Van R1250RT naar K1600GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Swiggi
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2021, 13:28
Woonplaats: Schelle

Van R1250RT naar K1600GT

Bericht door Swiggi »

Hi , ik ben een 6 tal maanden geleden overgestapt van R1250RT naar K1600GT en blijf met een onzekerheid gevoel zitten.
Ga mezelf niet verkopen als een toppiloot, maar heb een zekere ervaring maar mijn leuze is ook alles kan beter.
Heb me altijd relaxed op de RT gevoeld ik voelde de motor goed aan en kon er goed mee overweg.
Nu met de K1600GT voel ik me niet altijd relaxed heb dikwijls het gevoel in het bochtenwerk dat ik het verkeerd inschat en moet corrigeren dat gaat van traag een hoek 90° tot sportief een mooie oprit autostrade bv, er liggen nieuwe ingereden banden op Metzler roadtec 01, vroeger op de RT steeds Michelin pilot road laatste versies,
Ik zou het zonde vinden met dit onbehagelijke gevoel te blijven zitten.
De wielbasis van de GT is langer heeft het daar mee te maken ik weet het niet, begrijp me niet verkeerd de GT is een fantastische machine ik denk dat het eerder aan mezelf ligt .
Hebben jullie misschien tips.
Greetz Ferdi.
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Van R1250RT naar K1600GT

Bericht door Freddie »

Hallo Swiggi,

probeer het eens met andere banden en wel de Dunlop Roadsmart 3. Heb inmiddels 215.000 km gereden met een K1600 GT en deze vind ik erg goed op deze motor. Stuurt licht in en zijn goed op te rijden zonder dat de stuureigenschappen erg terug gaan. En verder zal het toch wennen zijn. Maar als je van een K1600 GT naar een R1250 RT gaat is dat ook heb ik ondervonden met een leenmotor.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Van R1250RT naar K1600GT

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Alvast top dat je in de eerste plaats naar jezelf, en niet naar de motor kijkt.
Maar om een manco aan de motorfiets uit te sluiten: vraag een K1600GT-rijder of hij even een proefritje met jouw motor wil maken, om zo eventuele verschillen op te merken. Een verdere stap kan zijn om voorzichtig te experimenteren met de vering, ervan uitgaande dat je altijd opnieuw kan terugkeren naar en opnieuw vertrekken van de standaardinstellingen.
Als de motor en vering ok blijken te zijn, ga je moeten proberen te wennen: dat kan m.i. heel goed door te oefenen aan lage snelheid, kegeltjes te rijden, slalommen, cirkeltjes draaien, stop&go's..... en zo geleidelijk aan aan de weet te komen wat de motor goed, en minder goed kan en je eigen mogelijkheden op de motor beetje bij beetje te verleggen. In feite is het een beetje een vorm van trainen.
Een goede cursus voortgezette rijopleiding kan daar ook bij helpen. Niks om je voor te generen vind ik. Tot voor een paar jaar heb ik gedurende meer dan twintig jaar er elk jaar minstens één gevolgd. Sommige waren helaas weggesmeten geld, aan andere heb ik ook na al die jaren rijervaring wel degelijk iets gehad.
En soms is er helaas geen match, zoiets als twee linkerhandschoenen: allebei goed, degelijk, ok, maar géén paar, en dan is het best om uit te zien naar iets anders.
Succes met het proberen.
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Van R1250RT naar K1600GT

Bericht door Relax »

Helemaal eens met bovenstaand.

Een tip vwb die training: http://moveonmotortrainingen.nl/eifeltraining/
Er zijn ongetwijfeld nog goede trainingen, maar van deze ben ik het zeker. Ben er al drie weekends geweest: heerlijk rijden in Luxemburg en Duitsland, strak asfalt, erg bekwame instructeur die je meer leert dan een hoek om gaan en een eenvoudig maar erg degelijk hotel met lekker eten. En pinten.
En van de heenrit maak je ook een dagje... (ik heb nog een route liggen, ergens).
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie