Dunlop Mutant op GSA 1250

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
patrick temmerman
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2021, 10:15
Woonplaats: Hofstade- Aalst

Dunlop Mutant op GSA 1250

Bericht door patrick temmerman »

als er iemand zou twijfelen aan de Dunlop Mutant,ligt er bij mij voor en achter op,topband,niet meer verder zoeken,doen
heeft de capaciteiten in de regen van een echte regenband,
op droog een hellingshoek van 45 graden halen is kinderspel
hij zou de levensduur zou een tourband hebben (dat zullen we dan zien)
voila, ik wou even mijn ervaring delen
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Dunlop Mutant op GSA 1250

Bericht door gTa9000 »

Bedankt, Patrick! Ik was al eventjes op zoek naar gebruikerservaringen met deze (toch wel interessante) band.
Ik overweeg hem als dagelijkse H&T Gent-Brussel band, in te zetten op mijn K1300R.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Areg
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2020, 17:20
Woonplaats: Lier

Re: Dunlop Mutant op GSA 1250

Bericht door Areg »

Een hele goeie, heb ik ook!



gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Dunlop Mutant op GSA 1250

Bericht door gTa9000 »

Ondertussen heb ik de Mutant al ca. 3.000 km op m'n K1300R. Gekocht als "allround" band met 't oog op winter/zomer forensritten bij (ook) koudere temperaturen en natte wegen.

De Mutant heeft eigenlijk nul opwarmtijd nodig en gript ook bij 8°C luchttemperatuur op natte baan van de eerste meter; dat is bij (zeer) goeie natweerbanden van sportievere inslag wel even anders (die moeten echt wat temperatuur en soepelheid hebben). Bij nat weer (staand water) biedt de band door het hoog aandeel groeven echt bijzonder veel grip. Gripverlies gebeurt zeer geleidelijk (itt enkele banden met uitstekende natweercapaciteiten, die evenwel bruusker grip verliezen), wat ook nodig is omdat de communicatie van nakend gripverlies eerder beperkt is.

Bij droog weer en (zeer) stevig tempo (voluit accelereren, serieuze hellingshoeken tot kneedown) trekt deze band wel extreem brede strepen en gaat het zachte rubber er vandoor als bij een rasechte circuitband. Een stevige bochtendag van 500km autostrade (heen&terug) en 600km bochten in Luxemburg/Moesel hebben bij mij eigenlijk de flanken al half opgepeuzeld. :-)
Maar de grip is verrassend goed, ook bij hoge banden- en baantemperaturen. De band gaat niet excessief smeren of smeuïg aanvoelen; ook hier blijft de communicatie wel niet top notch, vergeleken met sportbanden genre M7RR/M9RR.

Slijtage lijkt me wel sneller te gaan dan m'n 2 vorige sets M7RR... dus 't is een band die echt goed is, maar ook goed snel verslijt. Zeker aan te bevelen voor de allround motorrijder die wel wat grip kan gebruiken en niet gaan beknibbelen op bandenbudget (al is de Mutent in se geen erg dure band).
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Dunlop Mutant op GSA 1250

Bericht door Danny »

Een stevige bochtendag van 500km autostrade (heen&terug) en 600km bochten in Luxemburg/Moesel hebben bij mij eigenlijk de flanken al half opgepeuzeld. :-)
Maar de grip is verrassend goed
Het zou er nog maar aan te pas te komen als er "tuttefrut" opligt.

dit soort banden is altijd top maar ook gelijk versleten
Wodan
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 apr 2023, 15:48
Woonplaats: 9290

Re: Dunlop Mutant op GSA 1250

Bericht door Wodan »

patrick temmerman schreef: 01 jan 2021, 10:44 als er iemand zou twijfelen aan de Dunlop Mutant,ligt er bij mij voor en achter op,topband,niet meer verder zoeken,doen
heeft de capaciteiten in de regen van een echte regenband,
op droog een hellingshoek van 45 graden halen is kinderspel
hij zou de levensduur zou een tourband hebben (dat zullen we dan zien)
voila, ik wou even mijn ervaring delen
Nu we enige tijd verder zijn, hoe is de levensduur ?
Plaats reactie