R 100 CS
Moderator: GVN
R 100 CS
Mijn HD van '86 gaat de deur uit wegens te weinig sportief.Ben daarom op zoek naar sportieve R.De 90S lijkt me duur verkocht te worden en dit omwille van een wat betere carburator??Daarom lijkt me een R 100 S wel wat maar ben ook een R100 CS tegengekomen.Kan iemand me vertellen of dit de moeite loont en wat de verschillen zijn?Is 3500 € een faire prijs voor deze moto in zeer goede staat ?Ook een R100 RS lijkt weinig te verschillen van een S als je er een kuipje opzet of is er toch een groot verschil in rijgedrag?
Hoi
De 90S is gewoon duurder omdat deze beschouwd wordt als verzamelmotor. Modellen in goede originele staat gaan nog altijd vlot van de hand voor prijzen waar de meeste andere airheads alleen maar van kunnen dromen. Nu eerlijk gezegd: om mee te bollen is er weinig verschil tussen een 90S en 100S. Het prijsverschil is vrij groot, dus als je geen belang hecht aan de "verzamelwaarde" zou ik zeggen, neem maar een 100. De CS ligt daar ook heel dicht tegen aan, is alleen wat jonger (vanaf 1980) terwijl de 100s slechts tot 78 gebouwd werd. wat betreft de RS: neem de kuip er af, en zet er een S kuipje op en je hebt opnieuw een moto uit dezelfde reeks. Al deze moto's hebben ongeveer hetzelfde gewicht, vermogen en topsnelheid dus............. moeilijke keuze zeker.
Wat betreft de prijs: voor 3500 zal de luchtgekoelde boxer niet verkocht geraken (allen een 90S gaat er boven) , zelfs voor 3000 zal het niet makkelijk zijn. Als je wat zoekt vind je er zelfs voor minder dan 2500 (en in goede staat). Veel succes.
De 90S is gewoon duurder omdat deze beschouwd wordt als verzamelmotor. Modellen in goede originele staat gaan nog altijd vlot van de hand voor prijzen waar de meeste andere airheads alleen maar van kunnen dromen. Nu eerlijk gezegd: om mee te bollen is er weinig verschil tussen een 90S en 100S. Het prijsverschil is vrij groot, dus als je geen belang hecht aan de "verzamelwaarde" zou ik zeggen, neem maar een 100. De CS ligt daar ook heel dicht tegen aan, is alleen wat jonger (vanaf 1980) terwijl de 100s slechts tot 78 gebouwd werd. wat betreft de RS: neem de kuip er af, en zet er een S kuipje op en je hebt opnieuw een moto uit dezelfde reeks. Al deze moto's hebben ongeveer hetzelfde gewicht, vermogen en topsnelheid dus............. moeilijke keuze zeker.
Wat betreft de prijs: voor 3500 zal de luchtgekoelde boxer niet verkocht geraken (allen een 90S gaat er boven) , zelfs voor 3000 zal het niet makkelijk zijn. Als je wat zoekt vind je er zelfs voor minder dan 2500 (en in goede staat). Veel succes.
Hoi
-
Frank Van Herck
Hoe jonger de moto hoe beter de remmen maar zelfs de Brembo's hebben mij nooit kunnen bekoren. Er wordt wel 's al lachend gezegd dat allle boxermotoren uit die periode een standaard ABS ingebouwd hadden: je kan het voorwiel namelijk onmogelijk blokkeren. Ik reed een paar jaar met een 80 GS en kan het dus weten: toen waren de remmen niet het sterkste punt van BMW. Dus of ik meer zou geven daarvoor ? Tenslotte voor 3500 koop je al een hele mooie K (misschien zelfs all 2) of een vierklepsboxer en die hebben wel goeie remmen.
-
Chris Wils
R100 CS
Mijnen eerste BMW was nen R 100 CS en ik kan er dus wel een beetje over meespreken denk ik. Ik heb hem nieuw gekocht in 1982, en heb er op 7 jaar tijd 200.000 km mee gereden, ik heb toen de versellingsbak kapot gehad, mijne maat heeft er een ondergestoken van een R 75 ( da paste toen allemaal) en hij heeft hem verkocht. Via via, is die CS terecht gekomen in Geel, bij Peter van Mol, die heeft er nog 100.000 km bij gereden en hem dan verkocht aan zijn schoonbroer, die heeft er nog 50.000 km mee gereden, en naar het schijnt heeft die toen een volledige revisie gehad. Ik heb de inlaat kleppen laten vervangen op 150.000km, en de uitlaat kleppen waren nog de eerste na die 350.000km, dus ne CS is ne sterke BMW, geloof mij maar. Maar ge kunt veel km met gelijk welke moto. Nu heb ik een R1100RS, gekocht in 1996 en er staan nog maar 65.000km op, maar ik heb ook nog een Harley Electra Glide, nieuw gekocht in 1998, en daar staan nu 145.000km op( in 2003 3 maanden USA, 30.000 km, waarvan 10.000 de laatste maand, en op tijd onderhoud) en er mankeert nog altijd niks aan, dus die gaat ook mee tot minstens 200.000km.
Salu.
Chris.
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
Heb hem uiteindelijk gekocht voor 2500 en ondertussen al wat km's mee gereden en valt reuze mee.Alleen inderdaad wat gewoon worden aan de remmen.Achterrem remt nauwelijks maar die Brembo's compenseren goed.Hij gaat alleen gemakkelijk in de vering vooraan zelfs bij het sportief schakelen alleen al.Toch eens moeten nakijken.
-
Colin Haselaar
- Contacteer: