De Balkan als motorreis bestemming?

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Suykievic81
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2021, 13:18
Woonplaats: Provincie Antwerpen

De Balkan als motorreis bestemming?

Bericht door Suykievic81 »

Beste motorreizigers,

In 2006 en 2007 werd ik als militair ingezet in Kosovo. Ons kamp bevond zich in Mitrovica, een middelgrote stad, gelegen op een strategisch kruispunt. Mitrovica kwam na het conflict nog meermaals in het nieuws doordat deze stad geologisch gezien de grens was (en nog steeds is) tussen de Servische Kosovaren en de Albanese Kosovaren. Vooral de Servische kant van Kosovo is me qua pracht van het landschap altijd bijgebleven. Het berglandschap was adembenemend mooi en bovendien nog ongerept. Nu, bijna twintig jaar later, denk ik er nog vaak aan om deze streek nog eens te bezoeken. Om nostalgische redenen maar ook omdat ik nu twintig jaar later als fervent motorrijder ook steeds op zoek ben naar onvergetelijke motorreis-bestemmingen. De wegen waren in 2006/2007 echter nog grotendeels onverhard. Vooral de wegen die de bergen in gingen naar dorpjes waar de tijd al honderden jaren stil was blijven staan. Enkel de grootste hoofdwegen waren geasfalteerd en de verkeersveiligheid liet heel veel te wensen over. De plaatselijke bewoners namen veel risico's met gevaar voor eigen leven of dat van derden. Meermaals kwamen we bij een dodelijk verkeersongeval uit tijdens patrouilles waar ook heel veel vrachtwagens bij betrokken waren die het traject Mitrovica - Servië en omgekeerd aflegden. Maar dat mag de pret niet bederven. Reizen is altijd een beetje een avontuur en een avontuur betekend meestal ook wel wat risico.

De Balkan is echter meer dan alleen maar Kosovo. Voor zover ik al zelf opgezocht heb, kon ik merken dat ook Slovenïe, Kroatië, Montenegro, Albanië en Noord-Macedonië prachtige landen zijn waar menig bochtenwerk verricht kan worden. De Balkan was pakweg 25 jaar geleden één grote no-go zone. Dictatorschap, oorlog, corruptie, etnische zuivering, mijnenvelden etc. teisterden de hele regio. Maar tijden veranderen. Zelfs de meest gesloten landen destijds zijn tegenwoordig toegankelijker geworden (mits wat voorzichtigheid). De rust en stabiliteit zijn grotendeels weergekeerd. Al zullen de littekens nog lang zichtbaar zijn. Dringend tijd om deze landen vol cultuur en geschiedenis te verkennen. Vooral ook omdat het nu nog zo ongerept is en het massa-toerisme zijn weg nog niet helemaal tot daar gevonden heeft.

Persoonlijk zou ik de grote steden willen vermijden en daar gaan waar de doorsnee toerist niet komt. Maar dan kan men niet anders dan zich de volgende vragen te stellen;

Hoe is de situatie in de minder toeristische sectoren en landen zoals;
-Kosovo
-Bosnië-Herzegovina
-Albanië
-Noord-Macedonië

Ben je ooit al in deze landen geweest met je motor of kan je meer info geven over het al dan niet veilig reizen naar deze regio met de motor, aarzel niet om dit te delen. We hebben nog heel veel dromen en reisplannen naar andere landen maar de Balkan staat voor mij persoonlijk heel hoog aangeschreven.

Alvast bedankt!

mvg
BMW R1250GS Adventure Rallye
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: De Balkan als motorreis bestemming?

Bericht door janeman »

Ik deed het reeds 2 x
1 keer op ons eigen samen met een ex militair toen hebben we alle kazernes terug aangedaan waar hij gelegen heeft.
1 x samen met Bmw-club
De natuur is daar bijzonder mooi, een echte aanrader.
Gixxer21
Berichten: 229
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

De Balkan als motorreis bestemming?

Bericht door Gixxer21 »

gTa9000 is 2a 3 jaar geleden nog deze richting uitgereden tot in Albanië.
Die heeft daar een mooi verslag van gemaakt.
Plaats reactie