die dus automatisch verder rolt.
Normaal zit er een gratis navigatieprogramma (roadtracer) bij , waarin je de tekeningen van de afslagen kunt bewerken.

Het was de bedoeling minder gedoe te zijn. (Geen bluetooth audio,goed afleesbaar zwart/wit scherm (ook in volle zon) , geen oplaadaansluiting nodig want batterij ging hele dag mee , route was altijd 1 op 1 juist , ....)
En ook om minder de aandacht van de rijder op de gps te trekken. Vandaar ook geen audio. Bij de II zit er een kaart in het toestel en kan je een route laten uittekenen in het toestel zelf en hem dus ook a-b gebruiken. De I kon enkel vooraf gemaakte routes.

Je kon er zelfs tracks insteken helemaal af de kaart....voor de paris-dakar type rijders dus. Daar werd/wordt hij ook gebruikt.

Persoonlijk vond ik dat op zich niet slecht werken , maar omdat ik op een stuurwegeltje , alle notie van afstand verlies... had ik constant dat ik paar kilometer te ver zat op schone stuurwegen. Gewoon omdat ik niet op het scherm lette. Een ramp is dat niet want dan deed je dat schoon stuk nog eens in de andere richting ;-) maar als je op tijd thuis wil zijn voor het avondeten , toch wel irritant na de 10é gemiste afslag.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Tripy

Bericht door aantzeetje »

is interessant voor diegene die roadbooks maken. Is de enige gps waar er een deftig roadbook uitkomt
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Tripy

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik heb ook ooit, waarschijnlijk als een van de eersten een Tripy1 gekocht. Dat was toen inderdaad zowat de opvolger van het papieren bolleke-pijlke roadbook, en ik ben er in feite altijd tevreden van geweest. Zichtbaarheid van het scherm fenomenaal goed, een batterij die langer dan een uitgebreide dagtrip meegaat, geen bekabeling, voor een tweede motor alleen een extra rammount nodig, routes die klopten als een bus, kortom destijds allemaal voordelen.
En toen kwam Garmin, met nogal wat meer mogelijkheden en extra toeters en bellen, en de Tripy bleef meer en meer opzij liggen, ook al omdat beide systemen niet echt gebruiksvriendelijk zijn, toch niet als je ze maximaal wilt proberen benutten en je ze naast mekaar gaat gebruiken.
Ik heb mijn Tripy1 nog liggen, alleen heeft door onbruik de batterij de geest gegeven, en ik acht het niet onwaarschijnlijk dat dat zo is voor nogal wat Tripy's die nog ergens in een lade liggen (een nieuwe laten plaatsen kost ongeveer 75€).
Als extra voor erbij zou ik hem vandaag wel kunnen smaken, temeer omdat een tripy in mijn ogen goed aansluit bij het pure motorrijden: voluit kiezend voor onthaasting langs onontdekte wegeltjes er eens op uittrekken, niet tijdsgebonden, niet per sé naar ergens....
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Tripy

Bericht door GStephen »

Stuur anders eens een mail naar marcelsannen@telenet.be
Hij gebruikt en verkoopt die.

Ikzelf heb de II-versie, maar moet toegeven dat er al een laagje stof op ligt :oops:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Tripy

Bericht door Polleke G »

Ik rij wekelijks met de Tripy,voor mij is dit het beste toestel,perfect scherm in zonlicht,geen voeding nodig,geen geluid ,geen bleutooth,geen draadloze rommel,en geen problemen.Ok de kaart is niet up te date maar daar leer je wel mee werken,routes maken kruipt wat tijd in, maar zijn dan goed voor altijd ,geen last van oude of nieuwe kaarten(want dat maakt voor een route niks uit bij een tripy)
Gebruik hem ook om roadbooks op papier te maken(ja die worden nu nog altijd gereden, zelfs wekelijks)
Dus ik houd mij aanbevolen om er eentje bij te kopen,dus als je ze verkoopt meld het me dan,
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Tripy

Bericht door Bob »

Polleke G schreef:Dus ik houd mij aanbevolen om er eentje bij te kopen,dus als je ze verkoopt meld het me dan
Dat is goed. Ik vraag na wat men er nog van verwacht qua prijs, maar zoals gezegd, dat gaat eerder iets symbolisch zijn om niet te moeten zeggen dat ze zomaar weggegeven werden. Het zal ook niet voor eerstdaags zijn, ik moet volgende week wat herstellingen laten uitvoeren aan mijn ruggengraat en zal daardoor enkele weken buiten strijd zijn. Maar van zodra ik meer weet (aantal beschikbare toestellen en de prijs) meld ik het hier.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Tripy

Bericht door Polleke G »

Fijn,zou mooi zijn,en we hebben tijd
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tripy

Bericht door st1100 »

Ergens werd de tripy vergeleken met de BMW connected app/TFT scherm. En op het eerste zicht gaan ze inderdaad in dezelfde richting. Echter de icoontjes van de tripy zijn veel duidelijker (meer info) , als er bv twee straten vlak na mekaar zijn zullen er 2 zijbenen aan de pijl staan. Een van de 2 vet om duidelijk te maken welke je moet nemen enz. Bij voorafgemaakte routes kan je de getoonde afbeeldingen nog bewerken en duidelijker maken voor als je de volgende keer die rit gaat rijden.

Verder had die een kleine kompaspeil die de richting van de track aangaf een paar honderd meter verder. Als die pijl de tegenovergestelde richting opging ... dan komt er een haarspeldbocht enz.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Tripy

Bericht door V »

Reeds 10 jaar tripy II in mijn bezit, top toestel.
Grtz Marc
Afbeelding
Plaats reactie