Uitgangsas, kruiskoppeling/aandrijfas (cardan) kapot. Oorzaak?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Suykievic81
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2021, 13:18
Woonplaats: Provincie Antwerpen

Uitgangsas, kruiskoppeling/aandrijfas (cardan) kapot. Oorzaak?

Bericht door Suykievic81 »

Om duidelijkheid te scheppen omtrent mijn onderwerp, sta mij toe even naar het verleden terug te keren. Sinds 3 jaren ben ik eigenaar van een R1200GS Adventure LC van bouwjaar 2015. Destijds gekocht in Sint-Truiden van de zoon van een welbekende Limburgse BMW motorrad dealer. Het betreft de voormalige persoonlijke motor van de zaakvoerder zelf. (Althans dat werd mij verteld. :wink: ) Ik kocht hem voor 12.350euro, toen 3 jaren oud. Ik was meteen helemaal weg van deze motor. Voorheen reed ik met een Kawasaki Versys 650, dus deze overschakeling was een gigantische stap wanneer het op rijcomfort, kracht en wendbaarheid aankomt. Maar al snel bleek er een addertje onder het gras te zitten. Hier en daar vertekenden sommige onderdelen al roestvorming. Vooral bouten die de bagagedragers aan het frame vasthielden, (geen inox dus niet origineel.) maar ook mijn achtervering (originele van BMW). Mijn garagist had dit meteen in de smiezen en wees me erop maar ik was me nog niet meteen van enig kwaad bewust. Ik had ook enkel nog maar woon/werkverkeer gedaan. Autostrade op en af. Op motorvakantie tijdens de beklimming van de Mortirolopass werd echt duidelijk dat er iets grondig mis was. Voor zij die deze Italiaanse bergpas nog niet aangedaan hebben, hij staat niet meteen bekend om zijn biljartvlakke asfalt. Ik moest mijn motorvrienden laten rijden omdat mijn ESA constant in alarm ging en mijn motor als een bokkende ezel tekeer ging. Rijcomfort 0/10 De achtervering was volledig rot. Achteraf gezien levensgevaarlijk om zo de bergen in te trekken maar eerlijk gezegd, ik wist niet beter. Met 60.000km op de teller, besefte ik dat dit geen normale slijtage kon zijn en voor de eerste keer vielen de woorden "afgebeuld" en "misbruik door vorige eigenaar". Kostprijs van om en bij de 1000euro om deze kapotte vering te laten vervangen door een exemplaar van Wilbers. Het verschil was enorm. Zelfs bij gewoon woon/werkverkeer. Zo zie je maar dat onwetendheid heel gevaarlijk kan zijn. Ik dacht dat het ergste nu wel achter de rug was en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog een heerlijke 2 jaren heb mogen meemaken met deze motor. Oostenrijk, Italië, Zwitserland. We hebben ons nog uitstekend geamuseerd. En met wederzijds respect. Geen afbeulen, misbruiken of gevaarlijke toestanden. Gewoon touren, cruisen en genieten. Tot enkele dagen geleden... Wat een routine verplaatsing had moeten worden naar het werk, eindigde enkele kilometers verder in een nachtmerrie. Ik reed met een constante snelheid van 120km/u. Ik was ondertussen ongeveer een tiental minuten aan het rijden op de autostrade wanneer de motor plotseling begon te trillen. Initieel dacht ik aan een klapband vooraan maar besefte dat de motor nog heel stuurvaardig was. Bijna simultaan bij deze gedachte, veranderde het trillen naar een mechanisch getrommel en gerammel met een heleboel rookvorming en vermogenverlies tot gevolg. Instinctief duwde ik de koppeling in en liet mij uitzakken naar de pechstrook. Ik dacht dat de motor in brand stond door de vele rook die langs mij heen kwam maar nadat ik afgestapt was en de motor stil gelegd had, zag ik dat dit gelukkig niet het geval was. Er lag bijna meteen een hele plas olie onder de motor en ook mijn laars en broek zaten onder de olie. De motor werd naar huis getakeld. Ik kreeg het contact nooit meer op. De vier richtingaanwijzers stonden nog op en ik moest de batterij afkoppelen om deze te doen stoppen. Thuis zag ik dat de rubber tussen boite en cardanarm los zat en het was vrij duidelijk dat de olie langs daar ontsnapt was. Achter diezelfde rubber zaten de afgebroken klauw van de aandrijfas (kant uitgangsas) en het volledig verminkte kruisje van de kruiskoppeling. De klauw van de aandrijfas zelf was ook volledig kapot. De uitgangsas is afgebroken waar hij uit de boite komt. De vraag is nu wat er nog allemaal kapot zal zijn. Hoe ziet die boite er vanbinnen uit? Maar wat mij nog het meest bezighoud is "hoe is zo'n levensgevaarlijk mankement kunnen gebeuren en wat is de oorzaak hiervan?" Gebrekkig onderhoud? Of het vermaande misbruik van de motor? Een productiefout? Ik liet mij vertellen dat de oorzaak wel eens kan liggen bij het feit dat ik mijn achterveer had ingesteld op 2 personen. De monteur van de Wilbers-achterveer gaf mij de raad om deze zo in te stellen. (2 personen en hard) Dit zou de levensduur van de achterveer aanzienlijk verlengen. Als dit de oorzaak is, ben ik een idioot om hem daar zomaar in te volgen maar dan hoop ik dat andere mensen dit lezen en nooit dezelfde fout zullen maken. Ik ben er het hart van in. Ik was heel gelukkig met deze motor maar ik vrees dat de kosten zo hoog zullen oplopen dat ik genoodzaakt ben om er afstand van te nemen. Om nog maar niet te spreken over het gebrek aan vertrouwen in deze motor door misschien nog meerdere onzichtbare gebreken. Maar wat ik ook belangrijk vind, hoe kan men zo'n mankementen voorkomen? Voor alle duidelijkheid, de motor heeft onder mijn toezicht altijd een periodiek onderhoud gehad. Mooi op tijd. Wat er voor mij gebeurt is, daar heb ik nooit zicht op gehad.
BMW R1250GS Adventure Rallye
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Uitgangsas, kruiskoppeling/aandrijfas (cardan) kapot. Oorzaak?

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Suykievic81 schreef: 15 nov 2021, 14:48 Maar wat ik ook belangrijk vind, hoe kan men zo'n mankementen voorkomen?
Op het Nl RT-forum staat een soortgelijk verhaal.
https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?t=16456
Dat de instelling van je achterveer dit zou veroorzaken lijkt me erg onwaarschijnlijk; vermoedelijk ligt de oorzaak wel degelijk aan slijtage, slijtage die al vergevorderd was toen jij de motor kocht, en nu heeft geresulteerd in wat je hebt meegemaakt.
En slijtage is enkel omkeerbaar door herstel, helaas niet door onderhoud, ook al is dat degelijk uitgevoerd.
frans456
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2021, 15:50
Woonplaats: Maasmechelen

Re: Uitgangsas, kruiskoppeling/aandrijfas (cardan) kapot. Oorzaak?

Bericht door frans456 »

Hallo
Dan heb je nog geluk gehad met die snelheid kon het ook anders aflopen, ik heb jempn gestuurd.mvg frans
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: Uitgangsas, kruiskoppeling/aandrijfas (cardan) kapot. Oorzaak?

Bericht door Geert_GS »

De vering was pure slijtage en ergens normaal.
De Wilbers vering is een uitstekende vering en de monteur die U de tip gaf hoe in te stellen
heeft hier niets mee verkeerd gezegd.
De instelling met de veer heeft niets met Uw kruiskoppeling of cardan te maken.
Ik vermoed dat Uw probleem lag bij het gebrek van onderhoud aan cardan/kruiskoppeling.
Misschien was er ergens al waterinsijpeling in de behuizing van de cardan geslopen waardoor
je met deze problemen bent geconfronteerd.

Wat ik U aan raad is eens ten rade gaan op het Nederlandse GS forum.
Maak daar een account aan en leg Uw probleem uit in het juiste topic of kijk daar
eens verder bj topics waar hetzelfde probleem voor komt.

Vraag desnoods of iemand U daar wil verder helpen.
Er zijn heel wat mensen met serieuze technische achtergrond die U al dan niet tegen vergoeding
misschien wel verder willen helpen.

https://www.bmwgsclub.nl/forum/?_fromLogin=1

Groeten,Geert
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Uitgangsas, kruiskoppeling/aandrijfas (cardan) kapot. Oorzaak?

Bericht door Danny »

Er zijn enkele opties
eerste vitesse altijd volle gas, na 80.000 km laat dat zijn sporen na
Hieronder lijden dan de torsiedemper en de kruiskoppelingen; haakse overbrenging!
Na die km stand kan er dan ook eentje of allemaal van boven genoemde sneuvelen, onderhouden kan je die dingen niet enkel de vertandingen invetten maar dat belet niet dat er speling op de kruiskoppeling kan komen.

Zelfs al controleer je deze dan kan die van de ene beurt op de andere aan diggelen gaan!

de splines achteraan kan je al eens invetten (vooraan ook) maar als je iedere beurt de as moet demonteren dan gaat de prijs van een onderhoud ook flink stijgen en de bestuurder daarna ook als hij aan de kassa staat...

In principe zou je met een kardanas nul komma nul risico mogen nemen en bij slecht bevinden na controle gelijk moeten vervangen...
Maar kostprijs ongeveer 750 €, legt dat maar eens uit...
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: Uitgangsas, kruiskoppeling/aandrijfas (cardan) kapot. Oorzaak?

Bericht door jos.gs »

Heb al met verschillende BMW moto's meer dan 150.000km gereden zonder cardan problemen ,als ik deze foto's zie is het vertrouwen in mijn GsA-lc weer iets minder, zo een breuk moet maar eens gebeuren op een drukke autobaan of ergens op een bergpas !!!.
Op 40.000km de cardan (met ongelooflijk veel roest)gedemonteerd ,afgeschuurd,nieuw laagje verf en beide spiebanen in het vet gezet.
Planning was ze om bij de volgende grote beurt (60 K) nog eens te smeren , maar nu zal de cardan elke beurt (10.000Km)geïnspecteerd en gesmeerd worden.
jos.gs
https://www.gs-forum.eu/threads/hinterr ... 29&slide=2
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Uitgangsas, kruiskoppeling/aandrijfas (cardan) kapot. Oorzaak?

Bericht door Danny »

Die breuk heeft meer met gebruik dan kwaliteit te maken...
Het is als een motorketting als je vlamt haal je er geen 30.000 mee.
Plaats reactie