Klepperend geluid 1150

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Klepperend geluid 1150

Bericht door Pete »

Vraagje voor de techisch experten:

Sinds kort hoor ik een storend "kloppend, klepperend" geluid dat vooraan uit het motorblok (1150 GS) komt. :? Ik geraak er maar niet uit wijs waar het vandaan kan komen, maar het is enkel hoorbaar bij het terugschakelen, wanneer ik ontkoppel. Ook bij het rijden in 2e of 3e, bij +/- 3000 toeren is hetzelfde geluid zachtjes hoorbaar. Mijn vermoeden is dat de kleppen misschien opnieuw moeten worden afgesteld?? :roll:

Mijn beemer heeft ondertussen (nog maar) 38.800 km, dus moet binnenkort binnen voor 40.000 km onderhoud. Nog even wachten of meteen laten nakijken door dealer? Wat denken jullie?

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

als je kleppen "kloppen dan zou je nu beter al bij de dealer staan...
hoor je 't ook als je stationair de koppeling een kneep geeft ??
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Neen, als hij stationair draait hoor je het niet en hij rijdt ook normaal. Ik heb niet de indruk dat ik vermogensverlies heb, misschien wel wat meer trillingen dan anders... :roll:
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Kun je bepalen of het geluid links of rechts zit? En is je oliepeil toevallig erg laag?

Waar ik aan denk is een nokkenaskettingspanner die even te weinig olie krijgt, wat op zich niet zo rampzalig is, maar op dat moment houdt hij de nokkenasketting niet meer op spanning.

Volgens mij is de rechterkant daar iets gevoeliger voor.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Het is vrij moeilijk te bepalen waar het geluid vandaan komt, vooral als je aan het rijden bent, maar het komt eerder van de voorkant van de motor... :?
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

't zal sowieso gokken blijven via dit medium omdat we 't geluid zelf niet kunnen horen en dus ook geen idee hebben hoe 't klinkt... :roll:
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Gerammel van een abs die zichzelf aan het checken is?
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Geluiden kan je vrij simpel lokaliseren. Neem een darmpje van een mm of 8. druk dat tegen je oor en de andere zijde op de plaats waar je vermoed dat vreemde geluid te horen. Daar waar het geluid het sterkst doorkomt is het het dichtst bij. Als je dan een tekening neemt van een opengewerkt blok heb je al een goed idee waar het vandaan kan komen. :wink:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

met lange schroevendraaier eens overal op het blok teluister leggen.
uw oor plaats je op het handvat. Zo hoor je heel goed de interne motorgeluiden en kan je beter lokaliseren.
suc6 en wie weet vind je iets.
eventueel met tweede persoon werken om koppeling te bedienen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

klopgeesten

Bericht door WALTER GSAdventure »

Pete,
je zit 1200 km van je onderhoudsbeurt af. Twijfel niet en breng hem weg dan ben je zeker. De volgende onderhoudsbeurt doe je gewoon terug op 50 000 km.

Je kan met die stetoscoop- systemen wel horen maar je moet eerst weten hoe een "normale" motor loopt. Als je hier geen ervaring in hebt, en je voor de eerste keer luistert, schrik je wel even van de rauwe klanken.

Suc6. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Bedankt voor de tips jongens, ik denk dat ik mijn machien voor alle veiligheid toch maar meteen eens grondig laat nakijken. :)

Hopelijk is het een banaal iets. Ik laat jullie zeker wat weten zodra hij terug is van de dealer!

Thanks guys!

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

eens effe langsgaan voor een geluidsanalyse hoeft niet persé te betekenen dat je je onderhoudskadans moet verleggen... gewoon effe laten luisteren en dan horen wat het verdict is...
op den duur doe je een onderhoudsbeurt elke 5000km :wink:
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: Klepperend geluid 1150

Bericht door frederik »

begin deze week eens met je handen vuil te maken en de klepspelling correct te zetten. warm rijden en opnieuw syncroniseren. indien nodig andere bougies indraaien. Daarna ga je weten of het dat is, of je verder moet zoeken. koste met uitzondering van de mogelijkse bougies niets, alleen wat zeep om uw handen weer proper te maken.

of bij jij van dat type, die altijd met mooie propere handen wil rondlopen ? indien ja, dan heb ik goed nieuws voor u, uw dealer zal wel uw ego strelen en u een gepeperde factuur opsturen. dan gaat ge u véél beter voelen, tenzij je natuurlijk het vuilehandentype bent.

en vooral véél te lang wachten om iets te doen, kwestie dat die dealer dan véél kan vervangen en aanrekenen !

allé, veel vuilehandenplezier.
brit

Re: Klepperend geluid 1150

Bericht door brit »

of bij jij van dat type, die altijd met mooie propere handen wil rondlopen ? indien ja, dan heb ik goed nieuws voor u, uw dealer zal wel uw ego strelen en u een gepeperde factuur opsturen. dan gaat ge u véél beter voelen, tenzij je natuurlijk het vuilehandentype bent.
vraag me af wat pete aan dergelijke opmerking heeft? doet me denken aan het gs nl forum, daar gooien ze ook dergelijke berichten tussen de topics...
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Ben voorlopig nog niet bij de dealer geraakt... :x Enne, ik wil dolgraag mijn handen vuil maken, maar laat het nu net lukken dat ik van techniek geen kaas gegeten heb :roll: Dus, voorlopig blijf ik er met mijn pollekes van af, kwestie van geen domme dingen te doen!

Nog eens bedankt voor het advies jongens, ik hoop tegen eind januari meer te weten, tot die tijd zal ik mijn machientje noodgedwongen op stal moeten laten staan :cry:

Nog veel rijplezier alvast!
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Frank E
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:28
Locatie: Bij de smurfen
Contacteer:

Bericht door Frank E »

Pete schreef:Ben voorlopig nog niet bij de dealer geraakt... :x Enne, ik wil dolgraag mijn handen vuil maken, maar laat het nu net lukken dat ik van techniek geen kaas gegeten heb :roll: Dus, voorlopig blijf ik er met mijn pollekes van af, kwestie van geen domme dingen te doen!

Nog eens bedankt voor het advies jongens, ik hoop tegen eind januari meer te weten, tot die tijd zal ik mijn machientje noodgedwongen op stal moeten laten staan :cry:

Nog veel rijplezier alvast!
Verzacht je leed en breng je motor naar de dealer. Ondertussen kan je onderhoud gedaan worden en kunnen de kleppen gesteld worden (moest het daaraan liggen). Ik hoop dat het in die richting gaat zijn, kwestie om de kosten te drukken...
Plaats reactie