schokkend rijden.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Pieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2004, 23:15
Locatie: Tielt

schokkend rijden.

Bericht door Pieter »

Dag iedereen,
Ik rij sedert enkele maanden met een nieuwe 1150 RT . Al een tweetal weken stel ik vast dat de motor een schokkend rijgedrag heeft bij het aanhouden van gelijk welke snelheid onder de 100 km/u.
Als ik iets wat gas bijgeef verdwijnen de schokken. Gezien me dit ongerust maakte heb ik de moto laten nazien bij een BMW- dealer. Volgens hen hebben ze de ontsteking nagezien en alles is normaal. Ze hebben dan een proefrit gemaakt en ook de schokken aangevoeld. Men heeft me er wel bij gezegd dat de 1150RT daar gevoelig aan is en eigenlijk kan er weinig aan gedaan worden. Ik was wel verwonderd van een dergelijk antwoord.
Wat betreft de brandstof tank ik steeds 98 altijd van hetzelfde merk. Ik rij elke dag ongeveer een 200 tal km en er staan nu 15000 km op de teller.

Ik weet dat een dergelijk probleem eens werd aangekaart in het forum maar ik vind het niet terug.
heeft er iemand goeie raad ??

de groeten Pieter.
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Niet ongerust over maken. Dat is het 'beroemde/beruchte' KFR ("KonstantFahrRückeln"), eigen aan boxers. De ene motor heeft daar meer last van dan de andere. Sommigen hebben er nog nooit last van gehad. Treedt bij mij soms op bij een konstante snelheid met een toerental tussen 2500 en 3000 rpm (en enkel in de lagere versnellingen), maar is niet van die aard dat het storend is.

Met een goede afstelling van de kleppen en synchronisatie kan er al veel aan gedaan worden. Sommigen beweren dat het gebruik van Brisk (of andere) bougies dit verhelpt. Anderen doen toevoegmiddelen in de benzine. Zo is er nog een hele waslijst truuks en tips.

Ik denk dat over dit fenomeen al heel wat geschreven is. Daar krijgt men wel een paar boeken mee vol.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

schokken

Bericht door Iron Gonzo »

Ik had er ook last van met daarbij extreme trillingen aan het stuur.
na het plaatsen van nieuwe gaskleppen en regelen vande kleppen is het bij mij over. :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Het belangrijkste is een heel nauwkeurige afstelling van kleppen en de injectie. Die laatste moet zowel stationair heel nauwkeurig afgeregeld worden . Wat de kleppen betreft heb ik gelezen dat een 4-kleps boxer niet gelukkig is met 'strak' gestelde kleppen. Liever te ruim dan te strak dus, en het liefst allemaal zo gelijk mogelijk.

Niet elke dealer schijnt een werkplaats te hebben die het in de vingers heeft. In mijn geval ben ik het maar zelf gaan doen. Zowel wat trillen als KFR betreft was dat een wereld van verschil.
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Bericht door WALTER GSAdventure »

:wink:

is eigen aan de motor. Daarom hebben ze nu 2 ontstekingskaarsen per cilinder.
Mijne GSA heeft daar ook last van en ik ondervind meer of minder naargelang de luchtvochtigheid en/of temperatuur.
Goede afstelling helpt maar echt vervelend vinden doe ik dat niet.
Ik tank steeds 98 alhouwel dat niet nodig is doch voor die paar centen meer heb ik betere kwaliteit.
Volhouden Beemer. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
@R100R
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 okt 2004, 10:54
Locatie: parkstad (nl)

Bericht door @R100R »

"KRF" tis idd eigen aan boxers :oops: goed afstellen en brisk bougie's wil nog weleens helpen .
Tis bij mij een hele verbetering,al hadden de 2kleps hier niet extreem veel last van maar pakt beter op en minder aanslag op de kleppen en zuiger :idea:



ohja ik ben nieuw hier " 'n hollander " :idea: maar wel met een BMW r100r roadster uit '93 antraciet 8) :mrgreen:
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

BOXER haai

Bericht door Iron Gonzo »

waar hebde dat afbeeldingske van die boxer-haai gevonden? Zijn er nog meer van die Boxertekeningskes te vinden zo ja waar? wlke site?
groetjes een 2klep en 4klep rijder
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
@R100R
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 okt 2004, 10:54
Locatie: parkstad (nl)

Re: BOXER haai

Bericht door @R100R »

R1100RS schreef:waar hebde dat afbeeldingske van die boxer-haai gevonden? Zijn er nog meer van die Boxertekeningskes te vinden zo ja waar? wlke site?
groetjes een 2klep en 4klep rijder
op de site van (ebay.de) d'r is ook 'n " 4v versie" kan 't echter niet meer vinden :oops:
deze kon je laten afdrukken op een T-shirt :idea:
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Bericht door de Ron »

heb ik ook last van met m'n R1150Rt. Doe geen moeite om de Brisk bougies te steken, het helpt eigenlijk niets. Je moet ermee leren leven, ik tracht de toerentallen waar je er het meest last van hebt, bij mij tussen 2500 en 3500 toeren zo veel mogelijk te vermijden. Bij +/- 4000 toeren heb je nergens last van ...
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: schokkend rijden.

Bericht door AdventureQ »

Pieter schreef:heeft er iemand goeie raad ??
kort samengevat:

- heel secuur laten syncroniseren. dit neemt de oorzaak weg.

- een versnelling lager rijden, zodat je steeds + 3000 toeren zit. dit neemt alvast de symptomen weg.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: schokkend rijden.

Bericht door Dirk Pauwels »

AdventureQ schreef:
Pieter schreef:heeft er iemand goeie raad ??
kort samengevat:

- heel secuur laten syncroniseren. dit neemt de oorzaak weg.
forget it! Ik had er niet zo heel veel last van, maar nu de moto terug origineel staat (overname), valt het me wel weer terug op. En ik heb heeeeeeeeeel nauwkeurig kleppen geregeld en gesynchroniseerd. Ga er mij niet meer mee bezig houden, binnenkort staat er een 1200GS in de garage, en die had er precies toch niet zoveel last van. Diegene die het KFR kan oplossen op de 1100 en 1150, zonder een 2de bougie bij te steken, gaat fortuinen verdienen. En geloof A.U.B. die onzin niet over Brisk e.d, helpt geen kl*te. In theorie mss wel, in praktijk niet.
Eigenlijk schandalig dat BMW er mee weg komt om sinds 94 moto's te produceren die dit structureel probleem vertonen. Moest een Honda dit vertonen, 't model zou niet meer verkopen, kijk maar naar de Pan...
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: schokkend rijden.

Bericht door AdventureQ »

ziehier de uitzondering die de regel bevestigt 8)
forget it! En ik heb heeeeeeeeeel nauwkeurig gesynchroniseerd.

dat de brisks op zich (niet) veel helpen, is iets voor de believers en de non-believers.

maar je moet het Brisk team wel nageven, dat ze bmw wel degelijk de waarde van het syncroniseren hebben getoond.
ze gebruiken een heel nauwkeurig toestelletje, en syncroniseren quasi perfekt tot +5000toeren.

de dealers hebben daar soms tijd noch talent voor :cry:


en de woordvoerder van BMW, die verklaart verder dat het probleem niet bestaat, nooit bestond, een forumziekte, enz.
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: schokkend rijden.

Bericht door GSPeP »

Dirk Pauwels schreef: Diegene die het KFR kan oplossen op de 1100 en 1150, zonder een 2de bougie bij te steken, gaat fortuinen verdienen.
Zelfs met de 2'de bougie schijnt het hen niet te lukken. Ik had onlangs een R1150RT (met twinspark) voor een dag ter vervanging en die had meer last van KFR dan m'n R1150GS (zonder twinspark)

De beste remedie tot nu toe is het heel secuur afstellen van de kleppen en een goede synchronisatie.

En als men er toch last van heeft, gewoon gasgeven. :wink:
GSeorgie
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:41
Locatie: omgeving Torhout W-VL

Bericht door GSeorgie »

Ach ja, de een heeft het wel meer dan de ander.
Ik reed een testritje bij een dealer met een R1100R en die had er erg van en dan met een R1100RT en die was hééééél soepel en had er geen last van. Dan 2 ritten bij een particuliere verkoper : de een wel, de andere niet ...
Dus nu rij ik al 5000 km RT, soms wel, soms niet ...
ideetje : een hele namiddag rustig tempo in groepsverband : niks ondervonden, nadien op de terugweg, een paar maal hard opgetrokken en : bingo. Wat zegt zoiets dan ? Is iemand hier iets zinnigs mee, of is het toeval ?
CU
Georgie
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

zeggen dat BMW er mee weg komt sinds 94 is eigenlijk flauwekul, voor dat allerhande forums waren er wat ik noem (klinkt cru) echte boxer rijders en die namen dat er bij als zijnde een eigenschap aan de tweecylinder, de boxer heeft altijd al allerhande effecten vertoond die bv een V4 nooit zal hebben maar toch koopt iedereen een boxer... het KFR is er of beter was er maar sommigen zouden 't nooit geweten moesten ze er niet over gelezen op forums waar ze dan na 't lezen het ook bewust gingen opzoeken! je kan van een boxermotor (wat eigenlijk een heel slecht concept is) toch nooit 't zijdezachte verlangen als van een ander type verbrandingsmotor...

dat Brisks niet helpen is voor de één misschien wel zo en voor de andere niet zo, stop er de originele Bosch of NGK in en rijd een eindje en verwissel dan van bougie en je zal 't wel merken, (testbank heeft het trouwens uitgewezen dat er ook extra vermogen aanwezig is met een Brisk) niet dat je 't helemaal wegkrijgt maar 't is merkelijk minder...

dingen afdoen als larie doe ik niet makkelijk maar zeggen dat ze geen kl... helpen dat noem ik pas larie, er een andere moto voor kopen (weer een boxer ) is helemaal onzin...

Het inspuiten van een erg arm mengsel in een tweecylinder met dergelijke diameters van pistons zal altijd een beetje een probleem blijven, de oplossing is simpel, zwier die katalysator er onderuit, smijt die motronic en zijn injecteurs eraf en kwak er ee nflinks stel Bing carburateurs tegenaan en dien boxer rijd gelijk nen TGV (nu rijd hij reeds als een trein)

Emissienormen zijn dan wel onbestaande maar KFR is dan helemaal uit de wereld, of je kan ook de nieuwe Honda Varadero aanschaffen die sinds het modeljaar waarbij er injectie op is gemonteerd 't zelfde probleem geniet (voor zover je 't een probleem kan noemen :wink:

Afbeelding
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

Danny schreef:(nu rijd hij reeds als een tsjoeke-tjoeke-trein)


Afbeelding

:P
wouteRT
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2004, 15:10
Locatie: Gouda - Nederland

Re: schokkend rijden.

Bericht door wouteRT »

Pieter schreef:Dag iedereen,
Ik rij sedert enkele maanden met een nieuwe 1150 RT . Al een tweetal weken stel ik vast dat de motor een schokkend rijgedrag heeft bij het aanhouden van gelijk welke snelheid onder de 100 km/u.
Vreemd dat niemand stil staat bij deze eerste zin. Enkele maanden met een NIEUWE 1150 RT. Alle nieuwe RT's zijn automatisch TwinSpark. Zo niet is het een oud productiemodel dat nog in magazijn stond. Naar mijn weten is de TwinSpark al zeker sinds 2003 aanwezig. Het KFR is juist weg met Twin Spark. Dus Pieter z'n probleem ligt toch ergens anders. Pieter sta op je garantie!!
s6
WouteRT
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: schokkend rijden.

Bericht door J-P »

Dirk Pauwels schreef:Diegene die het KFR kan oplossen op de 1100 en 1150, zonder een 2de bougie bij te steken, gaat fortuinen verdienen. En geloof A.U.B. die onzin niet over Brisk e.d, helpt geen kl*te. In theorie mss wel, in praktijk niet.
Eerlijk gezegd heb ik er op m`n `98 R1100GS met een kleine 90K op de teller geen last van, dat KFR. Wil niet zeggen dat het er niet is, ik geef gewoon veel gas :wink: In file rijden ofzo dan merk je het wel, dan is het wat schokkerig.
Eigenlijk schandalig dat BMW er mee weg komt om sinds 94 moto's te produceren die dit structureel probleem vertonen. Moest een Honda dit vertonen, 't model zou niet meer verkopen, kijk maar naar de Pan...


Dat ben ik helemaal met je eens. Moeten we ons toch eens afvragen hoe dat komt. Mogelijk omdat BMW meer emotie inhoudt, ik benader Honda`s ook erg zakelijk, je wordt er niet warm van maar ze doen het altijd denk je dan maar. <off topic warning> Echter, bij de Pan is het eigenlijk nog erger want daar gaat het om "vermeende" klachten. Ik rij rijdens het werk op een STX1300 en die geeft werkelijk geen klap verkeerd, stuurt fantastisch strak, gewoon helemaal niets mis mee. Ooit de test gelezen in Motoren & Toerisme waar ze met een aantal STX rijders gingen rijden die de klachten hadden van onstabiliteit? Er waren erbij die een topkoffer hadden gemonteerd, anderen weer een nog hogere ruit, en dat op een motor met een kortere wielbasis en een stijlere balhoofdshoek dan het oude model. Kan allemaal prima maar het is dan toch logisch dat de motor iets zoekeriger wordt bij hogere snelheden? Leden van de Panclub in Nederland wilden zelfs Honda aansprakelijk stellen voor het leveren van een wanprestatie (er zijn overigens wel zaken die ik niet goed vind aan de Pan, de spiegels, de koffers, het zadel, een groottoerist onwaardig). Dat zie ik BMW-eigenaars niet doen, die spreken van karakter :wink: Och ja, persoonlijk ben ik blij dat ik geen Pan meer heb prive (na dik 300.000 km op een ST1100 te hebben gereden zonder problemen) want de GS geeft me echt meer plezier. Onderhoudskosten zijn wel een stuk hoger dan wat ik gewend ben (kon je bij de Pan van 24K naar 48K beurt rijden zonder controles, bij de GS gaat dat zeker niet!) maar uiteindelijk gaat het om het rijplezier. Mijn vrouw gaat binnenkort zelfs een R1150GS kopen, de Hondas gaan helemaal de schuur uit.

Overigens, de huidige werkmotoren die wij hebben, R1100RT en STX1300 qua vervangingen even naast elkaar gezet:
R1100RT `99 na 115.000 km
- 3 x koppelingsplaat
- 1 x versnellingsbak
- 1 x ruitmotortje
- bij 110.000 km de nokkenassen vernieuwd
- olieverbruik 1:3000 km
- verder loopt ie als een zonnetje

STX1300 `03 na 55.000 km
- niets vervangen, geen olieverbruik

Een en ander kan ook aan de berijder liggen, m`n RT-collega is jong en wild zullen we maar zeggen. Ik rij net wat minder vaak wheelies en kneedown :roll: <off topic modus off>
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: schokkend rijden.

Bericht door GSPeP »

wouteRT schreef: Het KFR is juist weg met Twin Spark. Dus Pieter z'n probleem ligt toch ergens anders.
Helemaal niet. Zoals ik reeds eens geschreven heb had ik onlangs een splinternieuwe R1150RT (met twinspark) voor een dag ter beschikking. Die had meer last van KFR dan mijn R1150GS (van 2001 zonder twinspark)

Ook op het duitse boxer forum zijn er verschillende "twinsparkers" die last hebben van KFR.
stephen
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2004, 17:54
Locatie: Stabroek

Bericht door stephen »

Helemaal juist. Als je een twinspark slecht synchroniseert schokt hij ook. Ik heb onlangs nog met een nieuwe GSA gereden, en die had er enorm last van.
Ik heb m'n eigen '02 RT (mono dus) in het begin ook vervloekt, tot ik hem na de 10K- beurt nog slechter terugkreeg dan hij was binnengegaan.
Ik heb hem nog dezelfde week elders laten afstellen en kreeg na een uurtje een totaal andere motor terug. Hij reed 100% beter en het KFR was teruggedrongen tot een "aanvaardbaar" niveau. Afstellen lost dus niet alles op, het helpt wel. Goede dealer zoeken! Mijn RT rijdt nu goed en ik vind het nog steeds een prachtmachine om te zien, en ik heb best veel rijplezier. Mijn volgende zal wel terug een viercylinder zijn.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Amai, den Danny is op z'n tenen getrapt geloof ik. 8) Ik beweer idd dat BMW sinds 94 tijd heeft gehad om er iets aan te doen, en pas sinds 2003 hebben ze er effectief iets aan proberen doen, dat blijkbaar ook nog niet effectief was. Dat kun je moeilijk ontkennen dacht ik. Ik koop geen andere boxer om van het KFR vanaf te zijn, maar omdat mijne 1150 aan vervanging toe was. Ik heb met de 1200 gereden en had geen last van KFR (kan nog komen :lol: )Het KFR is niet alleen eigen aan boxers, de meeste injectie moto's hebben er last van. Je zegt zelf dat het met carbs zou op gelost zijn, dus heeft het niets met boxerconcept te maken. En met Brisk en nauwkeurig synchroniseren pak je enkel de gevolgen aan, niet de oorzaak. Indertijd in de BOTT had Rudy Ottendorf in NL een 4V voorzien van carbs omdat er met die kl*te injectie niets aan te vangen was.
En Danny, ik ben niet beginnen janken over KFR hé, als ie er nu last van heeft ga ik vitesseke hoger of lager zodat ik niet meer rond de 3000tpm zit en dan is 't ook opgelost.
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

dirk, het fijne weet ik er ook niet van,

maar met de invoering van de twinsparks, kunnen ze de motor een rijker mengsel injecteren rond de 3000toeren, met een betere, meer gecontroleerde verbranding als gevolg. (de monosparks zijn geknepen in dat gebied)

de syncronisatie blijkt dan niet zooo kritisch meer.

maar als de twee cilinders erg verschillend lucht aanzuigen, ga je dit merken, kan niet anders.
ook met carburatoren, maak je geen illusies.

maar met carburatoren zou er nog veel meer naft in de verbrandingskamer komen, dat grotendeels onverbrand gewoon in de uitlaat verdwijnt.

je kan deze hoeveelheid naft ook met injectie inspuiten, maar dan gaat je brommer zinloos een paar liter extra verbruiken.
Zou u dat fijner vinden?
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

hahahahahaha nee ben helemaal niet ergens op getrapt :lol: maar 't geKFRen is zo'n hot item waar ik op een mono helemaal geen last van heb en als ik dan (echt waar) mensen ken die 3 jaar met een bepaalde moto reden en er dan van hoorden en dan plots het"''ook'' een slechte motor vonden omdat ze 't ontdekten dan moet ik daar om lachen.
Dat het beter kan daar ben ik mee akkoord ('t kan altijd beter) maar dat er zo'n drama is rond gemaakt dat vind/vond ik erg overtrokken.
't soort van kaarsen en vooral de synchro is echt uiterst belangrijk en dan is 't nog altijd een boxer en geloof me voor een liggende tweecylinder een heel knap stukje technologie jammer zijn de emmisienormen niet zo boxerminded anders zou ie nog veel beter lopen...
hoedanook ik lig er niet van wakker er rijd hier een vriend van me op een GS1100 met 245000km op de teller met ook wel ergens KFR (heeft hij nog nooit iets van gezegd of gemerkt) maar 't ''ding'' doet al al die km's ''zijn ding'' dus goed zijn ze zeker
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

Reeds een jaar ben ik eigenaar van een r1150rt bwj 2001 aangekocht in occ met toen 2500 km op de teller. Ik herinner mij de eerste rit toen ik hem afhaalde "deze bak reed slecht" het verwonderde mij niet dat de vorige eigenaar hem wegdeed na 2500 km. Het kon ook zijn doordat deze vrij lang had stil gestaan.
Nu wat ik hier schrijf telt voor mijn moto, ik heb nog nooit met een andere BMW geredenen enkel met veel japs.
Wat ik ondervond was dat deze een "inhoudend" gevoel gaf alsof men bergop reed met veel bagage, op een regime van ongeveer 1500-3000 tr/min wanneer men niet optrekt maar met een egaal mengsel (gas dozering) reed. Nu dit verschijnsel noem ik een "rijk/arm" verhouding, dwz het moment dat de lambda sonde gaat regelen en de CPU het mengsel dus gaat verrijken of verarmen, dwz dat het management eigenlijk op een manier gaat gas bijgeven of terug nemen zonder aan de gasklep te komen maar door de tijdsduur van de inspuiting te verlengen of verkorten. Dit om het mengsel zo goed mogelijk binnen het werkterein van de katalyzator te houden (lamda 1 waarde) want deze heeft maar een klein werkgebied. Waarschijnlijk is deze sturing die door de CPU word geregeld nogal aan de trage kant (dus de cpu zelf) of de lambda sensor zelf, vandaar dit gevoel.
Wat betreft de Birsk bougies mij niet gelaten als deze voor jullie moto goed resultaat geven maar ik zie ze liever niet in "mijn moto", de reden is dat deze eigenlijk geen massa elektrode hebben dewelke over de elektrode gebogen staat. Ik ben bang dat vroeg of laat de vonk eens overslaat op de zuiger met alle gevolgen van dien, ik heb in mijn RT gewoon 2 platina bougies geplaatst. Alle moderne motoren met katalyzator worden met deze voorzien.
kijk eens op de site van NGK en vergelijk de fotos eens van de onsteking van gewone bougies en platinas. enkel ben ik nu nog aan het experimenteren met de warmte graad daar ben ik nog even niet uit.
De beste oplossing lijkt mij de katalyzator en lambda sonde verwijderen
en deze te vervangen door een simulator .
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
hans rs
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 aug 2006, 20:48
Locatie: Heerlen

Bericht door hans rs »

Ikzelf had ook last van KFR,ik heb er het volgende tegen gedaan;laat de motor eerst afstellen(kleppen etc) daarna heb ik van de zekeringen de 5e van links uit de zekering houder gehaald :idea: toen het contact aan voor minimaal 3 min!!! dit is heel belangrijk het motronic systeem reset zich nu, dan contact af;en de zekering weer plaatsen en voila :D de motor loopt als een zonnetje en je hebt geen last meer van KFR.

Groetjes
Hans RS
geniet er maar van!!
Plaats reactie