r850r

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
straliske
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jul 2018, 16:09
Woonplaats: balen

r850r

Bericht door straliske »

weet er iemand hoe ik die bout er terug in krijg?
IMGrr1.jpg
IMG_rr2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: r850r

Bericht door Dirk Pauwels »

Lijkt een M6, wat is de lengte? 50mm wordt veel gebruikt om het carter te monteren. dan zou ie normaal gewoon terug moeten gemonteerd kunnen worden. Kijk es met een dunne schroevendraaier of je in het gat kan en of je iets in het gat kan verduwen naar rechts of links. Dergelijke bouten "glijden" ergens in en dienen als scharnier pen of drager etc.... Mogelijk helpt wat vaseline of vet.
Ook de borging vd draad halen en nieuwe borging erop, dat laatste kan ook als je nog een paar windingen ziet eruitsteken bij montage. Kan wel even duren voor die bout er terug inzit, dus zou loctite er pas als laatste opdoen.

Is al even geleden dat ik nog een 1100/1150 heb open gehad.... :-)
Lijkt mij geen bout vd distributie ketting geleider want daar zit op het einde een clips op, die draai je er zo maar niet uit.

Sowieso kan je niet ongestraft zomaar bouten aan het blok beginnen losdraaien, om welke reden dan ook....eerst altijd proberen uitzoeken wat er achter zit......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
straliske
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jul 2018, 16:09
Woonplaats: balen

Re: r850r

Bericht door straliske »

dag dirk,is een inbus 8 van 60 lang,de geleider is 8mm, met 15mm schroefdraad m10.als ik in het gat ga met een krasnaald kan ik weel iets naar boven drukken,maar het drukt steeds naar beneden.ik vrees dat ik die bout er nooit langs daar in krijg.de reden van vervanging was een vermoeden van olielek.die motor was zo vuil, overal van dat hard geworden olie,je weet wel.
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: r850r

Bericht door Dirk Pauwels »

M10 is een stevige maat. Zou es moeten kijken maar zou wel kunnen dat het dan toch de bout van het onderste oog van de kettinggeleiders is.
Kan best dat de clips op de kettinggeleider zit en niet op de bout, is al te lang geleden, weet het niet meer. Dan kan de bout er wel uit natuurlijk.
Dan zal je best de spanning eraf halen door de keting spanner(s) te verwijderen, plastic dekseltje in de kop los dan kun je aan het nokkenas tandwiel, de ketting voor alle veiligheid met een tie wrap vast aan het tandwiel en met een schroevendraaier proberen de geleider wat te richten terwijl je probeert die bout erin te krijgen, met gevoel... :grin: Eventueel moet de cilinderkop eraf (kost je een pakking) en dan kan je de benen vd geleider ook richten. Wel zorgen dat de ketting niet van het onderste tandwiel raakt....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: r850r

Bericht door Dirk Pauwels »

PS: de smurrie zou best wel eens van een defecte krukasdichting kunnen zijn, of van de dichting ingaande as boite, dan hangt hij daar ook vol na lange tijd. Meestal begint de koppeling dan ook door te slippen. Of het is van een ondertussen herstelde lek...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
straliske
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jul 2018, 16:09
Woonplaats: balen

Re: r850r

Bericht door straliske »

hoi dirk,het was idd de bout van de kettingspanner.gedaan zoals je zei,na 2u vissen ging de bout er in.bedankt voor de hulp. :thumbleft:
Plaats reactie