fiscaliteit
Moderator: GVN
fiscaliteit
weet het, ben er tamelijk vroeg mee... Toch een vraagske:
Ik heb een occasie Beemer gekocht. Beestje is 1 jaar oud. Als ik hem nu wil inbrengen in mijn belastingaangifte, gesteld dat ik hem voor bijna 95% werkverkeer zal gebruiken, hoe zit het dan met het concept "afschrijven van"?
-Als de moto nieuw x euros heeft gekost en ik aan de vorige eigenaar y euros betaald heb, schrijf ik dan het bedrag van x of y af?
-Wat is het interessantst? Degressief of lineair?
-In het eerste geval, bestaat daar een standaardformule voor of kunt ge zo degressief gaan zoals 't u 't beste uitkomt?
-Kiest ge over hoeveel jaar of is dat standaard 3 of 4?
Groetjes
Ik heb een occasie Beemer gekocht. Beestje is 1 jaar oud. Als ik hem nu wil inbrengen in mijn belastingaangifte, gesteld dat ik hem voor bijna 95% werkverkeer zal gebruiken, hoe zit het dan met het concept "afschrijven van"?
-Als de moto nieuw x euros heeft gekost en ik aan de vorige eigenaar y euros betaald heb, schrijf ik dan het bedrag van x of y af?
-Wat is het interessantst? Degressief of lineair?
-In het eerste geval, bestaat daar een standaardformule voor of kunt ge zo degressief gaan zoals 't u 't beste uitkomt?
-Kiest ge over hoeveel jaar of is dat standaard 3 of 4?
Groetjes
Het bedrag wat de vorige eigenaar betaalde, doet niets terzake. Neem gewoon de som die jij op factuur hebt betaald.
Interessants is beginnen met degressief, en van het ogenblik dat lineair voordeliger wordt, overstappen op lineair. Wel dossier goed opbouwen, ze willen nog wel eens moeilijk doen.
Op het net vind je wel wat voorbeelden en formules, bij MAG weten ze er ook alles van.
Termijn? Voor een nieuwe 5 jaar, voor een tweedehands 3 jaar. Maar in dit geval zou ik zelf voorstellen om voor 4 jaar te gaan (was nog maar 1 jaar oud). Op die manier stem je de controleur veel gunstiger. En het aantal kilometers moet ook een beetje kloppen. 3000 km per jaar, en op drie jaar afschrijven gaan ze ook niet lekker vinden.
En vooral: alles bijhouden wat ook maar zou kunnen gebruikt worden om aan te tonen dat je effectief zo veel van en naar het werk bent/hebt gereden.
En zoekfunctie gebruiken zal ook nog één en ander aan het licht brengen
Interessants is beginnen met degressief, en van het ogenblik dat lineair voordeliger wordt, overstappen op lineair. Wel dossier goed opbouwen, ze willen nog wel eens moeilijk doen.
Op het net vind je wel wat voorbeelden en formules, bij MAG weten ze er ook alles van.
Termijn? Voor een nieuwe 5 jaar, voor een tweedehands 3 jaar. Maar in dit geval zou ik zelf voorstellen om voor 4 jaar te gaan (was nog maar 1 jaar oud). Op die manier stem je de controleur veel gunstiger. En het aantal kilometers moet ook een beetje kloppen. 3000 km per jaar, en op drie jaar afschrijven gaan ze ook niet lekker vinden.
En vooral: alles bijhouden wat ook maar zou kunnen gebruikt worden om aan te tonen dat je effectief zo veel van en naar het werk bent/hebt gereden.
En zoekfunctie gebruiken zal ook nog één en ander aan het licht brengen
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Degressief is enkel interessant indien je van plan bent hem sneller terug te verkopen dan de afschrijftermijn.
Vb afschrijving op 4 jaar, maar je bent van plan hem binnen twee jaar zowieso te verkopen, dan kun je beter degressief gaan.
Anderzijds heeft degressief het voordeel dat je je geld sneller terug hebt, maar dat heeft enkel nut bij een termijn van 5 jaar of langer.
Bij kortere termijn maakt het eigenlijk niet veel uit. Reken het maar na.
Vb afschrijving op 4 jaar, maar je bent van plan hem binnen twee jaar zowieso te verkopen, dan kun je beter degressief gaan.
Anderzijds heeft degressief het voordeel dat je je geld sneller terug hebt, maar dat heeft enkel nut bij een termijn van 5 jaar of langer.
Bij kortere termijn maakt het eigenlijk niet veel uit. Reken het maar na.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
afschrijven
Ik denk dat 95% woon werk een beetje veel zal zijn voor de fiscus.
Is dit iemand al gelukt?
Is dit iemand al gelukt?
afschrijven
Ja zit ook aan 85%, 100%... tja als het juist is is het juist.
Zit iemand van jullie dan in volgende situatie?
Ik rijd elke dag van Gent over Antwerpen naar de Kempen. 1 à 2 dagen doe ik dat met de moto, afhankelijk van het weer. 3 à 4 dagen carpool ik met collega's.
Nu ben verleden jaar pas afgestudeerd in een totaal niet fiscale richting en ben ik tewerkgesteld in een niet-fiscale branche. Vandaar mijn onwetendheid en navenante vragen. Maar ik leer graag bij
Met de auto is't naar 't schijnt simpel: 0.15 euro per kilometer. Ik heb mij laten wijsmaken dat hier het enige bewijs voor de fiscus het aantal werkdagen met de auto*de gereden afstand is. Dit ongeacht het aantal kilometers dat op je teller staat. Je kan dus carpoolkilometers inbrengen ook als je meerijdt.
Met de moto doe ik dus ongeveer 15000 à 20000 kms per jaar. Die ik graag ook 100% wil inbrengen.
Iemand in soortgelijke woon-werkverkeersituatie. Alle tips zijn welkom.
Alvast heel erg bedankt voor de respons.
Ik rijd elke dag van Gent over Antwerpen naar de Kempen. 1 à 2 dagen doe ik dat met de moto, afhankelijk van het weer. 3 à 4 dagen carpool ik met collega's.
Nu ben verleden jaar pas afgestudeerd in een totaal niet fiscale richting en ben ik tewerkgesteld in een niet-fiscale branche. Vandaar mijn onwetendheid en navenante vragen. Maar ik leer graag bij
Met de auto is't naar 't schijnt simpel: 0.15 euro per kilometer. Ik heb mij laten wijsmaken dat hier het enige bewijs voor de fiscus het aantal werkdagen met de auto*de gereden afstand is. Dit ongeacht het aantal kilometers dat op je teller staat. Je kan dus carpoolkilometers inbrengen ook als je meerijdt.
Met de moto doe ik dus ongeveer 15000 à 20000 kms per jaar. Die ik graag ook 100% wil inbrengen.
Iemand in soortgelijke woon-werkverkeersituatie. Alle tips zijn welkom.
Alvast heel erg bedankt voor de respons.
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Doe je die voor de werkverplaatsing of zit daar ook plezierritjes in?boxeur schreef: Met de moto doe ik dus ongeveer 15000 à 20000 kms per jaar. Die ik graag ook 100% wil inbrengen.
Voor de moto moet je ALLE kosten optellen en de verhouding prive/beroepsKm hierop toepassen.
Doe je vb 10000 Km van die 15000 Km voor Uw huis-werk verplaatsing, dan moet je ook 2/3 van ALLE kosten aanrekenen als beroepskosten.
Doe je 15000 Km beroeps op 15000 Km in totaal, dan zit je aan 100%.
Zo simpel is het.
Kosten optellen, verhouding bepalen, toepassen op de kosten, en daar dan de autokosten (zoals je inderdaad aangeeft) erbij optellen, en klaar is kees
Mijn website kan misschien een beetje helpen. Staat een klein beetje info op
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
En als de fiscus een handje helpt worden die kilometers nog plezieriger natuurlijkLOMAX schreef:Inderdaad bruikbare site. En bij mij zijn alle kilometers "plezierkilometers", ook die om 6 uur 's morgens, naar het werkboxeur schreef:hla,
Heb net de familiewebsite eens gaan opzoeken. Interessante info, merci
PS: en er zitten ook wel plezierkilometers tussen hoor...
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Fiscus gaat niet controleren of jij elke dag met de motor naar het werk rijdt. Je kan altijd aan de personeels dienst een attestje vragen waarin ze bevestigen dat je met de motor komt. Als je kunt aantonen met woon-werk km dat je geen vrijetijd kms doet, mag je 100% inbrengen. Ikzelf rij meestal 65% woon-werk en dat is nog net interessant. Ik dien ook een aantal autokm's in da mag uiteraard ook hé.
Zelfs toen ik mijn moto zelf onderhield en er dus geen bewijs was van de km's, deden ze niet moeilijk.
Ik schrijf 2 jaar degressief af en het 3de jaar meestal lineair, da mag ook. Je neemt wat voor jou het meest voordelige is. Ik koop wel elke 3 jaar een andere, waarde verlies en opleg nieuw wordt bijna volledig gecompenseerd door de terugbetalingen...., (alleen bij BMW, andere merken hebben lagere inruilwaarden) dus ik zou wel gek zijn om dat niet te doen.....
Zelfs toen ik mijn moto zelf onderhield en er dus geen bewijs was van de km's, deden ze niet moeilijk.
Ik schrijf 2 jaar degressief af en het 3de jaar meestal lineair, da mag ook. Je neemt wat voor jou het meest voordelige is. Ik koop wel elke 3 jaar een andere, waarde verlies en opleg nieuw wordt bijna volledig gecompenseerd door de terugbetalingen...., (alleen bij BMW, andere merken hebben lagere inruilwaarden) dus ik zou wel gek zijn om dat niet te doen.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Consigliori Wim
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:44
- Locatie: Deinze-Astene
- Contacteer:
De laatste drie jaar niet één probleem mee gehad (is dus blijkbaar aanvaard ! Tenslotte betaal je belastingen voor je bedrijfswagen ...peterb schreef:Heeft iemand ervaring met de combinatie firmawagen + aftrek kosten motorfiets voor woon/werkgebruik ?
Suc6!
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
[quote="Wim De Maertelaere Tenslotte betaal je belastingen voor je bedrijfswagen ...
). [/quote]
D'as ook altijd mijn bescheiden mening geweest.
Je betaald voor die auto dus kun je hem als Uw eigendom beschouwen. En dan zit je met een situatie die voor de meeste mensen geldig is. Kiezen tussen moto of auto, en meestal dus beide gebruiken. En dus beide ook aangeven aan de belastingen, de moto volgens de kosten en de auto aan 0.15€.
Ik vermoed dat de meeste mensen met firmawagens dit niet zien zitten, omwille van het feit dat er heel wat zijn die er geen kosten voor betalen! En dan ook niet in de problemen willen komen, wat begrijpelijk is. Maar d'as geen reden om te zeggen dat het niet zou kunnen.
Zolang niemand met opmerkingen voor de dag komt, blijf ik geloven dat het kan.
D'as ook altijd mijn bescheiden mening geweest.
Je betaald voor die auto dus kun je hem als Uw eigendom beschouwen. En dan zit je met een situatie die voor de meeste mensen geldig is. Kiezen tussen moto of auto, en meestal dus beide gebruiken. En dus beide ook aangeven aan de belastingen, de moto volgens de kosten en de auto aan 0.15€.
Ik vermoed dat de meeste mensen met firmawagens dit niet zien zitten, omwille van het feit dat er heel wat zijn die er geen kosten voor betalen! En dan ook niet in de problemen willen komen, wat begrijpelijk is. Maar d'as geen reden om te zeggen dat het niet zou kunnen.
Zolang niemand met opmerkingen voor de dag komt, blijf ik geloven dat het kan.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Een gerichte vraag misschien : ik heb een firmawagen, ik woon op 50 km van het werk. De file is echter verschrikkelijk (traject Aarschot - Leuven - Brussel = 40 km file of 1,5 uur reistijd). Ik rij dus steeds meer met de motor naar het werk (< 40 min).
Mijn vraag :
Stel : ik rij 50 x per jaar naar het werk met de motor, of 5.000 km per jaar en stel dat ik de motor voor niets anders gebruik. Betekent dit dan dat ik mijn motor 100% voor het woon-werk verkeer gebruik en mag ik hem dan voor 100% inbrengen?
Mijn vraag :
Stel : ik rij 50 x per jaar naar het werk met de motor, of 5.000 km per jaar en stel dat ik de motor voor niets anders gebruik. Betekent dit dan dat ik mijn motor 100% voor het woon-werk verkeer gebruik en mag ik hem dan voor 100% inbrengen?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
-
Consigliori Wim
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:44
- Locatie: Deinze-Astene
- Contacteer:
Jazeker, dat is wat ik deed zolang ik werknemer was ... Wel zien dat je kosten boven het wettelijke forfait (max 3110 €, indien je een grootverdiener bent) uitkomen. Mijn belastingscontroleur heeft er -zoals hierboven reeds gezegd- geen graten in gezien.Geert VN schreef:Stel : ik rij 50 x per jaar naar het werk met de motor, of 5.000 km per jaar en stel dat ik de motor voor niets anders gebruik. Betekent dit dan dat ik mijn motor 100% voor het woon-werk verkeer gebruik en mag ik hem dan voor 100% inbrengen?


