Rijden met verstralers aan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
africarlo
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 aug 2005, 00:29
Locatie: Lommel
Contacteer:

Rijden met verstralers aan

Bericht door africarlo »

Halllo, vandaag een boete van 58 euro gekregen omdat ik met mijn led verstralers aan had rondgereden. Overal ziet men nu borden langs de weg van de nieuwe campagne om automobilisten aan te sporen extra goed uit te kijken voor motorrijders !!! Ik zorg er voor dat ik goed word gezien... en krijg hier voor een boete. Op het proces verbaal ( opgesteld in het frans, stond te lezen dat het rijden met mistlichten enkel is toegestaan bij hevige regenval, sneeuw en mist).Het zijn trouwens geen mistlampen maar OEM verstralers van BMW.Zijn er nog personen die hiervoor ooit een boete hebben gekregen?

Groeten Carlo Branders
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Bob »

Jammer dat je daarvoor terechtgewezen wordt, maar wettelijk gezien niets tegen in te brengen.

Mochten het mistlichten zijn, dan heb je al vernomen waarom ze niet gebruikt mochten worden. Maar zelfs als je aanhaalt dat het verstralers (of volgens de wegcode grootlichten) zijn heb je er niks tegen in te brengen. Die mogen namelijk (onder meer) niet gebruikt worden wanneer je op minder dan 50 meter achter een ander voertuig rijdt en ook niet wanneer de rijbaan voldoende verlicht is zodat je duidelijk 100 meter ver kan zien. Met andere woorden: overdag altijd verboden om grootlichten te gebruiken, dus dat argument brengt ook geen soelaas.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Bob »

Eigenlijk had men je moeten verbaliseren op een ander artikel, namelijk:
art 30bis van het KB 1 december 1975 (wegcode) schreef: 26 apr 2021, 20:07Buiten de omstandigheden bedoeld in artikel 30, moeten het dimlicht en het rode achterlicht van de tweewielige bromfietsen en van de motorfietsen bestendig gebruikt worden. Het grootlicht mag dan niet gebruikt worden.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
africarlo
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 aug 2005, 00:29
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door africarlo »

Dat is duidelijk. Bedankt voor de reactie.
Gr Carlo
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Herman1200RT »

Wil dit eigenlijk zeggen dat je ook niet alleen met de de dagrijverlichting mag rondrijden? Dat het dimlicht altijd moet branden?
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door speedi007 »

africarlo schreef: 26 apr 2021, 19:52 Halllo, vandaag een boete van 58 euro gekregen...( opgesteld in het frans, ...
In welke streek hebben ze je dan wel staande gehouden?
De verbalisant heeft volgens de wet wel gelijk maar had je toch eerst een verwittiging kunnen geven. Ik zal blijven rijden met mijn verstralers/mistlichten aan want het gevoel zichtbaarder te zijn overstijgt die boete van 58€... Al zal het altijd zuur zijn om de boete te betalen. Indien ik er ooit ene krijg passeer ik ermee bij mijn rechtsbijstandsverzekering...
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
africarlo
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 aug 2005, 00:29
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door africarlo »

In de omgeving van Namen. Ook ik zal blijven rondrijden met de verstralers aan, de bedoeling is toch om gezien te worden... en ze hebben mij inderdaad gezien ,maar het kost mij wel 58€.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Zelf zou ik de boete betwisten.
De verbalisant stelt dat je een overtreding beging omdat je ten onrechte je mistlichten gebruikte, maar dat deed je niet! Je gebruikte je grootlicht.
Bob stelt dus terecht dat, als men je toch wou verbaliseren, dat diende te gebeuren op basis van een ander artikel.
Een materiële fout in een pv heeft in principe de nietigheid van de vaststelling tot gevolg.
Helemaal goed zou het zijn als je kan bewijzen dat je zelfs geen mistlichten op je motor hebt gemonteerd staan.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik het minstens proberen.
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Geert_GS »

Bij mijn weten zijn de verstralers GEEN mistlichten, NOCH grootlichten.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Je zegt daar zoiets!
Niets is blijkbaar nog eenvoudig!
Kijk bvb hoe men het hier voorstelt:
https://www.ledperf.be/verreikende-led- ... 37211.html : hier gaat het blijkbaar om een twee in één installatie,
en hier: https://www.motea.com/nl/verstralers-s1 ... 4-228890-0
Benieuwd naar wat de BMW OEM set "verstralers" precies is.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door MaartenGS-R-RT »

En dit komt uit gratisrijbewijsonline :
Knipsel gratisrijbewijsonline.JPG
En ondertussen ook uitgevlooid dat het woord "verstraler" in tegenstelling tot bvb "grootlicht", "standlicht", dimlicht", "mistlicht" niet voorkomt in art.13 van het K.B. 10 oktober 1974 (technische eisen verlichting motorfietsen).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Rijden met verstralers aan

Bericht door st1100 »

Blijkbaar vind niemand het erg dat die verstralers de tegenliggers verblinden (ze staan niet bij iedereen even goed gericht) .... net als mistlichten in de regen ....

Stel dat alle JEEP rijders ook die vier lampen op hun dak (of grille) gaan aansteken , mistlampen zonder mist enz enz waar gaan we eindigen...

Denk als je iets wil doen aan zichtbaarheid , je best geen zwart pak koopt , geel hesje doet wonderen enz en daar heeft niemand last van.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Bob »

Herman1200RT schreef: 27 apr 2021, 08:36 Wil dit eigenlijk zeggen dat je ook niet alleen met de de dagrijverlichting mag rondrijden? Dat het dimlicht altijd moet branden?
Ja inderdaad. In de Belgische wetgeving is enkel sprake van het dimlicht, niet van het dagrijlicht. Het is enigszins dubbel, want de motorfietsen die uitgerust zijn met dagrijlicht hebben wel een zogenaamd proces-verbaal van goedkeuring gekregen van onze overheid. Typisch Belgisch, zullen we maar zeggen
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Bob »

Geert_GS schreef: 27 apr 2021, 21:52 Bij mijn weten zijn de verstralers GEEN mistlichten, NOCH grootlichten.
Dat klopt ook, maar als je dat argument aanhaalt trek je helemaal aan het kortste eind en mag je je verstralers demonteren. Er is namelijk ook bepaald in wegcode en technische eisen dat andere dan de toegelaten lichten (dus standlicht, dimlicht, grootlicht en mistlicht) simpelweg verboden zijn.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Geert_GS »

st1100 schreef: 28 apr 2021, 10:49 Blijkbaar vind niemand het erg dat die verstralers de tegenliggers verblinden (ze staan niet bij iedereen even goed gericht) .... net als mistlichten in de regen ....

Stel dat alle JEEP rijders ook die vier lampen op hun dak (of grille) gaan aansteken , mistlampen zonder mist enz enz waar gaan we eindigen...

Denk als je iets wil doen aan zichtbaarheid , je best geen zwart pak koopt , geel hesje doet wonderen enz en daar heeft niemand last van.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Lichten regelen zodat men tegenliggers niet verblindt is natuurlijk van groot belang.
Je kan veel motards daar van betichten dat hun lichten niet goed zijn afgeregeld maar dat komt ook
veel voor bij auto's.
Dan nog gezwegen over fietsers die zonder licht rijden, auto's of bestelwagens met niet werkende lichten
rond rijden...

Geel hesje? Daar geloof je zelf toch niet in.
Draag dit elke dag. Ook beroepsgebonden.
Ofwel zien ze U en maken bewust een manoeuvre zodat je zelf defensief moet reageren ofwel
lappen ze letterlijk en figuurlijk de voorrangsregels aan hun laars ofwel hebben ze U niet zien aan komen
omdat er net een belangrijk (?) bericht op hun smartphone is verschenen ofwel uit pure egoïsme komen
ze voor Uw wielen gereden.

Als je dan zelf niet defensief reageert lig je met Uw geel hesje elke dag tegen de grond door een aanrijding.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door willy »

st1100 schreef: 28 apr 2021, 10:49 Blijkbaar vind niemand het erg dat die verstralers de tegenliggers verblinden (ze staan niet bij iedereen even goed gericht) .... net als mistlichten in de regen ....
Toch wel, ik heb er soms zelfs last van in de spiegels...
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door st1100 »

Geert_GS schreef:....Ofwel zien ze U en maken bewust een manoeuvre zodat je zelf defensief moet reageren ofwel
lappen ze letterlijk en figuurlijk de voorrangsregels aan hun laars ofwel hebben ze U niet zien aan komen
omdat er net een belangrijk (?) bericht op hun smartphone is verschenen ......
Ik bedoel maar als ze niet kijken gaan ze u niet zien , extra licht , zwaailicht , fluo kledij. Maar feit blijft dat je ook chauffeurs die wel kijken , hindert met groot licht.... en het ook gewoon verboden is. Hesjes daarentegen.

Nu net 2 dagen in de ardennen geweest en fietsers volledig in het zwart of met fluo kledij op een schaduwstuk onder de bomen .... toch wel een groot verschil in zichtbaarheid.

En iedereen ziet al wel eens iets over het hoofd , of let niet 100% goed op. Dat is nu eenmaal hoe menselijk zicht in mekaar zit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Relax »

Geert_GS schreef: 28 apr 2021, 20:29
Lichten regelen zodat men tegenliggers niet verblindt is natuurlijk van groot belang.
Je kan veel motards daar van betichten dat hun lichten niet goed zijn afgeregeld maar dat komt ook
veel voor bij auto's.
Dan nog gezwegen over fietsers die zonder licht rijden, auto's of bestelwagens met niet werkende lichten
rond rijden...

Geel hesje? Daar geloof je zelf toch niet in.
Draag dit elke dag. Ook beroepsgebonden.
Ofwel zien ze U en maken bewust een manoeuvre zodat je zelf defensief moet reageren ofwel
lappen ze letterlijk en figuurlijk de voorrangsregels aan hun laars ofwel hebben ze U niet zien aan komen
omdat er net een belangrijk (?) bericht op hun smartphone is verschenen ofwel uit pure egoïsme komen
ze voor Uw wielen gereden.

Als je dan zelf niet defensief reageert lig je met Uw geel hesje elke dag tegen de grond door een aanrijding.
Lichten: het is niet omdat anderen in de fout gaan, dat wij dat ook zouden moeten doen. Ik erger me geweldig aan motorrijders die met grootlicht rijden. Gebruik niet hinderende lichten, als je toch wil opvallen en het risico op een proces-verbaal er wil bijnemen (wat trouwens ook bij voeren van grootlicht van toepassing is).

Geel hesje: je ziet het wel extreem negatief. ST1100 geeft al aan dat het ook anders kan.
En wat je niet kan weten is het feit hoeveel mensen er je wél gezien hebben en rekening hielden met je aanwezigheid of adequaat reageerden op je positie op de weg. Die fluo en/of retroreflectie 's nachts kan je dus best al meerdere keren voor een ongeval behoed hebben.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Ed17 »

1. Dit komt rechtstreeks uit mijn handleiding (R1200RT LC 2017):
"De verstralers zijn als mistlampen toegelaten en mogen alleen bij slechte weersomstandigheden worden gebruikt.
Het landspecifieke wegenverkeersreglement in acht nemen."

2. Ik veronderstel dat je de "verstralers" aan de onderkant van je kuip bedoelt.
De plaatsing aldaar houdt in, dat je je niet kan beroepen op Art 13.2§1 van het KB 10.10.1974. Ze kunnen dus niet als grootlicht, respectievelijk dimlicht, als één licht worden beschouwd en zijn aldus verboden. Dat betekent dat jouw "verstralers" normaliter enkel mistlampen zouden mogen zijn en dus ook enkel als dusdanig mogen worden gebruikt. Aangezien dat gebruik wettelijk bepaald is (mist e.d.) mag je volgens de letter van de wet daar dus niet constant mee rondrijden buiten die omstandigheden.
Jammer maar helaas.

3. Je kan uiteraard de bal van "optimale zichtbaarheid in het verkeer" gaan spelen, en doen wat je best uitkomt, maar ik denk dat men ergens de lijn moet trekken. Per slot van rekening kunnen we niet allemaal met een fluorode helm en blauwe zwaailichten aan gaan rondrijden... ;-)
Ed.
..don't concentrate on the finger..
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door Geert_GS »

Relax schreef: 30 apr 2021, 11:47
Lichten: het is niet omdat anderen in de fout gaan, dat wij dat ook zouden moeten doen. Ik erger me geweldig aan motorrijders die met grootlicht rijden. Gebruik niet hinderende lichten, als je toch wil opvallen en het risico op een proces-verbaal er wil bijnemen (wat trouwens ook bij voeren van grootlicht van toepassing is).

Geel hesje: je ziet het wel extreem negatief. ST1100 geeft al aan dat het ook anders kan.
En wat je niet kan weten is het feit hoeveel mensen er je wél gezien hebben en rekening hielden met je aanwezigheid of adequaat reageerden op je positie op de weg. Die fluo en/of retroreflectie 's nachts kan je dus best al meerdere keren voor een ongeval behoed hebben.
@Relax

Op Uw eerste punt geef ik U overschot van gelijk.

Het tweede punt?
Ik zie het niet extreem negatief maar het is gewoonweg de realiteit.
Dikwijls streekgebonden.
Als ik dan moet kiezen tussen fluo vest of geel reflectief vest zou ik eerder voor het fluo vest kiezen.

Vorige week rit naar het werk.
Vijf autobestuurders bewust door het rood rijden terwijl ik zelf groen heb.
In januari tijdens de donkere dagen na de late uren reed er een auto door het
rood terwijl ik net op het kruispunt begaf.
Met de werkmotor moeten uitwijken en remmen.
Motor bijna bij stilstand toch op rechterzijde moeten leggen.
Automobilist was weg en pleegde vluchtmisdrijf.
Yeps,had reflectievest aan.
MaBe-00
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2021, 11:54
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door MaBe-00 »

Verstralers gebruik ik bijna niet want als anderen verblind zijn dan doen ze meestal ook onverwachte zaken. Maar ik rij wel met extra licht/remlicht zoals cosmo connected of brake free op mijn helm
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door willy »

MaBe-00 schreef: 30 apr 2021, 23:20 Verstralers gebruik ik bijna niet want als anderen verblind zijn dan doen ze meestal ook onverwachte zaken.
zeker, het eigen gedrag wordt vaak "gespiegeld" door anderen.
incognito
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2015, 09:52
Woonplaats: Borgerhout
Locatie: Antwerpen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door incognito »

Een magere troost,ben eveneens tegen de lamp gelopen .In de buurt van Faulx les Tombe,vlakbij het kasteel.Drie agenten stonden met hun fjr te blinken naast de weg.Agent vroeg waar de mist was en waarom mijn mistlampen branden.Mijn antwoordt,voor mijn eigen veiligheid en een kwestie van gezien te worden.Twee weken later stak de boete in de brievenbus.Is dit in het buitenland ook verboden?
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door jos.gs »

Dag Carlo.(en/of anderen)
Ken iemand die zich wil verdiepen in dit onderwerp.
Heb je toevallig het Pv. nog en kan je dit aan mij bezorgen ?.
jeff4@telenet.be
Mvg. jos.gs (reismakker Marokko 1995)
dejos
Berichten: 259
Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
Woonplaats: Rillaar
Locatie: Rillaar (Aarschot)

Re: Rijden met verstralers aan

Bericht door dejos »

Ik heb dit jaar ook een boete gehad van 58 euro in de buurt van Esneux.Mijn compagnon die ook zoals ik met een 1200gs rijdt en eerst reed heeft geen boete gekregen (goed voor hem ).Ik reed vierde en kreeg wel een boete.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
Plaats reactie